XT, RD-M781-SGSL derailleur + XT M8000 shifters ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
SaberOne
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 15:30
Mijn mountainbike: Cube LTD Race 2012

Ik wil mijn Magura remmen gaan upgraden naar Magura MT5 remmen. En omdat ik momenteel SLX shifters heb, wilde ik die ook meteen vervangen door XT shifters icm Magura shiftmixers.

Nu vroeg ik me af of een XT M8000 (11-speed) shifter is te gebruiken met de oudere 10-Speed XT derailleur?
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

En dan ga je ook een 11sp cassette plaatsen?

Andersom kan het volgens mij wel ( 11 sp deur op 10sp cassette) je loopt misschien tegen het probleem van te weinig bereik aan, waardoor je je b schroef moet verlengen..

Maar zeker weten doe ik dit allemaal niet..
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Cable pull van 11 speed shimano shifters is 3.6mm, van 10 speed 3.4. Dus nee, dit kan in principe niet. Het verschil is wel vrij klein waardoor het best weleens prima zou kunnen schakelen, mits je met de high limit voorkomt dat je hem voorbij de grootste krans schakelt.
Waar woke is, is vuur
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Maar het maakt die derailleur toch niet uit of deze 3,4 of 3,6 moet opschuiven?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

hendrikjan schreef: vr 26 april 2019, 10:06 Maar het maakt die derailleur toch niet uit of deze 3,4 of 3,6 moet opschuiven?
Dan schuift de derailleur per klik verder op dan met een 10 speed shifter, waardoor hij dus niet gelijk loopt met de afstand tussen de kransjes... Als je ook een 11 speed cassette zou plaatsen wordt het probleem groter, omdat daar de kransjes ook nog dichter op elkaar zitten. Een 11 speed shimano derailleur heeft een lager pull ratio dus verplaatst minder bij dezelfde hoeveelheid cable pull.
Waar woke is, is vuur
SaberOne
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 15:30
Mijn mountainbike: Cube LTD Race 2012

Ik wil niet meteen de hele boel upgraden. Dus ik ga gewoon voor de XT m780 shifters.

1x11 is wenselijk, maar gaat me ff teveel kosten.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

te veel kosten ?, je kan toch beginnen met een NW voorblad ?, en later evt een 11 sp cassette plaatsen ?, Ik rij met een 10 sp cassette en een 1x11 NW blad met een 10sp shifter en een 11sp achterderrie (komend van 2x10).Werkt prima, mits goed afstellen , maar ik kan zo naar een 11 sp cassette overstappen als de huidige versleten is en een upgrade doen aan de shifter .Tis maar een idee . :-q
(had de 11 sp derrie nog liggen )
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

SaberOne schreef: vr 26 april 2019, 08:14 Ik wil mijn Magura remmen gaan upgraden naar Magura MT5 remmen. En omdat ik momenteel SLX shifters heb, wilde ik die ook meteen vervangen door XT shifters icm Magura shiftmixers.

Nu vroeg ik me af of een XT M8000 (11-speed) shifter is te gebruiken met de oudere 10-Speed XT derailleur?
Begin niet aan die gecombineerde klembeugels voor rem en shifter. Je zet jezelf klem, straks komt er weer iets anddrs viorbij en dan past het niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SaberOne
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 15:30
Mijn mountainbike: Cube LTD Race 2012

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 april 2019, 11:24
SaberOne schreef: vr 26 april 2019, 08:14 Ik wil mijn Magura remmen gaan upgraden naar Magura MT5 remmen. En omdat ik momenteel SLX shifters heb, wilde ik die ook meteen vervangen door XT shifters icm Magura shiftmixers.

Nu vroeg ik me af of een XT M8000 (11-speed) shifter is te gebruiken met de oudere 10-Speed XT derailleur?
Begin niet aan die gecombineerde klembeugels voor rem en shifter. Je zet jezelf klem, straks komt er weer iets anddrs viorbij en dan past het niet.
Dat valt toch wel mee. Stel dat ik naar gripshift wil overgaan, kan ik die Magura's gewoon los monteren.

Ik heb nu SLX shifters, XT derailleur en 10 Speed cassette en voor 3 bladen waarvan ik er maar 1 gebruik ;)

Plan A:
Magura MT5's (ca 150 euro)
Shimano xt m780 Shifter - Links & Rechts (ca 70 euro)
Shiftmixer Spec I A/B (tenzij onzinnig) ( 15 euro)
Totaal : 235 euro

Plan B:
Magura MT5's (ca 150)
Shimano xt m8000 Shifter - Rechts (ca 40 euro)
Shimano XT M8000 Derailleur ( ca 70 euro)
Shiftmixer Spec II (tenzij onzinnig) ( 15 euro)
Totaal: 275 euro
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Waarom dan voor je voor derailleur een nieuwe shifter kopen als je je maar 1 blad voorzijde gebruikt ?, je kan dat ook niet doen en een NW voorblad kopen , zit je gelijk aan een 1x .. setup.

:roll: Of je koopt een setje Shimano SLX remmen , scheelt ook weer in de aanschaf (mantel €139,-) . Maar misschien wil je bij Magura blijven .. :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
SaberOne
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 15:30
Mijn mountainbike: Cube LTD Race 2012

Snelle Buffer schreef: vr 26 april 2019, 14:18 Waarom dan voor je voor derailleur een nieuwe shifter kopen als je je maar 1 blad voorzijde gebruikt ?, je kan dat ook niet doen en een NW voorblad kopen , zit je gelijk aan een 1x .. setup.

:roll: Of je koopt een setje Shimano SLX remmen , scheelt ook weer in de aanschaf (mantel €139,-) . Maar misschien wil je bij Magura blijven .. :bier:
In plan B staat alleen een rechter shifter ;) Ik had daar dus ook geen rekening gehouden met een NW blad.

Het is alleen jammer dat ik niet met plan a, zonder shifter te vervangen over kan naar 1x11. Maar ach luxe problemen. ;)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Makkelijk schreef: vr 26 april 2019, 09:58 Cable pull van 11 speed shimano shifters is 3.6mm, van 10 speed 3.4. Dus nee, dit kan in principe niet. Het verschil is wel vrij klein waardoor het best weleens prima zou kunnen schakelen, mits je met de high limit voorkomt dat je hem voorbij de grootste krans schakelt.
Er circuleert een lijst op het internet met een fout erin vwb cable pull. 11 en 10 speed derailleur werken perfect op zowel 10 als 11 speed shifter. Alleen werken de 10 speed derailleurs niet goed met grote cassette (>36). En natuurlijk moet shifter aantal en cassette aantal gelijk zijn.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ak-77 schreef: vr 26 april 2019, 18:36
Makkelijk schreef: vr 26 april 2019, 09:58 Cable pull van 11 speed shimano shifters is 3.6mm, van 10 speed 3.4. Dus nee, dit kan in principe niet. Het verschil is wel vrij klein waardoor het best weleens prima zou kunnen schakelen, mits je met de high limit voorkomt dat je hem voorbij de grootste krans schakelt.
Er circuleert een lijst op het internet met een fout erin vwb cable pull. 11 en 10 speed derailleur werken perfect op zowel 10 als 11 speed shifter. Alleen werken de 10 speed derailleurs niet goed met grote cassette (>36). En natuurlijk moet shifter aantal en cassette aantal gelijk zijn.
Precies dit.
En natuurlijk is de cable pull van een 11-speed shifter iets kleiner dan van een 10-speed shifter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SaberOne
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 15:30
Mijn mountainbike: Cube LTD Race 2012

ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 april 2019, 01:16
ak-77 schreef: vr 26 april 2019, 18:36
Er circuleert een lijst op het internet met een fout erin vwb cable pull. 11 en 10 speed derailleur werken perfect op zowel 10 als 11 speed shifter. Alleen werken de 10 speed derailleurs niet goed met grote cassette (>36). En natuurlijk moet shifter aantal en cassette aantal gelijk zijn.
Precies dit.
En natuurlijk is de cable pull van een 11-speed shifter iets kleiner dan van een 10-speed shifter.
Dusss... Kan ik de 11 speeds shifter gebruikt worden met een 10 speed derailleur met een 10 speed cassette?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee,
10-speed shifter - > 10-speed cassette.
11-speed shifter - > 11-speed cassette.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie