Pickenflick...titanium gravelracer; toch verkocht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nieuwe frame ............... :tong

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna te mooi om op te bouwen ..... :oops:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Gewoon frame wisselen en de XL aan de muur :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hij zit weer in elkaar met het L frame

Afbeelding

Het nieuwe frame is ongeveer 2cm lager en 2cm korter als het XL frame en dat zit beter (en ziet er beter uit)
De voorvork heb ik over gezet en met 15mm extra spacers zit ik nu voor even hoog (stuurbuis is van 18.5 naar 17cm). Er mag nog klein stukje af, dan kan de 5mm topspacer er weer op (ivm full carbon vork). Met de oude 8cm stuurpen en zadel in het midden op de rails zit ik nu iets korter en wat minder ver voorin.

Intussen heb ik het tubeless experiment gestopt.....mijn DT swiss voorwiel bleef maar leeglopen in een paar dagen, ventieltjes zaten weer eens verstopt van de latex en ik wilde graag nog wat bandenwissels uitproberen. Daarbij heb ik met drukken >2bar niks gemerkt van evt soepelheid van de banden.......sterker nog: ik vind de tubeless banden zelfs vrij hard aanvoelen door de stuggere zijwanden.

Ik heb de Goodyear Connector 40mm nu met light biba op DT swiss (inw 22mm) liggen met 11-42 cassette voor mix offroad.

Afbeelding


En hier met een oudere Alex wielset ( inw 17.5 mm) met Vittoria CX speed 31mm en 11-32 cassette voor op de weg.


Afbeelding

@diablo
Het andere frame is intussen al verkocht aan een enthousiaste forummer en zal tzt wel weer in een SYS verschijnen. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hij oogt inderdaad ook nog mooier dan de XL, dat is geen reden om voor een andere maat te kiezen natuurlijk maar wel een leuke bijkomstigheid :)

Jij hebt heel wat meer ervaring met verschillende gravelbandjes dan ik, maar ik vind de Schwalbe G-One allround ook echt allround. Afgelopen zondag met de Genesis van Gouda naar huis gereden, 85km met de wind schuin van voren, en die bandjes rollen gevoelsmatig gewoon als wegrubber (heb ze dan op 4bar). Bochten neem ik op dezelfde manier als vroeger op mijn racer en dan is de grip ook prima. Ik voel me er zekerder op dan met de 2.35 Supermoto's op deze 18mm velgen (dat mag wel van DT Swiss, maar is imo geen optimale combi).

Zaterdag bij de Vijf van Lage Vuursche reed Suravida het rondje twee keer met zijn gravelracer met de G-Ones en van wat ik zo zag ging dat ook uitstekend! (ik doe het hem iig niet na...)

Dus ik zoek niet verder, die bandjes kunnen wat mij betreft het hele jaar om mijn velgen blijven liggen :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Ja hoor, heb je het frame net aan mij verkocht, ga je 'm gelijk afkraken :lol:
Blijft toch een nadeel van die grote klimrekken, de verhoudingen zijn net wat minder, al valt het bij deze gelukkig nog mee.

Ben benieuwd naar je 1e testrit.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Robertdj schreef: di 23 april 2019, 15:02 Ja hoor, heb je het frame net aan mij verkocht, ga je 'm gelijk afkraken :lol:
Blijft toch een nadeel van die grote klimrekken, de verhoudingen zijn net wat minder, al valt het bij deze gelukkig nog mee.

Ben benieuwd naar je 1e testrit.
Met een zadelpen 5cm hoger en zadel wat naar achter, ziet jouw XL er straks zeker niet minder uit :-q

Klein proefritje gedaan (mijn ribben willen nog niet echt meewerken :-{ ) en het zit echt lekkerder voor mij. Wordt er een speelser fietsje van.
Gaat met jouw wielset offroad zeker nog beter rijden als op de banden die er zaterdag op lagen....35mm tubeless semislick op > 3.5 bar.
Ik reed nu met 40mm nop en ben gezakt naar 2.1 voor 2.8 achter en dat scheelt erg veel in grip en comfort.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef: di 23 april 2019, 15:41
Robertdj schreef: di 23 april 2019, 15:02 Ja hoor, heb je het frame net aan mij verkocht, ga je 'm gelijk afkraken :lol:
Blijft toch een nadeel van die grote klimrekken, de verhoudingen zijn net wat minder, al valt het bij deze gelukkig nog mee.

Ben benieuwd naar je 1e testrit.
Met een zadelpen 5cm hoger en zadel wat naar achter, ziet jouw XL er straks zeker niet minder uit :-q

Klein proefritje gedaan (mijn ribben willen nog niet echt meewerken :-{ ) en het zit echt lekkerder voor mij. Wordt er een speelser fietsje van.
Gaat met jouw wielset offroad zeker nog beter rijden als op de banden die er zaterdag op lagen....35mm tubeless semislick op > 3.5 bar.
Ik reed nu met 40mm nop en ben gezakt naar 2.1 voor 2.8 achter en dat scheelt erg veel in grip en comfort.
Nog beter? :-D Met de set-up van afgelopen zaterdag was het een off-road racemonster. Al lag die singletrack er natuurlijk wel snaarstrak bij.

Oja, om je topic maar even te vervuilen met de skinwalls foto van zaterdag:
Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wat ik al zei......... :-q :-q


@ kermit

Banden is nog wel een "dingetje" bij mij........ik reed de Arkose en later Point AR meestal met Conti CX speed 35 (file) en gooide er 40 Conti AT ride (nop) op als het nat/winter/vrnl offroad was. Werkte super, zeker met 2 wielsets. Ik ben in de "upgraditis" valkuil gestapt door toch eens tubeless te gaan proberen (dure wielset, Goodyear banden)......een handvol Euro's verder ben ik er nog niks mee opgeschoten (als ik eerlijk ben).
Overigens doen al die banden het goed op de weg > 3.5 bar....offroad merk ik de verschillen pas echt en vooral op droog zand en hobbelige paden.

Wat betreft die G-one, dat zal zeker een slimme keuze zijn en misschien moet ik die er maar eens gewoon tubeless opleggen? Vraag is de "allround" of "bite" versie ? Keuzes.....keuzes ........
Ook leuk: https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog eens wat nagemeten en gewogen:

De L Pickenflick weegt nu met 40mm banden rijklaar 10kg ( Rival1 met 11-42 cass , DtSwiss cr 1600 wielset incl pedalen)

De zitgeo is nu gelijk aan mijn carbon Domane L endurance racer , wielbasis is 3.5 cm langer (1cm chainstay en 2.5cm front-centre) headangle is 0.5 gr vlakker (stuurt vrijwel hetzelfde).

Met 28mm endurance racebanden gaat de titanium Pickenflick richting 9.5 kg , met vergelijkbare set-up en banden weegt de carbon Domane 8.8kg (105 groep met alu Zipp course 30) , maar dat is met velgremmen.
Een disc brake Domane weegt ongeveer 0.3 kg meer.

Feitelijk weegt de Pickenflick dus maar krap 0.5 kg meer als een goede carbon disc endurance racer in vergelijkbare set-up en zit en stuurt vergelijkbaar.......wel minder "aero" frame ( maar daar merk ik met mijn toergangetje tock niks van) maar wel met ruimte voor 40mm banden ( of 27.5" x 2.1" )

Het comfort en demping van het titanium frame lijkt bij een kort proefritje met 28mm banden zeker niet onder te doen voor het high-tech comfort van de Domane (iso-speed decouplers voor en achter) . Het stuurt ook een stuk vlotter (en voelt sneller) als met 40mm banden.
Ik heb mijn tweede wielset intussen dus maar eens voorzien van 28mm race banden en ga daar binnenkort zeker mee proefrijden op de weg.

Lekker veelzijdig dus, zo'n lichte gravelaar :bier:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ziet er een stuk beter in verhouding uit :-q
En die nieuw opgebouwde XL ook!
Zeker met de skinwalls.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

MonkeyRider schreef: di 23 april 2019, 16:05
Ook leuk: https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/
Interessant leesvoer :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Netjes dat je het frame al hebt kunnen verkopen. Al met al gelukkig niet te veel geleden hoop ik.

Hij is wel beter in verhouding nu en dat zorgt vaak ook voor een lekkerdere fiets al zit dat dan gedeeltelijk altijd tussen de oren. :wink:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tubeless gravel......of toch maar niet :~

Op de mtb rij ik al jaren (ghetto) tubeless, maar twijfelde over de gravelracer (daar zitten wel tlr wielen op).
Om eens uit te proberen heb ik op mijn gravelracer 40mm Goodyear connector tubeless banden op DtSwiss cr1600 tlr wielset gemonteerd. Zat met compressortje vlot dicht, maar bleef op voorwiel duidelijk druk verliezen na een nacht (van 3 naar 1.5 bar) Latex bijgevuld, geschud, gedraaid, gereden, maar echt op druk blijven lukt niet (achterwiel wel)
Dus band eraf, latex rommel schoonspoelen en met "light" biba er weer op.
Probleem opgelost....en ik voel totaal geen verschil in "comfort" of "souplesse" . Ook niet bij lage druk offroad rond 2bar. Wel is de tubelessband een stuk steviger en zwaarder en daardoor wrsch ook al lekbestendiger (?)
Intussen is de rommel er achter ook weer uit en vervangen door light biba. Totale wielset is er 100gr zwaarder door geworden.(light biba's min latex/tl ventielen) en ik kan weer kliedervrij bandjes wisselen. Reserve biba had ik toch al bij me.
Conclusies voor mij :
Zelfs met 2-3 bar in 40mm banden voel ik geen verschil tussen tubeless of niet tubeless.
Gewichts verschil tubeless of light biba's is er niet (tlr banden zijn vaak zelfs zwaarder)
Lek rijden doe ik sowieso nauwelijks...maar met steviger banden wrsch nog minder.
Onderweg biba wisselen doe ik liever als evt geklieder met latex/plug en bijpompen.

Intussen liggen mijn Conti Speedrides er weer op :bier:

Dus als er iemand is die 2 sets zgan Goodyear tubeless gravelbanden zoekt ? :winkie:
NB het gaat om Goodyear Connector 40mm en Goodyear County 35mm in duurste uitvoering. Helemaal niks mis mee.....ook met biba's fijne banden, maar ik heb al (meer dan) banden genoeg :bier:

viewtopic.php?f=20&t=141822
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik direct G-Ones met binnenband heb genomen, en die blijven er op. :-D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik rij g-one speed 28mm en rambler 38mm beiden tubeless. Geen idee of het anders zou voelen dan met een binnenband maar het houdt beide redelijk goed druk (je moet pompen voor een ritje ja) en ik heb wel veel vertrouwen in de lekbestendigheidsvoordelen. Zeker in het geval van de 38mm bandjes waar ik toch met zo'n 2 bar rij..

Als je vaak wisselt zou ik het bij een gravelracer niet per se doen.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie