Van der Poel op weg naar goud in 2024!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Duidelijk :-q

Laag ?
Hangt er helemaal vanaf hoe.lang, maar 850 watt gemiddeld over 800 meter leek mij best stevig ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: wo 24 april 2019, 22:56 Max vermogen van 1400W in de sprint is wel erg laag imo.
Niet in een 'sprint' die een aanloop van 5 kilometer heeft en die hij al op meer dan 400 m daadwerkelijk in zet.

Het is geen 'afgezet worden-sprint', waarbij de renners alleen de laatste 200 m echt gas geven. En genoeg renners die de 1.400 W sowieso niet halen!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rayb81 schreef: wo 24 april 2019, 22:56 Hartslag 140 bpm gem lijkt me niks raars aan als je de halve dag in het peloton meerijdt.
Max vermogen van 1400W in de sprint is wel erg laag imo.
Een peloton waar Valverde, Sagan en Wellens en vele anderen uit moeten lossen :wink:

Verder vermoed ik dat we al deze data met een korreltje zout kunnen nemen.
Als jij de finale hebt gezien en dat blijkt inderdaad 1400 watt max in die sprint dan is dat, op dat moment, het maximaal haalbare voor de beste prof renner uit het peloton. Dus heel veel meer dan wat de rest er nog uit kon wringen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

+1 Eddy :-q

Hoe kun je als hobbyist met droge ogen beweren dat 1400W wel erg laag is... :roll:
Klinkt voor mij een beetje hetzelfde als die vijftien voetbalcoaches die ik hier op de afdeling elke maandag rond heb lopen, of die brave huisvaders in hun V40-je die het beter gedaan zouden hebben als de vierde plek van Max :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 25 april 2019, 08:52
Rayb81 schreef: wo 24 april 2019, 22:56 Hartslag 140 bpm gem lijkt me niks raars aan als je de halve dag in het peloton meerijdt.
Max vermogen van 1400W in de sprint is wel erg laag imo.
Een peloton waar Valverde, Sagan en Wellens en vele anderen uit moeten lossen :wink:

Verder vermoed ik dat we al deze data met een korreltje zout kunnen nemen.
Als jij de finale hebt gezien en dat blijkt inderdaad 1400 watt max in die sprint dan is dat, op dat moment, het maximaal haalbare voor de beste prof renner uit het peloton. Dus heel veel meer dan wat de rest er nog uit kon wringen.
1400 is voor een renner van een kilo of 75 aan het einde van een koers serieus hoog, zie bijvoorbeeld https://www.allesoversport.nl/artikel/g ... ielrennen/ dit artikel. Iemand als Groenewegen zal ongetwijfeld meer trappen dan die 1400, maar dat is dan in een sprint waar zijn ploeg hem de hele dag in het wiel heeft gehouden en zijn benen fris zijn.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

StevenK schreef: do 25 april 2019, 10:02 1400 is voor een renner van een kilo of 75 aan het einde van een koers serieus hoog, zie bijvoorbeeld https://www.allesoversport.nl/artikel/g ... ielrennen/ dit artikel. Iemand als Groenewegen zal ongetwijfeld meer trappen dan die 1400, maar dat is dan in een sprint waar zijn ploeg hem de hele dag in het wiel heeft gehouden en zijn benen fris zijn.
Indrukwekkend inderdaad na 265km harde koers en waarbij hij ook nog zijn eigen treintje én lead-out man was :o
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef: do 25 april 2019, 09:02 +1 Eddy :-q

Hoe kun je als hobbyist met droge ogen beweren dat 1400W wel erg laag is... :roll:
Klinkt voor mij een beetje hetzelfde als die vijftien voetbalcoaches die ik hier op de afdeling elke maandag rond heb lopen, of die brave huisvaders in hun V40-je die het beter gedaan zouden hebben als de vierde plek van Max :D
Daar noem je ook wel wat. Brave huisvaders in v40's zijn de Golf rijders van weleer. Lijkt wel alsof er testosteron in dat aircosysteem zit. /offtopic
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat trapt een goede Groenewegen of Kittel (die bijna 10 kg zwaarder is) 1800 a 1950 na een ritje met 110bpm gemiddeld achter de hele ploeg?

Ben benieuwd of deze prestaties nog enige verandering in het wielrennen brengen. Hele weken duurtraining en hoogte stages (welliswaar voor een ander doel) Maar vd Poel doet in veglijk met de meeste wegrenners vrij weinig. Ik denk dat ie nog geen 60 a70% van de kilometers van Dumoulin maakt. Ik denk dat intensiteit en interval nogsteeds erg wordt onderschat.

Ik ben 25jaar geleden met MTB,en begonnen en pas 7 jaar geleden op de racers. Ik merkte meteen dat ik heel anders reed dan de meeste wielrenners, langerzamer gemiddelde maar veel vaker intensieve stukken. Ik werd uitgelachen om de gemiddeldes, maar als de deze beste mensen meegingen hielden ze het geen uur bij.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Cube-Elite schreef: do 25 april 2019, 11:37 Ik ben 25jaar geleden met MTB,en begonnen en pas 7 jaar geleden op de racers. Ik merkte meteen dat ik heel anders reed dan de meeste wielrenners, langerzamer gemiddelde maar veel vaker intensieve stukken. Ik werd uitgelachen om de gemiddeldes, maar als de deze beste mensen meegingen hielden ze het geen uur bij.
Met MTB 16jr geleden en race af en toe 3 jaar geleden begonnen... zelfde verhaal, zelfde ervaring. Compleet verschillende takken van sport?

Daarom zo bewonderenswaardig wat MvdP allemaal uithaalt op veldrijfiets, MTB en racefiets. Los van het aangeboren talent en de killerinstelling helpt het combineren van die disciplines hem ook, zo blijkt wel. Hij heeft in ieder geval afwisseling en een hop lol, als belangrijke ingrediënten.
Maar waardoor het verder precies komt, wat het fysiologisch met hem doet?
Hij verandert in ieder geval de hele kijk op en kijk naar de wielersport en trainingsprincipes... 'interessant geval dat het onmogelijke presteert'.
Laat maar schuiven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Fietst hij echt zoveel minder dan de rest? Geen idee, hij gaat ok regelmatig op traingskamp, daar zullen ze echt niet aan het zwembad liggen. Verder is dit natuurlijk niet te vergelijken met de ronde renners, die moeten dit 3 weken achter elkaar doen.

Overigens heft Tom Dumoulin al aangegeven dat de wegrenners wellicht iets fout doen, misschien gaat hij binnenkort weleens op training Matje
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

japie carbon schreef: do 25 april 2019, 12:09 Fietst hij echt zoveel minder dan de rest? Geen idee, hij gaat ok regelmatig op traingskamp, daar zullen ze echt niet aan het zwembad liggen. Verder is dit natuurlijk niet te vergelijken met de ronde renners, die moeten dit 3 weken achter elkaar doen.

Overigens heft Tom Dumoulin al aangegeven dat de wegrenners wellicht iets fout doen, misschien gaat hij binnenkort weleens op training Matje
Van der Poel heeft zelf wel eens aangegeven dat hij erg veel traint, zijn belachelijke herstelvermogen zorgt ervoor dat hij veel trainingsarbeid kan verteren. Verder heeft hij een hekel aan "opnieuw" opbouwen na een te lange periode van rust. Zijn hele manier van fietsen/trainen lijkt te resulteren in een zeer hoog basisniveau zonder echt extreme pieken en slecht zelden een dalletje (EK MTB vorig jaar en Koppenberg cross dit jaar). Op zo'n zeldzame off day rijdt hij ook gelijk geen deuk meer in een pakje boter (deels mentaal, als hij echt niet kan meedoen voor de knikkers gaat de handdoek in de ring).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mhja misschien verkijk ik mij een beetje op de lange afstand die ervoor zat dat dan 1400W nog een hoop is.

Maar anderzijds 1400W max bij 75 kg..
Ik als hobbyist trap tegen de 1100W bij 62kg.
Dat is piek maar dat is die 1400 ook.
Robbert de Nijs haalt geloof ik 1900W.

Ik vind de gegevens echt niet buitenaards in ieder geval.

Die 140 bpm is niet echt raar als je de gegevens analyseert.
Als je klimt met 170bpm en afdaalt met 110bpm dan kom je al op een gemiddelde van 140bpm.

Zoveel klimmetjes met afdalingen.
En de eerste 100km lekker rustig getoert in het peloton.
Bekijk maar eens z'n gem hartslag over de eerste 100km dan schrik je echt ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rayb81 schreef: do 25 april 2019, 16:45 Mhja misschien verkijk ik mij een beetje op de lange afstand die ervoor zat dat dan 1400W nog een hoop is.
ach, slechts 265km met 4000hm ........

Rayb81 schreef: do 25 april 2019, 16:45 Maar anderzijds 1400W max bij 75 kg..
Ik als hobbyist trap tegen de 1100W bij 62kg.
Dat is piek maar dat is die 1400 ook.
Robbert de Nijs haalt geloof ik 1900W.

Ik vind de gegevens echt niet buitenaards in ieder geval.
Buitenaards of niet, beter dan dit wordt 't niet :wink:
Robbert is/was (semi) pro en is nog wat zwaarder dan Mathieu. Denk dat onze baansprinters ruim over de 2000Watt zitten ....... maar ja, dite zitten er allemaal niet meer bij na zo'n koers.
Verder is Mathieu zeker geen sprinter, David is sneller ....... totdat er hard gekoerst is en iedereen is afgeknepen.
Rayb81 schreef: do 25 april 2019, 16:45 Die 140 bpm is niet echt raar als je de gegevens analyseert.
Als je klimt met 170bpm en afdaalt met 110bpm dan kom je al op een gemiddelde van 140bpm.
Jij klimt heel snel, je daalt heel langzaam of je bent slecht in wiskunde :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Een piek is leuk, maar zegt ook eigenlijk geen reet ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Cube-Elite schreef: do 25 april 2019, 11:37 Wat trapt een goede Groenewegen of Kittel (die bijna 10 kg zwaarder is) 1800 a 1950 na een ritje met 110bpm gemiddeld achter de hele ploeg?

Ben benieuwd of deze prestaties nog enige verandering in het wielrennen brengen. Hele weken duurtraining en hoogte stages (welliswaar voor een ander doel) Maar vd Poel doet in veglijk met de meeste wegrenners vrij weinig. Ik denk dat ie nog geen 60 a70% van de kilometers van Dumoulin maakt. Ik denk dat intensiteit en interval nogsteeds erg wordt onderschat.

Ik ben 25jaar geleden met MTB,en begonnen en pas 7 jaar geleden op de racers. Ik merkte meteen dat ik heel anders reed dan de meeste wielrenners, langerzamer gemiddelde maar veel vaker intensieve stukken. Ik werd uitgelachen om de gemiddeldes, maar als de deze beste mensen meegingen hielden ze het geen uur bij.
Tom Dumoulin met interesse in de trainingsarbeid van VdP, zou je bijna denken dat ie iets goeds doet :
Neemt niet weg dat een Giro toch iets anders is dan de Gold Race.
Plaats reactie