Onderhoud Voorvoork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
c0mmuter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 17 januari 2018, 16:02

Na ieder ritje even een doekje langs de seals van de voorvork en even invetten om ze soepel te houden.

Ik gebruik hier nu een beetje teflonspay voor, is dat goed?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je dat inspuiten na iedere rit doet, dan loop je ook kans dat het vuil zich ophoopt onder de seals... . Iets minder regelmatig kan geen kwaad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

En probeer de spuitnevel eventueel wat in te dammen door bijvoorbeeld met een poetsdoek een afscherming te maken.
Dit kan je remproblemen besparen....
Tevens controleer ik de druk van de vork van tijd tot tijd.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als ik zie dat er vrij veel vuil op de poten zit, in de praktijk zo om de 3 ritten: voorzichtig met een platte, zachte kwast over de vorkpoten en langs de seals.
Ongeveer maandelijks met een spuitje een paar druppels vorkolie op de seals, paar x inveren, schoonmaken met een doek, nog een paar druppels en die een nacht in laten trekken+inveren en weer schoonmaken met een schone doek.
Vorkdeo kan ook. Teflon weet ik niet of je seals daar wel tegen kunnen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

c0mmuter schreef: do 25 april 2019, 12:43 Na ieder ritje even een doekje langs de seals van de voorvork en even invetten om ze soepel te houden.

Ik gebruik hier nu een beetje teflonspay voor, is dat goed?
Nog nooit gedaan en (nog) geen klachten gehad ,maar als je seals gaan uitdrogen of minder soepel worden is het zoiezo tijd om ze te vervangen , kan me alleen indenken als je de bike voor langere tijd "weg zet" om zo proberen om ze soepel te houden , en met het nederlandse weer zullen ze niet snel uitdrogen . Lijk me meer kans op ophoping vuil e.d
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uitdrogen vd seals heeft niets met (lucht)vochtigheid te maken. Zon en temperatuur kunnen wel een rol spelen.
Stof en vuil komen zonder vettigheid ook tussen de seals, dus gewoon lekker smeren die handel.
Niet overdrijven, maar het kan echt geen kwaad de seals en binnenpoten regelmatig een druppeltje te geven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
c0mmuter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 17 januari 2018, 16:02

Teflon spray houdt haast geen vuil vast en is heel dun. Is ook een van de minst agresieve vetsoorten naar mijn weten dus de ruberen seals zouden daar zeker tegen moeten kunnen. Misschien dat echte vorkolie beter is maar dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vuil vasthouden maakt niet uit.
Droog glijd alles minder soepel dan met vet/olie.
Dat geld voor een schone vork, maar ook voor een stoffige vork.
Goed vet(of olie) vormt ook tussen de vork en het zand een filmpje smeermiddel.
Dus met vet/olie is de slijtage (en ook de wrijving) altijd minder dan droog.
De seals doen vet ook beter hun werk dan droog.
Veel waarschuwingen van wat je wel en niet moet gebruiken zijn afkomstig van vork fabrikanten die graag hun eigen produkt verkopen, of die een bondje zijn aangegaan met een smeermiddelen leverancier.
Meestal is zo'n waarschuwing dus puur commercieel en zelden berust het op technische grondslag.

Uiteraard nemen fietsers deze waarschuwingen zonder meer over en smeren elfen stof en engelen pies op hun fiets.
Of toch minstens vloeibaar goud.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ThaSingleTrackMastah schreef: do 25 april 2019, 19:23 Vuil vasthouden maakt niet uit.
Droog glijd alles minder soepel dan met vet/olie.
Dat geld voor een schone vork, maar ook voor een stoffige vork.
Goed vet(of olie) vormt ook tussen de vork en het zand een filmpje smeermiddel.
Dus met vet/olie is de slijtage (en ook de wrijving) altijd minder dan droog.
De seals doen vet ook beter hun werk dan droog.
Veel waarschuwingen van wat je wel en niet moet gebruiken zijn afkomstig van vork fabrikanten die graag hun eigen produkt verkopen, of die een bondje zijn aangegaan met een smeermiddelen leverancier.
Meestal is zo'n waarschuwing dus puur commercieel en zelden berust het op technische grondslag.

Uiteraard nemen fietsers deze waarschuwingen zonder meer over en smeren elfen stof en engelen pies op hun fiets.
Of toch minstens vloeibaar goud.
Ik ben het er wel mee eens maar ik denk dat de motivatie van de fabrikanten vooral te maken heeft met aansprakelijkheid en garantie. Ze hebben echt geen zin om 500 producten te testen of er niet toevallig eentje bij zit die de seals aantast ofzo. Dus kiezen ze er eentje die ze testen en zeggen ze: gebruik die andere niet en als je het wel doet kan je vork uit elkaar vallen, eigen schuld.
Maar natuurlijk werken minstens 498 van die andere producten net zo goed.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Vork/fiets af en toe op de kop. Dan krijgen die foam ringen die onder de keerring zitten weer wat olie. Bij een Fox, weet niet hoe dat bij de andere merken gaat.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kan niet meer schreef: za 27 april 2019, 09:53 Vork/fiets af en toe op de kop. Dan krijgen die foam ringen die onder de keerring zitten weer wat olie. Bij een Fox, weet niet hoe dat bij de andere merken gaat.
Ik hoop van niet, want de olieseal die onder de foamring zit - als de fiets op de wielen staat - zou die olie ten alle tijden tegen moeten houden... .


Stofseals af en toe opwippen en dan de foamring zelf van wat olie voorzien.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

c0mmuter schreef: do 25 april 2019, 19:16 Teflon spray houdt haast geen vuil vast en is heel dun. Is ook een van de minst agresieve vetsoorten naar mijn weten dus de ruberen seals zouden daar zeker tegen moeten kunnen. Misschien dat echte vorkolie beter is maar dat weet ik niet.
Teflon houdt het vuil niet vast, maar de olie waarin de teflon zit, die houdt het vuil wel vast!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Een goedkope oplossing is om gewoon een drupje 15wt olie te gebruiken, waar je ook je foamringen in laat soaken
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lars TB schreef: za 27 april 2019, 10:49
kan niet meer schreef: za 27 april 2019, 09:53 Vork/fiets af en toe op de kop. Dan krijgen die foam ringen die onder de keerring zitten weer wat olie. Bij een Fox, weet niet hoe dat bij de andere merken gaat.
Ik hoop van niet, want de olieseal die onder de foamring zit - als de fiets op de wielen staat - zou die olie ten alle tijden tegen moeten houden... .


Stofseals af en toe opwippen en dan de foamring zelf van wat olie voorzien.
Dit snap ik niet? Heb net een Fox los gehad. De foam-ring plaats je onder de keerring. Verder zit er geen stofring op laat staan dat je die op kan lichten. Onder de foam-ring zit toch een geleidebus die lager in de vork ook weer terug komt?
"This species has amused itself to death"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hij bedoelt dat je met een sateprikker ofzo de seal iets opent, zodat je er olie in kan laten lopen, om de foamring wat aan te vullen.
Sneeuwmonster
Plaats reactie