Zin en onzin van zo licht mogelijk?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zie voor iets meer op mtb toegesneden getallen mijn 'fysica van de fiets' topic (link staat hierboven al ergens) . Bij een mtb heb je veel meer rolweerstand dan bij een racefiets. Gewicht maakt dus meer uit. Maar nog steeds niet veel. Een brede band weegt meer maar toch ben je er sneller op.
Give me little bits of / more than I can take
PaganiProductions

Persoonlijk vind ik het leuk om de fiets wat lichter te maken maar niet de duurste van de duurste onderdelen en aangezien ik in een gebied met behoorlijk heuvels merk je minder gewicht behoorlijk wel maar belangrijker is kortere stuurpen en goede geo en comfort dat maakt het verschil
En een goede set banden met goede grip gevolgd door rolweerstand.
ik word 35 over een aantal maanden comfort vind ik nu ook belangrijk.
Ik heb op de Alma al een Carbon stuur en Carbon zadelpen dat maakt al veel verschil eerste plaat comfort en daarna gewicht
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Robertdj schreef: wo 24 april 2019, 14:08Tijdens het afdalen zal je als zwaardere renner sneller versnellen.
Volgens mij heeft Galileo Galilei al een paar eeuwen geleden aangetoond dat de versnelling van een vallend voorwerp niet afhankelijk is van de massa van dat voorwerp. Verbazingwekkend hoe die fabel in de fietswereld toch nog steeds blijft bestaan.

Vwb massa en in de bergen fietsen: tegen de helling op kost het natuurlijk meer vermogen om meer massa naar de top te trappen. Een zwaardere renner heeft echter doorgaans ook meer vermogen dan een lichtgebouwde renner. Alleen de gewicht/vermogen verhouding (watt per kg) is bij een lichtere renner meestal beter, waardoor dat een betere klimmer zal zijn (niet altijd, want er spelen meer fysieke zaken een rol).

Naar beneden zal in de praktijk de beste stuurman altijd het snelste dalen, ongeacht zijn gewicht. Zie bijvoorbeeld Pantani, die woog niks maar daalde als een van de snelsten.
Massa zet wel door, dus een zware renner zal eerder in de ankers moeten voor een bocht dan een lichtere renner.

Resumerend: naar boven is de verhouding massa/vermogen leading, naar beneden de stuurmanskunst.
Die halve kg meer of minder fiets doet voor een hobbyist niet ter zake. Alleen tussen de oren, daar weegt die halve kg vaak het honderdvoudige ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

En een licht fietsje ineenzetten is reeds een mooie hobby op zich :wink: , maar wel geen goedkope :( .
En ermee rijden is echt wel leuk hoor, zeker in de bergen als je hem een eind moet dragen!
PaganiProductions

:P Wat zeer belangrijk is goede voorvork met een goede afstelling misschien wel een van de belangrijkste dingen.
Persoonlijk vind ik een goede voorvork belangrijker dan een goede af montage bij een fiets om dit een zeer duur upgrade is meestal.
A
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op wo 24 april 2019, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ad58 schreef: di 26 maart 2019, 14:16 Voor tal van bikers lijkt het essentieel te zijn dat hun bike zo licht mogelijk uitvalt. Vaak worden standaard onderdelen vervangen voor lichtere en veel duurdere onderdelen.
Ik kijk eerder naar betaalbare, functionele, gangbare en bewezen goede onderdelen. Die liefst lekker lang meegaan ook.

Soms wordt fors geïnvesteerd om 1 kilo lichter uit te komen.
1 kilo, denk ik dan.... Dat is ongeveer het verschil tussen een volle en lege bidon... Zelf heb ik eigenlijk nog nooit opgemerkt dat mijn fiets opeens stukken lichter of fijner of sneller fietste met twee lege bidons zelfs... :-{

M.a.w. het gewicht van mijn fiets interesseert me niet zoveel. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk. Een fiets van 30 kg. hoeft voor mij nu ook weer niet.

Zelfs op mijn racefiets besteed ik geen geld aan lichtere onderdelen.

Met de aanschaf van een andere wielset Let ik wèl een beetje op gewicht. Met name dat van de velgen. Want samen met je banden vormt dat je roterende massa. En als dat wat lichter uitvalt, merk ik dan weer wèl.

Maar degelijkheid, stijfheid en betrouwbaarheid zullen bij mij altijd prevaleren. Als het dan ook nog licht kan, is dat mooi meegenomen.

Banden idem: ze moeten geschikt zijn voor mijn rijstijl en de omgeving waar ik rijd. En betrouwbaar en een tijdje mee kunnen gaan. Dan pas kijk ik naar gewicht. Zijn er meerdere kandidaten, dan loopt als sluitpost de lichtste uitvoering de hoogste kans.

Is het niet veel handiger om zélf een kilo of 5 of misschien wel 10 af te vallen?

Ben ik nu de enige die er zo over denkt? Of heb ik ergens de boot gemist of snap ik iets niet?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, argumentatie en ervaringen.

Eea hangt nogal van het gewicht van de rijder af en de doelstellingen die je hebt. Ik ben zelf ligt en wil wedstrijden winnen. Het soms om een seconde tussen p3 en p1, dus ja dan wil ik een lichte fiets. Een zware rijder kiest beter voor een zwaarder frame. In verhouding tot zijn gewicht stelt 200gr meer niks voor. Tevens hebben de lichtste modellen van een gewichtslimiet.

Het frame vind ik dan nog niet eens zo belangrijk. Tussen de lichtste versie en de zwaarste zit vaak maar 200gr. Echter de dure frames maken vaak gebruik van beter carbon en hebben meer flex op de juiste plekken. Echt belang hecht ik aan brede en hele lichte wielen, goede voorvork, remmen en schakelen. Als je serieus wedstrijden rijdt dan zit je altijd op de ondergrens van je gewicht dus dat speelt bij mij geen rol. Juiste banden, bandendruk etc zijn dan wel weer van belang. Rolweerstand is super belangrijk en hier zit enorm veel verschil in merken. Duidelijk de snelste banden zijn de conti speed king en race king. De race king in protection heeft minder rolweerstand dan de racing Ralph site skin bijv. Schwalbe is een goede 2de. Overige merken scoren toch behoorlijk minder. Rolweerstand is in meeste gevallen belangrijker dan grip. Hard door de bochten is vaak meer een gevalletje techniek dan grip. Grip kost snelheid en kracht. Zuinig rijden en laten rollen levert meer winst op.
PaganiProductions

Persoonlijk wil ergens tussen de 85 en 90 kg weg vind ik licht genoeg voor mijzelf en voordeel van wat zwaarder is dat je meer power over hel algemeen hebt dan een wat lichtere rijden maar je misschien wat langzamer zijn op klimmen omdat meer gewicht moet zeulen naar boven
En uiteindelijk komt het bij snelheid in het bos op je conditie/kracht km's maken op de fiets en fiets skills en je bereid bent om de limiet te rijden en je lichaamshouding..
Dan kan met een wat zwaardere fiets ook snel zijn.
Voorbeeldje vandaag kon ik de terugweg van mijn werk naar lbs 2x keer een racefietsers droppen puur om instaat ben om veel kracht te leveren mits ik dat wil en allemaal op mijn Haikbike met 26 inch wielen met een gare voorvork en met modderband voor erop en die weegt iets van 13 kg.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

kermit schreef: wo 24 april 2019, 20:53 Volgens mij heeft Galileo Galilei al een paar eeuwen geleden aangetoond dat de versnelling van een vallend voorwerp niet afhankelijk is van de massa van dat voorwerp. Verbazingwekkend hoe die fabel in de fietswereld toch nog steeds blijft bestaan.
Dat heeft misschien iets te maken met het gegeven dat wij zelden in een vacuum fietsen. En dat luchtweerstand evenredig is met oppervlakte, terwijl massa evenredig is met volume. Op een rechte asfaltweg zal een zwaarder persoon wel degelijk harder versnellen.
In het bos is inderdaad de rem, en dus de stuurmanskunst en hoeveelheid doodsverachting van de berijder, de beperkende factor in daalsnelheid.
Give me little bits of / more than I can take
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef: wo 24 april 2019, 20:53
Robertdj schreef: wo 24 april 2019, 14:08Tijdens het afdalen zal je als zwaardere renner sneller versnellen.
Volgens mij heeft Galileo Galilei al een paar eeuwen geleden aangetoond dat de versnelling van een vallend voorwerp niet afhankelijk is van de massa van dat voorwerp. Verbazingwekkend hoe die fabel in de fietswereld toch nog steeds blijft bestaan.
Omdat we niet in een vacuüm leven.
Je versnelt niet sneller, maar je versnelling neemt minder af en houdt langer aan naarmate de snelheid toe neemt.
Het blijft natuurlijk theoretisch geneuzel, want voordat er echt merkbare verschillen optreden hebben de grootte van je testikels meer invloed. :)

Edit:ak77 was me voor, toch iets te lang nagedacht :p
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat geloof ik wel, maar volgens mij is eventueel voordeel van die extra versnelling in de niet-vacuüm-praktijk ook verwaarloosbaar. In elk geval veel minder dan de stuurmanskunst van de rijder(s), met ietsje meer bochtensnelheid win je meer bij het uitkomen van de bocht dan met 10kg meer buikvet ;-)

De praktijk toont gewoon aan dat je geen wezenlijk voordeel hebt van extra massa bij dalen. Sturen is waar de winst zit, ook op de weg. En in het zeldzame geval van een km's lange rechte weg ga je gewoon even in het wiel zitten van je zware collega, slipstreamen werkt ook erg goed :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Interessant in deze context is het feit dat er op vragen van forummers steeds dure wielsets worden geadviseerd die maar een paar honderd gram verschillen met "gewone" standaard wielsets?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij de roterende massa is gewichtsverschil het meest 'merkbaar'. Zware wielen in gang zetten, accelereren, kost misschien maar een beetje meer meer kracht. Maar: dat 'voel je, merk je' wel heel duidelijk. Dus al wordt je er objectief misschien geen meter/slechts verwaarloosbaar sneller door, 'het voelt (voor velen) lekkerder'. Directer, lichtvoetiger, 'sneller', en veel mensen zullen dat subjectief 'fijner' vinden.
Zeker op parcoursen waar het continu hollen/stilstaan is, je jezelf steeds weer in gang moet trekken. Als het eenmaal rolt rolt het...
En meer gewicht lang bergop moeten slepen... ook dat merk je. 1000hm overbruggen met een 1500gr setje ex banden, of met een 2200gr set ex banden... dat merk je echt wel. Wederom: misschien amper in gemeten tijd, maar wel qua 'gevoel'.

Zelfde gaat op voor de 'stijfheid' van wielen. Echt heel veel harder ga je er niet door, maar het voelt zeker fijn als je direct en gecontroleerd kunt sturen. Snelheid gaat er ook wat door omhoog. Maar aan het eind van een dag fietsen is die hoeveelheid 'gewonnen' tijd maar verwaarloosbaar voor gewone stervelingen.

Voor de meeste fanatieke fietsers, met een beetje een ontwikkeld gevoel voor hun fiets, geldt dus vooral: het 'voelt' fijner (lichte wielen, stijve wielen).
Voor echte seconden jagers, wedstrijdrijders, kunnen die paar gewonnen tellen ook daadwerkelijk het verschil maken, als je gaat voor een podiumplek.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: do 25 april 2019, 09:31 Dat geloof ik wel, maar volgens mij is eventueel voordeel van die extra versnelling in de niet-vacuüm-praktijk ook verwaarloosbaar. In elk geval veel minder dan de stuurmanskunst van de rijder(s), met ietsje meer bochtensnelheid win je meer bij het uitkomen van de bocht dan met 10kg meer buikvet ;-)

De praktijk toont gewoon aan dat je geen wezenlijk voordeel hebt van extra massa bij dalen. Sturen is waar de winst zit, ook op de weg. En in het zeldzame geval van een km's lange rechte weg ga je gewoon even in het wiel zitten van je zware collega, slipstreamen werkt ook erg goed :)
Rolweerstand.

Veel grotere invloed dan gewicht. Niet zozeer in verhouding met de luchtweerstand, hoewel op de lagere snelheden bij het mountainbiken wel degelijk een zeer grote factor.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

aurelius schreef: do 25 april 2019, 11:13 Bij de roterende massa is gewichtsverschil het meest 'merkbaar'. Zware wielen in gang zetten, accelereren, kost misschien maar een beetje meer meer kracht. Maar: dat 'voel je, merk je' wel heel duidelijk. Dus al wordt je er objectief misschien geen meter/slechts verwaarloosbaar sneller door, 'het voelt (voor velen) lekkerder'. Directer, lichtvoetiger, 'sneller', en veel mensen zullen dat subjectief 'fijner' vinden.
Zeker op parcoursen waar het continu hollen/stilstaan is, je jezelf steeds weer in gang moet trekken. Als het eenmaal rolt rolt het...
En meer gewicht lang bergop moeten slepen... ook dat merk je. 1000hm overbruggen met een 1500gr setje ex banden, of met een 2200gr set ex banden... dat merk je echt wel. Wederom: misschien amper in gemeten tijd, maar wel qua 'gevoel'.

Zelfde gaat op voor de 'stijfheid' van wielen. Echt heel veel harder ga je er niet door, maar het voelt zeker fijn als je direct en gecontroleerd kunt sturen. Snelheid gaat er ook wat door omhoog. Maar aan het eind van een dag fietsen is die hoeveelheid 'gewonnen' tijd maar verwaarloosbaar voor gewone stervelingen.

Voor de meeste fanatieke fietsers, met een beetje een ontwikkeld gevoel voor hun fiets, geldt dus vooral: het 'voelt' fijner (lichte wielen, stijve wielen).
Voor echte seconden jagers, wedstrijdrijders, kunnen die paar gewonnen tellen ook daadwerkelijk het verschil maken, als je gaat voor een podiumplek.
Niet alleen gewicht, ook de grootte van je wielen telt mee.
Een 29" velg is moeilijker op gang te brengen (en te vertragen) dan een even zware 26" velg.
I=M*R^2

@Lars TB
Dan vraag ik me wel af, hoe groot is het verschil in rolweerstand als je vervorming van je band buiten beschouwing laat?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Robertdj schreef: do 25 april 2019, 12:24 Niet alleen gewicht, ook de grootte van je wielen telt mee.
Een 29" velg is moeilijker op gang te brengen (en te vertragen) dan een even zware 26" velg.
I=M*R^2

@Lars TB
Dan vraag ik me wel af, hoe groot is het verschil in rolweerstand als je vervorming van je band buiten beschouwing laat?
En precies daar gaat de discussie "gewicht wielset" ook mank.........iedere wedstrijdrijder rijdt op de relatief zwaardere 29er wielen en 26" is vrijwel dood. Rolweerstand en zelfs bredere banden en velgen leveren veel meer op in snelheid dan minder roterende massa. Bij een gegeven wieldiameter is het zelfs beter een zo breed mogelijke velg en band te kiezen (zie je ook binnen het wielrennen) .........pas daarna komt gewicht.
Plaats reactie