Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gebbetje schreef: wo 24 april 2019, 10:27 Als je niet normaal kunt fietsen is een elektrische fiets een prachtige uitvinding. Voor bijvoorbeeld ouderen of gehandicapten. In alle andere gevallen ben je gewoon lui. Ik zou me kapotschamen op zo’n ding. Je gaat toch ook niet in een elektrische rolstoel zitten terwijl je niets mankeert? Als je te beroerd bent om normaal te doen, blijf dan lekker thuis en ga een hobby zoeken die geen lichamelijke inspanning kost.
Jammer genoeg is het leven niet zo zwart-wit als je wellicht zou willen...
Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar wanneer ben je oud? Met 50? 60? 70?
Wanneer ben je lichamelijk niet meer in staat tot "normaal fietsen"? Als je gemiddelde snelheid onder de 15 per uur zakt op een standaard NL rondje? Onder de 10km/h? Of als je omvalt bij een bultje?

Wie bepaalt die definitie wanneer je "niet meer in staat bent" tot "normaal fietsen"? Jij? Ik?

Ik kan nog steeds rondjes rijden op een gewone mtb. Maar de snelheid ligt dan zo laag dat er van uitdaging niet veel sprake meer is. In het buitenland worden de mogelijkheden ook steeds beperkter als ik elke hoogtemeter zonder ondersteuning moet doen. Anderen pakken een lift of een shuttlebus, what's the difference? Ik fiets graag paden die niet kunstmatig aangepakt zijn in plaats van alleen de flowafdalingen vanaf een liftstation. Dan ben je doorgaans aangewezen op zelf omhoog trappen.

En misschien nog wel interessanter om eens naar te kijken, waarom heb je zoveel moeite met iemand op een e-mtb? Dat zegt namelijk veel meer over jezelf dan over degene op die e-mtb.
Ook de conclusie dat je lui zou zijn als je met ondersteuning trapt is pure nonsens. Ga eens lekker 50km Utrechtse Heuvelrug rijden op een e-mtb, dan heb je heus wel wat gedaan als je weer terug op de parking komt. Ja, de intensieve pieken zijn eruit gehaald maar je hebt net zoveel omwentelingen met je cranks gedaan als je maatje op een gewone bike.

En misschien trap ik er ook wel in, ben ik weer aan het proberen de nuance erin te brengen als reactie op een trollenpost... :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Kijk ook eens naar deze discussie,https://www.emtbforums.com/community/th ... heat.4889/

Goed en leuk forum. Maar zo herkenbaar.
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Gebbetje schreef: wo 24 april 2019, 10:27 Als je niet normaal kunt fietsen is een elektrische fiets een prachtige uitvinding. Voor bijvoorbeeld ouderen of gehandicapten. In alle andere gevallen ben je gewoon lui. Ik zou me kapotschamen op zo’n ding. Je gaat toch ook niet in een elektrische rolstoel zitten terwijl je niets mankeert? Als je te beroerd bent om normaal te doen, blijf dan lekker thuis en ga een hobby zoeken die geen lichamelijke inspanning kost.
Mag ik vragen wat voor een werk jij doet en hoeveel uur per week?

Ik werk 6 dagen en meer dan 70 uur, staand beroep. Voor mij is dit echt een uitkomst. Ben erg fit en heb geen mankementen. Maar doordat ik veel zwaar lichamelijk werk heb kan ik in het weekend of s'avonds niet te diep gaan.

Maar ik heb het idee dat jij kunt uitrusten op jouw werk.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Verbazend welke smoezen er bedacht worden om de aanschaf van zo'n electrisch kreng te rechtvaardigen, hier in NL. 5 jaar geleden had je de excuzen ook en werd er nog gewoon gefietst?

Kortom; luiheid is het nieuwe zijn. En ja, ook ik heb een auto.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gebbetje schreef: wo 24 april 2019, 10:27 ... Je gaat toch ook niet in een elektrische rolstoel zitten terwijl je niets mankeert?...
Hele volksstammen die dat juist wel doen!


(karten...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat vinden de e-bikers hier eigenlijk van een full on electrische brommer/motor? Waarom zou je de grens leggen tussen wel of niet meetrappen?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Voordat je oordeelt, ga eens proef rijden op een EMTB. Doe de ronde van Zeddam bijvoorbeeld. En vorm dan pas jouw mening.

Ik vraag mij af waarom zoveel ik zou bijna zeggen haat tegen EMTB'ers. En waarom luiheid?? Voor de TV zitten of achter de laptop das dan weer niet luiheid.

Op een iets te zware stalen MTB fiets die ronde fietsen das pas MTB'en, maar de meeste fietsen er op een super lichte carbon fiets met gewichtbesparende onderdelen. Is dat ook dan een vorm van luiheid? 8)
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Maar misschien het beste om het hierbij te laten. Ik heb weer plezier in het fietsen na een dag werken. En daar gaat het mij toch vooral om. Als ik soms die MTB'ers zie kijken met hun bijna haat in hun ogen, zet ik ff tandje bij en zet hem in boost. En daarna verpulver ik hun Strava record.
Dat schijnen ze helemaal erg te vinden. :D
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

emtb schreef: za 27 april 2019, 11:39 Voordat je oordeelt, ga eens proef rijden op een EMTB. Doe de ronde van Zeddam bijvoorbeeld. En vorm dan pas jouw mening.

Ik vraag mij af waarom zoveel ik zou bijna zeggen haat tegen EMTB'ers. En waarom luiheid?? Voor de TV zitten of achter de laptop das dan weer niet luiheid.

Op een iets te zware stalen MTB fiets die ronde fietsen das pas MTB'en, maar de meeste fietsen er op een super lichte carbon fiets met gewichtbesparende onderdelen. Is dat ook dan een vorm van luiheid? 8)
Het woord haat: dat is polariserend. Hoogstens onbegrip.

Zeddam is een mooi rondje, en ook te doen voor mijn persoontje (35kg te zwaar en geen fantastische conditie) op een normale 14kg mountainbike. Dus nee, ik begrijp het niet.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb ondertussen genoeg op verschillende Emtb's gereden om er de voordelen van in te zien. Vooral als vervanger voor uplifts in gebieden waar er wel wat hoogteverschil is zie ik zeker de voordelen. En voor mannen als Kermit die door gezondheidsproblemen wel weer lekker op pad kunnen snap ik het ook helemaal.
Moe zijn na een week werken klinkt mij vooral als excuses in de oren, zeker op zo'n laf rondje als Zeddam. Die is op de gravelbike nog prima te doen....

Wel fijn dat ik met alleen maar zware stalen fietsen in de collectie commentaar mag geven. :-q

Overigens laat je je wel aardig kennen met je laatste opmerking. Je zou natuurlijk ook mensen vriendelijk kunnen groeten en ze dan rustig kunnen inhalen. Mensen als jij verpesten het zo voor mensen als Kermit....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

De ene week werken is de andere niet. Ik heb een kantoorbaan, dus fysieke inspanning is zeer welkom. Als je baan zelf echter al fysiek is kan ik me voorstellen dat je daar minder behoefte aan hebt.

Uit welk deel van mtben haal je voldoening? Dat is voor iedereen anders.
In het kader vd emtbs kunnen de ss adepten wel een tirade houden over dat arbeidschuwe tuig met versnellingen. :)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Je hebt e-bikes, speed pedelecs, e-mtb's en speed-mtb's, zoals deze. Er zullen vast meer merken zo'n offroad brommer leveren.

Ook in NL te koop. Ik ben benieuwd wanneer de eerste dode valt.
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

suravida schreef: za 27 april 2019, 11:53 Ik heb ondertussen genoeg op verschillende Emtb's gereden om er de voordelen van in te zien. Vooral als vervanger voor uplifts in gebieden waar er wel wat hoogteverschil is zie ik zeker de voordelen. En voor mannen als Kermit die door gezondheidsproblemen wel weer lekker op pad kunnen snap ik het ook helemaal.
Moe zijn na een week werken klinkt mij vooral als excuses in de oren, zeker op zo'n laf rondje als Zeddam. Die is op de gravelbike nog prima te doen....

Wel fijn dat ik met alleen maar zware stalen fietsen in de collectie commentaar mag geven. :-q

Overigens laat je je wel aardig kennen met je laatste opmerking. Je zou natuurlijk ook mensen vriendelijk kunnen groeten en ze dan rustig kunnen inhalen. Mensen als jij verpesten het zo voor mensen als Kermit....
Even ter verduidelijking, dat van die Strava was gein. Gebruik Strava geeneens.

Ik groet iedereen, ik blijf zelfs in de klim achter ze zitten, maar wat verpest ik precies voor anderen?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het gekke is, dat van alle e-mtb's (behalve de twee malloten die op HV tegen kwam, door mijn grote verbazing toen ook over de twee op het forum gepost) die ik ben tegen gekomen geen enkel daarvan iets aan het doen was wat niet zou kunnen.... :-?
Dus tot nu lijkt mij er geen enkel probleem te zijn... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Robertdj schreef: za 27 april 2019, 12:25 De ene week werken is de andere niet. Ik heb een kantoorbaan, dus fysieke inspanning is zeer welkom. Als je baan zelf echter al fysiek is kan ik me voorstellen dat je daar minder behoefte aan hebt.

Uit welk deel van mtben haal je voldoening? Dat is voor iedereen anders.
In het kader vd emtbs kunnen de ss adepten wel een tirade houden over dat arbeidschuwe tuig met versnellingen. :)
Ik heb vroeger, ruim 30 jaar geleden, altijd BMX en MTB gereden. Ik ben graag in de buitenlucht. Dus vind het gewoon fijn om in het bos te rijden. Ik rij vooral lekker relax vaak op stand eco. Wil ik echt trainen, dan doe ik dat in eco stand maar gewoon flink trappen.
Geloof mij die eco stand is er bijna alleen om het gewicht van de fiets te ondersteunen.
Trap je echt goed door in eco dan kun je echt lekker trainen. Fiets weegt 23 kilo, in trail of boost mode gaat het echt makkelijk op het rechte stuk maar vooral op wat klimmetjes.
Gesloten