Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Vooropgesteld dat ik geen heel technische rijder ben dus zelden de grenzen van mijn banden echt zal bereiken, ben ik wel veel aan het spelen met banden omdat het een relatief goedkope manier is om grote veranderingen aan de eigenschappen van mijn fietsen aan te brengen.

Op mijn Canyon Nerve 29er heb ik nu een paar weken de Wolfpack Trail2.25 en achter de Race2.2 ter vervanging van de Nobby Nic en RoRo op intern 25brede velgen die er daarvoor op zaten en op zich best tevreden mee was.
Ik heb de bandjes een aantal keer op Zandvoort gereden, (de 10km over het fietspad naar Zandvoort toe),Schoorl op Hoge+lage vuursche, Leersum en Spaarnwoude...en word er blij van :-D
Doordat ik 2 banden tegelijkertijd heb verwisseld kan ik niet precies pinpointen welke band minder rolweerstand geeft, maar het setje rolt ff net wat makkelijker door op het fietspad en door het terrein.
Ik was altijd wel te spreken over de vorige combi, maar merk dat de Trail meer grip heeft in bochten en voorspelbaarder is.
De NoNi heeft soms in snellere bochten in zacht terrein de neiging een soort van plots weg te breken. Vaak herpakt hij zich een stukje verder wel weer maar de Trail heeft dat gewoon niet en houdt volle grip. Ook lijk ik met deze banden wat makkelijker door de mulle stukken heen te schieten zonder dat het direct zoekerig wordt.
Al met al is het in mijn ogen een directe verbetering op alle fronten.
Als ze tzt voor de 27.5 een 2.35 variant maken gaan die waarschijnlijk op mijn Remedy voor in NL.

Op mijn Remedy met 27.5 wielen blijf ik pielen met banden.
Ik heb daar 2 sets wielen voor: de standaard bontrager wielen met 30 intern breedte, en een handgespaakte set met 35 interne breedte.

Ik heb van de herfst en winter veel gereden met een WTB Vigilante 2.3 op 30 intern brede velgen in fast rolling compound en een Maxxis Ardent2.4 achter. Die combi werkte voor mij erg goed omdat de Vigilante qua rolweerstand redelijk gelijk lijkt aan de NoNi maar niet het onvoorspelbare uitbreken heeft. Mijn idee is dat het verschil vooral komt doordat de zijnoppen van de Vigilante wat steviger zijn en minder wegbuigen onder druk. De Ardent achter doet gewoon zijn ding: genoeg grip en niet achterlijk zaar rollend. Leuke van de Ardent is dat ik hem onder druk heel gecontroleerd kan laten sliden.
Mijn vriendin heeft dezelfde wielmaat, cassette etc etc, wilde eens wat anders proberen en sindsdien ben ik die set dus kwijt :roll: :lol:
Ik heb er toen maar weer tijdelijk op mijn geie wielen met 35 interne breedte een set NoNi,s erop gegooid wat prima werkt maar ik hou daarmee dat net niet gevoel.
Omdat de Vigilante zo goed beviel en chain reaction een aanbieding had heb ik bij WTB een Ridler 2.4, Trial Boss2.4 en Vigilante 2.5 besteld, allemaal in de dunne casing en fast rolling compound op de Vigilante na, die is High grip.
Word vervolgd!
De lichte casing voelt qua dikte wat dunner als Schalbe Addix NoNi, maar bleef bij de 2.3 beter zijn vorm behouden en verrassend slijtvast in vergelijk met de NoNi,s.

nb:
Voor Bikepark tripjes heb ik een 2e kant en klare wielset met een set Minions DHF2.5/DHR2.4 erop, de bovenstaande combi is dus alleen voor NL en tourtochten in Duitsland en Wales.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik neem aan dat het om het gewicht te doen is.

Conti’s Race King in de Racesport uitvoering weegt slechts 530 gram (2.2 versie)
Vredestein Black Panther superlite, ook 530 gram in 2.2
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Gewicht vind ik niet heel spannend. Dan kan ik eerst beter naar mezelf kijken, daar zit nog een 4-6kg speling tussen huidige set-up en perfect getuned. :roll: :-{
Zeker op mijn Nerve is het in NL altijd een combi van rolweerstand (van de band he, niet van mij :winkie: )+ grip en in mindere mate gewicht.
Met de Remedy neig ik nog iets meer naar grip boven weerstand, maar geen Magic Mary,s hier.

Conti ga ik nog wel eens opnieuw proberen. Jouw reacties over de nieuwe zijn heel positief, maar met de oude crossking en trailking kon ik niet overweg.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het scheelt (zeker aan de voorkant) veel of je de Crossking Racesport of Protection hebt.
De Racesport heeft vrij zachte wangen die in bochten een onzeker stuurgedrag kunnen geven. Zeker als je wat vlotter rijdt.
De Protection rijdt heel goed en is wat mij betreft de juiste versie.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Vraag over mijn velgmaat voordat ik op andere banden uit ga

Op de velg staat:
Rimdemention 622 x 2,25

Betekend dit dat er alleen maar banden op kunnen van 2,25?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

HB_Eagle schreef: wo 24 april 2019, 11:56 Vraag over mijn velgmaat voordat ik op andere banden uit ga

Op de velg staat:
Rimdemention 622 x 2,25

Betekend dit dat er alleen maar banden op kunnen van 2,25?
Dat zou 22.5 binnendiameter van je velg moeten zijn en dat is niet de bandbreedte.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jurf schreef: wo 24 april 2019, 11:26 Gewicht vind ik niet heel spannend. Dan kan ik eerst beter naar mezelf kijken, daar zit nog een 4-6kg speling tussen huidige set-up en perfect getuned. :roll: :-{
Zeker op mijn Nerve is het in NL altijd een combi van rolweerstand (van de band he, niet van mij :winkie: )+ grip en in mindere mate gewicht.
Met de Remedy neig ik nog iets meer naar grip boven weerstand, maar geen Magic Mary,s hier.

Conti ga ik nog wel eens opnieuw proberen. Jouw reacties over de nieuwe zijn heel positief, maar met de oude crossking en trailking kon ik niet overweg.
Als gewicht minder belangrijk is dan zou ik kijken naar Vittoria’s Barzo en Mezcal.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Victor1977 schreef: wo 24 april 2019, 12:54
HB_Eagle schreef: wo 24 april 2019, 11:56 Vraag over mijn velgmaat voordat ik op andere banden uit ga

Op de velg staat:
Rimdemention 622 x 2,25

Betekend dit dat er alleen maar banden op kunnen van 2,25?
Dat zou 22.5 binnendiameter van je velg moeten zijn en dat is niet de bandbreedte.

En het betekent bovendien dat je velg behoorlijk dement is natuurlijk.... :lol:
Laatst gewijzigd door Ad58 op wo 24 april 2019, 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ad58 schreef: wo 24 april 2019, 20:41
Victor1977 schreef: wo 24 april 2019, 12:54

Dat zou 22.5 binnendiameter van je velg moeten zijn en dat is niet de bandbreedte.

En het betekent bovendien dat je velg in bepaalde mate dement is natuurlijk.... :lol:
haha die is goed Ad
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dank je Victor :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

lol :D
staat natuurlijk 622 x 22,5

Maar welke bandenmaten kunnen hier dan op
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

HB_Eagle schreef: wo 24 april 2019, 22:29 lol :D
staat natuurlijk 622 x 22,5

Maar welke bandenmaten kunnen hier dan op
Dat is een beetje grijs gebied aangezien meerdere breedtes erop kunnen theoretisch. De vraag is meer wat in de praktijk ideaal is. Ik zou een breedte van 2.25 nemen maar 2.35 zou ook net kunnen al is het misschien niet ideaal meer. Maar goed, nog niet zo lang geleden fietste ik rond met 2.25 op 18mm interne breedte en ik zal vast niet de enige zijn geweest.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb dus laatst een Trail King I 2.2 vervangen omdat ik er een bobbel in had getrokken. In plaats daarvan heb ik een Trail King II 2.4 geplaatst. Tijdens de eerste rit viel op dat het stuurgedrag veel nerveuzer was. Hij spoorde juist heel relaxt en was helemaal niet zo twitchy met de 2.2 TK I achter en 2.4 TK I voor.

De achteras van de fiets staat nu iets hoger maar dat lijkt me een verwaarloosbaar verschil op de geometrie. Zou het kunnen dat de nieuwe veel meer grip heeft en dat mijn fiets daardoor nerveus wordt?

Ik heb de nieuwe band nu naar voren verplaatst en de oude naar achter maar nog geen tijd gehad om te testen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Iets stugger misschien, waardoor de band minder kan bewegen. Of juist minder stug, waardoor de band meer beweegt. Meerdere verklaringen mogelijk. Speel ook eens met iets meer of minder druk, wie weet verbeteren de rijeigenschappen dan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: zo 28 april 2019, 19:59 Tijdens de eerste rit viel op dat het stuurgedrag veel nerveuzer was. Hij spoorde juist heel relaxt en was helemaal niet zo twitchy met de 2.2 TK I achter en 2.4 TK I voor.

De achteras van de fiets staat nu iets hoger maar dat lijkt me een verwaarloosbaar verschil op de geometrie. Zou het kunnen dat de nieuwe veel meer grip heeft en dat mijn fiets daardoor nerveus wordt?
Hagt beetje van je rijstijl af, als je gewenst bent om vrij veel op je grip voor te rijden en er vanuit te gaan dat achter wel volgt, dan kan het best zijn dat je achterwiel nu anders "spoort" doordat hij iets meer grip heeft. Hij bijt dan iets meer waar hij voorheen mee gleed. Went vanzelf ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie