SRAM voorderailleur

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Mijn SRAM X7 voorderrailleur krijg ik niet goed afgesteld. Alle youtube video's zo ongeveer bekeken en volgens mij doe ik alles goed. En ga nu aub niet roepen dat ik naar 1x12 of 1x11 moet....ben op dit moment nog happy met mijn 2x10 setup :D

Wat is er aan de hand?: Als ik m afstel conform instructies dan gebeurd het volgende

- In eerste instantie lijkt alles goed.
- Indien ik ongeveer in op mijn middelste blad achter zit en voor van groot naar klein schakel gaat alles goed. Vervolgens voor weer naar groot, kan komt de ketting voor niet goed op het grote blad. Dit is uiteraard bij te stellen met de voorste stelschroef
- Echter als ik dat doe en dan vervolgens achter op mijn kleine blad zit, voor van groot naar klein schakel en vervolgens voor weer op groot, dan loopt de ketting er voor naar buiten af (dus over mijn crank)
- Dit gebeurd dan niet alleen met schakelen van Klein naar groot, maar ook als ik bv over flink wat hobbels rijd, dan loopt de ketting er voor naar buiten af.
- Als ik m weer verder naar binnen stel (met de schroef op de voorderrie of aan de tule bij shifter) dan krijg ik m niet meer goed van klein naar groot. Maar tevens loopt de ketting soms van groot naar Klein eraf als ik over flinke hobbels rijd met de trappers stil.

Beetje ingewikkeld, maar hoop dat het duidelijk is. Voorblad is niet versleten, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Wilde nog even wat advies via het forum, anders gaat de fiets naar de LBS (maar dan voel ik me ook een beetje een prutser..... :-D )
v_schultinge

1. Is de voorderrie wel goed uitgelijnd t.o.v. de bladen?
2. Heb je de limieten van de voorderrie afgesteld zonder kabelspanning, zodat je zeker weet dat de voorderrie de juiste limieten heeft?
3. Is de voorderrie verbogen?
4. Lopen de scharnierpunten vloeiend?
5. Is de kabelspanning juist?

Succes! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een voorderailleur is soms best een lastig ding om perfect af te stellen.
Ik ga er vanuit dat:
- de derailleur op de juiste hoogte staat.
- parallel aan de voorbladen staat.
- de derailleur geen speling op de scharnierpunten vertoont.

Als dat allemaal in orde is denk ik vooral aan de kabelspanning als oorzaak.
De begrenzings-schroef moet toch zo staan dat je de ketting niet over het blad kunt wippen, en al helemaal zo dat de ketting er niet uit zichzelf af kan vallen.

Mijn ervaring met Sram voorderailleurs is heel beperkt maar ik kreeg wel het idee dat de betere Shimano's net wat fijner werken (XT & XTR, misschien SLX ook wel). En de nieuwe sideswing modellen zijn helemaal een stap vooruit, als je frame geschikt is voor die kabelloop zou je er een kunnen overwegen, de prijzen vallen wel mee.

edit: zie dat er al een goede reactie gepost is, maar ik had het al getypt dus post het toch maar... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Dank alvast voor de reacties

- Paralleliteit is juist
- Hoogte van voorderrie is juist
- L/H afgesteld zonder kabelspanning

Wat me vooral opvalt bij de X7 is dat er een flinke "over shoot" is als je van klein naar groot schakelt. Hiermee bedoel ik dat als je je shifter vasthoudt, de voorderrie flink verder naar buiten gaat en als je deze loslaat weer teruggaat naar zijn afgestelde positie. Bij een Shimano voorderrie heb je dit fenomeen niet. Ik heb er in mijin setup voor gekozen deze overshoot tot een minimum te beperken om te voorkomen dat bij het opschakelen van klein naar groot de ketting er over mijn crank niet afloopt.

Kabelspanning blijft wel lastig om te bepalen wat nu goed is. Ik merk wel dat de tule bij de shifter (dus de kabelspanning) wel veel doet. Probeer nu hiermee de juiste afstelling te zoeken, maar nog niet naar mijn zin.....

Nog meer tips?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mocht je je dubbel op een triple crank hebben kun je een bashring monteren, dan loop je iig geen risico meer op het over het grote blad heen tillen van de ketting. Er zijn mooie "light" versies te koop of je slijpt de tandjes van een versleten buitenblad als de looks niet zo belangrijk zijn.

Zo heb ik jaren met een 2x setup gereden, grote blad vervangen door een bash :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Dat is een creatieve oplossing....dit is een 2x10 setup...

Wat ik misschien vergeten te vermelden heb is dat het wel prima gewerkt heeft. Alles is gemonteerd op een nieuw frame (garantie gevalletje) en sindsdien werkt het niet super meer
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mijn X7 kreeg ik ook nooit goed, bleef altijd maar aanlopen.
Fietsenwinkel kreeg hem bij aflevering wel goed, dus het moet gewoon kunnen.

Anyway, ik heb er later een XT derailleur op laten zetten en nooit meer problemen gehad :P
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Iw@n schreef: di 23 april 2019, 11:38 Wat me vooral opvalt bij de X7 is dat er een flinke "over shoot" is als je van klein naar groot schakelt. Hiermee bedoel ik dat als je je shifter vasthoudt, de voorderrie flink verder naar buiten gaat en als je deze loslaat weer teruggaat naar zijn afgestelde positie.
Dan lijkt het er toch op dat de begrenzingschroefjes niet goed gesteld staan. Die houden de overshoot tegen.

Groet, Jan
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Een klein beetje overshoot kan je net helpen om een ketting nog wel goed op het buitenblad te krijgen. Maar teveel zorgt ervoor dat hij aan de verkeerde kant eraf valt
Maar SRAM voorderailleurs zijn goed afgesteld te krijgen, maar het sluit heel nauw. Ook een keer een avondje aan het klooien geweest om een force weg derailleur goed te krijgen.
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Ben nog wat bezig geweest. Lijkt wat beter....dit weekend even kijken hoe eea zich houdt in het bos. Iets andere balans gezocht tussen stelschroef/overshoot en kabelspanning
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Ik had ook veel problemen met mijn Sram derailleur. Aflopers en soms zat de ketting vast tussen de bladen.
Pas na de derde keer bij de fietsenmaker geweest te zijn, zag de monteur dat er een breuk in de derailleur zat. Had ik een jaar mee gereden met veel problemen.
Nu heb ik eens ergens gelezen dat dat vaker is gebeurd met Sram.
Hoeft bij jou niet zo te zijn.....maar toch.....even goed inspecteren.

Heb trouwens direct een nieuwe (Shimano) erop gekregen. Daarna nooit meer problemen gehad.

Groet, Peter
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Het lijkt erop dat het toch aan mijn sleutel-skills heeft gelegen.

Na wat afstelling lijkt eea nu goed te blijven liggen. Flink veel spanning op de kabel, de indexing van het voorblad echt op 0 (dus GEEN overschoot) lijkt de trick te zijn.......Kortom weer veel bijgeleerd :D

Tevens is me opgevallen hoeveel het toch uitmaakt als je wel/niet op de fiets zit. Mijn 90kg op de fiets heeft toch wel invloed. Als ik de fiets afstel in de standaard, dan loopt bv. de ketting over het voorblad eraf als ik achter op groot zit en voor van het kleine blad naar groot schakel (niet een hele logische, maar toch). Wanneer ik op de fiets ziet, dan gaat dit goed.....was gewoon wat verbaasd over de toch best grote invloed hiervan.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Iw@n schreef: wo 15 mei 2019, 12:28 Het lijkt erop dat het toch aan mijn sleutel-skills heeft gelegen.
Dat is het meestal :-D

Voorderrie,s kunnen lastig zijn het is altijd even experimenteren met de kabelspanning en op welk blad je de derrie finetuned en vooral op welke blad je de derrie parallel aan de balden zet!!
bv een red derrie is er een sram instructie volg je die ben je in 15min klaar, volg je die niet dan voorspel ik je dat vrijwel iedereen er minimaal 2 tot 3 uur mee bezig is als je hem al goed krijgt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Overshoot is idd normaal, je moet gewoon je limit screws onafhankelijk van kabelspanning instellen tegen het aflopen. Goed dat het opgelost is, ik denk dat je te weinig spanning had ;)
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie