Upgraden of gewoon nieuwe build ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik stond voor dezelfde keus, wilde eigenlijk gaan bouwen, maar ben uiteindelijk voor een 2e hands (zgan) build van iemand anders gegaan:

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat is je lengte, gewicht?
En ‘uitdagender’, wat bedoel je dan?

Ik ben ook steeds uitdagender gaan rijden, in die zin dat ik ook van enorme klimmen houdt, grote afstanden. Transalps. En trails vind ik ook gaaf. In Zuid L en net over de grens liefst zo rap mogelijk naar beneden, kan me niet schelen hoe uitdagend het is.
Ben wel lichtgewicht en klein. Dus doe dat allemaal met een 100mm, binnenkort 11m, marathonfully, met dropper, met stevigere banden met grip.

Ben je groter/zwaarder, minder racey/marathon (100-120mm) ingesteld, meer op nog zwaardere trails rijden gericht, wil je wat meer reserve/comfort, dan is een tour/trailfully weer prima. Klimt ook nog prima. Pak en beet 120-140mm.

En ben je van lift omhoog, berg ruig af, trailpark naar beneden, dan kom je bij de AM/Enduro’s terecht, 140-150-160mm plus.

Hoe lager je budget, hoe zwaarder, functioneel hoeft dat niet perse (veel) slechter te zijn. Eenmaal op gang is het prima, maar met acceleren of lang bergop is niet te zwaar wel lekker. Bergaf moet het juist wel weer stevig zijn. Je gewicht bepaald mede hoe stevig.

Dus tsja... wat is je lengte/gewicht, wat wil jij precies, wat bedoel jij precies met ‘uitdagend’?
Voor een beginner is de St Pietersberg dat al... en dat ligt meestal niet aan de fiets, eerder aan de ervaring, de skills...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Ad58 schreef: za 20 april 2019, 20:51 Ik stond voor dezelfde keus, wilde eigenlijk gaan bouwen, maar ben uiteindelijk voor een 2e hands (zgan) build van iemand anders gegaan:

Afbeelding
Is inderdaad ook een optie ! Mooie fiets trouwens.
Alleen heeft een eigen build ook wel iets moois.
aurelius schreef: za 20 april 2019, 20:57 Wat is je lengte, gewicht?
En ‘uitdagender’, wat bedoel je dan?

Ik ben ook steeds uitdagender gaan rijden, in die zin dat ik ook van enorme klimmen houdt, grote afstanden. Transalps. En trails vind ik ook gaaf. In Zuid L en net over de grens liefst zo rap mogelijk naar beneden, kan me niet schelen hoe uitdagend het is.
Ben wel lichtgewicht en klein. Dus doe dat allemaal met een 100mm, binnenkort 11m, marathonfully, met dropper, met stevigere banden met grip.

Ben je groter/zwaarder, minder racey/marathon (100-120mm) ingesteld, meer op nog zwaardere trails rijden gericht, wil je wat meer reserve/comfort, dan is een tour/trailfully weer prima. Klimt ook nog prima. Pak en beet 120-140mm.

En ben je van lift omhoog, berg ruig af, trailpark naar beneden, dan kom je bij de AM/Enduro’s terecht, 140-150-160mm plus.

Hoe lager je budget, hoe zwaarder, functioneel hoeft dat niet perse (veel) slechter te zijn. Eenmaal op gang is het prima, maar met acceleren of lang bergop is niet te zwaar wel lekker. Bergaf moet het juist wel weer stevig zijn. Je gewicht bepaald mede hoe stevig.

Dus tsja... wat is je lengte/gewicht, wat wil jij precies, wat bedoel jij precies met ‘uitdagend’?
Voor een beginner is de St Pietersberg dat al... en dat ligt meestal niet aan de fiets, eerder aan de ervaring, de skills...
ik ben 1.80 met gewicht rond 80kg.
Uitdagender bedoel ik meer afdalingen.
Ervaring is ongeveer 5 jaar biken nu en begin eerlijk gezegt de nederlandse rondjes wat”saai” te vinden.
Allemaal beetje van hetzelfde en vrij weinig uitdagingen.
Daarom kijk ik alvast in de toekomst om wat meer in het buitenland te kijken in de vakantie tijden.
Ik hoef echt niet de snelste te zijn op bijv winterberg, maar zulke tracks wil ik in de toekomst wel gaan proberen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan zou ik nu voor een niet te zware trailbike gaan, hier prima, en op spannendere afdalingen ook. Zo groei je naar Winterberg toe, waar je de eenvoudigere trails daar ook al mee kan rijden.
Dan kun je in de verdere toekomst altijd nog gaan voor ‘nog meer’, als je de smaak te pakken hebt gekregen en de skills het toelaten.
Canyon Neuron, Trek Fuel, iets vergelijkbaars in die categorie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je probeert een fiets te selecteren op basis van iets wat je eigenlijk nog nooit gedaan of alleen in filmpjes gezien hebt...?
(buitenland, ruiger, meer uitdaging, ...)

Is het dan niet handiger om eerst eens wat te gaan doen, voor een Winterberg evt. een fiets te huren, etc... om je een duidelijker beeld te vormen van waar je nu naar op zoek bent? Buitenland, ruiger, meer uitdaging, zijn nu niet bepaald eenduidige criteria. Als je iedereen een fiets laat selecteren op basis van buitenland, ruiger, meer uitdaging dan heb je waarschijnlijk alles van een LTHT tot DH fiets staan....

Echt investeren in de Cube is de moeite niet, maar anderzijds een paar "dikkere" banden zijn ook niet echt de kosten (het hoeven niet gelijk Addix UltraSoft, BlackChili, ... te zijn). Dan kun je an sich al eens wat trails in het buitenland opzoeken, beginnende van het betere wat gewoon bordjes heeft. Je moet je er alleen bewust van zijn dat je materiaal beperkingen heeft en dat je daarvoor wat marge zult moeten inbouwen, maar dat geldt voor andere fietsen ook (zij het op een ander moment).

Wat betreft zelf opbouwen... Het is niet goedkoper en zorg dat je eerst duidelijk voor ogen hebt:
a) wat je met de fiets wilt doen,
b) wat voor fiets je daar voor nodig hebt,
c) welke onderdelen je moet verzamelen om die fiets te bouwen.

Je ziet zeer geregeld dat mensen zich laten leiden door koopjes die ze voorbij zien komen en hetgeen ze eigenlijk nodig hebben om hun fiets voor X te bouwen daarbij uit het oog verliezen. Kostentechnisch interessantste alternatief is doorgaans een complete bike en gewoon meteen vervangen wat je niet bevalt, losse frames zijn vaak behoorlijk overpriced.


Blackline, IXS downhill of Flow Country is overigens een aanzienlijk verschil.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

cheeta schreef: za 20 april 2019, 21:33 Je probeert een fiets te selecteren op basis van iets wat je eigenlijk nog nooit gedaan of alleen in filmpjes gezien hebt...?
(buitenland, ruiger, meer uitdaging, ...)

Is het dan niet handiger om eerst eens wat te gaan doen, voor een Winterberg evt. een fiets te huren, etc... om je een duidelijker beeld te vormen van waar je nu naar op zoek bent? Buitenland, ruiger, meer uitdaging, zijn nu niet bepaald eenduidige criteria. Als je iedereen een fiets laat selecteren op basis van buitenland, ruiger, meer uitdaging dan heb je waarschijnlijk alles van een LTHT tot DH fiets staan....

Echt investeren in de Cube is de moeite niet, maar anderzijds een paar "dikkere" banden zijn ook niet echt de kosten (het hoeven niet gelijk Addix UltraSoft, BlackChili, ... te zijn). Dan kun je an sich al eens wat trails in het buitenland opzoeken, beginnende van het betere wat gewoon bordjes heeft. Je moet je er alleen bewust van zijn dat je materiaal beperkingen heeft en dat je daarvoor wat marge zult moeten inbouwen, maar dat geldt voor andere fietsen ook (zij het op een ander moment).

Wat betreft zelf opbouwen... Het is niet goedkoper en zorg dat je eerst duidelijk voor ogen hebt:
a) wat je met de fiets wilt doen,
b) wat voor fiets je daar voor nodig hebt,
c) welke onderdelen je moet verzamelen om die fiets te bouwen.

Je ziet zeer geregeld dat mensen zich laten leiden door koopjes die ze voorbij zien komen en hetgeen ze eigenlijk nodig hebben om hun fiets voor X te bouwen daarbij uit het oog verliezen. Kostentechnisch interessantste alternatief is doorgaans een complete bike en gewoon meteen vervangen wat je niet bevalt, losse frames zijn vaak behoorlijk overpriced.


Blackline, IXS downhill of Flow Country is overigens een aanzienlijk verschil.
Intressante kijk erop.
Ben het wel met je eens alleen is zelf een fiets bouwen natuurlijk ook erg tof.
Heb natuurlijk altijd nog mijn analog om op te fietsen voor in de regio.
Ben er inmiddels wel uit dat het een fully moet worden.
En zoals ik al aangaf is budget geen probleem.
En natuurlijk is het voordeliger om een complete bike te kopen en daar wat aanpassingen aan te doen, maar dat is juist net niet wat ik wil.

Niet dat ik die fietsen niet mooi vind , maar het is niet van “mij” als je begrijp wat ik bedoel.
Ik wil gewoon een goede allrounder waar ik zowel hier als dadelijk in het buitenland kan gaan gebruiken.

Dat wil niet zeggen dat ik niet een fiets als voorbeeld ga gebruiken voor mijn build.
Zie regelmatig voor mooie prijzen onderdelen te koop worden aangeboden hier op het forum.
Het hoef van mij echt niet allemaal nieuw te zijn hoor.
En project hoef niet binnen een bepaalde tijd klaar te zijn.
Moet alleen wel aantal voorbeelden hebben waarmee ik verder kan bouwen.
Frame zoeken die in mijn criterium valt is al lastig genoeg voor mij.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

aurelius schreef: za 20 april 2019, 21:28 Dan zou ik nu voor een niet te zware trailbike gaan, hier prima, en op spannendere afdalingen ook. Zo groei je naar Winterberg toe, waar je de eenvoudigere trails daar ook al mee kan rijden.
Dan kun je in de verdere toekomst altijd nog gaan voor ‘nog meer’, als je de smaak te pakken hebt gekregen en de skills het toelaten.
Canyon Neuron, Trek Fuel, iets vergelijkbaars in die categorie.
Oke dan die trek wat een mooie bike is dat zeg!
Denk dat ik aan zoiets moet denken .
Mooie allrounders.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Budget geen probleem, is dat zoiets als "ergens tussen de 5 en 15 duizend, maakt niet zoveel uit waar precies" . Of ¨als het me twee keer zoveel kost als mijn huidige fiets is het niet erg". Dat maakt nogal wat uit in de adviezen.
Het grootste probleem is eigenlijk dat je vraagt naar advies maar je weet eigenlijk helemaal nog niet wat je wilt. Je weet nog niet wat je wilt gaan rijden aan soorten paden. En je weet ook nog niet op wat voor soort fiets je dat wilt gaan doen. Als je wel al weet wat je zult gaan rijden kunnen we hier met z'n allen gaan ruzieën over welk type fiets daar het meest geschikt voor is (daar zijn we als community nogal goed in), en met een hele rits aan zeer verschillende aanbevelingen komen. Maar als jij al niet weet wat je wilt dan weten wij het al helemaal niet. Dus zullen we je vooral vertellen wat wij zelf willen. Daar kun je dan je eigen mening door laten uitharden en uiteindelijk tot een beslissing komen.

Als je zelf al besloten hebt dat je een carbon trailbike met ongeveer 130mm vering en agressieve geometrie wil, met een beetje unieke look, en je vraagt om tips voor mooie frames, dan kun je echt specifiek advies krijgen. Zoiets, bijvoorbeeld. Of als je zegt, ik wil een titanium LTHT, dan kunnen we je hier op wijzen.

Maar ja, je kunt ook een wat meer praktische weg nemen en zeggen: ik ga gewoon wat proberen voor een jaartje en als dat bevalt dan hou ik het en zoniet weet ik weer meer over wat ik wil en koop ik iets anders. In dat geval zou ik gezien je omschrijvingen tot nu toe een niet al te duur maar stevig alu frame kopen met 120+/- 10 mm veerweg en opbouwen met fatsoenlijke maar niet top-of-the bill componenten. En dan gewoon gaan rijden. Iets in de orde van Dartmoor Bluebird, Commencal Meta TR, Banshee Phantom, dat soort dingen. Je houdt duidelijk wel van iets aparts dus ik laat de Cubes en Treks en Canyons even buiten beschouwing.
Give me little bits of / more than I can take
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Dankje voor de uitleg.
Is gewoon heel lastig ,omdat ik meteen de juiste keuze wil maken.

Budget ja met eigen build dan ben je het geld toch niet meteen kwijt.
Maar ik ben niet vies van om van mijn hobby veel geld uit te geven.
Als je het over jaar verdeel(eigen build) mag het beste wat duizenden euro’s kosten.

Maar trek of canyon neuron of trek fuel zijn echt mooie allrounders waarmee ik verder kan.
En wat ik wil precies ja lastig .
Heb nu niet echt bepaalde tracks in gedachte, maar als ik op vakantie ga en m’n fiets meeneem dat ik gewoon flink kan knallen in het zuiden.
Zonder dat ik continu op de grens van m’n eigen bike aan zit.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Fevo schreef: zo 21 april 2019, 08:29Is gewoon heel lastig ,omdat ik meteen de juiste keuze wil maken.
Da's niet lastig maar gewoon een equivalent van Russisch roulette wanneer je niet weet wat je wilt...
Fevo schreef: zo 21 april 2019, 08:29Heb nu niet echt bepaalde tracks in gedachte, maar als ik op vakantie ga en m’n fiets meeneem dat ik gewoon flink kan knallen in het zuiden.
Zonder dat ik continu op de grens van m’n eigen bike aan zit.
Je moet het aardig bont maken voor je echt tegen de grens an je fiets zit...
https://www.youtube.com/watch?v=_2_nDekAyZY& (erover)
https://www.youtube.com/watch?v=JPwt2Shz7PU
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

cheeta schreef: zo 21 april 2019, 09:24
Fevo schreef: zo 21 april 2019, 08:29Is gewoon heel lastig ,omdat ik meteen de juiste keuze wil maken.
Da's niet lastig maar gewoon een equivalent van Russisch roulette wanneer je niet weet wat je wilt...
Fevo schreef: zo 21 april 2019, 08:29Heb nu niet echt bepaalde tracks in gedachte, maar als ik op vakantie ga en m’n fiets meeneem dat ik gewoon flink kan knallen in het zuiden.
Zonder dat ik continu op de grens van m’n eigen bike aan zit.
Je moet het aardig bont maken voor je echt tegen de grens an je fiets zit...
https://www.youtube.com/watch?v=_2_nDekAyZY& (erover)
https://www.youtube.com/watch?v=JPwt2Shz7PU
Haha prachtige voorbeelden!
Heerlijke filmpjes!
Maar de voorbeelden die gegeven zijn zijn perfect daar kan ik op verder bouwen.

Ik ga rustig aan kijken voor frames (nieuw of zgan) .
Daarna kan ik kijken naar de rest!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Interessant topic maar waar denk je qua budget op uit te komen?

Voor 2500 a 3000 euro maak je best een gave alu trailfully met 140mm travel. (Banshee, Pike, GX eagle, simpele dropper, wielen, cockpit en remmen)

Gewoon een erg goed frame met nette afmontage en ruimte voor toekomstige upgrades.

Heeft een carbon frame je voorkeur? Dan tel er maar 1000 tot 1500 euro bij op.

Ga je voor een confectiefiets dan houd je ~1000 euro in je zak.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

3/4 duizend kan en mag het best kosten als het een zelfbouw word.
Carbon frame is voor mij geen must.

Confectiefiets is niets meer dan een complete bike kopen die je zelf aanpak naar mijn gestelde eisen toch?

Kijk ik hou dit forum en mp goed in de gaten met frames(eventueel met vork mits zgan).
Ben echt niet iemand die alles perse nieuw en top van de markt wil.
Ten eerste vind ik een eigen build leuk om te doen en je rijd iets unieks.
Daarnaast kan je hem maken en samenstellen hoe ik het wil.

Zal overigens m’n eerste eigen echte build worden dus zal me nog flink moeten gaan verdiepen in aantal onderdelen .
En zal afentoe als ik er echt niet uitkom vragen stellen op het forum, maar merk al dat dat geen probleem is op dit forum.
Erg behulpzame leden die niet te beroerd zijn om mee te denken.
Check alleen al dit topic ! Elke reactie is wel nuttig en komt steeds meer informatie en voorbeelden.
Top jongens
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Voor 3 a 4 mille bouw je echt een mooie fiets hoor. Veel plezier ermee, tips vragen mag altijd.
Give me little bits of / more than I can take
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dan lekker zelf iets bouwen. Dat is voor mij echt de kers op de taart. Dan kan ik pas echt genieten van een fiets.

Tip voor het frame: zoek iets met een BSA-bracket. Dan heb je een verbinding met schroefdraad in plaats van een klemverbinding (erin persen) bij je trapas-lagers.
Plaats reactie