Garmin Edge Explore onjuiste hoogtemeters

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Hallo,

Mijn Garmin Edge Explore geeft een totaal verkeerde hoogtemeter indicatie.
Gisteren gereden met iemand met een Garmin 520. De 520 gaf 150 hoogtemeters aan en mijn Explore 516! Mijn fietsmaat rijdt met een Garmin GPSMAP64 en ook met die gps verschilt mijn hoogtemeterindicatie heel veel en bij iedere rit!

Op strava laat ik dan de hoogte corrigeren (er gaan dan heel wat meters af), maar ik heb de indruk dat die correctie ook niet klopt.

De Explore heeft geen barometrische hoogtemeter. Misschien zit daar het probleem en wordt de hoogte berekend aan de hand van de kaart. Calibreren kan volgens mij niet met de Explore. En dat is vreemd, want bij veel andere Edge modellen kan dat wél (gps instellen)

Iemand bekend met dit probleem?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Strava zou ik ook niet geloven qua hoogtemeters en afstand.

Jouw edge zal waarschijnlijk ook de GPS-hoogte gebruiken in combinatie met de hoogtekaart. Beide manieren kunnen inderdaad leiden tot afwijkingen. Vooral GPS in het bos geeft veel ruis en daardoor afwijkingen.

Misschien kun je in basecamp de hoogteprofielen vergelijken en kijken waar de afwijkingen zitten
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Dank voor de reactie.

Zal dat eens doen om ze te vergelijken.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Al vaker heb ik hier gemeld dat GPS toestellen plaatsbepalings toestellen zijn. En daarin zijn de meesten heel nauwkeurig. Al het andere zijn afgeleide parameters eb worden door de producenten aangeprezen uit marketing overwegingen. Hoogtemeters vaststellen met een GPS is net zoiets als grammen afwegen met een personenweegschaal.
Bovendien doen in ons vlakke land hoogtemeters er niet toe.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Als een gps de optie heeft om hoogtemeters te tellen, verwacht ik dat het apparaat de hoogtemeters enigszins betrouwbaar weergeeft.
Dat valt dus erg tegen.
In mijn woonomgeving is het aardig heuvelachtig. Ook rijd ik regelmatig in Sauerland en daar tellen de hoogtemeters wel.

Ik heb er nu andere kaarten opgezet, misschien dat die een nauwkeuriger beeld geven. Morgen maar eens testen.

Groet,

Peter
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Andere kaart(en) zal geen rol spelen. Zoals ik al aangaf is de bepaling tweedimensionaal redelijk nauwkeurig. De hoogtemetersmeting is een heel erg onnauwkeurige "nevenmogelijkheid". Het aanprijzen van die optie is een schoolvoorbeeld van marketing prietpraat.
Als je nauwkeurigere hoogtemeters belangrijk vindt dan zal iets anders nodig hebben. Wat weet ik niet want mij persoonlijk interesseert dat niet. Vergelijkbaar is bijvoorbeeld dat als je precieze dikte van een klein voorwerp wil meten heb je i.p.v. een duimstok een schuifmaat nodig.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoogtemeting met alleen gps (dus zonder barometer) is altijd onnauwkeurig.
De fout is cumulatief, dus je hoogtemeters gaan flink omhoog, vooral in een vlakke omgeving heeft dit een relatief groot effect op de cijfers.
Barometers dempen de hoogtemeters juist weer, kleine hoogteverschillen komen niet door, waardoor je in een omgeving met veel korte op en neer stukjes maar weinig hoogtemeters telt.

De techniek is niet onfeilbaar, zeker niet in de vorm van een compact trainingsapparaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Bedankt voor het meedenken en de info!
Het is me nu wel duidelijk waar het probleem zit. De Explore is verder een prima apparaat waar ik heel tevreden mee ben.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

M`n oude Edge touring gaf ooit eens 1500hm`s in 1,6km...even door de heinenoord tunnel. :lol:
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Hier ook zoiets, gister en vandaag 100 % hetzelfde rondje, gister 85 hm, vandaag 105... :~
En teugkijkende op eerder identieke rondjes ook 49 en 65...

Garmin edge 820. Niet dat het me erg boeit, maar het viel me op.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

barttore schreef: vr 27 maart 2020, 17:57 Hier ook zoiets, gister en vandaag 100 % hetzelfde rondje, gister 85 hm, vandaag 105... :~
En teugkijkende op eerder identieke rondjes ook 49 en 65...

Garmin edge 820. Niet dat het me erg boeit, maar het viel me op.
De Edges doen geen autocalibration zoals Etrex, Gpsmap en andere outdoor toestellen dat wel doen (Geen idee of en hoe andere merken dit doen).
Luchtdrukveranderingen onderweg geven dus extra (of minder) hoogtemeters.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Laat maar.
Ik lees net terug en daar lees ik dat de Edge Explore geen barometrische hoogtemeting doet.
Dus alleen gps hoogtemeting, en dat bijv 1x per seconde.
Meetfout van een metertje (in werkelijkheid veeeel meer) geeft dan de mogelijkheid om 3600x per uur een meter teveel of te weinig te tellen.
Compleet nutteloos dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie