Upgraden of gewoon nieuwe build ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Hallo sportmannen(vrouwen),

Ik zit al tijdje twijfelen wat het verstandigst is.
Ik heb al een hele tijd een Cube analog (2016)
Hij is wel wat geüpgraded , maar niet bijzonder.
Afmontage is 1x9
Slx shifter
Deore achter derrie
Voor de rest heb ik een jaar geleden het frame laten poedercoaten.
En crank alles vernieuwd.

Maar wil wat serieuzer gaan fietsen en in de toekomst in het buitenland gaan fietsen.
Kan natuurlijk aantal honderen euro’s investeren in een betere vork en afmontage te gaan upgraden.
Of gewoon een fully/ht op de kop tikken en op gaan bouwen vanaf niks.

Of gebruik mijn eigen frame of is dat niet verstandig? Aangezien het een “budget” fiets is...
Weet gewoon echt niet meer wat ik het beste kan doen!?
Wil geen nieuwe fiets kopen. Als ik voor iets anders ga dan wil ik hem zelf bouwen.

Iemand advies en misschien wel hetzelfde meegemaakt?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Als je tegen de prijs van upgraden aanhikt kun je zelf opbouwen beter ook laten. Het is natuurlijk gaaf om zelf je fietsen op te bouwen, maar voor de prijs moet je dat nooit doen. Het is gewoon verdeel duurder dan de aanschaf van een complete fiets.

Meest verstandig is waarschijnlijk je huidige verkopen en afhankelijk van je wensenlijst een nieuwe of tweedehandse complete fiets kopen die beter voldoet aan je wensen. En met dat wensenlijstje opstellen kun je dus het beste maar beginnen, dan kun je daarmee op zoek gaan naar beschikbare opties.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

bartsince1975 schreef: di 16 april 2019, 20:37 Als je tegen de prijs van upgraden aanhikt kun je zelf opbouwen beter ook laten. Het is natuurlijk gaaf om zelf je fietsen op te bouwen, maar voor de prijs moet je dat nooit doen. Het is gewoon verdeel duurder dan de aanschaf van een complete fiets.

Meest verstandig is waarschijnlijk je huidige verkopen en afhankelijk van je wensenlijst een nieuwe of tweedehandse complete fiets kopen die beter voldoet aan je wensen. En met dat wensenlijstje opstellen kun je dus het beste maar beginnen, dan kun je daarmee op zoek gaan naar beschikbare opties.
Ik heb niet echt een budget hoor.
Kijk of upgraden of zelf bouwen voor meer geld wat logisch is.
En complete fiets kopen (cube, giant etc) wil ik niet als ik iets anders zou gaan nemen moet die “uniek” worden.

Hoef niet de top hebben, maar wel stuk beter dan nu.
En rij nu 29er en twijfel zelfs om naar 26er te gaan.
Wil in de toekomst ook keer een winterberg etc proberen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Analog is nu niet de beste keuze voor het buitenland, ook niet voor een bikepark en eigenlijk ook niet om op te waarderen... .


Dus hoe en waar rijd je? Waar zit je zelf aan te denken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Lars TB schreef: di 16 april 2019, 21:10 De Analog is nu niet de beste keuze voor het buitenland, ook niet voor een bikepark en eigenlijk ook niet om op te waarderen... .


Dus hoe en waar rijd je? Waar zit je zelf aan te denken?
Rij door heel nederland(drunense duinen, heuvelrug etc).
Maar toch wat ruiger over een tijdje dwz buitenland.
Wat in zelf gevonden heb?
Nog niks enkel orienteren op mp of webshops voor frames.
Ik denk al zou het een frame opbouw worden dat ik toch neig naar een fully.

Zag laatst filmpjes van winterberg oa en dat lijkt me ook wel tof om in de toekomst te proberen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je een beetje budgetbewust een fiets zoekt die ook op de wat leukere paden lekker rijdt is een trail hardtail (of Long Travel HardTail) vaak een prima keus. Fietsen als de Kona Honzo, Commencal Meta HT, Ragley Big Wig of Piglet doen het allemaal heel lekker op de nederlandse trails, maar staan ook in het buitenland meer hun mannetje dan de meer XC georienteerde mtb's die in NL vooral veel worden verkocht.

Voor al die mensen die denken dat je een fully moet hebben: ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=huTWrHuzYDM
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Ben even aan het kijken wat jij bedoel, maar ik wil eigenlijk gewoon een zelfbouw.

Analog upgraden leek mij al niet super verstandig, maar zit er nu 3 jaar op en vind het gewoon een super bike voor dat geld van toen.
Misschien maar aan de muur hangen als aandenken , want geld lever die toch niet op.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ja leuk, lekker gaan bouwen als je het geld hebt en je vindt het fijn om te doen. Qua frames is er van alles te krijgen. Het meest uniek is natuurlijk een custom frame, er zijn hier op het forum zelfs mensen die ze voor je kunnen ontwerpen en in elkaar zetten.
Het moelijkst is natuurlijk bedenken wat je eigenlijk wilt. Fully, LTHT, staal, alu, carbon? Wat voor vork en wielen en welke kleur.
Veel plezier!
Give me little bits of / more than I can take
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Echt geen idee ik zat aan fully te denken maar een LTHT is ook een goede optie.

Wielen etc moet ik me nog in gaan verdiepen wat het verstandigst is (ook voor toekomst)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bikepark is toch wel erg lekker met achtervering.


Normaal rijden trouwens ook!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Even een vraag tussendoor.

Kreeg een vraag van een mede biker vandaag.
Hadden het over upgraden of nieuwe build.

Toen zei hij je moet gewoon dit frame gebruiken als die beval en eventueel een dropper erop zetten.
Daarnaast investeer je in een goede vork en afmontage en dan zou je best het buitenland kunnen gaan bezoeken.
Ik had eigenlijk geen antwoord erop terug.. enige wat ik kon bedenken is dat mijn vering van mijn fiets momenteel te slecht is voor het buitenland.
Bedoel goed zoeken naar onderdelen (eventueel 2e hands) hoef echt niet duur te zijn.
Hij zei wel dat je niet 500+ moet investeren in een analog.

Heeft hij hier een punt of is heel het frame te “zwak” voor zulke tripjes?
Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt er maar aan wat je gaat doen in het buitenland... en wat je met buitenland bedoelt.
Voerstreek Belgie?
Ardennen?
Alpentoppen van 2000m en hoger?
Ga je daar XC-en, touren over trails, zware afdalingen doen, bikeparken bezoeken??

Iedere fiets wordt met een dropper trailwaardiger.
Hoe zwaarder/technischer/verblokter het parcours, hoe belangrijk kwalitatief goede vering wordt, hoe belangrijker de totale veerweg wordt.
En de geometrie moet kloppen, natuurlijk.

Ook in het buitenland kun je prima eenvoudiger XC en flowtrails rijden met een goede 100mm fiets, als je maar een beetje skills hebt en een goed ingestelde goede vork. Dropper helpt altijd zeer!
Probleem van je huidige fiets is denk ik echter de kwaliteit van je voorvork, icm niet optimale geometrie, en verder suboptimale afmontage.
Op schotter gaat het allemaal nog wel, maar zodra het wat uitdagendere trails gaan worden loop je al snel tegen de grenzen van je fiets aan.

Dropper en stevige banden met grip helpen, maar je zult dan niet al te uitdagende trails moeten kiezen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Ja wat wil ik .. meer uitdaging.
Als ik op vakantie ga (italie,spanje) trails nemen in de bergen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En wat zou je budget voor een nieuwe fiets evt zijn?
Een beetje fully gaat vanaf 2000,-.
Wat weeg je?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Geen budget waar ik aan vast zit..
Ik ga sowieso geen complete bike kopen.

Als ik iets anders ga nemen dan wil ik hem zelf opbouwen.
Maar kijk wel af naar complete bikes.

Wat zou jij mij aanraden dan?
Kan ik inspiratie opdoen.
Plaats reactie