Ovaal kettingblad.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ha Bikers,

Wie o wie rijd er met een ovaal kettingblad en kan mij vertellen waarom juist wel of juist niet? Het klinkt erg interessant wat betreft de trapefficiency, zeker omdat ik op flats rijd. Ik moet zeggen dat ik ze om me heen niet zo veel zie eigenlijk..

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen!😎

Groetjes,
Johan
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een absolute black en merk dat ik iets soepeler rond ga, maar het kan heel goed placebo zijn.
Waarom wel? ze hadden ze in het rood 8)
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb er ook een. Want gaaf :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik ben de gelukkige bezitter van een absolute black met 34 tandjes, heel erg tevreden, ik heb het idee dat het helpt in ieder geval. Wennen gaat ook erg snel, na een paar honderd meter voel je het al niet meer.
Sneeuwmonster
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik reed eerst met een ovaal, nu weer even zonder, met rond blad.
Ik merkte meteen het verschil steil lang bergop: ovaal trapt lichter, makkelijker, met fijnere tractie in de lichtste versnellingen.
Of je ook zwaarder trapt/harder kunt op het vlakke, bergaf, daar ben ik nog niet uit.
Maar binnenkort op de nieuwe fiets meteen weer een ‘upgrade’ naar een ovaal.

(Ik fiets in Zuid-L en net over de grens richting Luik. Daar kom je steile klimmen tegen, en soms tot 150-200hm lange. Dan merk je het wel! Idem in de bergen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Hier is al een topic over. Ik was er zo aan gewend, maar ben er weer vanaf gestapt. Meen ergens gelezen te hebben dat het voordeel groter is bij >90 omwentelingen. Lastig bij het mtb gebeuren is dat het aantal omwentelingen sterk kan wisselen, dus een deel van de winst ook tussen de oren zit. Maar goed dat geldt ook voor wielsets van carbon, frames van carbon enz. Uiteindelijk komt het toch aan op trappen.
Als aanvulling heb ik nog even gezocht naar onderzoek. Die spreken elkaar wat tegen, maar 1 van de recentere uit 2014 laat geen verschil zien uitgaande van zuurstofopname, wattage en hartslag. Ook lactaat is gelijk.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt voor de reacties!

Ik rij nu 30 rond en ik wil naar 32 ovaal dus dat is niet direct 1 op 1 vergelijkbaar. Ik ben ook benieuwd naar het gevoel van ovaal trappen.. ik rij veel korte en technische stukjes, de lange rechte paden trekken mij niet zo.

Ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen. 😃
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

sama schreef: vr 19 april 2019, 17:26 Ik ben de gelukkige bezitter van een absolute black met 34 tandjes, heel erg tevreden, ik heb het idee dat het helpt in ieder geval. Wennen gaat ook erg snel, na een paar honderd meter voel je het al niet meer.
Mag ik vragen op welke fiets dat ie zit? Ik heb een cube stereo waar hij op moet en ik lees dat als je een 34t ovaal wilt plaatsen je eigenlijk voor een 36T ruimte moet hebben.
Omdraaien kan altijd nog!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Pyga oneten, fully met 110 mm veerweg achter.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat betreft clearance met voornamelijk je chain stay en chain guide telt niet het aantal tandjes maar natuurlijk het punt met de grootste diameter...

Ik rijd er af en toe mee; subjectief apprecieer ik het voornamelijk wanneer er veel geklommen moet worden waarbij je echt aan een lage cadans zit (makkelijker overnemen), maar wanneer je de cadans hoog kunt houden heb ik eigenlijk liever gewoon rond...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

sama schreef: vr 19 april 2019, 21:46 Pyga oneten, fully met 110 mm veerweg achter.

Thx. 😀 gaaf ding!
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

cheeta schreef: za 20 april 2019, 01:29 Wat betreft clearance met voornamelijk je chain stay en chain guide telt niet het aantal tandjes maar natuurlijk het punt met de grootste diameter...

Ik rijd er af en toe mee; subjectief apprecieer ik het voornamelijk wanneer er veel geklommen moet worden waarbij je echt aan een lage cadans zit (makkelijker overnemen), maar wanneer je de cadans hoog kunt houden heb ik eigenlijk liever gewoon rond...

Ik heb de boel op kunnen meten en ik zou volgens berekening vier mm over moeten hebben tot de chainstay. Als het niet past moet ik hem ruilen voor een 30 ovaal.

Waarom heb je bij hogere cadans liever rond? Gaat ie dan te licht trappen?
Omdraaien kan altijd nog!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

cheeta schreef: za 20 april 2019, 01:29 Wat betreft clearance met voornamelijk je chain stay en chain guide telt niet het aantal tandjes maar natuurlijk het punt met de grootste diameter...

Ik rijd er af en toe mee; subjectief apprecieer ik het voornamelijk wanneer er veel geklommen moet worden waarbij je echt aan een lage cadans zit (makkelijker overnemen), maar wanneer je de cadans hoog kunt houden heb ik eigenlijk liever gewoon rond...
Dat idee heb ik zelf ook, alleen onderzoek wijst uit dat juist bij hogere toerentallen de efficiëntie toeneemt.
Sneeuwmonster
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb hem er inmiddels op zitten. Past precies! Benieuwd hoe het rijd. Ga hem straks testen en dan zal ik proberen om daarna ff een foto te posten. 😃
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Afbeelding


Afbeelding

De fiets is echt veel sneller en toch trapt hij niet heel veel zwaarder. Ook komt ie sneller op gang. Ik begrijp van de fabrikant dat ik hem nog een slagje met de klok mee kan draaien en dat ie dan nog iets aggresiever op zou moeten pakken. Geen idee wat ik me er van moet voorstellen, maar ik weet wel dat ik het zeker ga proberen.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie