NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad Amerongen, Hoge Ginkel, Rhenen en Zeist (laatste ligt niet aan de andere 3...).

En dan precies wat HdB zegt: op snelheid wordt het wel een uitdaging. En in dat opzicht is Hoge Vuursche dan ook nog een aanrader: heel wat bochtjes vragen om stuurkunst om er snel door te komen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Snelheid, tja lastig..... Rhenen onder de 20 minuten. Daar ligt nog een uitdaging. (11 sec eraf.)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Giant-E schreef: wo 17 april 2019, 14:32 Snelheid, tja lastig..... Rhenen onder de 20 minuten. Daar ligt nog een uitdaging. (11 sec eraf.)
Dat heeft m.i. meer met conditie dan met stuurtechniek te maken. Ik vind het althans een heerlijk rondje om hard op rond te rijden (je zou het bijna boswielrennen noemen...). Daarbij is de conditie en zeker niet het sturen de beperkende factor bij mij (volgens Strava is mijn PR net onder de 18 minuten, maar da's niks vergeleken met de snelle fietsers, die raffelen het in een kwartiertje af 8) )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Giant-E schreef: wo 17 april 2019, 14:32Snelheid, tja lastig..... Rhenen onder de 20 minuten. Daar ligt nog een uitdaging. (11 sec eraf.)
Dat moet lukken, lijkt me. Keertje mooie omstandigheden uitzoeken en gaan. 20x20 minuten klopt aardig met mijn rit in mei 2017, toch eens kijken hoe ver ik 2 jaar later/ouder zou komen. Alleen Rhenen vandaag niet gehaald. :((

Maar even wat anders, namelijk Amerongen (is tenslotte dit topic). Vanmorgen een UHR7 in gedachten, dus zo'n 7 uur fietsplezier, maar op Amerongen toch een foutje, er hard af (over de kop) op simpel stukje. Hoe kon dat gebeuren? Geen idee.
Maar na 1 minuutje een andere rijder die netjes stopte en me hielp en ook (heel slim) vroeg "wat voor dag is het" en "wat is je naam". Beide goed antwoord, dus tussen de oren geen schade (althans niet meer dan anders).

Afbeelding

Na paar minuten wilde ik op pad, maar knie dubbele omvang en op 1 been naar "de Proloog" in Amerongen. Super goed opgevangen, bakkie koffie, ijs tegen de zwelling en hulptroepen gebeld om me om te halen.
Dus via deze weg wil ik de biker (hoop dat je het leest) bedanken en ook "de Proloog" voor goede opvang

Klein stukje OT: voor wie twijfelt over een helm (zijn er steeds minder) onderstand plaatje. Hoof alleen boven wenkbrauw wond(je) en dat door de helm die dus aardig zijn werk heeft gedaan.
Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat is een vervelende klap geweest. Beterschap!
En ja, een helm is inderdaad minstens zo noodzakelijk als een stuur als je gaat mtb'en.
Ik sta er elke keer toch nog versteld van als ik iemand zonder helm zie fietsen...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat krijg je ervan, als je op een andere dag dan vrijdag gaat rijden Fred ;-)

Maar beterschap, al heb je wel erger meegemaakt volgens mij. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Die knie ziet er echt dik uit. Denk dat er wel vocht in zit.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Beterschap, Fred.

(Doordat het zo droog is, zijn sommige stukken keihard en andere daarachter ineens volledig mul, rijd voorzichtig allemaal en zoek de limiet maar even niet op)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Gisteren voor het eerst sinds oktober weer eens gefietst, vanwege tijdsgebrek alleen Amerongen en Leersum. Amerongen nog weinig mul, maar zeker geen racebaan. Veel wortels, drops en vooral hobbels, oftewel de voor- en nadelen van slijtage. Vooral de eerste van de 2 bochten van Harry Slinger (zo heet dat toch, 2e deel afdaling van Elsterberg??), stuiterend en mul, veel minder kom dan in oktober. Onderhoud is goed, maar lastig lijkt me, met zoveel fietsers en droogte....

Leersum: Snake run de traditionele hobbels, maar blijft een erg gaaf stuk. Bij stuk Ginkelduin 1x af moeten stappen, 1 klimmetje was echt te mul.

Maar al met al blijft het heerlijk om hier weer af en toe terug te komen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Fred (mtb-sport) schreef: wo 17 april 2019, 15:21
Giant-E schreef: wo 17 april 2019, 14:32Snelheid, tja lastig..... Rhenen onder de 20 minuten. Daar ligt nog een uitdaging. (11 sec eraf.)
Dat moet lukken, lijkt me. Keertje mooie omstandigheden uitzoeken en gaan. 20x20 minuten klopt aardig met mijn rit in mei 2017, toch eens kijken hoe ver ik 2 jaar later/ouder zou komen. Alleen Rhenen vandaag niet gehaald. :((

Maar even wat anders, namelijk Amerongen (is tenslotte dit topic). Vanmorgen een UHR7 in gedachten, dus zo'n 7 uur fietsplezier, maar op Amerongen toch een foutje, er hard af (over de kop) op simpel stukje. Hoe kon dat gebeuren? Geen idee.
Maar na 1 minuutje een andere rijder die netjes stopte en me hielp en ook (heel slim) vroeg "wat voor dag is het" en "wat is je naam". Beide goed antwoord, dus tussen de oren geen schade (althans niet meer dan anders).

Afbeelding

Na paar minuten wilde ik op pad, maar knie dubbele omvang en op 1 been naar "de Proloog" in Amerongen. Super goed opgevangen, bakkie koffie, ijs tegen de zwelling en hulptroepen gebeld om me om te halen.
Dus via deze weg wil ik de biker (hoop dat je het leest) bedanken en ook "de Proloog" voor goede opvang

Klein stukje OT: voor wie twijfelt over een helm (zijn er steeds minder) onderstand plaatje. Hoof alleen boven wenkbrauw wond(je) en dat door de helm die dus aardig zijn werk heeft gedaan.
Afbeelding
Aardige klapper gemaakt :(( :((
Hopelijk hersteld het goed, lekker koelen denk ik.
Is je frame nu ook stuk?
Beterschap ermee :wink:
Sneeuwmonster
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Frame zag er slecht uit, ik zou er even een X-ray van laten maken bij bijv. Unlimited Colors (die kunnen het ook maken).

Sterkte en houd dat Ijs erop een aantal keren per dag.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Bedankt voor reacties, heb er een beetje onrustige nacht op zitten en ik voel me weer stuk ouder dan dag eerder Lijkt wel alsof ik onder een tram gelegen heb.
Maar wat Bert ook aangaf: Sommige plekken knetterharde ondergrond, dan weer mul. Of vooral ook harde ondergrond en flinterdun laagje zand/stof er op waardoor je makkelijk weg kan glijden. Maar dat maakt mountainbiken op de UHR ook weer leuk en verveelt me nog steeds niet.
In mijn geval was het (vermoedelijk) een wortel oid waar ik met voorwiel verkeerd over heen ging en stuur min of meer uit mijn handen vloog en ik aan de voorkant hard afstapte. Nu maar herstellen en hopen dat frame toch niet echt stuk is en daarna voorzichtig maar aan een UHR9 2019 denken. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Beterschap Fred, en vooral niets overhaasten.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Beterschap. :-q

Ziet er inderdaad als een heftige smak uit. Ben ook wel eens zo hard OTB gegaan dat ik vooral de dag erna pas de klap goed voelde in mijn lijf en de weken erna nog last van mijn hoofd en nek had.

Je helm is nu in ieder geval zeker aan vervanging toe, gezien de scheur. En dan snap je inderdaad niet waarom er nog mensen zijn die zonder helm gaan rijden.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

OMLEIDINGEN AMERONGEN
De omleidingen op route Amerongen blijven dicht totdat het enkele dagen heeft geregend.
Er is op de afgesloten stukken groot onderhoud gepleegd met een minigraver. In de aangepakte stukken zit door de grote droogte nog geen stevigheid. Als we deze stukken nu openstellen rijden we al het gedane werk gelijk weer kapot.
Onder groot onderhoud verstaan we onder meer het verplaatsen van waterkuilen en weghalen van remkuilen.

Afbeelding
Plaats reactie