Is deze Trek goed voor mij?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

Hoi Allen,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb een en ander doorgezocht om mijn vraag te vinden. Maar omdat het zo persoonsspecifiek is waag ik het om mijn vraag ook hier neer te knallen. :-q

Na het plaatsen van het bericht dit bericht gelezen en dat helpt wel! Bikeadvies voor beginners (FAQ's) :)

Wie ben ik?
Ik ben een kritisch persoontje van 44 jaar en cross hier nu rondom Amerongen, Zeist, Leersum en de bekende nabijgelegen routes zo'n 6 jaar. Mijn eerste MTB was een Merida waar ik snel spijt van had en toen ik toch me overliet halen door sterke argumenten een 2e gekocht. Ook hier ging het mis. Veel naaf problemen en spaak en cassette problemen. Andere wielen en assen gehad maar niks hielp, Overgegaan op een Drossiger waar ik nagenoeg geen last meer mee had. Toen ik deze kocht twijfelde ik al of ik niet een Fully moest aanschaffen om mijn gewicht. Dempt beter en de schokken zijn minder hard voor de fiets/as. (Ik weeg 105 en dat is naar beneden aan het gaan :D )

Inmiddels heb ik mijn Drossiger verkocht en wil toch gaan voor een Fully, puur omdat ik wat luxer wil rijden. Een hoop kunnen zeggen dat het niks meer met het mountainbiken te maken heeft en dat is prima. Snap ik ook. Maar mijn rug vraagt soms om betere demping.

Ik ben een rijder die niet altijd het onderste uit de kan wil halen maar echt geniet zonder laag te vliegen over de paden. Een gemiddelde van 15/18 op Amerongen vind ik prima. (Soms wil ik ook weleens raggen!)

Omdat ik het in een keer goed wil doen maar wel een budget heb zat ik te denken aan een Fully met FOX demper en vering. Ik heb altijd Shimano XT gehad en mijn laatste was XT en SLX. Prima te doen.

De fiets waar ik nu voor aan het kijken ben, of die mijn aandacht getrokken heeft is afgemonteerd met SRAM GX. :~

Na dit hele verhaal, excuus, ik wilde zo compleet mogelijk zijn, zijn de meeste al vast weg. Maar als je nog leest. Mijn vraag concreet.

Is een fully met mijn 105KG wel een goed idee?
Is € 3000,- een oke budget? :-?

En is dit wat?
Trek Fuel Ex 8 29 2019
https://www.12gobiking.nl/trek-fuel-ex-8-29-2019

Ik ken FOX verder niet, is dit type demper oke of niet?

Ik heb verder al gekeken op Canyon.com en Rosé maar wil graag wat dichterbij en wat bekends. Al was dat bij Drossiger ook niet zo

Ik hoor het graag!
Verdere aanvullingen en tips ook graag als die er zijn. Alvast bedankt.
MTB Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Welkom, kritisch persoontje :)
We haken niet zo snel af, zeker omdat je al heel wat informatie geeft bij je vragen én de FAQ hebt doorgelezen. Dat is nog wel eens anders. :wink:

3K is zeker een leuk budget voor een (trail/tour) fully. Verwacht geen exotische materialen maar in die categorie zijn het allemaal capabele en functionele fietsen die tegen een stootje kunnen. Voor de meeste onderdelen zal je gewicht geen probleem zijn, de uitzondering is (meestal) de wielset.

Waarom wil je eigenlijk specifiek Fox?
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 16 april 2019, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

TenZNL schreef: di 16 april 2019, 20:02 Welkom, kritisch persoontje :) . Waarom wil je eigenlijk specifiek Fox?
Dank! :)

Om eerlijk te zijn... Ik hoorde dat de Rock Shox en Fox de betere merken waren. Ik heb altijd Rock Shox gehad (op de demper na) en dacht dat Fox net wat beter was. Ik wilde die keuze eigenlijk maken omdat ik aan de zware kant ben. :wink:
MTB Utrechtse Heuvelrug
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

SRAM GX zit op XT niveau, echt niks mis mee.
FOX heeft een paar jaar terug een aantal steken laten vallen met de goedkopere modellen.
Naar ik heb begrepen zijn die er niet meer.
De top modellen (factory) zijn altijd uitstekend te noemen, en die zie ik net op deze:
https://www.12gobiking.nl/cube-stereo-120-sl-2019
En ook met XT, is het overwegen waard.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, de Stereo is een puik fietsje. Enkel die wielen (Newmen X.A. 25, een 1497gr XCset met 28 spaken) in een trailfiets? :-{
Het hoeft geen probleem te zijn maar als je een keertje wat gekker wilt doen...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat is je lengte? Want met jouw gewicht zou je zomaar eens 1.95m kunnen zijn, en dan vallen er ineens best wat fietsen af...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prima keuze die Trek.

Er is inderdaad meer te koop, maar die Trek is sowieso 1 van de betere alleskunners.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: di 16 april 2019, 21:05 Prima keuze die Trek.

Er is inderdaad meer te koop, maar die Trek is sowieso 1 van de betere alleskunners.
Dat is de stereo met een Fox 34 ook toch?

Ik zou zelf dan wel voor de TM gaan en niet de sl scheelt €500...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: di 16 april 2019, 21:38
Lars TB schreef: di 16 april 2019, 21:05 Prima keuze die Trek.

Er is inderdaad meer te koop, maar die Trek is sowieso 1 van de betere alleskunners.
Dat is de stereo met een Fox 34 ook toch?

Ik zou zelf dan wel voor de TM gaan en niet de sl scheelt €500...
TS neigt naar de Trek, dus ik bevestig alleen maar dat het een uitstekende fiets is.


Maar de Stereo is ook een lekker fietsje inderdaad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

suravida schreef: di 16 april 2019, 21:00 Wat is je lengte?
Dat had ik even moeten melden inderdaad. Mijn lengte is 1,87. Overigens flink aan de afval, rond de 100 moet wel lukken snel.
MTB Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

Lars TB schreef: di 16 april 2019, 21:52
I_do schreef: di 16 april 2019, 21:38

Dat is de stereo met een Fox 34 ook toch?

Ik zou zelf dan wel voor de TM gaan en niet de sl scheelt €500...
TS neigt naar de Trek, dus ik bevestig alleen maar dat het een uitstekende fiets is.


Maar de Stereo is ook een lekker fietsje inderdaad.
Wat wordt er bedoeld met " TM" en "SL"?
Meer spaken is altijd beter niet? Zijn er nog assen waar ik zeker net voor moet gaan?
MTB Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Die Newmen wielen staan wel bekend als heel stevig voor hun gewicht en ze zijn goedgekeurd tot 120kg systeemgewicht. Maar als je zelf al op de 105 zit misschien wat op het randje. Extra stevige wielen vind je niet zo vaak op standaard fietsen, een fiets onder budget zoeken met een mooie afmontage maar matige wielen en die dan vervangen door een handgebouwde set lijkt mij een goed idee. Bijvoorbeeld deze Neuron al 7: https://www.canyon.com/nl-nl/mtb/neuron ... 0.html..En dan een setje 32 spaaks DT Swiss ex 511 velgen op 350 naven en misschien een paar andere remmen en je hebt iets fraaisonder de kont.
Zoiets kan ook bij een cube of Trek of whatever natuurlijk.

PS Wie zegt er dat fullies niets met mtb te maken hebben? Alleen een boswielrenner kan dat bedacht hebben.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

ak-77 schreef: di 16 april 2019, 23:33 Die Newmen wielen staan wel bekend als heel stevig voor hun gewicht en ze zijn goedgekeurd tot 120kg systeemgewicht.
Bijvoorbeeld deze Neuron al 7: https://www.canyon.com/nl-nl/mtb/neuron ... 0.html..En dan een setje 32 spaaks DT Swiss ex 511 velgen op 350 naven en misschien een paar andere remmen en je hebt iets fraais onder de kont.

PS Wie zegt er dat fullies niets met mtb te maken hebben? Alleen een boswielrenner kan dat bedacht hebben.
Ik had op de Drossiger HTA DT Swiss M442 eronder, Geen idee hoeveel spaken, Veel plezier van gehad. Volgens mij een Shimano as. Kan ook later natuurlijk nog een en ander vervangen. Het probleem is dat ik niet zoveel verstand heb van losse componenten samen stellen. Ik haal dit wel even aan bij het halen van een MTB. Dat brengt me op het volgende. Ik was aangenaam verrast door je suggestie, Ziet er echt prima uit! Ik heb gezocht daar maar werd er niet echt wijs uit. Ze verloren mijn aandacht helemaal toen ik erachter kwam dat ik nergens een adres kon vinden voor hun fietsen te testen. (Alleen een plaatsnaam) Vind het moeilijk om bij (voor mij) zo'n dure bike online te kopen zonder ik weet wat ik er nog aan moet doen.

Ik lees nog weleens op MTB Utrechtse heuvelrug pagina op FB dergelijke opmerkingen over Fullys. :) Ik ben het eens. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het doe om de klappen echt op te vangen voor mij (mijn rug) en de fiets. En ik graag lux rijdt.

Bedankt voor je reactie!
MTB Utrechtse Heuvelrug
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben ook kritisch.
Antwoord:
Ja,
Ja,
Ja,
Ja!
(...en ik meen het :winkie: !).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Remz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 16 april 2019, 18:55

aurelius schreef: wo 17 april 2019, 08:18 Ik ben ook kritisch.
Antwoord:
Ja, x4
(...en ik meen het :winkie: !).
:-D Bedankt voor je korte, doch duidelijke respons! Kritisch zijn is oke. :-q
MTB Utrechtse Heuvelrug
Plaats reactie