Nieuwe cassette plaatsen, momentsleutel noodzakelijk?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Makkelijk schreef: vr 12 april 2019, 06:44
TenZNL schreef: do 11 april 2019, 19:51 Die voorgeschreven 40Nm zijn imho ook meer bedoeld om de boel, na een (paar) jaar misbruik in weer en wind, weer los te krijgen.
Vast is vast, ook hier wordt daarvoor geen momentsleutel gebruikt :)
Ik denk ook omdat een paar micrometer aan speling al tot enorm invreten van aluminium bodies lijdt.. Dat is weer een goed argument voor zo vast als redelijkerwijs lukt. Voor het loskrijgen een beetje scheutig zijn met lagervet op de body.

XD insmeren met Loctite.
NEE, NIET DOEN :D

Aluminium zet meer uit dan staal bij warm worden. Dus altijd monteren in de zomer en met een body die warmer is dan de cassette dan trekt ie zichzelf vaster als het afkoelt. :)
Skidding destroys trails!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

didadunlop schreef: vr 12 april 2019, 07:03
Makkelijk schreef: vr 12 april 2019, 06:44

Ik denk ook omdat een paar micrometer aan speling al tot enorm invreten van aluminium bodies lijdt.. Dat is weer een goed argument voor zo vast als redelijkerwijs lukt. Voor het loskrijgen een beetje scheutig zijn met lagervet op de body.

XD insmeren met Loctite.
NEE, NIET DOEN :D

Aluminium zet meer uit dan staal bij warm worden. Dus altijd monteren in de zomer en met een body die warmer is dan de cassette dan trekt ie zichzelf vaster als het afkoelt. :)
Wieltjes voorverwarmen in de oven op 200 graden. Wel de bandjes er af he!
Waar woke is, is vuur
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

:lol:
Skidding destroys trails!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oh, moet dat zo? Dus die plasmabrander hoeft dus eigenlijk niet?
Dat scheelt weer een paar nieuwe bodies :winkie:
MeridaPetra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 11:16

Haha :winkie:

Nog even een update, de nieuwe cassette zit erop. Deze zonder momentsleutel, goed maar niet te stijf, vastgedraaid.
Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

40Nm is best wel strak, dus meer dan goed vast (voor een normaal mens).

Als we er van uitgaan dat je cassette sleutel 20cm lang is, dan komt 40Nm op die cass.sleutel overeen met een kracht die nodig is om 20kg op te tillen.
Ik ben geen powerlifter, dus ik vind dat echt wel stevig strak vast.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Inderdaad. Ik zet ze ook altijd lomp strak vast.
En als ik de momentsleutel op 25 Mm zit voelt dat ongeveer hetzelfde aan.
Heb wel eens crankbouten met een sleutel vast moeten zetten op 40 Nm. (Met de juiste sleutel)
Da's wat Tstm zegt een soort bodybuilding.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 april 2019, 17:41 40Nm is best wel strak, dus meer dan goed vast (voor een normaal mens).

Als we er van uitgaan dat je cassette sleutel 20cm lang is, dan komt 40Nm op die cass.sleutel overeen met een kracht die nodig is om 20kg op te tillen.
Ik ben geen powerlifter, dus ik vind dat echt wel stevig strak vast.
Ik ben ook geen powerlifter maar 40Nm is echt niet zo strak, hoor. Het probleem is dat het wiel mee beweegt waardoor je meer kracht nodig hebt om aan dat getal te komen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Gewoon goed hard aansleuren is wel de manier. 40Nm is fietsfabriek taal voor geef er maar een ruk aan. Enige wat echt fout kan gaan is als je de locking scheef indraait. Dat flinterdunne ringetje ook niet vergeten, dat helpt ook.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TenZNL schreef: di 16 april 2019, 21:22
ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 april 2019, 17:41 40Nm is best wel strak, dus meer dan goed vast (voor een normaal mens).

Als we er van uitgaan dat je cassette sleutel 20cm lang is, dan komt 40Nm op die cass.sleutel overeen met een kracht die nodig is om 20kg op te tillen.
Ik ben geen powerlifter, dus ik vind dat echt wel stevig strak vast.
Ik ben ook geen powerlifter maar 40Nm is echt niet zo strak, hoor. Het probleem is dat het wiel mee beweegt waardoor je meer kracht nodig hebt om aan dat getal te komen.
Blijkbaar ben je toch sterker dan ik.
Maar ik zet het wiel altijd haaks tegen de muur, zodat het niet weg kan rollen. Wie niet sterk is moet slim zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MeridaPetra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 11:16

Tja het blijft idd lastig uit te leggen. Mijn man heeft hem goed vast aangedraaid, met aardig wat kracht, echter niet tot 'zijn' max. En hij heeft best wel wat kracht in zijn armen :-q .
Ik hoop in ieder geval 2 dingen; dat hij blijft zitten als ik fiets en dat hij t.z.t. weer los wil als er een nieuwe op moet. De tijd zal het leren :D
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

MeridaPetra schreef: do 11 april 2019, 15:35 Onze mountainbike is toe aan een nieuwe cassette (+ ketting en derailleurwieltjes). De spulletjes en het ontbrekende gereedschap online besteld en vandaag ontvangen; leuk om dit zelf te gaan proberen :).

Ketting net op lengte gemaakt. De lengte van de oude/huidige ketting maar aangehouden.

Het gereedschap voor het afnemen van de cassette hebben we in huis. Deze afnemer kan je ook gebruiken om de cassette er weer op te zetten, echter is het geen momentsleutel.. Is een momentsleutel noodzakelijk? Een momentsleutel tot 40 NM hebben wij niet.. Hoe doen jullie dit?
Inderdaad gewoon lekker vast aandraaien! Gaat hier nog altijd goed.
Je ketting op lengte gemaakt, wel de schakels geteld toch?
MeridaPetra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 11:16

Excuses, ik zie de melding nu pas. Ja zelfde aantal schakels gebruikt als de vorige ketting!

Inmiddels eerste paar ritjes achter de rug; geen op- of aanmerkingen tot zover! Rijdt weer als nieuw.
Plaats reactie