upgrade of nieuwe fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Lars TB schreef: zo 14 april 2019, 10:49 En ook de 30 is nog niet echt licht te noemen.
De 30 coil zit zo rond de 2200gram, de 30 gold zit op een 1700gram.
De normale SID zit op een 1600gram, een SID WC zit boven de 1400gram (zit je wel tegen een €1000).
Dan vraag ik mij af wat jij echt licht vindt?
Volgens RS zit deze vork tussen de recon silver en de recon gold.
Kijk eens of je ergens een fiets kan testen met zo´n vork, dan kun jij bepalen of deze vork beter voor jou is.
Lars TB schreef: zo 14 april 2019, 10:49 En anders koop je na de gehele ombouwactie ook nog eens een nieuw frame.
Dan zit je nog steeds met een vork of head set met 1 1/8".
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

massen schreef: zo 14 april 2019, 13:07
Lars TB schreef: zo 14 april 2019, 10:49 En ook de 30 is nog niet echt licht te noemen.
De 30 coil zit zo rond de 2200gram, de 30 gold zit op een 1700gram.
De normale SID zit op een 1600gram, een SID WC zit boven de 1400gram (zit je wel tegen een €1000).
Dan vraag ik mij af wat jij echt licht vindt?
Volgens RS zit deze vork tussen de recon silver en de recon gold.
Hmm, daar heb je een punt. Inderdaad weegt de lichtste variant met 1-1/8 pijp 1.800 gram (van wat ik kan vinden). Maar ik heb ze ook in mijn handen gehad met meer dan 2.200 gram.
Met de juiste versie ga je er inderdaad op vooruit wat gewicht betreft. Maar voor €300,- vind ik dat verder maar een beperkte winst. Voor €400,- vind je al een Reba en dan maak je in vrijwel alle opzichten een stap vooruit. En met wat mazzel scoor je voor minder dan €500,- zelfs een Pike.
massen schreef: zo 14 april 2019, 13:07
Lars TB schreef: zo 14 april 2019, 10:49 En anders koop je na de gehele ombouwactie ook nog eens een nieuw frame.
Dan zit je nog steeds met een vork of head set met 1 1/8".
Volgens mij heeft die 2017 Trail een 44 mm balhoofdbuis en kun je dus met een EC44 cup werken en een tapered vork monteren. Correct me if I'm wrong... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Volgens de link van BC in mijn vorige post weegt de vork 1689 gram.
https://www.bike-components.de/en/RockS ... el-p63567/
De 30 gold heeft alu vork poten en geen stalen veer (MC demper)(zoals de reba), de 30 coil heeft stalen vork poten en stalen veer.
In veel fietsen van rond de €1000 vind je de recon silver, de 30 gold is volgens RS een stap hoger.
Of dit echt zo is, ik weet het niet. Vandaar mijn opmerking, probeer een fiets te vinden met de 30 gold en probeer deze uit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In zoverre is de 30 een OEM vork die de fabrikant naar eigen inzicht kan samenstellen. En dus ook bestellen met stalen vorkbuis. Die je dan ook regelmatig in standaard fietsen aantreft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik kan wel meegaan in het kopen van een geheel nieuwe fiets. Als je op een entry level fiets vork en wielen wilt vervangen door iets beters, is de meerprijs van een complete fiets soms erg gering.
Maar voor 2 mille kun je best een lekker setje upgrades aanschaffen natuurlijk. Dan heb je een strak setje handgebouwde wielen, een Pike of Sid vork, een dropper en dan nog geld over voor een kek nieuw stuur en een setje nieuwe bladen & kettingen ofzo.
Als het frame nog goed is en je zit er lekker op en er past inderdaad een tapered vork in op de manier die Lars zegt lijkt me dat niet eens zo'n slechte optie.
Give me little bits of / more than I can take
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

wellicht ook een belangrijke vraag: vind je het sleutelen leuk?

Ik vind het zelf leuk wat dingen te combineren en met een beperkt budget wat leuks te bouwen, maar als je puur naar de prijs van componenten kijkt is een compleet nieuwe fiets kopen goedkoper dan een berg nieuwe onderdelen bestellen, en dan moet je zelf ook nog aan het werk.

Gewicht is natuurlijk niet onbelangrijk, maar een fijn werkende stijve voorvork is wat mij betreft meer waard dan de lichtste die je kan vinden. Geld ook voor wielen en frame.

Als ik jou was zou ik wat modellen naast elkaar zetten die je mooi vind en iets kiezen wat je qua afmontage aanspreekt en qua geometrie niet veel afwijkt van wat je nu hebt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je zelf bouwt, kun je voor elk onderdeel deze afwegingen maken.
Als je kant en klaar koopt, dan heeft de fabrikant dat gedaan.
De fabrikanten maken meestal een economische/commerciële afweging, en minder snel een functionele of practische.

Zelfbouw is dus meestal duurder, maar je hebt wel de componenten die jij belangrijk vindt, en niet de componenten die nodig waren om de fiets voor een bepaalde prijs op de markt te kunnen brengen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 april 2019, 13:30 Als je zelf bouwt, kun je voor elk onderdeel deze afwegingen maken.
Als je kant en klaar koopt, dan heeft de fabrikant dat gedaan.
De fabrikanten maken meestal een economische/commerciële afweging, en minder snel een functionele of practische.

Zelfbouw is dus meestal duurder, maar je hebt wel de componenten die jij belangrijk vindt, en niet de componenten die nodig waren om de fiets voor een bepaalde prijs op de markt te kunnen brengen.
Als we nou zelf eens de prijzen voor de componenten zouden kunnen betalen die vergelijkbaar zijn met de inkoop van die fabrikanten + hun marge. Dan zou het helemaal feest zijn. Sommige fabrikanten hebben wel zo'n custom configurator maar dat zijn er niet veel en vaak zit dan net het spul dat je zou willen hebben er niet bij. Ik ben toch tot de conclusie gekomen dat een complete fiets zoeken die qua frame en componenten aardig in de buurt komt van wat je wilt en dan customizen achteraf voor mij de juiste balans in geld, kwaliteit en moeite is.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie