Fox Float 34 en snelle (brake)bumps

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik rij downhill met mijn DVO dus ik heb zelden een biljartlaken.

Fox geeft aan 15 tot 20, DVO ook bijvoorbeeld. Waarom zou jij dan 30% aanhouden? Lekker deinen, joepie.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Klopt inderdaad, Fox geeft 15 tot 20% aan. Mea culpa.

Ik vind mijn Pike B1+ veel te hard op 15%. En zit op ~22%. Of eigenlijk heb ik geen idee op hoeveel ik zit. Ik zit op een druk die goed voelt :p
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Verschil van smaak bestaat ook als het om sag gaat....
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En dat je juist in NL met iets meer sag rond kunt rijden omdat je hier dus minder steil naar beneden gaat en dus minder duikt. En dan wel meer grip hebt en een iets steilere blhoofdhoek, wat op lagere snelheid iets meer wendbaarheid geeft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zat overigens fout met mijn 40psi, er zat 50psi in. Maar het resultaat was redelijk wat sag inderdaad.

Mijn handpalm is nog steeds blauwig van die rebound-test, dus die ga ik niet meer doen ;-)
Wel ga ik het met wat minder sag proberen, we zullen zien hoe dat voelt. In eerste instantie 65psi erin gedaan en de vorkpomp gaat uiteraard mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Misschien dat je wat hebt aan mijn ervaring, hetzij wel met een Rockshox Revelation (140mm, debonair) ipv een Fox. Ik gebruikte maar 60-70% van de veerweg op de UHR, dus had er wat lucht uit laten lopen. Met een sag van 30% ging ik de trails op, en allereerst voelde het prima. Wortels en steentjes werden volledig weggefilterd. Toen kwam ik in de afdaling bij Harry Slinger op Amerongen en man, dat was niet best. Mijn voorvork voelde net als een marshmallow, zakte helemaal weg in de remkuilen en voelde wazig als je hard in een kombocht vloog.

Uiteindelijk heb ik er een token uitgehaald (zaten er twee in vanuit de fabriek) en de druk omhoog gedaan. Nu heb ik 20% sag en rijdt het een stuk stabieler. Ja, op lage snelheid voel je meer van wortels en dergelijke, maar op hoge snelheid geeft het veel meer vertrouwen en stabiliteit. Op de UHR gebruik ik nu max. 80% van de veerweg, maar meer heb ik daar ook niet nodig. Die laatste 20% spreek ik wel eens aan bij foute landingen na een wat grotere spong of als er een hele dikke wortel in een kombocht blijkt te liggen.

Ben benieuwd hoe het gaat voelen met wat meer druk. Heb je anders nog tokens die je eruit kan halen? Wat meer druk en wat minder progressief zou ook kunnen helpen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zat nog één token in, die is er nu ook uit.
Toen ik de vork kocht zaten er meer in maar die had ik er al eerder uitgehaald.

Ik weet niet of de vork net als bij jou te veel onderin bleef hangen, of dat-ie juist al hoger in de slag "tegengewerkt" wordt door teveel HSC. Daar zou een slowmo-filmpje wat meer duidelijkheid over geven denk ik.

Overigens wil ik dat ook nog wel een keer bekijken met de vork in mijn andere fiets, denk dat ik daar ook nog eens een keer met iets minder sag ga uitproberen. En als ik me niet vergis heb ik daar op dit moment ook nog één token in zitten (Lyrik RC 160mm).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Let trouwens op met het verwijderen van de slang van de pomp dat je niet gaat compenseren met luchtdrukverlies ivm slang. Dus niet extra pompen. 150 psi is ook echt 150psi in de vork als je de slang eraf haalt. Sommigen doen dan 160 om zo op 150 psi te komen, althans dat denken ze. Maar dan kloppen de waardes niet meer.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat wist ik alreeds ;-)
(Maar toch bedankt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Was ook meer in het algemeen bedoeld, Kermit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

:-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: ma 15 april 2019, 09:06 Mijn handpalm is nog steeds blauwig van die rebound-test, dus die ga ik niet meer doen ;-)
Oei vervelend! Nu voel ik me een beetje schuldig dat ik maar over die reboundtest bleef doorzagen! :(
Zo veel kracht zou dat niet moeten kosten als je je eigen gewicht gebruikt om op het stuur te leunen. Maar ik houd er nu over op!

P.S. Kwam deze nog tegen, voor de doe-het-zelf knutseloptie: http://www.peterverdone.com/fox-grip/ ("I removed a shim from the HS compression and HS rebound and put some lighter oil in. It helped a bit.").
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peter Verdone heeft er volgens mij wel kijk op.
(Stuur hem anders eens een mailtje.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Staat ook bekend om zijn ontspannen houding en bereidheid tot discussie :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

nielsvk schreef: ma 15 april 2019, 19:57
kermit schreef: ma 15 april 2019, 09:06 Mijn handpalm is nog steeds blauwig van die rebound-test, dus die ga ik niet meer doen ;-)
Oei vervelend! Nu voel ik me een beetje schuldig dat ik maar over die reboundtest bleef doorzagen! :(
Zo veel kracht zou dat niet moeten kosten als je je eigen gewicht gebruikt om op het stuur te leunen. Maar ik houd er nu over op!

P.S. Kwam deze nog tegen, voor de doe-het-zelf knutseloptie: http://www.peterverdone.com/fox-grip/ ("I removed a shim from the HS compression and HS rebound and put some lighter oil in. It helped a bit.").
Als je mij een tubetje wonderzalf ter genezing opstuurt praten we nergens meer over ;-)

Ik heb dat artikel van PVD bij m'n favorieten gezet, altijd handig als naslag :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie