Nieuwe achter band raakt voorderailleur

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Serofah2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 12:04

Hallo,

Zojuist heb ik een set nieuwe banden geïnstalleerd. Nu blijkt dat mijn achterband (net) de voorderailleur raakt..

Het betreft een SRAM X7 3x10, low mount (gok ik). Weet iemand of ik met een ander model voorderailleur de boel wel passend kan krijgen?

Wat fotos ter illustratie (klikbaar):

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Je zou de derailleur kunnen vervangen voor een ‘high mount’, die zit wat verder van je band af. Maar volgens mij raken de noppen ook je frame (of net niet) maar daar past volgens mij geen modder of takje meer tussendoor. Bredere bandenmaat als je vorige?
Serofah2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 12:04

P@trick schreef: zo 14 april 2019, 14:26 Je zou de derailleur kunnen vervangen voor een ‘high mount’, die zit wat verder van je band af. Maar volgens mij raken de noppen ook je frame (of net niet) maar daar past volgens mij geen modder of takje meer tussendoor. Bredere bandenmaat als je vorige?
Het zijn inderdaad iets bredere banden dan de vorige (2.25 vs 2.30) maar de fotos geven een iets vertekend beeld. Behalve bij de derailleur loopt de band nergens aan en kan ik overal nog wel een pink (~0.5 cm) tussen krijgen. De voor-derraileur loopt ook alleen aan als de ketting op het binnenblad ligt.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Als alleen de derailleur op het kleinste blad stand aanloopt, dan stel je derailleur iets er vanaf met binnenste stel schroefje :-q en als het goed is, hoef je verder niets te doen :-D dat was bij mij ook het geval met nieuwe banden op de Oldtimer F5 ..... :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Serofah2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 12:04

Mario070 schreef: zo 14 april 2019, 15:08 Als alleen de derailleur op het kleinste blad stand aanloopt, dan stel je derailleur iets er vanaf met binnenste stel schroefje :-q en als het goed is, hoef je verder niets te doen :-D dat was bij mij ook het geval met nieuwe banden op de Oldtimer F5 ..... :D :-q

Kan ik hiermee genoeg ruimte creëren voor eventueel wat modder en takken?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De derailleur staat volgens mij iets te hoog. Zet m iets lager en draai m ietsjes naar buiten.
En dan opnieuw afstellen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of stap over op 1x 11/12.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

3x 10 :roll: , ik zou overstappen naar 1x10 0f 11 /12 ,maar ik weet niet of jij je gehele bereik van je cassette en tandwielen voor benut . Als je overstapt naar 1x ... , kan je voorderailleur eraf en hoef je nergens meer naar om te kijken . Vraagt wel evt een Narrow/wide tandblad voorzijde zodat niet de ketting er af loopt . (of een chainguard)

Met het afstellen van de voorderailleur wat wordt geopperd, win je alleen wat ruimte in de bracket waar de ketting door heen gaat , dat hij wat aan de zijkant minder tegen de band aan zit . Maar jouw probleem is dat de voorderailleur met klemband aardig in de weg zit .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik denk dat je het met afstellen niet gaat redden. Onderstaande zou het klusje moeten klaren maar ik weet alleen niet of een Sram shifter en een Shimano derrie elkaar verdragen...

https://www.mantel.com/shimano-deore-xt ... derailleur
Serofah2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 12:04

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 14 april 2019, 16:39 De derailleur staat volgens mij iets te hoog. Zet m iets lager en draai m ietsjes naar buiten.
En dan opnieuw afstellen
Derailleur kon inderdaad iets naar beneden. Dit heeft me slecht een millimeter meer ruimte gegeven, de band loopt technisch gezien niet meer aan, de extrusie haartjes nog wel. Beetje too close for comfort..

P@trick schreef: zo 14 april 2019, 19:35 Ik denk dat je het met afstellen niet gaat redden. Onderstaande zou het klusje moeten klaren maar ik weet alleen niet of een Sram shifter en een Shimano derrie elkaar verdragen...

https://www.mantel.com/shimano-deore-xt ... derailleur
Ik denk dat dit inderdaad de oplossing gaat zijn. De derailleur van de link is voor een dubbel, voor mijn trippel heb ik denk ik een andere nodig.

Deze zou het dan moeten worden volgens mij.



Wat betreft overstappen naar 1x11 of 1x12. Dit heb ik overwogen, maar dit vergt een tamelijk grotere inverstering (crank, derrailleur, cassette, etc). Met een 3x10 setup kan ik prima uit de voeten, gebruik zeker niet het hele bereik, maar ik ervaar het ook niet als last. Dus als ik de boel werkend kan krijgen met een andere derailleur dan heeft dat mijn voorkeur.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Alleen een NW voorblad en je kan al 1x10 rijden , evt later ,mocht het nodig zijn , een andere crank , een blad kost bijna net zoveel als een andere voor derrie .

Suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Dit staat nergens genoemd, maar misschien toch de moeite waard : welke wielmaat betreft dit?
Er zijn in het verleden vrij veel 26'' bikes 'omgebouwd' naar 27,5''. Als dat bij deze fiets toevallig ook het geval is, kan dat verklaren waarom er zo weinig clearance is.

Zo niet, negeer bovenstaand dan maar :winkie:
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Blad en derailleur met clutch. Uberbikecomponents of superstarcomponents hebben de bladen voor niet teveel geld.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarom die zendingsdrang om iedereen aan de singlering-setup te krijgen? Dat is echt niet altijd de beste keuze. Met 1x10 ga je zeker flink inleveren op het bereik in vergelijking met de huidige situatie, met een redelijke kans dat je zoveel inlevert dat het echt een stap terug is.
Stel dat je veel wegkm's maakt en dat je een beetje wilt doorrijden, maar ook een licht klimverzetje wilt hebben. Dan is 1x10 gewoon behelpen. In dat geval moet je minimaal naar 1x11 met een 50 cassette om iets acceptabels te krijgen.

Maar er is een voordeel aan die massale overstap op 1x drivetrains: er liggen bergen goede voorderailleurs te verstoffen ;-)
Dus plaats een oproepje in "gezocht". Met je verhaal en fotootje natuurlijk, dat je niet iets met hetzelfde probleem terugkoopt.

Maar garanties dat het met een andere voorderailleur opgelost is heb je niet, misschien heb je gewoon de limiet bereikt voor de bandenmaat die dit frame aankan. Als nu alleen de haartjes nog aanlopen kun je dat ook accepteren (al kan ik vanaf hier niet beoordelen of dat verantwoord is). De snelheden waarmee je rijdt als je ketting op de granny ligt zijn iig laag, als het goed is ga je niet dalen met de ketting op de binnenste positie ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

P@trick schreef: zo 14 april 2019, 19:35 Ik denk dat je het met afstellen niet gaat redden. Onderstaande zou het klusje moeten klaren maar ik weet alleen niet of een Sram shifter en een Shimano derrie elkaar verdragen...

https://www.mantel.com/shimano-deore-xt ... derailleur
Goed plan, maar dat is een derailleur voor 2x, TS heeft 3x.
Ik denk dat er met afstellen wel een paar mm te winnen is.
Maar of dat genoeg is...

Anders deze proberen.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p35389/
De hoge klemband(downswing) geeft wat meer ruimte. Bij het model met lage klemband zitten de klem en de hefboom op de zelfde hoogte waardoor er een dikke puist ontstaat.

De vraag of dit een naar 27.5 omgebouwde 26 is, is ook terecht. In dat geval zul je moeten accepteren dat je een wat smallere achterband moet gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie