upgrade of nieuwe fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

Ik rij nu bijna 2 jaar op een Cannondale Trail 3 uit 2017, superblij dat ik opgestapt ben :-q maar ben nu in de fase gekomen dat ik wat zou willen upgraden. Als ik zo de kosten voor een nieuwe voorvork, wielset en andere upgrades eens optel overweeg ik of het niet beter is direct een nieuwe fiets te kopen en dan één die wat meer prestatie biedt dan mijn huidige fiets en die ik voorlopig niet hoef te gaan upgraden. Ik denk dat aan een HT met hoogwaardigere afwerking, alu of carbon maakt me eigenlijk niet zo uit gezien mijn gebruik, tot zo'n 200km per maand en ben niet van plan er mee naar de Alpen of zo te gaan. Dus rondjes Dorst, Bergen op Zoom, Drunense duinen, dat soort werk.

Een internetmerk biedt blijkbaar meer voor het geld maar ik vind het wel prettig om gewoon naar een winkel (terug) te kunnen als er wat mee is, of onderhoud nodig is.

Budget zo rond de 2500 euro. Iemand tips waar ik aan zou kunnen denken?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Koen1976 schreef: zo 7 april 2019, 09:59 Ik rij nu bijna 2 jaar op een Cannondale Trail 3 uit 2017, superblij dat ik opgestapt ben :-q maar ben nu in de fase gekomen dat ik wat zou willen upgraden. Als ik zo de kosten voor een nieuwe voorvork, wielset en andere upgrades eens optel overweeg ik of het niet beter is direct een nieuwe fiets te kopen en dan één die wat meer prestatie biedt dan mijn huidige fiets en die ik voorlopig niet hoef te gaan upgraden. Ik denk dat aan een HT met hoogwaardigere afwerking, alu of carbon maakt me eigenlijk niet zo uit gezien mijn gebruik, tot zo'n 200km per maand en ben niet van plan er mee naar de Alpen of zo te gaan. Dus rondjes Dorst, Bergen op Zoom, Drunense duinen, dat soort werk.

Een internetmerk biedt blijkbaar meer voor het geld maar ik vind het wel prettig om gewoon naar een winkel (terug) te kunnen als er wat mee is, of onderhoud nodig is.

Budget zo rond de 2500 euro. Iemand tips waar ik aan zou kunnen denken?
Als je graag bij de LBS een fiets wil kopen zou ik daar binnenlopen en vragen wat ze aanraden. Als je dan een paar opties hebt kun je die hier weer voor de wolven gooien. Voor dat geld koop je zeker wat moois!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De meeste hardtails van zo´n €2500 zijn meestal hard core race bakken, is dit wat je wilt?
De trail 3 is dacht ik dit juist niet.

Ik weet niet wat je maat is, maar dit is wel een mooie aanbieding:
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-910-2018
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

massen schreef: zo 7 april 2019, 10:35 De meeste hardtails van zo´n €2500 zijn meestal hard core race bakken, is dit wat je wilt?
De trail 3 is dacht ik dit juist niet.

Ik weet niet wat je maat is, maar dit is wel een mooie aanbieding:
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-910-2018
Een hardcore racebak - als dat is zoals het klinkt - is misschien niet wat ik zoek. En het budget hoeft natuurlijk ook niet op. Ik heb zelf ook de Cannondale FSI carbon 4 2019 gezien, met een lefty ocho en sram nx 12
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hard core race, nou, dat valt nog wel mee bij 2500,-. Gewoon goed, licht en degelijk. Echt hardcore wordt het daarboven, naarmate het getuned word op licht, lichter, lichtst.
Voor jouw rondjes is zo’n HT prima. Extra comfort haal je uit een frame met wat flex, niet teveel druk in de banden, en een comfortabele zadelpen.
Trek en BMC hebben dan nog trucjes toegepast in het frame zelf, waardoor die frames zelf de klappen aan de achterkant wegfilteren. Extra comfortabel.
Deze sportievere XC hardtails zijn prima.
Er is ook nog een categorie LTHT’s, trailhardtails, met meer veerweg, slackere geo. Rijdt heel anders, is gericht op zwaardere trails rijden.
Die heb je in Nl nergens ‘nodig’, zeker niet op de door jou genoemde parcousen. Maar als dat je smaak zou zijn...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Het is natuurlijk vooral van belang om te kijken hoe jij graag op een fiets zit en wat jij in je fiets zoekt. Er zijn zoveel merken en types tegenwoordig dat het al raar moet zijn wil er niet iets leuks tussen zitten. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of je wilt gaan voor de doorsnee merken of liever wat exclusiefs die je niet op iedere hoek van de straat ziet.

Maar uiteindelijk is het van belang dat de geometrie aansluit bij jouw lichaam en manier van rijden. Goed advies is daarom altijd belangrijk. Daarom breed rond kijken en de tijd nemen voor advies bij de Bikeshops. Alleen zal je merken dat het advies, net zoals hier nog wel eens wisselend is.... :lol:

Er is natuurlijk altijd dat stukje eigen voorkeur.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Even goed overwegen...

Een belangrijke vraag is hoe je huidige fiets je bevalt en in welke staat het frame verkeert.

Denk vervolgens over de onderdelen na die je graag zou willen hebben...

Wat voor band breedte en welk type/merk? Hangt natuurlijk af van waar je rijdt. Voor waar jij rijdt zou ik een band met een breedte van 2.25 eventueel 2.35 adviseren. 2.35 omdat in de zomer het zand wat muller wordt.

Afhankelijk van de breedte van de band, komt er weer een velg om de hoek kijken met een bepaalde ideale interne breedte.
In jouw situatie zo'n 25 tot 28 mm.

Wat voor voorvork wil je, zowel qua veerweg als merk/type?

Welke remmerij?

Wat voor versnellingssysteem, b.v 1x12 of toch maar liever 2x10?

Wat is de breedte van de banden die in je frame moet passen. Met het oog op eventuele tripjes naar het buitenland ooit.

Wil je een dropperpost?

Dan wordt het een kwestie van rondkijken of je je verlanglijstje in een nieuwe fiets kunt vinden, of toch liever je droomonderdelen op je bestaande frame monteert. En wat dat dan gaat kosten.

Enzo :tong
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

Qua maat en rijhouding bevalt mijn huidige fiets goed en het frame is nog helemaal prima. Maar de coil voorvork voelt niet helemaal ok en de wielen zijn relatief zwaar, dus ik zou eigenlijk mijn voorvork en wielen willen upgraden. Het stuur wil ik wat smaller, nieuwe handvatten. De remmen kunnen ook strakker. Maar dan ben je zo 1000 euro kwijt, dat is meer dan de fiets nieuw heeft gekost. Vandaar dat ik op de gedachte kwam om eens rond te kijken voor een andere, en dan verkoop ik mijn Trail.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Met hard core race, bedoel ik meer de geometrie van de fiets.
Een canyon exceed en een scott scale hebben een geo voor race, en dan maakt het niet uit of je 2k of 12k betaalt, de geo is hetzelfde.
Je trail 3 heeft geen race geo, je zit veel rechter op. Dat probeerde ik aan te geven.
Maar er zijn ook modellen die meer "trail" zijn

Daarnaast zal een vork upgrade moeilijk worden, de trail heeft een 1-1/8” head tube, de huidige "goede" vorken zijn meest tapered.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat laatste wist ik weer niet.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

De Rockshock 30 gold solo air is nog te krijgen, voor 300 e. Zou deze vork mij brengen wat ik zoek, namelijk meer grip door minder onregelmatig gestuiter dan mijn huidige coilvork?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De RS gold 30 is zeker een verbetering, halve kilo lichter en is een lucht vork met MotionControl demper.
Of deze dan het juiste geeft wat je wilt, moeilijk te zeggen. Ik zie hem hier voor 250:
https://www.bike-components.de/en/RockS ... el-p63567/
Let wel dat voor grip de banden ook belangrijk zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Koen1976 schreef: zo 14 april 2019, 09:30 De Rockshock 30 gold solo air is nog te krijgen, voor 300 e. Zou deze vork mij brengen wat ik zoek, namelijk meer grip door minder onregelmatig gestuiter dan mijn huidige coilvork?
Nee.

In dat segment zijn vorken met een stalen veer gewoon beter als het gaat om tractie en comfort. Maar de demping is in beide gevallen slecht. En ook de 30 is nog niet echt licht te noemen.
Alleen instellen is makkelijker met lucht.

Maar wat maakt de prijs van de fiets uit op je upgrade?

Het enige verschil is dat dit frame iets zwaarder is ten opzichte van een veel duurder frame. Laat het een halve kilogram schelen, dat is zeker niet schrikbarend.
Dus al hang je er voor €5.000,- aan nieuwe onderdelen aan: als dit frame nu zorgt dat je lekker zit en controle hebt, dan is het de moeite waard!

En anders koop je na de gehele ombouwactie ook nog eens een nieuw frame.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

Lars,
mooi nadenkertje van je. Het zal dan meer gevoelsmatig zijn. Hardop denkende: als ik een nieuwe Trail 1 2019 koop van 1400 euro (zonder korting, denk 'm wel voor 1250 mee te krijgen) heb ik meteen 1x12, een betere voorvork, net wat hoogwaardigere afwerking op andere punten zoals de wielen. Als ik mijn Trail 3 2017 verkoop voor zeg 400 heb ik voor een vergelijkbare investering een totaal nieuwe fiets. Daarom twijfel ik aan upgraden.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Typisch dat de interne velgbreedte varieert met de maat trouwens. Die bedraagt 19mm bij 29" en 25 mm bij 27.5".

19 mm lijkt mij aan de smalle kant.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie