Fox Float 34 en snelle (brake)bumps

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Plaats reactie
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Stevens Sonora ES, 29-er / Mondraker Foxy R

do 11 april 2019, 20:15

kermit schreef:
do 11 april 2019, 19:11
Het was wellicht aan de zachte kant, maar feit blijft dat ik mijn vork niet bottomde.
Of door de token(S) wellicht op het einde te progressief voor je gewicht waardoor de vork niet bottomde?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10433
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

do 11 april 2019, 20:38

Het idee van tokens toevoegen of weghalen is dat je uitgaande van een "juiste" sag je veerweg grotendeels gebruikt.
En dat was het geval, dus te progressief zal hij niet geweest zijn.

Heb je teveel tokens haal je de veerweg niet, of je moet teveel sag instellen.
Heb je te weinig tokens bottom je te vaak, of je moet te weinig sag instellen.

Dat is althans het idee, maar wat experimenteren kan geen kwaad. Dus de volgende keer zonder tokens en met wat meer druk, we'll see... (stiekem verdenk ik oveigens de de demping meer dan de veer als oorzaak).
"freedom is just another word for nothing left to loose".
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

do 11 april 2019, 20:42

kermit schreef:
do 11 april 2019, 19:11
Het was wellicht aan de zachte kant, maar feit blijft dat ik mijn vork niet bottomde. Dus heel veel te zacht zal hij niet geweest zijn. Misschien is mijn pompje van de leg, is de Fox tabel niet zo betrouwbaar... wie zal het zeggen.
Vork hoeft toch ook niet altijd te bottomen? En je had een token erin, dat zal ook meegespeeld hebben.
Uiteindelijk is een afstelling altijd een compromis, wil je altijd je hele veerweg gebruiken ten koste van controle? Of liever controle en dan maar niet altijd je hele veerweg gebruiken?
kermit schreef:
do 11 april 2019, 19:11
En HdB heeft zijn vork wel op een hogere druk staan dan ik maar ervoer toch hetzelfde probleem, een vork die het niet bijbeent en gevoelsmatig "verstijfd".
Moeilijk om iets zinnigs over te zeggen, misschien staat zijn rebound ook wel te langzaam?
kermit schreef:
do 11 april 2019, 19:11
Het van de grond laten komen van de vork vind ik lastig te realiseren. Ik heb de indruk dat ik de vork niet ver genoeg ingedrukt kan houden terwijl ik 'm tegelijktijd snel genoeg los kan laten om hem zonder hinder te laten uitveren. Er is wel duidelijk een verschil in uitveersnelheid voelbaar bij het verstellen van de reboundknop.
Zie bv https://www.youtube.com/watch?v=umyreA4trv8
Ik zou 'm eens net zo hard oppompen (bv in stappen van 5 of 10 psi) tot je de rebound snel genoeg krijg, puur om een idee te krijgen van hoe een goed afgestelde rebound aanvoelt. En doe misschien eens gek en ga met die afstelling rijden!
Ad58 schreef:
do 11 april 2019, 19:36
Als je sag zo rond de 20% staat, lijkt mij dat het aantal PSI's goed is toch? Of heb ik het nu verkeerd begrepen allemaal?
Ligt er aan hoe die sag gemeten is ;-)
Uiteindelijk is hoe de vork zich in het terrein gedraagt het belangrijkst. Sag is geen doel op zich en bovendien bij een vork lastig nauwkeurig en consistent te meten (m.i.).
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2761
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

vr 12 april 2019, 09:47

kermit schreef:
do 11 april 2019, 20:38
(stiekem verdenk ik oveigens de de demping meer dan de veer als oorzaak)
Die twee zijn niet geheel onafhankelijk he? Hoe snel je vork terugkomt hangt af van de verhouding van de veerkracht en de wrijvingskracht van de demping. En hoeveel energie er wordt gedissipeerd in de demping hangt ook af van hoe ver je inveert. Als je de veer stijver afstelt zul je bij dezelfde rebound instelling aanzienlijk minder last hebben van 'packing up' (wat is de NL term voor het ingeveerd blijven van de vork bij herhaalde klappen omdat de rebound te langzaam staat?).
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10433
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

vr 12 april 2019, 09:58

Logisch. Maar de manier is wel om je veerinstelling -druk en spacers- eerst te doen en daar de demping op aan te passen.
En niet andersom, dat ik mijn druk zo hoog moet zetten dat de rebound snel genoeg kan "reageren".

Als -ik zeg als ;-) - de rebound niet snel genoeg kan voor de druk waar ik mee rijd is dat imo een demping-dingetje.

Maar met de moderne vorken zijn er ook methodes om het gedrag van je luchtveer aan te passen. Tokens, Luftkappe, Debonair/Evol, allemaal zaken die de veercurve veranderen.

Maar ik blijf het erbij halen: HdB is ongeveer mijn gewicht, rijdt agressiever en gebruikt meer druk. Toch heeft hij dezelfde ervaring. Wat zijn dan de overeenkomsten met mijn situatie die dat veroorzaken...?

Wij zijn dan wel geen experts, maar dat een te trage rebound dit kan veroorzaken weten we natuurlijk wel. Dus die staat bij beiden echt niet dicht gedraaid ;-)
"freedom is just another word for nothing left to loose".
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10433
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

vr 12 april 2019, 10:04

Tot ik/we wat geëxperimenteerd hebben kan ik hier weinig aan toevoegen, dan blijft het theorie...
"freedom is just another word for nothing left to loose".
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41

vr 12 april 2019, 10:20

kermit schreef:
vr 12 april 2019, 09:58
Maar ik blijf het erbij halen: HdB is ongeveer mijn gewicht, rijdt agressiever en gebruikt meer druk. Toch heeft hij dezelfde ervaring. Wat zijn dan de overeenkomsten met mijn situatie die dat veroorzaken...?

Wij zijn dan wel geen experts, maar dat een te trage rebound dit kan veroorzaken weten we natuurlijk wel. Dus die staat bij beiden echt niet dicht gedraaid ;-)
Heb je het nu nog steeds over het verhaal in je startpost? Want dat klinkt in mijn optiek vooral als HSC die niet op orde is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10433
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

vr 12 april 2019, 10:30

Ja, het niet kunnen volgen op die remknippen.
Maar de HSC is niet verstelbaar op deze vork.
"freedom is just another word for nothing left to loose".
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 16415
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

vr 12 april 2019, 11:58

Eerst maar wat prutsen aan de vork, al dat theoretische geneuzel kennen we al uit andere topics ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

vr 12 april 2019, 17:24

kermit schreef:
vr 12 april 2019, 09:58
Logisch. Maar de manier is wel om je veerinstelling -druk en spacers- eerst te doen en daar de demping op aan te passen.
En niet andersom, dat ik mijn druk zo hoog moet zetten dat de rebound snel genoeg kan "reageren".
De reden waarom ik voorstelde om eens een luchtdruk op te zoeken waarbij de rebound snel genoeg is, was puur om eens te voelen hoe dat voelt. Het geeft ook een idee of je daadwerkelijk, en hoe ver, buiten het instelbereik van de rebound valt. Mijn insteek is: je probeert een probleem te analyseren en informatie te verzamelen, en je begint met de meest voor de hand liggende dingetjes die je eenvoudig kunt uitproberen, 1 variabele tegelijk. Ik snap dat het aantrekkelijk is om meer ingewikkelde oplossingen te zoeken die je misschien wel een reden geven om een smak geld uit te geven, dat is ook prima :wink:

Ik heb mijn zegje inmiddels wel gedaan in dit topic. Succes met experimenteren en ik hoop dat je vindt wat je zoekt :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10433
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

za 13 april 2019, 13:43

1- het is vrij lastig om iets uit te proberen als ik op mijn werk zit en de fiets thuis staat :wink:
Iets op het forum posten kan in die tijd (meestal) wel. Dus ja, ik reageer soms zonder in de tussentijd iets praktisch gedaan te hebben.

2- ik had de statische test zoals gezegd al geprobeerd, maar het lukte me niet om de voorkant snel genoeg te lossen om een resultaat te krijgen waar ik wat aan had. Zojuist nog een paar keer geprobeerd (met meer druk in de vork), resultaat is dat ik nu met een pijnlijke linkerhand zit (ik rij niet voor niets met Ergons, mijn handen zijn al jaren erg gevoelig voor redelijk wat druk op een klein oppervlak). Vanmiddag nog fietsen kan ik wel vergeten... :-{

Afgaande op het Shockcraft verhaal zou teveel HSC ook een verklaring kunnen zijn. Die hier niet instelbaar is, dus dan ga je inderdaad naar shimstack aanpassen en/of dunnere olie. Maar dat is zonder ervaring op dat gebied een pure gok, want je hebt geen idee wat een kleine aanpassing in de praktijk doet. En ik ben niet van plan die vork vijf keer te demonteren om op de gok aan de shimstack te kunnen prutsen. Nog los van het feit dat elke test op de UHR moet plaatsvinden (niet echt naast mijn deur) en het de vraag is of ik alle aanpassingen kan voelen/duiden.

En ik ben ook niet van plan om een bak geld uit te geven voor een probleem wat ik nergens anders ervaar dan op die remknippen. Dan heb ik nog wel andere prioriteiten... (zowel aan fietsen als daarbuiten :D ).

Dus het zal vooralsnog bij wat uitproberen blijven met druk en rebound, en zodra de vork voor onderhoud naar een echte specialist gaat eens overleggen over dit verhaal. Misschien dat er dan wat zinvols met de shimstack gedaan kan worden door iemand met meer ervaring als de boel toch open ligt.

Dus voorlopig even geen nieuws van mijn kant, update volgt weer als er getest is :-q
"freedom is just another word for nothing left to loose".
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2761
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

za 13 april 2019, 14:32

Ik zou denken dat je een vrij vergelijkbaar effect zou moeten krijgen bij het afrijden van een trap, mits je niet te veel remt.
Dat leent zich misschien wat meer voor experimenten, want een rijdbaar trapje is meestal wel te vinden in de buurt en ook niet afhankelijk van weersomstandigheden ed.
Het hangt misschien een beetje van de trap af, ik gok dat iets langere treden qua frequentie dichter in de buurt zitten bij remknippen dan een hele steile.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dutch
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

za 13 april 2019, 22:07

nielsvk schreef:
do 11 april 2019, 16:34
40 psi!!!! Dat lijkt me ook wel erg weinig voor iemand van 70 kg. De tabel van Fox begint bij 58 psi voor 54 kg, geen wonder dat je buiten het instelbereik van de rebound valt! :o

Ik heb mijn Rhythm op de NL bike op 70 psi bij 77 kg. Ik let nooit op sag van de vork want dat vind ik in m'n eentje niet betrouwbaar te meten. Beste is met z'n tweeën, even goed inveren voorbij sag, dan in ruststand iemand anders de o-ring naar de keerring terug laten schuiven.

Krijg je met hogere luchtdruk het wiel nu al los van de grond met de rebound helemaal open?
Ik rij met 56psi @ 90kg 2017 fox 34 140mm performance elite met 30% sag

Vorige 2016 Fox 34 performance 140mm was zelfs 2psi minder @ 30% sag
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

zo 14 april 2019, 08:25

Waarom in godsnaam zoveel sag op de vork? Hou dat eens op 15 tot 20%..
RuudRuud
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 591
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

zo 14 april 2019, 09:50

Dennisvdb schreef:
zo 14 april 2019, 08:25
Waarom in godsnaam zoveel sag op de vork? Hou dat eens op 15 tot 20%..
Omdat je misschien ook contact wilt houden met iets anders dan een biljartlaken? Dus heb je meer negatieve veerweg nodig.

De negatieve veerweg pas je aan op het beoogde gebruik.
Plaats reactie