Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan Willem schreef: vr 12 april 2019, 14:29 Heel vreemd :~ De registratie van je Garmin zal nauwkeuriger zijn dan de wijze waarop die gegevens door Strava worden verwerkt bij het uploaden en opslaan van de data in Strava.
Eigenlijk zou je eens moeten kijken of de verschillen groter zijn bij ritten met meerdere pauzemomenten dan bij ritten zonder pauzemomenten.

Ik draai Strava vanaf 2014 op een Android phone. Gewoon op een DIY houder op het stuur.
Ging eigenlijk altijd goed maar afgelopen week geeft de GPS op de telefoon problemen.
Misschien zijn de trillingen toch teveel voor het masjientje geworden.
Met goeie hulp van de klantenservice bij Strava is het vastgesteld dat die GPS op de telefoon de oorzaak is.
De GPS 'ziet' me wel gaan maar registreert niet meer. Ook niet op andere apps zoals Runtastic en OSMand.
Navigeren gaat vreemd genoeg wel goed. Komt volgens de Strava techneuten vaker voor.

De telefoon is verder nog veel te goed om in de kliko te gooien dus nu een Lezyne navigatie gevalletje besteld.
Google eens op "WNRO" en "6 april 2019" ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:-q Dat krijg je ervan als je met ouwe rotzooi blijft klooien :D
Ik heb de goeie raad in het artikel al opgevolgd.
Gelukkig was je net te laat met je reactie :winkie:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Ad58 schreef: vr 12 april 2019, 17:22 Blijft raar.... Mijn fietscomputer registreert ook een grotere afstand dan Strava. Een hoger gemiddelde.... En dezelfde beweegtijd. Dat terwijl ik de wielomtrek zeer behoudend heb ingevoerd.

Kan natuurlijk ook nog aan het GPS deel van mijn smartphone liggen....
Dat klopt. Verschil in meetmethode.
Een wielsensor meet wat anders dan een Gps. Daardoor meet een Gps meestal een lagere aftand en gemiddelde snelheid dan een gps. Een goed afgestelde wielsensor is wat nauwkeuriger en presteert gelijkmatiger dan een Gps.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Klopt, in een rechte lijn kan gps heel nauwkeurig zijn, maar afhankelijk van de polling interval en hoe bochtig je rit is, meet je steeds minder via GPS.
Je moet het zo zien, als je voor bocht je positie meet, en na de bocht, vervolgens trek je een lijn tussen die punten, dan lijkt het of je een stuk hebt afgesneden. Het zou pas nauwkeurig zijn als je ook in de bocht genoeg meetpunten hebt om een mooie ronde lijn te trekken.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Maar dan zou Strava eerder een te hoge snelheid opgeven toch? Als er rechte lijnen gemeten worden?
Maar goed. Vandaag weer eens hetzelfde rondje rijden en eens zien of de verhouding Strava/ fietscomputer hetzelfde blijft.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ad58 schreef: za 13 april 2019, 09:43 Maar dan zou Strava eerder een te hoge snelheid opgeven toch? Als er rechte lijnen gemeten worden?
Nee, de afstand is korter in dezelfde tijd.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ah! Klopt natuurlijk. Maar kan dat dan ook 0,7 km per uur in gemiddelde snelheid schelen op 28 km?
Op mijn eenvoudige fietscomputer met magnetische sensor had ik gisteren 19.4 gemiddeld gefietst. De wielomtrek die ik daar op ingevoerd heb is eerder te weinig dan teveel.
Volgens Strava was het 18.7 gemiddeld. Dat vind ik toch wel een fors verschil hoor.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ad58 schreef: za 13 april 2019, 09:51 Ah! Klopt natuurlijk. Maar kan dat dan ook 0,7 km per uur in gemiddelde snelheid schelen op 28 km?
Op mijn eenvoudige fietscomputer met magnetische sensor had ik gisteren 19.4 gemiddeld gefietst. De wielomtrek die ik daar op ingevoerd heb is eerder te weinig dan teveel.
Volgens Strava was het 18.7 gemiddeld. Dat vind ik toch wel een fors verschil hoor.
Als je echt een accurate meting wil zit je al snel vast aan een gps fietscomputertje en een snelheids sensor. De Garmin Edge 130 is dan meer dan prima. Snelheids sensor kan van Garmin of via Ali express.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Agamer schreef: vr 12 april 2019, 17:12
TenZNL schreef: vr 12 april 2019, 14:01 Waarom Strava een andere beweegtijd noteert...schiet mij maar lek. Je zou toch zeggen dat die data puur van de Garmin komt?
Dat klopt wel, voor je totale rit. Per segment is dat anders, dat gaat Strava na je upload helemaal uit elkaar trekken, en vervolgens "corrigeren". Restart je Strava app maar eens een paar keer achter elkaar, als je net geupload hebt. Je zult zien dat na een aantal seconden de ritgegevens ineens net anders zijn dan direct na het uploaden.
Ik heb het over de totale beweegtijd van de rit. Ik begrijp niet dat Strava een langere tijd registreert terwijl die data van de Garmin komt, hoe kan er nu een verschil van enkele seconden tot meer dan een minuut ontstaan?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

ivocare schreef: za 13 april 2019, 12:32
Ad58 schreef: za 13 april 2019, 09:51 Ah! Klopt natuurlijk. Maar kan dat dan ook 0,7 km per uur in gemiddelde snelheid schelen op 28 km?
Op mijn eenvoudige fietscomputer met magnetische sensor had ik gisteren 19.4 gemiddeld gefietst. De wielomtrek die ik daar op ingevoerd heb is eerder te weinig dan teveel.
Volgens Strava was het 18.7 gemiddeld. Dat vind ik toch wel een fors verschil hoor.
Als je echt een accurate meting wil zit je al snel vast aan een gps fietscomputertje en een snelheids sensor. De Garmin Edge 130 is dan meer dan prima. Snelheids sensor kan van Garmin of via Ali express.
Kijk. Dus mensen die alleen maar een smartphone gebruiken krijgen op Strava veel tragere tijden dan lui die met een GPS computer rijden. Da's niet eerlijk! 😣
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat heb ik al meer gemerkt. Met een smartphone ben je in het voordeel op de segmenten. :-)
Ik heb met mijn Suunto outdoorwatch weleens naast iemand gereden en aan het eind had hij volgens strava sneller gereden dan ik terwijl ik enkele meters eerder bij het einde van het segment was.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bizar!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ook weer niet. De prioriteit van smartphones ligt niet bij het opnemen van sportactiviteiten. Een sportwatch is er wel voor gemaakt en zal dus veel nauwkeurigere metingen doen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dus als ik b.v. een Garmin koop en gebruik, dan zal mijn gemiddelde snelheid opeens met 1 a1.5 km toenemen en zal ik opschuiven in het klassement?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Communiceert Garmin middels bluetooth met je smartphone? Want dat doet het bij mij niet meer.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie