opdruk velgen verwijderen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gaat dat, opdruk van velgen verwijderen? Ik meen ooit iets gelezen te hebben over nagellak-remover?
Het gaat om matzwarte DT Swiss velgen met witte opdruk, ik zou ze wel wat rustiger willen.

En als het kan, praten we dan over een eitje of moet ik me voorbereiden op twee weken lang elke avond velgje poetsen? :D
Want in dat geval kan ik prima verder leven met de huidige situatie... ;-)
Uiteraard moet de boel wel mooi egaal opdrogen, je mag uiteindelijk niet zien dat er iets gezeten heeft.

Beetje meer rust op deze velgen lijkt mij wel mooi:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ja dat gaat inderdaad prima met nagellak remover. Je moet even goed boenen maar gaat er redelijk gemakkelijk af (althans bij mij). Schat dat ik een uurtje bezig ben geweest met twee velgen. En vervolgens zie je er niks meer van!

Dat waren overigens wel glanzende zwarte velgen en niet mat; geen idee of dat een verschil maakt.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb het met nagellak remover geprobeerd op een setje XM-1501 wielen (matte velgen) en bij mij gaf het geen krimp. Misschien deed ik wel wat verkeerd of gaf ik gewoon te snel op. Het moet wel kunnen, want er zijn al stukjes decal afgesleten waar gewoon zwarte velg onder vandaan komt.

Ik ben wel benieuwd of het jou gaat lukken in ieder geval. Dan ga ik ook nog eens een poging doen.Ik zou nog steeds de velgen wat rustiger willen maken. Ik zou de 50 tinten grijs eraf halen en alleen het witte DT-Swiss laten staan. Dat staat een stuk strakker.

Destijds heb ik eens wat proberen op te zoeken over het verwijderen van DT-swiss decals en in die interweb zoektocht kwam ik het volgende tegen.
Er zijn verschillende manieren waarop fabrikanten decals op de velgen zetten.
  • Gewone stickers zijn simpel te verwijderen, gewoon lostrekken en lijmresten verwijderen.
  • Dan heb je nog stickers waar overheen gelakt is, dat is wat lastiger, maar schijnt ook heel netjes te kunnen. Hier valt wel het een en ander over te vinden op het interweb.
  • Wat DT doet is weer anders. Wat het precies is weet ik niet, maar ik heb gelezen dat ze een waterslide decal plaatsen en een heat treatment gebruiken om het water en kras bestendig te maken.
    /edit: Deze link is waar ik dat dus gelezen heb en die gast heeft het over tolueen (methylbenzeen). Ik heb geen idee waar je dat kan kopen.
    https://forums.mtbr.com/wheels-tires/dt ... 47642.html
Oh ja, en als carbon velgen heb moet je dus wel goed oppassen met agressieve chemische shit, anders loop je het risico dat je de hars oplost.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Je moet wel opletten dat je de juiste nagellak remover heb, volgens mij zijn er ook zonder aceton en dan werkt het niet.

Ik heb het ook gedaan, kostte me 1 avond per wiel (meer omdat ik geen zin meer had in het tweede wiel) Er zat bij mij behoorlijk wat op,en ook rood met daaronder weer wit. Dus was prima te doen.

Probeer anders eerst een klein stukje, dan weet je of het lukt.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: vr 12 april 2019, 08:43 Gaat dat, opdruk van velgen verwijderen? Ik meen ooit iets gelezen te hebben over nagellak-remover?
Het gaat om matzwarte DT Swiss velgen met witte opdruk, ik zou ze wel wat rustiger willen.

En als het kan, praten we dan over een eitje of moet ik me voorbereiden op twee weken lang elke avond velgje poetsen? :D
Want in dat geval kan ik prima verder leven met de huidige situatie... ;-)
Uiteraard moet de boel wel mooi egaal opdrogen, je mag uiteindelijk niet zien dat er iets gezeten heeft.

Beetje meer rust op deze velgen lijkt mij wel mooi:
Afbeelding
Vette fiets! Welk model is het precies?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ipv nagellakremover kan je gewoon aceton gebruiken. Dat is tenslotte de stof waar het om gaat.

En tolueen (methylbenzeen) is het hoofdbestanddeel van thinner. Dat is hier en daar nog te koop als oplosmiddel voor verf.

Styreen/styrol (ethylbenzeen) lost ook veel op, wordt gebruikt als oplosmiddel bij het werken met polyester.

Verfafbijt zou je ook nog kunnen proberen, lost ook veel soorten verf en kunststof op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Aha, weer wat geleerd. Ik heb laatst nog thinner van de Karwei gebruikt, even de bouwmarkt checken dus. Daar eens mee proberen dan.
Niet teveel inademen trouwens, het is niet heel gezond voor je.

Dat van die verfafbijt ben ik ook tegengekomen op een duits forum. Is dat misschien wat minder agressief en gezonder om te gebruiken? Of werkt het dan ook meteen een stuk minder?
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

+1 voor de thinner, mijn DT’s heb ik als volgt gedaan; katoen lapjes doordrenken met thinner en over de print heen leggen.
Minuut of 10 laten weken, daarna met bijv. je AH Bonuspas de boel eraf krabben. Dan nog even navegen met een doekje thinner.
Klusje voor buiten of in de schuur met de deur(en) open :wink:
'BUILT not Bought '
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Thanks, zal binnenkort eens gaan proberen.
Bakkie gaan doen bij HdB dus ;-)
:D
I_do schreef:Vette fiets! Welk model is het precies?
Deze:
viewtopic.php?f=14&t=140281

Een Genesis Fugio, gekocht als losse frameset model 2018.
De wielen had ik al uit een eerder project.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

U bent van harte welkom, dan poets ik gelijk de laatste restjes van mijn eigen velgen af :bier:
'BUILT not Bought '
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Vet! Ik er helemaal zin in om dit eindelijk voor elkaar te krijgen. Nu nog een goeie manier om de banden zwart te maken, want een permanent marker is het net niet helemaal.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Flow&Co schreef: vr 12 april 2019, 14:46 Nu nog een goeie manier om de banden zwart te maken, want een permanent marker is het net niet helemaal.
Afschuren met scotchbrite, scheelt ook weer een paar gram :winkie:
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik heb het ooit met thinner gedaan bij een Dt Swiss wiel. Waterslide decals. Een hels karwei. Uiteindelijk dé manier gevonden: Met een Dremel. Bij de imitatie Dremels (Ferm) worden witte polijst borsteltjes geleverd, deze zijn van een knetterhard soort katoen oid. Deze dopen in thinner en Dremelen maar. Door op toeren over de decal te gaan ontwikkel je warmte waardoor de decal 'smelt' en daarna relatief makkelijk weg is te poetsen met een doekje met thinner. Succes!
Put something exciting between your legs!
Lefty4772
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 april 2019, 22:04

Met een haardroger lukt het soms ook wel
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Met nagellak remover ging het bij mij ook matig.

Ik heb toen bij de action stickerverwijderaar gekocht en vreemdgenoeg werkt “stickerverwijderaar” perfect en was ik binnen 10 minuten klaar :D

Het leek wel of het er voor was gemaakt!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie