Velg / spaak problemen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Marke schreef: di 9 april 2019, 20:59 Nogmaals proberen om de loslopende spaak weer op spanning zetten, en dit geval wel een blauwe loctite gebruiken om loslopen te voorkomen
Dat is de goedkoopste oplossing. Eventueel een revolution spaakje omdat deze misschien het dichtst bij de mavic spaken in de buurt komt en door de dunne spaak blijft ie misschien net beter op spanning (als deze in een rechte variant te krijgen zijn overigens.

Rechte spaken hebben wat meer last van spanningsvermindering, en daardoor loopt spaak los, en met de loctite kun je het misschien net genoeg voorkomen.

Perfect is het niet, maar dat is een mavic misschien al niet als het nieuw is/
Vandaag bij TT geweest; zij hebben wederom een ronde spaak er in gezet, ditmaal vastgezet met loctite :-q
Ze vertelde mij dat mijn velg gewoon brak is. Dwz, de velg zonder spaken zal al krom zijn. Dit is wel te verhelpen met verschillende spaakspanningen. Echter neemt dit dus weer risico's als loslopen met zich mee.

Ik ga het gewoon proberen met dit wiel, maar ga wel alvast op zoek naar een nieuwe velg, zodat zodra mijn huidige het begeeft, ik direct een nieuwe kan kopen.

Bedankt voor de hulp allen! :)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Als die spaak van ouderdom is gebroken, dan volgen er ongetwijfeld nog meer de komende tijd.. dus of een goedkope nieuwe of 1 van marktplaats. Tijdje terug ook nog weleens een 26" achterwiel gescoord bij de lbs voor 50 euro ofzo, als ze nog wat hebben liggen zal het vast niet veel kosten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StefvanH schreef: wo 10 april 2019, 19:48 Vandaag bij TT geweest; zij hebben wederom een ronde spaak er in gezet, ditmaal vastgezet met loctite :-q
Ze vertelde mij dat mijn velg gewoon brak is. Dwz, de velg zonder spaken zal al krom zijn. Dit is wel te verhelpen met verschillende spaakspanningen. Echter neemt dit dus weer risico's als loslopen met zich mee.
Goed, zij hebben het wiel gezien, ik niet. Maar die opmerking klinkt niet geheel waarschijnlijk. Tenzij je er een slag in reed en toen een spaak brak. Maar bij alleen spaakbreuk is niet meteen de velg brak... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Dat een velg krom is los je niet op met verschillende spaakspanning. Het is net door de spaakspanning zo egaal mogelijk te verdelen dat de velg zich recht. Het helpt als de velg al recht van zichzelf is, maar iemand die een wiel kan bouwen kan zelfs van een prulvelg een degelijk wiel maken.
En loctite aan nippels hoeft niet als de spanning goed verdeelt is. De meeste spaken komen net los door verschillende spaakspanningen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als de velg echt krom is, ontkom je niet aan verschillende spaakspanningen. En dus Loctite om te voorkomen dat er een spaaknippel los loopt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Das waar. Maar van een gebroken spaak denk ik niet dat de velg zo krom is. Nu ik heb het wiel/velg niet gezien. En lees net dat er een andere spaak dan de anderen in zit. Dan zijn sommige dingen niet te vermijden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hurck schreef: do 11 april 2019, 10:45 Das waar. Maar van een gebroken spaak denk ik niet dat de velg zo krom is. Nu ik heb het wiel/velg niet gezien. En lees net dat er een andere spaak dan de anderen in zit. Dan zijn sommige dingen niet te vermijden.
Nee, dat dacht ik dus ook niet, dus in dit geval klopt je uitspraak!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Als een velg zonder spaakspanning recht is en je trekt er aan allebei de kanten even hard aan dan blijft ie recht. Als ie krom is dan niet je aan de ene kant harder trekken dan aan de andere. Als je met een spaak harder moet trekken dan met de rest is het niet heel dom om er een dikkere in te zetten op die plek. En ook niet raar dat ie zich weer los werkt
Tot zo ver de mogelijke argumenten in het voordeel van de Lbs. Niemand kan op basis van de foto's hier zeggen of dit ook werkelijk aan de hand is.
Maar als het inderdaad zo zit zou ik sparen voor een ander wielsetje, want dit gaat er waarschijnlijk niet beter op worden.
Give me little bits of / more than I can take
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Een kleine update van mijn kant; inmiddels al weer een aantal ritten gefietst zonder problemen! Het lijkt er op dat het loctite een goede oplossing was!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed voor jou, je kunt weer fietsen.
Maar een goed wiel heeft geen loctite nodig...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Even een topic kick.

Helaas is de spaak waar het allemaal om ging na flink wat kilometers toch losgelopen. Ik ga dus opzoek naar een nieuw 26" achterwiel.

Kan iemand mij vertellen hoe ik een passend nieuw (of tweedehands) wiel vind? Liefst zet ik mijn huidige shimano cassette over. Daarnaast heb ik v-brakes op mijn fiets.
Dit wiel werd al eerder geopperd in dit topic: hoe kom ik erachter of deze past? https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 535-510310

Ps. wat is het verschil tussen https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 535-510310 en https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 535-676314? Enkel de hub? Zo ja, hoe is de kwaliteit van de hub van het wiel van €71,-?
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

TenZNL schreef: di 9 april 2019, 17:13 Een ander achterwiel scoren voor weinig?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 535-510310

Eventueel een oproepje voor iets 2e hands hier op het forum?
Weet jij hoe ik er achter kom of dit wiel past?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StefvanH schreef: di 3 september 2019, 21:03
TenZNL schreef: di 9 april 2019, 17:13 Een ander achterwiel scoren voor weinig?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 535-510310

Eventueel een oproepje voor iets 2e hands hier op het forum?
Weet jij hoe ik er achter kom of dit wiel past?
In het geval van 26" en 135 mm naaf met snelspanner is er maar erg weinig afwijking. Tegenwoordig heb je steekas in diverse maten, velgen in diverse maten en soorten. Cassettebody's in verschillende uitvoeringen... . Vroeger was het stukken makkelijker.

Het zal dus wel passen, alleen als je de definitie bevestiging wil, dan moet je nog even een foto van de achterkant van je fiets plaatsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Lars TB schreef: di 3 september 2019, 21:12
StefvanH schreef: di 3 september 2019, 21:03

Weet jij hoe ik er achter kom of dit wiel past?
In het geval van 26" en 135 mm naaf met snelspanner is er maar erg weinig afwijking. Tegenwoordig heb je steekas in diverse maten, velgen in diverse maten en soorten. Cassettebody's in verschillende uitvoeringen... . Vroeger was het stukken makkelijker.

Het zal dus wel passen, alleen als je de definitie bevestiging wil, dan moet je nog even een foto van de achterkant van je fiets plaatsen.
Vrogger was alles beter! :P

Ik heb op dit moment helaas geen foto én geen de fiets niet bij de hand, dus ik gok er op.

Thanks voor de hulp :D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

StefvanH schreef: di 3 september 2019, 21:03
TenZNL schreef: di 9 april 2019, 17:13 Een ander achterwiel scoren voor weinig?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 535-510310

Eventueel een oproepje voor iets 2e hands hier op het forum?
Weet jij hoe ik er achter kom of dit wiel past?
Zie antwoord van Lars :wink:
Plaats reactie