zadel tips

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Meten kun je zelf ook met wat dikker karton met van die holle ribbeltjes er in en een krijtje...

- Ga op het karton zitten voor een minuut of 10
- strijk daarna met het krijtje dwars over het karton, dus niet met de punt maar met het hele krijtje in de lengterichting.
- als het goed is zie je nu twee ronde cirkeltjes die niet geraakt zijn door het krijt.
- meer de afstand centrum-centrum van de twee cirkeltjes
- je hebt nu de afstand van je zitbotjes gevonden
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Niets zo persoonlijk als een zadel en een goed zadel vinden kan soms lang duren...en als je er dan eindelijk 1 hebt gevonden, zijn ze vaak weer uit de handel als je een nieuwe wilt :lol:

Vroeger reed ik enkel met Selle Italia, nu, 10j later, verdraag ik die dingen niet meer en overgestapt naar Ergon. Stukken beter maar niet helemaal perfect, na 40-50km ook een houten kont en afentoe wat lage rugpijn bij het klimmen en aanzetten.
En zo kocht ik dus laatst een SDG Duster P MTN in de aanbieding bij RCZ (pure hebberigheid :oops: ) en dat bleek na wat afstellen een schot in de roos...en dat komt wss omdat de SDG vlakker is dan de Ergons (die een beetje halfrond zijn en een opstaande rand achterop hebben).

Wat ik bedoel te zeggen is, dat niet alleen breedte maar ook de vorm van invloed zijn. Die opstaande rand is bedoeld om je schrap te zetten bij het aanzetten, ik krijg daar dus lage rugpijn van doordat m`n bekken in een verkeerde stand wordt gedwongen.

Hier een aardig artikeltje van Mantel, waarin ook de methode die Ad beschijft wordt uitgelegd.
Plaats reactie