Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik denk dat de keuze voor het type fiets vooral afhangt van in hoeverre je je prettig voelt op een AM fully op Hollandse bosparcourtjes. En dan gaat het niet eens om Strava tijden. Het is gewoon een ander gevoel. Sommigen vinden dat gevoel juist prettig, anderen vinden het niet heel erg en weer anderen kunnen er niet mee leven. Dat je, eenmaal in de Alpen aangekomen, die 160mm echt goed kunt gebruiken spreekt voor zich.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

ak-77 schreef: vr 5 april 2019, 17:48 Ik denk dat de keuze voor het type fiets vooral afhangt van in hoeverre je je prettig voelt op een AM fully op Hollandse bosparcourtjes. En dan gaat het niet eens om Strava tijden. Het is gewoon een ander gevoel. Sommigen vinden dat gevoel juist prettig, anderen vinden het niet heel erg en weer anderen kunnen er niet mee leven. Dat je, eenmaal in de Alpen aangekomen, die 160mm echt goed kunt gebruiken spreekt voor zich.
Jep, ik zag toevallig net in het Spectral of Neuron topic nog een mooi bericht voorbij komen van Kermit, dat het voor iedereen echt anders is wat hem/haar blij maakt met een fiets.
Omdat ik geen ervaring heb met fully’s rijden ga ik dus eerst eens lekker testrijden en aanvoelen.(maar ik ben best ongeduldig en van de cijfertjes :oops: )
Mijn liefde voor de Merida One Twenty is er ook nog steeds hoor, maar ik lees bij sommige reviews weer dat ik beter wat hogers kan pakken, maar van de andere kant komt dat minder vaak voor.
Miss ga ik ook nog eens een keer bij Canyon in Eindhoven binnenlopen, om eens te praten en kijken.

Even een vraagje voor Neuron rijders! Hoe is de ervaring van jullie met de lage Bottom Bracket? Ik lees en zie veel filmpjes dat de trappers vaak tegen de grond komen!

Bedankt nog voor jullie reacties
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hollandse bosparcoursjes, okay.
En Limburgse en Ardennense heuvels, bergop?
Rondje 50km 1000hm bv, en dan doe ik nog aardig. Met een pak en beet 14,5 kg, met op afdalen gerichte geo, een 160mm ‘tank’... lichtvoetig omhoog is anders.
Een Alp, 500hm of meer klimmen?
Hij wil op termijn de Alpen in, moet eerst nog naar Dtsl, Ardennen, Limburg, en woont in Helmond, begint net (weer) met fietsen :winkie: .
Lekker allround dan, een 160mm fiets :o ...
Dat kan allemaal net zo goed, nog beter, met een trailbike.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: vr 5 april 2019, 19:17 Dat kan allemaal net zo goed, nog beter, met een trailbike.
Heb jij uit je medicijnkast lopen snoepen? :o


:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hey... in dit specifieke geval, he :winkie: ?!
Voor iedereen is er weer een andere beste allround fully :bier: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

aurelius schreef: vr 5 april 2019, 19:17 Rondje 50km 1000hm bv, en dan doe ik nog aardig. Met een pak en beet 14,5 kg, met op afdalen gerichte geo, een 160mm ‘tank’... lichtvoetig omhoog is anders.
1000 hm, dat haal ik in een rit van 20 km! :lol: Op een 160 mm tank! :bier:
Rob91 schreef: do 4 april 2019, 22:06 Ik ga inderdaad proefrijden 11 mei, ik heb een lijstje gemaakt en hoop (de meesten wel denk ik) dat ik die daar kan testen!
Goed plan! :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

nielsvk schreef: za 6 april 2019, 16:57
aurelius schreef: vr 5 april 2019, 19:17 Rondje 50km 1000hm bv, en dan doe ik nog aardig. Met een pak en beet 14,5 kg, met op afdalen gerichte geo, een 160mm ‘tank’... lichtvoetig omhoog is anders.
1000 hm, dat haal ik in een rit van 20 km! :lol: Op een 160 mm tank! :bier:
Rob91 schreef: do 4 april 2019, 22:06 Ik ga inderdaad proefrijden 11 mei, ik heb een lijstje gemaakt en hoop (de meesten wel denk ik) dat ik die daar kan testen!
Goed plan! :-q
Jij haalt dat met als doel die tank vervolgens te gebruiken waar ‘ie tot zijn recht komt: het bergafdeel. Daarvoor heb je dat ding ook gekocht.
De TS moet uberhaupt nog naar de bergen, nog naar Limburg etc. Die is nog lang niet toe aan AM/Enduro. 160mm is het ene uiterste, 100mm het anderste, 130mm max is mooi allround om mee te beginnen. Met 160mm ‘eindig je eventueel’, dat is niets als ‘allrounder’ om mee op te beginnen :-q .

Proefrijden is een prima plan, geheel mee eens. Maar dan ook lang klimmen en dalen, idealiter, vlak rondje gaat weinig zeggen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Misschien had ik nóg meer smilies moeten toevoegen? :wink: 8) :bier:
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Ik moet me bij Aurelius voegen qua mening.. Gisteren weer heerlijk rondgevlogen door de Vlaamse bossen en ruig materiaal (wat ik net als TS eigelijk echt wil) had het niet leuker gemaakt..

Sneller/lichter dan weer wel

Maar, Rob moet vooral z'n zin doen en kopen waar ie blij van wordt. Dat hij achteraf nog een marathon fully bij koopt levert vast weer een levendig topic op :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mrr schreef:...Maar, Rob moet vooral z'n zin doen en kopen waar ie blij van wordt. Dat hij achteraf nog een marathon fully bij koopt levert vast weer een levendig topic op :-D
Nog geen twintig posts en nu al doorhebben hoe het er hier op het forum aan toegaat! :-q
:D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

aurelius schreef: vr 5 april 2019, 17:15 Dat denk ik ook. Ik zou niet 'doorschieten' naar AM/Enduro.
Het andere topic van je, dat gesloten mocht worden, begon als volgt (copy paste):

"Ik woon in Helmond, ik ben 26 jaar en mijn lengte is ongeveer 176.

Ik heb om .... redenen laatste jaren (behalve vorig jaar 1 dagje ...) niet veel kunnen fietsen/mountainbiken. Als het ... wil ik erg graag weer gaan mountainbiken en ook wat serieuzer. Over het algemeen het vooral meest in Nederland, maar ik wil dan ook vaker richting de Ardennen, Duitsland, en wellicht zelfs Oostenrijk/de Alpen.
Daarom ben ik me op een nieuwe mountainbike aan het oriënteren, en het liefst een Fully 27,5" Trail (dus niet meer echt heel racey). Ik wil goed kunnen klimmen maar ik houd vooral ook van lekker afdalen. (ik heb nu nog een al redelijk oude 26'' van ongeveer 800 euro)

Mijn budget ligt nu zo rond de €2.500.
Ik heb veel op internet al gezocht, op het Forum gekeken en adviezen gevraagd in winkels.

Ik heb al 2 modellen waar ik vooral naar kijk en dat is vooral de CUBE STEREO 120 HPC (€2.799)
SLT (€2.799) maar ook nog de CANNONDALE HABIT 4. (Ik hoop dat ik wat kortingen kan krijgen) :-{ ".

Gezien je wensen, de plek waar je woont en veelal rijdt, je voorkeuren en 'ervaring in de bergen' (nog niet), denk ik dat je op dit moment het best af bent met, (@Lars, let op), een 29" Trailbike, met ongeveer 120-130mm, die en goed klimt, en goed daalt, en hier vlot is, die niet te zwaar is. Daar kun je heel lang, jaren, mee vooruit, ook in de Ardennen, Dtsl en evt de Alpen. Voor jou -op dit moment- een prima allrounder. Deze moderne bikes kunnen wat voorheen nog voorbehouden was aan AM's... potentie zat dus, voor nu.

Ben je eenmaal echt ervaren in dat zwaardere terrein, ga je je grenzen nog verder verleggen, dan komt er na een paar jaar meestal vanzelf weer een moment dat je een nieuwe bike wil. Als je genoeg ervaring hebt opgedaan en de nodige skills hebt ontwikkeld kun je concluderen dat die zodanig zijn dat je het lekker bij een nieuwe trailbike houdt. Of zijn je skills zodanig en wil je nog technischer/zwaarder in de Alpen kunnen rijden, of trailparken gaan bezoeken en daar de zwaarste lijnen gaan rijden, dan kun tzt altijd nog overstappen op iets wat nog meer richting AM of Enduro gaat.

Ik zou lekker met een 29" Trailbike gaan beginnen in jouw geval, en dus binnen die categorie verder gaan zoeken.
Tja, dan wil ik mijn bescheiden mening ook nog wel even geven, rij nu voor het 2e jaar op een Kona Heihei 29er trail, hij heeft me van dag 1 nog niet teleurgesteld. Heerlijke allround Fully. Ik rij ermee in Appelscha, Diever, Gieten, Willingen, Ardennen. Dit jaar deelname aan de Millmantrail in Luxemburg, kijken of we dat ook aankunnen :-D
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Allround trail fiets, 27,5". Klinkt als mijn 2017 Transition Scout.
viewtopic.php?f=14&t=131943&p=2314684&h ... t#p2314684

Mag je rustig eens komen rijden, ik kan mij geen fijnere fiets voorstellen. Maarja ik ben ik, ofwel opinions are like assholes, overyone has one :lol:
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Is inderdaad een heel erg mooie fiets!
Een nieuwe is wel duur zie ik haha!

Ik wacht 11 Mei eerst even af!
Laatst gewijzigd door Rob91 op wo 10 april 2019, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 12 april 2019, 19:03

Is het verschil in snelheid tussen een xc en trail goed merkbaar? En carbon of aluminium? Als ik bij de trek fuel ex 8(aluminium) of 9.7(carbon) kijk, dan is het verschil een halve kilo. Fietst carbon dan ook anders? En vergelijk ik de topfuel met de fuel ex dan is dat circa 2 kg verschil.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vanos schreef: vr 12 april 2019, 20:46 Is het verschil in snelheid tussen een xc en trail goed merkbaar?
Ja, xc is stukken sneller
Ja, trail is stukken sneller.

Ligt er helemaal aan wat je zoekt. Strava-records? Mee komen met de kopgroep in een wedstrijd? Dan een xc-bak. Maar als je ruigere paden op gaat zoeken, dan werkt de vering van een trail-bike stukken efficiënter en is zo een fiets de betere keuze.

Met min of meer dezelfde zithouding en gewicht is het verschil minimaal tussen deze fietsen. Sterker nog, op het moment dat de ondergrond echt hobbelig is, dan is de trailbike waarschijnlijk de snellere. Het is niet dat de vering extra energie kost.

Wel is het gevoel behoorlijk anders. Daardoor lijkt het al snel of een xc-afgestemde vering sneller is. Tussen de oren van een wedstrijdrijder is dat ook zeker zo. Voor een minder getraind iemand kan dat nog wel eens tegen vallen.

Vanos schreef: vr 12 april 2019, 20:46 En carbon of aluminium? Fietst carbon dan ook anders?
Het verschil in materiaal ga je waarschijnlijk niet merken in de rijeigenschappen.
Vanos schreef: vr 12 april 2019, 20:46 Als ik bij de trek fuel ex 8(aluminium) of 9.7(carbon) kijk, dan is het verschil een halve kilo.
Kijk, gewicht kan een verschil maken. Als jij afgetraind bent, maakt het een verschil. Ben jij lekker aan het toeren, dan merk je er niet veel van. Natuurlijk merk je een verschil tussen een fiets van 11 kg en eentje van 15 kg. Maar of je dat ook in tijd echt gaat meten hangt af van je gebruik.

Vanos schreef: vr 12 april 2019, 20:46 En vergelijk ik de topfuel met de fuel ex dan is dat circa 2 kg verschil.
Dat zijn heel verschillende fietsen en alles wat ik hiervoor geschreven heb gaat dan ook op.

Wil jij lekker zo snel mogelijk knallen over de Nederlandse routes, dan moet je voor de Topfuel gaan. Doe je het liever iets rustiger en pak je hier en daar een jumpje mee en ga je liever volgas naar beneden of zoek je maximale bochtensnelheden, dan is de Fuel EX de betere keuze.

Je kun ook springen met een Topfuel en je kunt ook jagen met een Fuel EX, maar beide zijn dan net iets minder in hun element.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie