Velg / spaak problemen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

In de hoop dat jullie mij kunnen helpen:

In September afgelopen jaar een losse spaak van mijn Mavic 26" velg laten vervangen bij Ten Tusscher.
Zij hebben er een ronde spaak ingezet, terwijl de rest plat is. De originele spaak was niet beschikbaar / dan had ik een complete spaak-set moeten kopen. Ten Tusscher beloofde mij dat dit niet zou uitmaken.

Ongeveer 600km verder, dezelfde spaak zonder spanning (nog wel vast in de naaf). Direct slag in het wiel. Vorige week bij Ten Tusscher laten spannen & velg laten richten. Zij beloofde mij dat dit hoorde, omdat de spaak "nieuw" was en dat deze na verloop van tijd altijd na-gespannen moet worden.

Na 30km afgelopen zondag, weer dezelfde spaak los. Ditmaal ook compleet uit de naaf...

Wie o wie heeft de oplossing? Kan dit komen doordat de spaak niet origineel is? Ligt het aan mijn naaf? Aan de velg?
Als er meer info nodig is, lever ik die graag aan!

Alvast bedankt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik denk dat die firma wel een wieltje kan richten, maar geen complete sets bouwt. Anders wisten ze wel dat je niet een losse spaak moet vervangen, maar 2 a 3 spaken eromheen ook. Beste is om dan het hele wiel te ontslacken, en opnieuw te beginnen met spannen.

En bij het vervangen moet je altijd dezelfde spaken vervangen, bijvoorbeeld een Aerolite reageert totaal anders op spanning dan een Competition. Gewoon een prutser, die Ten Tusscher.
Laatst gewijzigd door Dennisvdb op di 9 april 2019, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

En nu zijn Crossrides ook wel echt flutwielen. Ik geloof 28 spaaks, en platte spaken. Totaal niet gemaakt voor sommige fietsers die iets harder doorrijden cq meer technische dingen rijden of wat zwaarder zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb weing goeds te zeggen over de systeemwielen van Mavic.
Dus dat ga ik ook niet doen.
Maar wat Dennis zegt, een nieuwe andere spaak reageert dynamisch heel anders dan de oude originele spaken, dus dat kan zeker loslopen veroorzaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Thanks voor je berichtje Dennis!
Heb je advies wat ik het beste kan doen? Het liefst koop ik geen nieuwe spaak, omdat ik van plan ben volgend jaar een nieuwe MTB te kopen. Maar tot die tijd wil ik wel graag door fietsen!

Compleet nieuwe spaken set zou dan wel soelaas bieden?
Ten tusscher wordt trouwens als een van de betere fietsenmakers in Twente / oosten van het land beschouwd. Zeer teleurstellend dus, dit pr*tswerk!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een ander achterwiel scoren voor weinig?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 535-510310

Eventueel een oproepje voor iets 2e hands hier op het forum?
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Wat hebben ze voor advies gegeven? Heb je gevraagd om een goedkope oplossing om te kunnen fietsen tot je nieuwe mtb er is?
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

zeroground schreef: di 9 april 2019, 17:23 Wat hebben ze voor advies gegeven? Heb je gevraagd om een goedkope oplossing om te kunnen fietsen tot je nieuwe mtb er is?
Mijn inziens niet relevant. Ook een "goedkope" oplossing moet goed / robuust zijn.
Om antwoord te geven op je vraag, hebben ze mij deze oplossing gegeven omdat het enige alternatief een nieuwe velg zou zijn. Deze spaken zouden niet meer aan te komen zijn volgens hen.

TenZNL schreef: di 9 april 2019, 17:13 Een ander achterwiel scoren voor weinig?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 535-510310

Eventueel een oproepje voor iets 2e hands hier op het forum?
Thanks voor de link, al 70€ is voor een "arme" student alsnog een behoorlijke investering ;)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

rose verkoopt spaken per stuk
https://www.rosebikes.nl/mavic-reserves ... =standaard

ik heb geen ervaring met deze wielen, maar dit lijkt me de correcte spaak? er staat geen lengte bij, waarschijnlijk staat er ergens op de naaf een serienummer, als je dat googled vind je denk ik ook info over het artikelnummer van de spaak.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Nogmaals proberen om de loslopende spaak weer op spanning zetten, en dit geval wel een blauwe loctite gebruiken om loslopen te voorkomen
Dat is de goedkoopste oplossing. Eventueel een revolution spaakje omdat deze misschien het dichtst bij de mavic spaken in de buurt komt en door de dunne spaak blijft ie misschien net beter op spanning (als deze in een rechte variant te krijgen zijn overigens.

Rechte spaken hebben wat meer last van spanningsvermindering, en daardoor loopt spaak los, en met de loctite kun je het misschien net genoeg voorkomen.

Perfect is het niet, maar dat is een mavic misschien al niet als het nieuw is/
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

StefvanH schreef: di 9 april 2019, 19:56
zeroground schreef: di 9 april 2019, 17:23 Wat hebben ze voor advies gegeven? Heb je gevraagd om een goedkope oplossing om te kunnen fietsen tot je nieuwe mtb er is?
Mijn inziens niet relevant. Ook een "goedkope" oplossing moet goed / robuust zijn.
Om antwoord te geven op je vraag, hebben ze mij deze oplossing gegeven omdat het enige alternatief een nieuwe velg zou zijn. Deze spaken zouden niet meer aan te komen zijn volgens hen.
Spaken uit systeemwielen kun je inderdaad vaak niet meer kopen of niet per stuk kopen. Ze hebben je goedkoop op weg geholpen en nu zet je hier neer dat ze prutswerk leveren. Dan vind ik het wel relevant wat ze gezegd hebben over de kwaliteit van de oplossing als jij vind dat je ze hier moet afbranden.

Het zijn van die nuances die een meedenkende middenstander wel verdient. Hij had je wiel ook weer kapot over de balie kunnen schuiven met de mededeling dat een reparatie niet rendabel was. Een 26" Mavic crossride is al snel economisch total loss
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Om Ten Tusscher een prutser te noemen vind ik nogal wat. (Geen aandelen, ik werk er ook niet)
Een enkele spaak vervangen in een wiel is vragen om problemen, zeker met een fiets waar je meer mee rijdt dan alleen een fietspad hier en daar weet je dat dat iet de beste oplossing zal zijn.
Waarom ze het toch doen? Ik vermoed omdat je erom gevraagd hebt... Een wiel opnieuw spaken is prijzig, een nieuw wiel ook, maar in deze gevallen wel het beste.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zeroground schreef: di 9 april 2019, 21:23 Spaken uit systeemwielen kun je inderdaad vaak niet meer kopen of niet per stuk kopen. Ze hebben je goedkoop op weg geholpen en nu zet je hier neer dat ze prutswerk leveren. Dan vind ik het wel relevant wat ze gezegd hebben over de kwaliteit van de oplossing als jij vind dat je ze hier moet afbranden.

Het zijn van die nuances die een meedenkende middenstander wel verdient. Hij had je wiel ook weer kapot over de balie kunnen schuiven met de mededeling dat een reparatie niet rendabel was. Een 26" Mavic crossride is al snel economisch total loss
Nee, hier heeft Stef gelijk.

Alleen als TT had gezegd dat hij er op kon rekenen dat de spaak los zou blijven lopen, dan had hij er naast gezeten.

En zo blijkt maar weer dat ook een zeer goede fietsenmaker het niet altijd goed doet en het bouwen van een wiel toch wel iets nauwer luistert.


Als een fietsenmaker een oplossing biedt, dan mag je verwachten dat dit enigszins duurzaam is. Dit is inderdaad gewoon een prutsoplossing, zie het commentaar van Dennis, want zo werkt het namelijk. Dan moeten ze inderdaad melden dat het niet de juiste oplossing is en niet zeggen dat het prima kan.

Dat betekend niet dat TT een slechte fietsenmaker is, verre van dat. Maar het is wel prutswerk wat in dit geval geleverd is. Dat is de juiste nuance.

Maar TT kennende zouden ze het best netjes kunnen oplossen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik noemde hem aanvankelijk een prutser, niet Stef. Mijn idee om Stef goedkoop op weg te helpen zou zijn om, bij zo'n reparatie, een vergelijkbare Aero spaak te gebruiken, en niet een gewone double butted straight gauge. Die reageren nu eenmaal compleet anders op spanning.
Maar 70 euro voor een nieuw wiel is geen geld, laten we eerlijk zijn. Ook niet voor een student. De malheur die je nu al 2x hebt meegemaakt was makkelijk op te lossen voor dat geld..
Laatst gewijzigd door Dennisvdb op di 9 april 2019, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens zou ik dit wiel gewoon in de prullenbak gooien en proberen goedkoop iets anders te scoren. Tenzij je toch een juiste spaak weet te scoren is (niet alleen) dit Mavic wiel een bodemloze put... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie