Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

janvangastel schreef: vr 29 maart 2019, 19:03 Op strava kun je je ook vergelijken met leeftijdsgenoten, in categorieen van 5 jaar. Persoonlijk vind ik dat (ik ben 71) wel handig. Niet omdat ik mijn MTB-tochtjes als wedstrijdjes zie, maar enige referentie vind ik toch wel leuk. Verder gebruik ik strava eigenlijk alleen als 'clubje' met wat familieleden om elkaar te stimuleren aan de gang te blijven, of dat nu fietsend, hardlopend of wandelend is.

Voor mij geldt eigenlijk wel exact hetzelfde. Met als enig verschil dat ik "nog maar" 52 bent.

Respect man, op die leeftijd nog op de mtb. Hulde. :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Inderdaad! :-q :-q :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Gisteren kreeg ik na het opslaan van een rit een foutmelding 'netwerkfout 400'.
Weet iemand wat de oorzaak en oplossing is?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

The 400 Bad Request error is an HTTP status code that means that the request you sent to the website server, often something simple like a request to load a web page, was somehow incorrect or corrupted and the server couldn't understand it.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Vrij vertaald: te langzaam gereden.... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zou kunnen, was woon-werk verkeer op maandagochtend :lol:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben ook 50+, logde mijn ritjes eerst altijd met mijn Garmin. Gewoon om km's en hm's te loggen, te zien waar ik geweest was, terrein te verkennen, te kijken waar er nog meer trails te vinden waren. Snelheid niet interessant.
Toen mezelf als een van de lateren ook eens gekoppeld aan Strava, omdat mijn fietsmaten daar ook 'op zaten'. Erg leuk!
Leuk om te zien waar mijn bekenden overal geweest zijn, ook als je eens niet met elkaar gereden hebt.

Ik gebruik Strava nog steeds om eea gewoon te loggen, en om nieuwe mooie trails en afkortingen te ontdekken, gebieden te leren kennen, want ik rijd vooral buiten vaste routes.
Wat ik erg leuk vind om te ervaren en om te zien, is dat ik ondanks mijn late start met MTB-en (nu een jr of 14 bezig, en dus 50+) toch nog steeds progressie maak. Kwam met name doordat ik meer begon te trainen om langere ritten te kunnen rijden, om opeenvolgende transalps en Alpenvakanties te kunnen doen. Allemaal XC, geen liftgebruik, met behoorlijk wat klimwerk.
Klom ik eerst in het onderste kwart, tsja, Strava is daarin heel duidelijk, nu zit ik lekker in de middenmoot, regelmatig zelfs in het bovenste kwart. Niet 'door Strava', maar wel 'inzichtelijk met Strava'. Omdat ik bergtoppen wilde kunnen beklimmen, langere afstanden wilde aankunnen, ben ik 'beter'/'sneller' gaan fietsen. Niet 'door Strava'. Snelheid op het vlakke en bergop blijven van ondergeschikt belang, maar fietsend overal boven willen komen, een bepaald aantal km's/hm's willen rijden, daarin zit de stimulans.

Bergaf ligt het voor mij wel weer anders. De meeste fun had ik in Zuid Limburg/Voerstreek/Vise/Alpen altijd al (op mijn 100mm fully) bergaf, dat ging me het makkelijkste af, dat was altijd al de beloning. Hoe steiler, hoe technischer, hoe uitdagender de trails, hoe leuker! 'Kan niet? Kan wel! Of het kan wat sneller...'.
Op Strava, eenmaal gekoppeld, zag ik 'achteraf' ineens dat ik 'zonder echt mijn best te doen' bergaf al vaak top-10 tijden had gereden. Tsja.... met wel een beetje extra mijn best doen ging het bergaf daarna nog wat sneller, genoeg voor wat kommetjes. En dan niet op de makkelijke afdalingen waar je flink moet/kan bijtrappen, maar juist op de meer technische langere afdalingen. Bergaf was al leuk en fun, met Strava werd het gewoon nog wat leuker.
Fun en technisch en snel, bergaf of op trails, kunnen dus prima samen. Soms klinkt het op het forum door alsof dat niet te verenigen grootheden zijn... volgens mij kan het prima samen. En iedereen kan daarbij gebruik maken van Strava, geheel niets mis mee.

De onderlinge 'competitie' met mijn fietsmaten is best leuk. Een jaar of 4-5 geleden, toen iedereen net op Strava zat, was het regelmatig stuivertje wisselen wat kommetjes rijden betreft. Er bleken zoveel segmenten te bestaan, het leek wel onontgonnen gebied. Bergop, vlak, bergaf, verstopte singletrails.... Inmiddels zijn ze allemaal wel verdeeld en liggen ze redelijk vast, en is het wat rustiger geworden, zo lijkt het :winkie: .

Ik wil, we willen, daarbij zeker geen aso zijn. Dus op wandel-zondagochtend op vaste routes is het voorzichtig zijn, sowieso altijd bellen, dag en hallo zeggen. Maar op een doordeweekse dag, of als er geen blaadjes aan de bomen hangen en het overzicht is goed, of buiten de vaste routes, dan kun je nog steeds lekker knallen, zonder anderen tot last te zijn daarbij.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Volgens mij klooit Strava maar wat aan met de gemiddelde snelheid. Gisteren een rondje Cadettenkamp gereden. Fietscomputer zegt 18.4 gemiddeld, Strava zegt 18.5.
Vandaag Cadettenkamp en Vrachelen gereden plus aanrijroute, bij elkaar een kleine 27 km.
Fietscomputer zegt 19.4 gemiddeld en Strava zegt 18.7
In beide gevallen nergens gepauzeerd of afgestapt.

En ik heb de wieldiameter in mijn fietscomputer al veel kleiner ingesteld op mijn fietscomputer dan gemeten.

Volgens mij klopt er geen zak van die gemiddelde snelheden van Strava!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mijn Strava en Garmin geven heel vaak een verschillende "beweegtijd", hetgeen de afwijking in gemiddelde snelheid verklaard. M`n 1 na laatste ritje op Broekpolder scheelt 1:10 minuten.

Waarom Strava een andere beweegtijd noteert...schiet mij maar lek. Je zou toch zeggen dat die data puur van de Garmin komt?
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 12 april 2019, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Misschien verschil in het verwerken van de reactiesnelheid van de tijd waarop Strava uit de automatische pauze gaat?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jan Willem schreef: vr 12 april 2019, 14:05 Misschien verschil in reactiesnelheid van de tijd waarop Strava uit de automatische pauze gaat?
Nee, want ik upload pas thuis. 1min10s op 30km is imho best een hoop.
Edit: voor de duidelijkheid, ik upload pas thuis naar connect en die geeft het door aan Strava. Dus alle data wordt eerst door de Garmin gelogged, er draait maar 1 device tijdens het fietsen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik doe het gewoon op mijn smartphone die in mijn rugzak zit.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heel vreemd :~ De registratie van je Garmin zal nauwkeuriger zijn dan de wijze waarop die gegevens door Strava worden verwerkt bij het uploaden en opslaan van de data in Strava.
Eigenlijk zou je eens moeten kijken of de verschillen groter zijn bij ritten met meerdere pauzemomenten dan bij ritten zonder pauzemomenten.

Ik draai Strava vanaf 2014 op een Android phone. Gewoon op een DIY houder op het stuur.
Ging eigenlijk altijd goed maar afgelopen week geeft de GPS op de telefoon problemen.
Misschien zijn de trillingen toch teveel voor het masjientje geworden.
Met goeie hulp van de klantenservice bij Strava is het vastgesteld dat die GPS op de telefoon de oorzaak is.
De GPS 'ziet' me wel gaan maar registreert niet meer. Ook niet op andere apps zoals Runtastic en OSMand.
Navigeren gaat vreemd genoeg wel goed. Komt volgens de Strava techneuten vaker voor.

De telefoon is verder nog veel te goed om in de kliko te gooien dus nu een Lezyne navigatie gevalletje besteld.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

TenZNL schreef: vr 12 april 2019, 14:01 Waarom Strava een andere beweegtijd noteert...schiet mij maar lek. Je zou toch zeggen dat die data puur van de Garmin komt?
Dat klopt wel, voor je totale rit. Per segment is dat anders, dat gaat Strava na je upload helemaal uit elkaar trekken, en vervolgens "corrigeren". Restart je Strava app maar eens een paar keer achter elkaar, als je net geupload hebt. Je zult zien dat na een aantal seconden de ritgegevens ineens net anders zijn dan direct na het uploaden.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Blijft raar.... Mijn fietscomputer registreert ook een grotere afstand dan Strava. Een hoger gemiddelde.... En dezelfde beweegtijd. Dat terwijl ik de wielomtrek zeer behoudend heb ingevoerd.

Kan natuurlijk ook nog aan het GPS deel van mijn smartphone liggen....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie