Fox Float 34 en snelle (brake)bumps

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja ak-77, was al gezegd :wink:

Jamis Kabookie en Hurck hebben ook wel een punt.
In mijn opinie staat een vork goed als die z'n max veerweg gebruikt op een parcours waar de vork voor is bedoeld. Dus niet op elk parcours.
Dat is voor een 160 dus heel anders dan voor een 100 mm vork. (Jouw 130 hangt er een beetje tussenin)
Een enduro vork afstellen zodanig dat ie op een xc rondje zn max veerweg gebruikt is gewoon fout.
Ik heb m'n vorken afgesteld op het maximale wat ik er mee zal doen, en dat werkt voor mij naar tevredenheid. Op een eenvoudig rondje gebruik ik maar de halve veerweg, maar da's prima, het is tenslotte een eenvoudig rondje.

Verder vrees ik dat je aan de onderkant vh bereik zit, zoals iknal schreef, en waar ook ak77 over schrijft.
De luchtveer is instelbaar op jouw gewicht, wensen en rijstijl. De rebound ook (nog net). De LSC kan je ook nog op 0 zetten (is dat dan ook echt 0?), maar de hsc is voorgebakken en dus vrijwel zeker niet op de lichtste rijder afgestemd. Lichtere olie verschuift het bereik iets (hoewel shims aanpassen beter werkt).
Ik neem aan dat je alles kunt demonteren, dus je kunt ook de olie vervangen.
Misschien is het zelfs zo eenvoudig als leeggieten en opnieuw vullen. Of beetje olie eruit en verdunnen met dunnere olie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lage druk icm iets teveel rebound demping geeft natuurlijk ook al snel een effect dat je te weinig terugveert op een herhaling van hobbels en geen veerweg meer overhoudt ('packing up') . Even wat harder oppompen en de rebound minimaal zetten is zo gedaan, dan weet je tenminste of het daar aan ligt. Token eruit helpt je dan weer om 'm nog wat soepeler te houden op kleine hobbels.

Naar mijn mening kun je best een langere vork wat zachter afstellen dan waar hij voor bedoeld is, zolang je het wat vage deinirige gevoel dat daar bij hoort voor lief neemt. Maar als je weinig weegt en je vork staat zacht dan is er veel beweging met weinig kracht. Dan moet je dus minder demping hebben anders wordt die te dominant. Als je 'm niet lager kunt instellen is dat dus een kwestie van andere olie of shim stacks. Geen idee of olie vervangen makkelijk te doen is bij die gesloten cartridges van Fox, als je het zelf doet ben je geloof ik wel je garantie kwijt?

Ik ben trouwens ook geen suspensie-goeroe maar ik begrijp wel het een en ander van gedempte massa-veer systemen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat heb je aan garantie als de vork het niet goed doet?

Wat me er aan herinnert, had je (Kermit) al niet eens een Fox die terug moest omdat ie te hard was?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beetje gegoogeld, ik vond een topic op forums.mtbrcom met tips.

Deze post is ook wel iets om aandacht aan te schenken:
The lowers on the damper side of my 2016 34 were devoid of oil from the factory. Additionally, there was an absurd amount of grease plopped on top of the air spring, reducing the volume of the positive side beyond that contributed by spacers. I cleaned out the excess grease, replaced with 3cc of the gold stuff, and topped off the lowers with the same. It's been a whole new fork for me.
(alleen zou ik het vet links niet vervangen door olie)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die bewuste andere Fox was een 2015 CTD (32er/120mm), dat is van een hele andere orde.
De CTD's uit die periode hebben niet echt een goede naam. Dat vond ik over het geheel een erg "taaie" vork, zelfs op de lokale rondjes had ik niet het idee met een 120mm vork onderweg te zijn. Mijn oude 100mm Reba dual air deed het al een stuk beter!

Over mijn eerdere Fox vorken was ik juist altijd zeer te spreken (130 en 140mm Talas en Float).
Maar ik wil de vork waar het in dit topic over gaat ook niet afbranden, mijn klacht gaat specifiek over het gedrag op die remknippen. Dat beent-ie volgens mij gewoon niet bij zoals het nu is.

Eerst maar eens die testjes gaan doen, meld me hier tzt weer met mijn/onze bevindingen.
Bedankt voor al het meedenken zover!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mn linkje gelezen? (ik heb het zelf niet helemaal gelezen...)
De klacht van die TS komt wel heel erg overeen met jouw klacht.

Ik ben benieuwd wat je ontdekt en wat je als oplossing kiest.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Volgens mij beginnen de eenvoudige suggesties zich nu te herhalen en moet kermit eerst maar eens gaan experimenteren:

- token eruit
- experimenteer met minder sag en hoe de rebound dan uitkomt
- dunnere olie

De eerste twee kosten niets, de tweede bijna niets.

Succes! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kabookie schreef: di 9 april 2019, 09:25 Vooropgesteld dat ik nog nooit Amerongen heb gereden. Is dit een rondje waar je daadwerkelijk al je veerweg wil gebruiken? Of is het gebruiken van alle veerweg een doel wat we ons stellen, waardoor we hierop de vork afstellen?
Ik ben zeker ook geen suspension-guru, maar vind het wel interessant en lees er graag over. Wat ik vaak lees is dat mensen vaak met relatief veel SAG rijden en dat compenseren met tokens. Dan krijg je een heel soepele vork in het eerste deel van de veerweg, maar ook een die heel progressief wordt richting het einde van de veerweg. Ik weet niet of dat iets is wat hier aan de hand kan zijn hoor, maar het is slechts een idee. Ik zou dus eens proberen zonder tokens te rijden en met iets meer PSI in de vork, waarmee je hem meer lineair maakt en hoger in de veerweg rijdt.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 april 2019, 11:27 Een enduro vork afstellen zodanig dat ie op een xc rondje zn max veerweg gebruikt is gewoon fout.
Ik heb m'n vorken afgesteld op het maximale wat ik er mee zal doen, en dat werkt voor mij naar tevredenheid. Op een eenvoudig rondje gebruik ik maar de halve veerweg, maar da's prima, het is tenslotte een eenvoudig rondje.
Er zijn prima redenen te geven waarom je de vering op het terrein waar je rijdt af kunt/moet stemmen. Nu klopt het dat je op Amerongen geen 160 mm nodig hebt. En in mijn geval moet je ook mee tellen dat ik op meerdere plekken een meter boven het parcours hang voordat de zwaartekracht mij weer heeft gelokaliseerd. Dus dan gebruik ik die laatste 10% wel.

Maar als je een paar % meer sag instelt verandert je fiets (op die veerweg) niet schrikbarend. Het voordeel is wel dat je vork extra soepel wordt en juist op die vlakkere ondergrond nog meer grip gaat bieden. Grip ook in de bochten. En in NL gaat het nooit zo steil naar beneden dat je door die extra sag/zachte vork teveel in duikt. En ook hoef je hier nooit zo extreem te remmen dat je door je hele veerweg heen schiet. Er zijn dus voordelen zonder de nadelen.

Daarbij, als ik mijn vork op standje 'Schotland' laat staan, dan gebruik ik pakweg 15% minder veerweg, is de boel absoluut minder comfortabel en heb ik voelbaar minder grip in de bochten. Standje 'Schotland' is niet alleen meer druk (bijna 2 bar), maar ook HSC op 3/4 (tov open in NL) en LSC op 4 (van 6, tov 1 of 2 in NL). De rebound pas ik aan op de druk, maar zal relatief nog iets sneller staan in het buitenland vanwege de hogere snelheid, hoewel dit iets af hangt van de ondergrond. Op de vierkantere rotsen in Frankrijk wil je soms dat de vork van rots naar rots springt ipv alles er tussen ook mee pakken.
Kabookie schreef: di 9 april 2019, 09:25 Ik heb overigens ook een GRIP demper, in een FOX 36 Performance dan wel. Nu heb ik eigenlijk weinig vergelijk met andere vorken in dit segment, maar ik ben er eigenlijk wel heel tevreden over. In Ainsa hebben we veel behoorlijk rotsige afdalingen gereden en ik had weinig last van armpump, voor m'n gevoel filterde de vork veel weg. Ook de pers is volgens mij behoorlijk tevreden over de GRIP demper die bijvoorbeeld ook in de Marzocchi Z1 Bomber zit.
Nu is er met het principe van de GRIP demper niets mis, want daar hebben ze het nieuwe FIT4 op gebaseerd. (Oude FIT was dus niet toereikend...). Maar ik heb GRIP dempers gereden die echt rommel waren. Maar ook een GRIP bewust gekocht omdat ook de referenties over die vork lovend waren en die kon ik geheel beamen. Alleen die 'rommel' is me veel sterker bij gebleven... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren de laatste token er uit gehaald. De vork stond op 40psi, de druk heb ik wat verhoogd naar 50psi en dat geeft onderstaande sag.
Het kan nog even duren voordat ik weer met de Snowdon op Amerongen ben, maar dan is het de bedoeling meerdere "runs" te maken met wat verschillende instellingen en te kijken of er sprake van verbetering is. Misschien ook wat slowmo filmpjes maken om te zien wat er precies gebeurd.

Fietsje in de standaard, laatste token eruit...
Afbeelding

Dit is de compressiedemping-knop. Eén klik halverwege, voor de rest geen vastgelegde standen.
Afbeelding

Zoveel sag heb ik nu met 50psi in de vork, dat is ergens tussen de 20 en 25%:
Afbeelding

FIT-GRIP demper volgens de sticker.
Afbeelding

En dit is het identificatienummer van m'n vorkske:
Afbeelding

Fox geeft dan onderstaande info:
2017 Performance Series 34 FLOAT 29 130 GRIP
2017, 34, A, FLOAT, 29in, P-S, 130, 3Pos, Grip, Shiny Blk, YS-7886/YS-7886 Logo, 15QRx110, 1.5 T, 51mm Rake, OE
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Staat de compressie volledig open of op halverwege als je aan het rijden bent op de heuvelrug?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Compressie staat bij mij altijd volledig open.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

40 psi!!!! Dat lijkt me ook wel erg weinig voor iemand van 70 kg. De tabel van Fox begint bij 58 psi voor 54 kg, geen wonder dat je buiten het instelbereik van de rebound valt! :o

Ik heb mijn Rhythm op de NL bike op 70 psi bij 77 kg. Ik let nooit op sag van de vork want dat vind ik in m'n eentje niet betrouwbaar te meten. Beste is met z'n tweeën, even goed inveren voorbij sag, dan in ruststand iemand anders de o-ring naar de keerring terug laten schuiven.

Krijg je met hogere luchtdruk het wiel nu al los van de grond met de rebound helemaal open?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: do 11 april 2019, 16:34 40 psi!!!! Dat lijkt me ook wel erg weinig voor iemand van 70 kg. De tabel van Fox begint bij 58 psi voor 54 kg, geen wonder dat je buiten het instelbereik van de rebound valt! :o
We zitten hier wel op zeespiegel niveau en dan is 40 psi veel meer dan op hoogte :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het was wellicht aan de zachte kant, maar feit blijft dat ik mijn vork niet bottomde. Dus heel veel te zacht zal hij niet geweest zijn. Misschien is mijn pompje van de leg, is de Fox tabel niet zo betrouwbaar... wie zal het zeggen.

En HdB heeft zijn vork wel op een hogere druk staan dan ik maar ervoer toch hetzelfde probleem, een vork die het niet bijbeent en gevoelsmatig "verstijfd".

Het van de grond laten komen van de vork vind ik lastig te realiseren. Ik heb de indruk dat ik de vork niet ver genoeg ingedrukt kan houden terwijl ik 'm tegelijktijd snel genoeg los kan laten om hem zonder hinder te laten uitveren. Er is wel duidelijk een verschil in uitveersnelheid voelbaar bij het verstellen van de reboundknop.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Als je sag zo rond de 20% staat, lijkt mij dat het aantal PSI's goed is toch? Of heb ik het nu verkeerd begrepen allemaal?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie