Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het gaat denk ik vooral over beeldkwaliteit. Wat vind ik wel/niet mooi en wat vindt jij wel/niet mooi.

Het verhaal staat in dezelfde krant waarin op dezelfde dag ook een verhaal staat over het afsluiten van de wegen door het gebied op weekenddagen voor auto's en motoren. Omdat het volgende de gemeente Rheden te druk wordt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Afsluiting voor motor en auto verkeer is idd een kwestie van tijd, zeker in het weekend. (gelukkig is er de vrijdag nog......)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Fred (mtb-sport) schreef: ma 8 april 2019, 20:47 Vooral die Kiosk voor het broodje kroket en een cola met de motor: Dat waren nog eens echt goede tijden. :winkie:
Op de Kluizenaarsweg was zaterdag nog steeds een kiosk, waar ik heel rustig ijs en koffie heb kunnen nuttigen.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

funride schreef: ma 8 april 2019, 14:36 te veel azijn gedronken zeker?

Alhoewel ik wel de mening deel van de "pumptrack" dit past niet echt binnen het landschap zeker omdat NM aan heeft gegeven zijn route natuurlijk te houden.
Pumptrack is leuk maar past IMHO meer op een afvalberg, stadspark of stedelijke omgeving.
Ik denk wel eens dat we een beetje zijn doorgeslagen met het aanleggen van de nieuwe routes, lijkt bijna een wedstrijd te worden wie heeft de
grootste kombocht.
Hij is net gegraven en valt nu het meest op. In de loop van de tijd krijg je het gevoel dat hij er echt hoort. Over een paar honderd jaar verteld een gids dat in de vroege periode van het mountainbiken daar een van de eerste pumptracks in nederland is aangelegd en is het een mooie historische beleving die mooi in het rijtje past van andere ervaringen die in die omgeving passen
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Fred (mtb-sport) schreef: ma 8 april 2019, 20:47 Vooral die Kiosk voor het broodje kroket en een cola met de motor: Dat waren nog eens echt goede tijden. :winkie:
Dit zegt mij niet zoveel, is dit nog van voordat het oude Paviljoen op de Posbank afgebrand was?

Dat afsluiten van wegen is wel jammer eigenlijk.
Ik vind het nog steeds eeuwig jammer dat de Houtvester van het Hof weg destijds grotendeels weggehaald is.
Was vroeger een mooi weggetje met plantsoentjes aan weerskanten.
Heb het nagezocht op het internet en de motoren bleken de boosdoener te zijn (overlast).
Ik heb alleen nooit begrepen waarom het asfalt weggehaald is ipv gewoon een slagboom te plaatsen.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

pietervl schreef: ma 8 april 2019, 23:20
funride schreef: ma 8 april 2019, 14:36 te veel azijn gedronken zeker?

Alhoewel ik wel de mening deel van de "pumptrack" dit past niet echt binnen het landschap zeker omdat NM aan heeft gegeven zijn route natuurlijk te houden.
Pumptrack is leuk maar past IMHO meer op een afvalberg, stadspark of stedelijke omgeving.
Ik denk wel eens dat we een beetje zijn doorgeslagen met het aanleggen van de nieuwe routes, lijkt bijna een wedstrijd te worden wie heeft de
grootste kombocht.
Hij is net gegraven en valt nu het meest op. In de loop van de tijd krijg je het gevoel dat hij er echt hoort. Over een paar honderd jaar verteld een gids dat in de vroege periode van het mountainbiken daar een van de eerste pumptracks in nederland is aangelegd en is het een mooie historische beleving die mooi in het rijtje past van andere ervaringen die in die omgeving passen

Als ik pumptrack rij ga ik naar het winkelcentrum, stadspark of locale bmx baan. Heb er binnen een straal van 10km 3liggen vanaf mijn huis.
Zie dan liever een echte mountainbike afdaling op een vaste route, met glibberige wortels, geulen, drop-off's, off-camber bochten en ja modder mag af en toe ook ;)
De laatste trend is dat iedereen een BMX baan wil of pumptrack.
Is mijn persoonlijke mening hoor (als dat nog mag) maar ook op de UHR begon alles net een beetje mooi in te eroderen en dan komt er weer een graafmachine om het strak te trekken en kombochten aan te leggen.
Vind het persoonlijk jammer maar heb besloten om me er niet meer (te) druk om te maken.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Wat ze hier willen is variatie. Lussen waarvan de humus nauwelijks is afgeschraapt aan de ene kant van het spectrum en een pumptrack aan de andere. En er komt vast nog van alles er tussenin.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Dit weekend wil ik hier afscheid nemen van de oude dame en tegelijkertijd kennis maken met de nieuwe! Meestal reed ik het zuidelijk deel heen en weer, ik ga er vanuit dat dat nog steeds kan.

Verder wil ik de nieuwe stukjes meepikken. Volgens liggen er nu twee delen, 6 km gehobbel aan de oostkant en een track langs de bloemersweg. Ik neem aan dat je hier van noord naar zuid moet, gezien het hoogteverschil. Het stuk rond de holle weg is nog niet open denk ik.

Is er nog meer?
Hoe is dit handig te combineren?
Iemand toevallig een strava linkje met alles gecombineerd?
Hier staat niets.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Zuidelijke deel heen en weer kan zeker. Je vindt daar 2 'nieuwe' dingen: ten noorden van de Beekhuizensweg, CCW dus vlak VOOR het houten bruggetje en de vleermuizenkelder, is een afdaling aangepakt. Je vindt daar nu wat kombochten, een jump enz als je hem CCW rijdt.
Bij boerderij de Haverkist is een pumptrail aangelegd, staat wel een bordje maar je ziet het vanzelf.

De Bloemersweg is 2 richtingen, maar nog niet bebord. Maar makkelijk te vinden.
Aan het eind (of begin) van de Bloemersweg ligt de Elsberg, vanaf daar kun je de nieuwe 'hobbeltrail' aan de oostkant pakken. Let op: dit is een rondje, dus je zal op een gegeven moment een afslag moeten pakken om van het rondje af te komen. Als je de route vervolgens volgt met de klok mee kom je vanzelf bij de Haverkist boerderij waar je de nieuwe pumptrail kan pakken. De overige delen zijn nog niet open, de route is ook nog gewoon in zn oorspronkelijke staat te rijden (behalve de nieuwe trail aan de oostkant daar wordt je vanzelf opgestuurd in plaats van het fietspad op).

Op andere plekken wordt ook gewerkt aan nieuwe paden maar die zijn nog niet open.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ok, dank voor je info! Ik start vanuit Velp en wilde in beekhuizen starten en dan pak ik mooi dat nieuwe stukje mee. Dan helemaal door over het oude spoor tot aan de plaggeroute. Daarna doorsteken via de schaapsallee naar de lange juffer en dan daar de track op te pikken van de bloemersweg. Ik gok dat je eerst een klein stukje de lange juffer richting dieren moet opschieten en dan begint daar een nieuw stuk. Je schrijft dat dit weer een rondje is, maar Ik dacht dat dit grofweg de bloemersweg volgde. Haakt dit dan weer aan op het rondje door het onzalig bos? En waar loopt die pumptrack? Van de boerderij richting de carolinehoeve of de andere kant op? Toevallig niet ergens een rondje op strava vastgelegd?
Hier staat niets.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Trail langs bloemersweg is geen rondje. Begint ongeveer op de kruising van de Bloemersweg/Lange Juffer. Het is soms nog wat mul en droog.
De trail eindigt bij het wildrooster bij parkeerplaats 'Bloemers'. Je kunt daar VOOR het wildrooster rechts richting de brandtoren of juist NA het wildrooster links over het fietspad richting Paviljoen. Vanaf daar kun je mooi naar die pumptrail fietsen, die ligt tussen de boerderij en de carolinahoeve, aan de Diepensteeg en dus ook langs het rondje Onzalig Bos.
Ik PB je even voor details
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb ook nog een vraag.

CCW op de Parkweg net nadat je de bocht om bent gekomen vanaf de snelle afdaling heb je een huis aan je rechterzijde.
Normaal gesproken blijf je hier rechtdoor rijden met aan de rechterkant flinke hoogteverschillen.

Nu zag ik dat je na het huis ook rechtsaf kunt, hier staat ook een MTB bordje die kant op.
Liggen daar wat mooie paden die je mag rijden, zodat je uiteindelijk weer bij de kruising Parkweg met het fietspad uitkomt? (De Lappendeken heet het daar volgens het kaartje)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Je bedoelt voor die CCW klim met die losse stenen?
Dat is een heel klein stukje aanrijdroute naar De Steeg. Is ook maar een klein perceeltje, begrenst door de Diepesteeg (asfaltweg waar de P Lappendeken aan ligt). Mooi perceel, route loopt hier niet, en is ook vrij populair wandelgebied. Landgoed Rhederoord ligt hier achter, ook daar mag je niet fietsen. Je kunt daar wel je bidonnetje vullen uit de bron :) https://www.rhederoord.nl/water-159-waterbron/
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja dat stukje bedoel ik.
Wat zou je daar mooie trails kunnen aanleggen zigzaggend omhoog en omlaag..

Jammer van de wandelaars.
Ga toch eens kijken als ik er weer ben.
tjeerd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: di 22 april 2008, 16:22
Mijn mountainbike: gaat harder naar beneden dan omhoog

Na jaren er niet te zijn geweest wil ik morgen deze route weer eens gaan rijden. Nou lees ik veel over nieuwe stukjes maar de benamingen zeggen me helemaal niks :o
Heel simpel gezegd: als ik een beetje leuke nieuwe stukjes mee wil pakken moet ik de route dan (op de kaart gezien) met de klok mee of tegen de klok in rijden? Start bij bezoekerscentrum aan Heuvenseweg.
Groeten Tjeerd
Plaats reactie