Fox Float 34 en snelle (brake)bumps

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

nielsvk schreef: ma 8 april 2019, 21:19
hurck schreef: ma 8 april 2019, 15:00 @Kermit: die fit4 demper is een stevig stuk beter dan de grip
Zelf proefondervindelijk vastgesteld?
Nee, ik blijf ver weg van fox :) Maar op de vorsprung site kan je verschillende tunes (fractive tuning) kopen voor de fit4. Als er dan in de stock versie nog niet aan de eisen voldaan kan worden is er op zijn minst nog een vrij goedkope aftermarkt oplossing om de vork alsnog om te bouwen tot wel iets wat volledig kan voldoen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

nielsvk schreef: ma 8 april 2019, 21:19
hurck schreef: ma 8 april 2019, 15:00 @Kermit: die fit4 demper is een stevig stuk beter dan de grip
Zelf proefondervindelijk vastgesteld?
Wel het geval.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

nielsvk schreef: ma 8 april 2019, 21:04
Dutch schreef: ma 8 april 2019, 20:38

Er zijn dan ook verschillende GRIP versies op de markt. Bouwjaar afhankelijk.
Welke verschillen zijn er dan tussen de verschillende bouwjaren? GRIP2 buiten beschouwing gelaten uiteraard, dat is een compleet andere (high-end) demper.
De 2017 Grip in de retail performance uitvoering. (Dus niet de toen ook verkrijgbare oem performance die soms het FIT4 cardcartridge kreeg)
Is een andere vork dan de latere Rhythm vorken.

Daarnaast kan ik mij voorstellen (maar niet onderbouwen) dat men 32 vs 34 vorken vergelijkt en misschien wel de belangrijkste "ervaring, referentiekader en kennis(of gebrek hieraan) van de gebruiker"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dutch schreef: ma 8 april 2019, 22:29
nielsvk schreef: ma 8 april 2019, 21:04
Welke verschillen zijn er dan tussen de verschillende bouwjaren? GRIP2 buiten beschouwing gelaten uiteraard, dat is een compleet andere (high-end) demper.
De 2017 Grip in de retail performance uitvoering. (Dus niet de toen ook verkrijgbare oem performance die soms het FIT4 cardcartridge kreeg)
Is een andere vork dan de latere Rhythm vorken.

Daarnaast kan ik mij voorstellen (maar niet onderbouwen) dat men 32 vs 34 vorken vergelijkt en misschien wel de belangrijkste "ervaring, referentiekader en kennis(of gebrek hieraan) van de gebruiker"
Volgens mij is het enige verschil (qua demper) tussen de Performance GRIP en de Rhythm GRIP dat de eerste een compressiedraaiknop met klikjes heeft, de tweede zonder. Voor de rest is het technisch dezelfde demper. Kijkend naar de bouwtekeningen op de Fox site zou het me niet verbazen als het draaiknopje met klikjes prima op een Rhythm past.

Het kan wel goed zijn dat er verschillende fabriektunes in de omloop zijn. En iedereen beleeft het uiteraard weer anders. Maar het is niet heel zinvol om te roepen dat Fit4 beter is zonder erbij te melden in welk opzicht je dit zelf hebt ervaren, of dat er verschillende GRIP dempers zijn zonder te duiden wat die verschillen dan zijn.

Uiteindelijk gaat het erom kermit verder te helpen. Volgens mij doet hij niet iets wat heel veel van de demper vergt en zou GRIP prima moeten voldoen. Het is altijd goed om eerst de meest voor de hand liggende oorzaken te checken en eventueel uit te sluiten. Ik blijf daarom voorlopig een te langzame rebound in de open stand als hoofdverdachte zien. Als dit zo is, zou dit met Fit4 net zo zijn lijkt mij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, precies. Het meest waarschijnlijke is dat hij qua gewicht/rijstijl (net) buiten het instelberijk valt, of op het uiterste randje
Dunnere olie schuift dit een stukje op richting een lichter gewicht en kost bijna niets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik ben wel benieuwd naar een vorkswap. Ik heb namelijk al een FIT4 demper....
Waar woke is, is vuur
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

@Kermit, misschien moeten we een DVO-groupbuy doen :P
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Haha, ik weet niet of dat wat oplevert in mijn geval.

Over de Beryl las ik dit op MBR:
It’s not all good though, the Beryl is heavy, there’s a bottom out clunk if you really slam it hard, and if you weigh more or less than average there’s a strong chance it won’t feel quite as slick.

Maarre, over het verschuiven van het instelbereik door dunnere olie: klopt mijn veronderstelling dat de olie voor de demping in een afgesloten cartridge zit en je die dus niet zelf kunt vervangen? Het is toch geen open-bath vork zoals vroeger?
Of is het toch gewoon vork open, omkiepen en nieuwe olie erin?

En die shim stack aanpassen, is dat zo simpel als het hier gezegd wordt?
Hou er rekening mee dat je hier met een leek te doen hebt op vork onderhoudsgebied hè ;-)

Voordat ik die FIT vorkwissel doe zal ik eerst nog even moeten meten, de Snowdon heeft een duidelijk langere balhoofdbuis dan de Banshee dus misschien is de vorkbuis wel te kort... :roll:
Anyway, nu op het werk en op z'n vroegst morgen tijd om wat te sleutelen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef: di 9 april 2019, 08:07 Haha, ik weet niet of dat wat oplevert in mijn geval.
Ik zit met dezelfde issues als jij op een Pike 2018 Debonair. Maar ik ben de helft zwaarder dan jij dus zit aan de andere kant van de instellingen denk ik ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zou zomaar kunnen natuurlijk.

Overigens ben ik weer een beetje met twee benen op de grond aan het komen ;-)
Dat remknippen gebeuren is (iig op dit moment) de enige situatie waarin ik niet tevreden ben over die Fox. Voor de rest voldoet hij prima. En op de UHR routes neem ik tegenwoordig toch meestal m'n fully mee.

Dus ik ga wel kijken of ik het beter kan krijgen, maar grote investeringen doen lijkt me niet heel slim.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kan je een keer iemand laten filmen hoe de vork in en uit veert op dat stuk?
Ik maakte al een keer een opmerking over de vork instelling op jouw Merida, die bleef (imo) erg ver ingeveerd op die afdaling in Limburg.
Leek voor mij te weinig luchtdruk.
Als je dat op de HT ook hebt, ik vind jouw sag ook vrij veel, dan kan het zijn dat je ook op die remknippen op een gegeven moment op 80-90% ingeveerd zit en blijft.
En daar wordt ie niet soepeler van.
Ik ken de 'stelregel' dat je de hele veerweg mag gebruiken op een route.
Maar ik vind een vork niet fijn werken als ik zoveel sag creëer en ik op een normaal rondje door de hele veerweg ga.
Ik stel hem zo af dat ik alleen bij wat spring werk of lompe afdalingen naar de 95% ga, en bij een 'normaal' rondje tot zo'n 80%.
Je zou eens kunnen proberen te variëren met de luchtdruk, en beginnen bij 20% sag.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Vooropgesteld dat ik nog nooit Amerongen heb gereden. Is dit een rondje waar je daadwerkelijk al je veerweg wil gebruiken? Of is het gebruiken van alle veerweg een doel wat we ons stellen, waardoor we hierop de vork afstellen?
Ik ben zeker ook geen suspension-guru, maar vind het wel interessant en lees er graag over. Wat ik vaak lees is dat mensen vaak met relatief veel SAG rijden en dat compenseren met tokens. Dan krijg je een heel soepele vork in het eerste deel van de veerweg, maar ook een die heel progressief wordt richting het einde van de veerweg. Ik weet niet of dat iets is wat hier aan de hand kan zijn hoor, maar het is slechts een idee. Ik zou dus eens proberen zonder tokens te rijden en met iets meer PSI in de vork, waarmee je hem meer lineair maakt en hoger in de veerweg rijdt.

Ik heb overigens ook een GRIP demper, in een FOX 36 Performance dan wel. Nu heb ik eigenlijk weinig vergelijk met andere vorken in dit segment, maar ik ben er eigenlijk wel heel tevreden over. In Ainsa hebben we veel behoorlijk rotsige afdalingen gereden en ik had weinig last van armpump, voor m'n gevoel filterde de vork veel weg. Ook de pers is volgens mij behoorlijk tevreden over de GRIP demper die bijvoorbeeld ook in de Marzocchi Z1 Bomber zit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Jamis, een keer filmen zit in de planning. Maar het is voor mij 5 kwartier rijden naar de UHR routes dus ik kom er niet elke week en bovendien moet ik met iemand (HdB) afspreken voor zo'n probeersel.

Nagenoeg de hele veerweg gebruiken, dat is geen doel op zich Maar het lijkt me dat een vork comfortabeler aanvoelt als je de hobbels die je op een rondje tegenkomt over de hele veerweg verdeelt dan wanneer diezelfde klappen maar door de helft worden opgevangen?
Volgens mij bottomed de vork niet bij wat ik rijd dus staat-ie dan te zacht?

Het flink induiken van de vork in de Merida op dat filmpje uit Limburg kan waarschijnlijk opgevangen worden door meer compressiedemping. Die heb ik eigenlijk altijd open staan omdat ik van een erg soepel aansprekende vork hou en LSC gaat dat soepele aanspreken toch een beetje tegen. Vraag me dus af of dat met een te lage druk verband houdt.

De laatste token uit de Fox halen zit ook nog in de planning (en dat wil ik ook met de Lyrik in de Merida nog eens proberen).
Er zaten er meer in, maar die heb ik al eerder verwijderd.

Grote jumps of drops doe ik niet, wat ik op de UHR spring wordt prima opgevangen naar mijn idee.

Maar ik zit op hetzelfde spoor als Kabookie: "Ik ben zeker geen suspension-guru, maar vind het wel interessant en lees er graag over".
Dus er komt nog een keer een vering-sessie, met verschillende instellingen dat stuk rijden en wat filmen. Eens kijken wat dat oplevert...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

kermit schreef: ma 8 april 2019, 11:46
Het lastige is dat ik wel voel dat het niet goed (genoeg) is, maar niet weet wat er precies gebeurd. Ik heb niet de indruk dat de vork teveel stuitert, dus dat de rebound te snel staat. Het lijkt juist meer op "verstijven", alsof je amper nog vering hebt.
Dit klinkt als te veel compressiedemping. Die dikke brake bumps op snelheid zijn wel high-speed te noemen. HSC is niet instelbaar gok ik? Lichtere olie erin zou kunnen. Niet vreemd dat de HSC te veel is als je minder weegt dan het gemiddelde van de doelgroep.

PS sorry als dit al is uitgekauwd twee pagina's terug, ik heb maar een deel gelezen.
Give me little bits of / more than I can take
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

kermit schreef: di 9 april 2019, 10:10 @Jamis, een keer filmen zit in de planning. Maar het is voor mij 5 kwartier rijden naar de UHR routes dus ik kom er niet elke week en bovendien moet ik met iemand (HdB) afspreken voor zo'n probeersel.

Nagenoeg de hele veerweg gebruiken, dat is geen doel op zich Maar het lijkt me dat een vork comfortabeler aanvoelt als je de hobbels die je op een rondje tegenkomt over de hele veerweg verdeelt dan wanneer diezelfde klappen maar door de helft worden opgevangen?
Volgens mij bottomed de vork niet bij wat ik rijd dus staat-ie dan te zacht?


Het flink induiken van de vork in de Merida op dat filmpje uit Limburg kan waarschijnlijk opgevangen worden door meer compressiedemping. Die heb ik eigenlijk altijd open staan omdat ik van een erg soepel aansprekende vork hou en LSC gaat dat soepele aanspreken toch een beetje tegen. Vraag me dus af of dat met een te lage druk verband houdt.

De laatste token uit de Fox halen zit ook nog in de planning (en dat wil ik ook met de Lyrik in de Merida nog eens proberen).
Er zaten er meer in, maar die heb ik al eerder verwijderd.

Grote jumps of drops doe ik niet, wat ik op de UHR spring wordt prima opgevangen naar mijn idee.

Maar ik zit op hetzelfde spoor als Kabookie: "Ik ben zeker geen suspension-guru, maar vind het wel interessant en lees er graag over".
Dus er komt nog een keer een vering-sessie, met verschillende instellingen dat stuk rijden en wat filmen. Eens kijken wat dat oplevert...
Nee eigenlijk niet. De veer moet ingesteld zijn op jouw gewicht/rijstijl. Je kan even dit nalezen: http://www.shockcraft.co.nz/media/wysiw ... ide_v0.pdf Steve van Vorsprung heeft er ook een paar goede YouTube filmpjes van gemaakt. Zoek maar eens the tuesday tune

Ik begin stilaan te vermoeden na wat ik allemaal lees hier dat jouw veerspanning te laag staat, wat ook verklaart waarom jouw rebound helemaal open staat. Ik zou eens beginnen met de veer wat meer druk te geven +/- 10 psi zoiets. En dan kijken of dat beter is. Eerst even alles uitsluiten voor je (onnodige) kosten gaat maken lijkt me beter :)
Plaats reactie