zadel tips

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik krijg een flink houten kont van mijn zadel. Een fi:zik, model weet ik niet (kwam volgens mij origineel ook op mijn fiets: Canyon Nerve 2014). Dus ik wil een ander zadel. In NL is 't trouwens niet zo'n probleem, maar in de bergen waar je soms lang moet zitten wel.

't Is natuurlijk een kwestie van proberen, maar hebben jullie nog tips waar ik 't beste naar kan kijken?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat voor vorm heeft je huidige zadel? Vlak, of juist ronder? Wel of geen gleuf? Hard, of juist (te) zacht?
En dan nagaan wat je niet bevalt aan dit zadel, waar de irritatie ontstaat.

Maar tips hebben echt heel weinig zin, niks zo persoonlijk als het zitcomfort van een zadel.
Als ik dan toch een tip mag geven: ga inderdaad proefrijden. Zoek een lbs met testzadels die je mag lenen, en probeer meer dan één rit als het kan.
Ook een (kleine) aanpassing in de afstelling kan al verbetering geven. In de bergen heb je lange klims, door de hellingshoek komt je zadel ook met de punt meer omhoog te staan. Misschien daarom een graadje kantelen bij bergritten? Naar beneden sta je of rolt gewoon, weinig belastends voor het zitvlak ;-)

Voor mezelf weet ik dat een echt goede zeem ook essentieel is om redelijk klachtenvrij te blijven, ik kom (helaas...) niet weg met een broek van een paar tientjes....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Mijn zadel is een beetje plat en ik denk aan de smalle kant. Ik krijg pijn op mijn zitbotjes. Hellingshoek heb ik al geprobeerd. En natuurlijk staan wanneer dat kan. Heb wel goede zeem volgens mij. Op mijn racefiets heb ik geen problemen, is een wat zachter zadel ook.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Het zadel van de racefiets omwisselen en uitproberen lijkt mij.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

:-q Heb ik ook gedaan en daarna dus een tweede exemplaar besteld.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gekke is dat ik op de racefiets minder snel last van irritaties heb dan op de mtb, hoewel je daar veel meer staat.
Mijn vermoeden is dat ik op de racer de prettigste positie kies, en vervolgens lange tijd zo blijf zitten. Op de mtb zit je elke keer weer een fractie anders, je broek (en dus zeem) beweegt ook iets elke keer dat je van positie veranderd.
Maar het is bij mij per rit verschillend, soms heb ik nergens last van en soms al na een kwartiertje. Op dezelfde fiets, met dezelfde broek...

Ondanks bovenstaande kan ik me racefietsritten in de bergen herinneren waar ik toch gruwelijke zadelpijn had... (laatste km's op de San Bernardino pas, man man... :D Dat was notabene op een Brooks).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het zadel op je Nerve is waarschijnlijk een Fizik Tundra. Dat is een smal strafbankje waarmee maar weinig mensen het eens kunnen worden. Zelf heb ik anderhalf jaar zo'n ding gereden en tot op zekere hoogte kon ik eraan wennen, maar op 100km toertochten werd het me echt te veel.

Dus ik ben eerst een beetje gaan zoeken waarna ik in eerste instantie bij de Ergon SMC uit kwam. Deze is breder met een klein beetje padding, heeft een uitsparing voor de doorbloeding van de edele delen, een redelijk lange neus zodat je ver naar voren kunt zitten in een klim en de achterkant wipt niet omhoog. Zadels zijn niet goedkoop dus ik wilde eerst even proberen of het wel wat was. Bij de LBS hadden ze echter geen Ergon, dus even gekeken of ze iets soortgelijks hadden en ik heb uiteindelijk een Specialized Phenom meegenomen. Deze is ook breder (ik bleek zelfs de breedste maat nodig te hebben) met een beetje padding, heeft een uitsparing en een redelijk lange neus, maar ook een opwippende achterkant wat ik eigenlijk niet wilde. Toch maar meegenomen om 30 dagen te proberen en het was meteen goed. Of in ieder geval veel beter dan de Fizik. Testritjes 1 op Schoorl en testrit 2 was een weekend Ardennen. Geen centje pijn alleen ik moest enorm wennen aan die opwippende achterkant. Dat gaat nu wel aardig, maar toch wil ik nog wel eens een platter zadel proberen.

Tot op heden rijd ik dus naar tevredenheid op de Phenom. Echter als deze af is dan wil ik de Ergon SMC of de nieuwe Ergon SM proberen.
Op mijn racefiets zit een Specialized Toupe. Deze heeft ongeveer dezelfde vorm als de Phenom maar het is een maatje smaller. Dit is toch wel een heel verschil en de bredere is voor mij een stuk fijner.

Mijn advies is dus om langs de LBS te gaan, je botjes te laten meten en een ander strafbankje mee te nemen om te testen. Bij de ene LBS kon ik testzadels mee krijgen (van Fizik, die moest ik dus niet meer), bij de andere kon ik het zadel na 30 dagen nog terugbrengen, dus er is altijd wel iets mogelijk.

Het zadel van je racefiets proberen is de snelste en goedkoopste optie. Het lijkt mij het meest voor de hand liggend dat je een breder zadel nodig hebt. De Fizik Tundra is echt heel smal.
Laatst gewijzigd door Flow&Co op do 11 april 2019, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

De Phenom past mij ook goed, maar de carbon versie die met de fiets meekwam heb ik vervangen door de goedkoopste. De carbon was knal- en knalhard, en voor mij niet te doen zonder pijn.
rammen met die bak
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Dank voor de tips! 't is idd een fizik tundra.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb een WTB Rocket V, heel tevreden over.

Mocht je nog op zoek zijn naar schoenen, dan kan ik je maat 46 aanraden. Heb ik ook, ook heel tevreden over. :lol:

Moraal van het verhaal: het is nogal persoonlijk. Wat in ieder geval nuttig is, is de afstand van je zitbotjes opmeten, dan weet je in ieder geval ongeveer wat voor breedtemaat je nodig hebt. Voorkeuren voor lengte van de neus en wel of niet een opstaand randje achter moet je dan nog achter zien te komen. Ik ben op de bikemotion beurs even blijven staan bij de stand van deze lui https://www.enjoy-meerens.nl/zadel-hand ... zadelpijn/ . Ik wil niet garanderen dat die zadels voor alles en iedereen de oplossing zijn maar ze nemen in ieder geval het proces van passen serieus.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Niets zo persoonlijk als een zadel.

Een tip die ik echter wel mee kan geven is dat je het beste een zadel met een smalle, ronde, achterkant welke niet te veel omhoog komt kan gebruiken. Dit omdat je dan makkelijker achter het zadel komt en niet met het kruis van je broek aan het zadel blijft hangen

PS Ik ben zelf erg tevreden over Ergon Zadels. Op de site staat een goede keuze hulp :-q
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

Ik zat ook een tijdje te klooien met verschillende zadels, waaronder een sqlab "op maat" . Soms ging het goed, maar vaak kreeg ik na zo'n 50km last.

2 jaar geleden maar eens een dure assos broek aangeschaft, de goedkoopste met de s7 zeem. (rond de 100 euro).
Sinsdien nooit meer last! echt waar, het is VOOR MIJ een verademing. Ik fiets ook langere tochten (Bartje200; Drenthe200) en natuurlijk ben je het zadel dan wel eens zat, maar ik heb sinds de overstap naar assos geen enkele keer meer echt zadelpijn gehad, ook met verschillende zadels.

Dus voor mij geen andere broek meer dan assos
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb zelf goede ervaringen met het Selle Italië SLR flow zadel. Dit zadel heeft ook een idmatch. De idmatch van Selle Italia beschrijft de breedte van het zadel met een S of een L, Small of Large. Daarnaast beschrijft het aan de hand van de getallen 1, 2 of 3 of het 1 een zadel zonder uitsparing is, 2 een zadel met een kleine uitsparing is of 3 een zadel met een grote uitsparing is.
De breedte bepaal je aan de hand van een zitbotmeting.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ik rij nu de nieuwe Ergon SM Pro. Zou niets anders meer willen. :-q
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je zou eens een zadelmeting moeten doen. Het is heel persoonlijk maar er zijn wel zadels die in meerdere breedtes vallen en eigenlijk bijna iedereen goed zitten. Dan denk ik met name aan WTB Volt. Ook Specialized heeft een erg breed assortiment. Ga naar een winkel die WTB, Specialized of Fizik dealer is en ze kunnen je waarschijnlijk wel meten.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie