Fox Float 34 en snelle (brake)bumps

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch maar even een apart topic over aanmaken. Ik heb al vaak "meegelift" op andere topics met vragen over voorvorken maar nu even specifiek over mijn probleem/ervaringen.

Situatie: rijder 70kg (ex. gear), hardtail met Fox 34 Float 130mm met FIT-GRIP demper.
Gekocht begin 2018 in de sale van OEM Foxen bij Bike-Components.

Op lokale (brabantse) rondjes geen centje pijn, prima vorkje.
Maar op snelheid over de remknippen in Amerongen vraag ik me echt af of ik wel een semi-topvork van Fox in m'n fiets heb, of dat het stiekem een Suntour XCM met achterstallig onderhoud met een paar Fox stickers erop is... :roll:

Afgelopen weekend twee keer in Amerongen geweest (beide dagen) en als concrete voorbeeldsituatie de aanloop/het insturen naar de eerste twee kombochten op het Harry Slinger gedeelte. Daar voelt het alsof ik oncontroleerbaar op de bocht af stuiter, in plaats van dat ik gecontroleerd mijn lijn kan kiezen. Natuurlijk verwacht ik niet dat de vork die ondergrond in een biljartlaken-vlak tapijtje verandert, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet beter moet kunnen met 130mm veerweg aan de voorkant.

Ik gebruik de volledige veerweg op die routes, er zit (nog) 1 token in de vork en de rebound heb ik van geheel open tot drie klikjes vanaf open geprobeerd. Ingaande demping staat altijd geheel open.

Het lastige is dat ik wel voel dat het niet goed (genoeg) is, maar niet weet wat er precies gebeurd. Ik heb niet de indruk dat de vork teveel stuitert, dus dat de rebound te snel staat. Het lijkt juist meer op "verstijven", alsof je amper nog vering hebt. Dan denk je al snel aan de rebound, maar is het ook echt een (rebound)demping-dingetje, of moet ik toch naar de vering-kant van de zaak kijken?
Ik heb ook het gevoel dat bovenstaand probleem in hobbelige bochten zorgt voor slechter bodemcontact.

Afgaande op de sag (tussen 25 en 30%) en het feit dat ik de volledige veerweg haal zou je zeggen dat het aantal tokens klopt.
Is de rebound toch nog te traag? Helpt dunnere olie?
Zou een Luftkappe wat opleveren? (Ik las ergens op een USA forum dat bij erg lichte rijders een Luftkappe minder zinvol zou zijn).

Nog wat extra info erbij: Herman de Biker heeft een identieke vork in zijn eigen hardtail en ook vergelijkbare ervaringen als wat ik omschrijf. Hij is ongeveer even zwaar als ik, maar zit wat agressiever op de fiets en waar ik lekker vlot door de bochten ga gaat hij gewoon ontaard snel :D (denk aan "toptien tijden op Strava-snel").

Het gaat dus specifiek om hoe de vork omgaat met fikse (rem)knippen op snelheid, de afzonderlijke hobbels opvangen op mijn lokale rondjes gaat allemaal prima.

Of praat ik helemaal poep en is het gewoon dat ik een beetje verwend ben geraakt met de 160mm Lyrik in mijn andere fiets...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem zit (waarschijnlijk) vooral in de high-speed compressie.


Dunnere olie zou kunnen werken. Ik weet ook niet of de vork intern te tunen is.


Verbaast me wel een beetje Vroeger (10 jaar terug) had Fox daar werkelijk een probleem en hebben dat er langzaam uit gewerkt. En ik moet zeggen dat bij de laatste Fox die ik heb gehad (2 jaar terug) ik het probleem niet echt tegen kwam. Maar inmiddels is het binnenwerk weer veranderd.

Maar goed, de DVO (wel instelbaar op HSC) en de Cane Creek (wel instelbaar op HSC) die ik nu rijd zijn duidelijk superieur daar. En het verschil tussen open en gedeeltelijk dicht is ook voelbaar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zou een shockwizz je antwoord kunnen geven ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De compressie die je kunt instellen is de low-speed toch?

Ik wil best wat geld uitgeven om het goed te krijgen, zelfs een andere vork sluit ik niet helemaal uit indien nodig. Met verkoop van de Fox is dat nog een acceptabele uitgave. Maar dan wil ik wel graag zeker weten dat dat een duidelijke verbetering geeft. Niet dat ik honderden euro's neertel voor een marginaal effect :-{

Maar wat is dus wijsheid, zelf wat aanrommelen met een Luftkappe en/of dunnere olie, laten tunen door een expert zoals TFT, andere vork...
Het helpt als je precies weet wat er niet goed is, anders wordt het op de gok geld uitgeven en hopen dat dat ook wat oplevert.

Misschien moet ik de Factory uit de Banshee er eens in hangen en kijken of dat verbetering geeft.
Dat is ook een 130mm, alleen non-boost dus moet dan ook even het bijbehorende wiel gebruiken.

Een Shockwizz zit ik ook weleens aan te denken, maar dat is ook niet alleen maar hallelujah wat ik zo lees.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ook hier een Fox 34 (performance) 130mm. Vrijwel overal ben ik meer dan tevreden. Superfijne, soepel aansprekende vork. Kan hardere klappen verrassend goed hebben. Maar op de remknippen in Winterberg gebruik ik m'n volledige travel. Dan heb je het over stukken van een aantal meter, waarin ik langzaam maar zeker richting bottom out ga. Het gevoel van stuiteren wat je zegt ervaar ik niet, tot ik de max travel bereikt is, blijft het wel gecontroleerd. Ik had tot ik jouw verhaal las het idee dat ik dit met de rebound zou moeten kunnen fiksen, ik dacht dat de vork gewoon niet snel genoeg 'uitgeveerd' was en zo langzamerhand steeds verder in de travel zakt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb de 120mm factory34, 2017 model en heb eigenlijk precies dezelfde ervaring. Met name voor de bochten die je beschrijft. Trail chatter verdwijnt volledig met die vork, maar brakebumps zijn een ander verhaal. In welke mate weet je dat het probleem aan de voorkant van je fiets zit?

Ik heb ook het gevoel dat de remknippen erger worden, want het laatste jaar stoor ik me er echt aan dat ik niet lekker kan rijden door die dingen en bijbehorend gestuiter. Het kan ook zijn dat ik sneller ben geworden.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind 'brake bumps' sowieso de lastigste bumps om mijn vork/demper op af te stemmen. Ik kom ze niet veel tegen, dus ik tune mijn fiets er alles behalve op, ik kom weer andere obstakels vaker tegen. Op brake bumps houd het ik stuur maar recht en wacht ik tot ik ben uit 'gebibberd'...
Laatst had ik hetzelfde gevoel, en ik dacht dat ik mijn demper en vork op 25% sag reed, bleek er in beiden inmiddels wat minder lucht te zitten dan gedacht. Had het (te) lang niet gechecked. Na bijpompen weer als vanouds het goede gevoel.
Het 'klinkt' alsof je rebound net te traag staat, waardoor eea net niet helemaal terugveert tussen de bumps in. Versnel je je rebound, dan kun je een volgende keer op een ander parcours weer tegen wat anders aanlopen wat net niet lekker gaat.
Wat je ook kunt proberen: als het met je huidige instellingen meestal goed bevalt niks veranderen aan je huidige instellingen. En alleen bij UHR bezoek tijdelijk wat fijntunen met je rebound? Daarna de boel weer terugzetten in je standaardinstelling?
Ik zou ook een beetje beducht zijn om 'zomaar' een dure nieuwe vork aan te schaffen. Of dat het helemaal gaat oplossen? Eerst hier maar eens het maximale uit trachten te halen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb dus een van die rondjes met de rebound volledig open gereden, ook met het idee dat dat wellicht verbetering zou brengen. Sowieso heb ik de rebound vaak snel staan, als (relatieve) lichtgewicht moet je wel want je rijdt ook met lagere drukken dan zwaardere mensen.

Voelde overigens weinig tot geen verschil tussen open en drie kliks vanaf open.

Volgens mij doen veel vorken het heel aardig op "enkelvoudige" hobbels, je merkt in elk geval minder snel dat er iets niet helemaal goed is. Vaak kun je zo'n enkele hobbel ook nog eens grotendeels opvangen door je wiel te liften of er zelfs helemaal overheen te wippen.
Zodra de hobbels elkaar in snel tempo opvolgen wordt de demping belangrijk(er) en merk je ook sneller als er iets niet goed werkt.

@Makkelijk, aan de achterkant van deze fiets heb ik helemaal geen vering ;-)
Maar wat ik al zei, ik kom natuurlijk ook regelmatig op Amerongen met de Merida en dan heb je ineens 160mm voor en achter ter beschikking. Logisch dat een hardtail met 130mm dan wat "spartaanser" met de knippen omgaat. Dus wie weet is het ook wel vooral leren leven met de beperktere capaciteit tot het opvangen van ruw terrein met zo'n fiets.

Maar Aurelius verwoord het aardig, het is vooral "je stuur maar recht houden tot je uitgebibberd bent". Maar dat stuurt zo lastig -gecontroleerd- een bocht in...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

kermit schreef: ma 8 april 2019, 13:18
Maar wat ik al zei, ik kom natuurlijk ook regelmatig op Amerongen met de Merida en dan heb je ineens 160mm voor en achter ter beschikking. Logisch dat een hardtail met 130mm dan wat "spartaanser" met de knippen omgaat. Dus wie weet is het ook wel vooral leren leven met de beperktere capaciteit tot het opvangen van ruw terrein met zo'n fiets.
Nou.. op Amerongen heb ik geen probleem met 2x130. Toegegeven, ik heb geen 160mm die mijn beeld vertekent, maar ik stuiter er zeker niet over. De knippen in Amerongen zijn ook maar kort. Het probleem dat ik beschreef in Winterberg, echt de volle travel verstoken op remknippen, heb ik op Amerongen niet.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: ma 8 april 2019, 12:23 De compressie die je kunt instellen is de low-speed toch?
Ja.

kermit schreef: ma 8 april 2019, 12:23 Maar wat is dus wijsheid, zelf wat aanrommelen met een Luftkappe en/of dunnere olie, laten tunen door een expert zoals TFT, andere vork...
Het helpt als je precies weet wat er niet goed is, anders wordt het op de gok geld uitgeven en hopen dat dat ook wat oplevert.

Misschien moet ik de Factory uit de Banshee er eens in hangen en kijken of dat verbetering geeft.
Dat is ook een 130mm, alleen non-boost dus moet dan ook even het bijbehorende wiel gebruiken.
Dunne olie is makkelijk te doen. Tunen weet ik dus niet of het kan.

Maar inderdaad even iets anders er in, dat is een goede!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bokmaaa schreef: ma 8 april 2019, 12:29 Ook hier een Fox 34 (performance) 130mm. Vrijwel overal ben ik meer dan tevreden. Superfijne, soepel aansprekende vork. Kan hardere klappen verrassend goed hebben. Maar op de remknippen in Winterberg gebruik ik m'n volledige travel. Dan heb je het over stukken van een aantal meter, waarin ik langzaam maar zeker richting bottom out ga. Het gevoel van stuiteren wat je zegt ervaar ik niet, tot ik de max travel bereikt is, blijft het wel gecontroleerd. Ik had tot ik jouw verhaal las het idee dat ik dit met de rebound zou moeten kunnen fiksen, ik dacht dat de vork gewoon niet snel genoeg 'uitgeveerd' was en zo langzamerhand steeds verder in de travel zakt.
Ja, als dat echt het geval is, dan staat je rebound te langzaam.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: ma 8 april 2019, 12:30 Ik heb de 120mm factory34, 2017 model en heb eigenlijk precies dezelfde ervaring. Met name voor de bochten die je beschrijft. Trail chatter verdwijnt volledig met die vork, maar brakebumps zijn een ander verhaal. In welke mate weet je dat het probleem aan de voorkant van je fiets zit?

Ik heb ook het gevoel dat de remknippen erger worden, want het laatste jaar stoor ik me er echt aan dat ik niet lekker kan rijden door die dingen en bijbehorend gestuiter. Het kan ook zijn dat ik sneller ben geworden.
Dat je sneller bent geworden is goed mogelijk. En daar hoort weer een iets andere instelling bij. Dus gewoon weer eens spelen met de knoppen!


Nu hadden we tot 2 jaar geleden ook zelden last van remknippen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: ma 8 april 2019, 13:18 @Makkelijk, aan de achterkant van deze fiets heb ik helemaal geen vering ;-)
Maar wat ik al zei, ik kom natuurlijk ook regelmatig op Amerongen met de Merida en dan heb je ineens 160mm voor en achter ter beschikking. Logisch dat een hardtail met 130mm dan wat "spartaanser" met de knippen omgaat. Dus wie weet is het ook wel vooral leren leven met de beperktere capaciteit tot het opvangen van ruw terrein met zo'n fiets.
Dat is toch ook wel een punt. Het gestuiter aan de achterkant geeft toch ook een beperking aan de voorkant... .(Fiets kantelt naar voren, af en toe meer druk op de voorkant).


Toch misschien eerst die Factory er in zetten en kijken of het dan beter gaat!

Over een week of 3 heb ik eventueel een vork voor je te leen, maar moet die eerst zelf nog afstellen/proberen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: ma 8 april 2019, 13:18 @Makkelijk, aan de achterkant van deze fiets heb ik helemaal geen vering ;-)
Dat bedoelde ik ook :D ik weet niet hoeveel hardtail jij voor je snowdon reed maar is get niet gewoon een onoverkomelijk hardtail euvel?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Lars TB schreef: ma 8 april 2019, 13:31
Bokmaaa schreef: ma 8 april 2019, 12:29 Ook hier een Fox 34 (performance) 130mm. Vrijwel overal ben ik meer dan tevreden. Superfijne, soepel aansprekende vork. Kan hardere klappen verrassend goed hebben. Maar op de remknippen in Winterberg gebruik ik m'n volledige travel. Dan heb je het over stukken van een aantal meter, waarin ik langzaam maar zeker richting bottom out ga. Het gevoel van stuiteren wat je zegt ervaar ik niet, tot ik de max travel bereikt is, blijft het wel gecontroleerd. Ik had tot ik jouw verhaal las het idee dat ik dit met de rebound zou moeten kunnen fiksen, ik dacht dat de vork gewoon niet snel genoeg 'uitgeveerd' was en zo langzamerhand steeds verder in de travel zakt.
Ja, als dat echt het geval is, dan staat je rebound te langzaam.
Kijk, dat is resoluut :-q Daar is gelukkig makkelijk iets aan te doen, en als ik de klikjes maar onthoud staat de fiets weer in de fijne "NL stand" voor ik in de auto stap na een dagje bikepark.
Plaats reactie