Cassette met groter bereik.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Hallo allemaal,

Nu ik naast het fiets virus nu ook wat besmet ben met het sleutel virus.....

Ik merk dat ik tijdens het mtb'en op het parcours eigenlijk niet schakel tussen de 3 voorbladen, ik denk omdat ik dit te lang vind duren.. Blijf dus voortdurend op het middenblad fietsen.(cube analog 2015 3x9)

Nu was mijn eerste gedachte om de gehele aandrijflijn aan te passen maar dit rijst al gauw boven mijn budget uit wat ik in mijn fiets wil steken. Hij bevalt verder prima maar een "high end" wordt het niet.

Nu had ik bedacht om een cassette met een groter bereik te kopen. Echter wel ook een 9-speed omdat anders de derailleur, shifter, xdhub etc ook weer aan de beurt komen en dan...budget...

Het bereik is nu 11-43 en zou dan dus opzoek zijn naar een groter bereik. Ik heb wel legio 11-46 cassettes gevonden maar dit lijkt een klijn verschil met mijn huidige.. of zie ik dit verkeerd?
Heb wel grotere bereiken gezien 11-50 maar die kwamen van alie.....

Dus eigenlijk de grote "ham" vraag.... Is dit een idee en zo ja wat zou dan een verstandige en enigszins betaalbare keus zijn. Of gewoon niet aankomen en lekker doortrappelen...

Alvast bedankt voor jullie meedenken :-q
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

sanderc schreef: do 4 april 2019, 20:02 Hallo allemaal,

Nu ik naast het fiets virus nu ook wat besmet ben met het sleutel virus.....

Ik merk dat ik tijdens het mtb'en op het parcours eigenlijk niet schakel tussen de 3 voorbladen, ik denk omdat ik dit te lang vind duren.. Blijf dus voortdurend op het middenblad fietsen.(cube analog 2015 3x9)

Nu was mijn eerste gedachte om de gehele aandrijflijn aan te passen maar dit rijst al gauw boven mijn budget uit wat ik in mijn fiets wil steken. Hij bevalt verder prima maar een "high end" wordt het niet.

Nu had ik bedacht om een cassette met een groter bereik te kopen. Echter wel ook een 9-speed omdat anders de derailleur, shifter, xdhub etc ook weer aan de beurt komen en dan...budget...

Het bereik is nu 11-43 en zou dan dus opzoek zijn naar een groter bereik. Ik heb wel legio 11-46 cassettes gevonden maar dit lijkt een klijn verschil met mijn huidige.. of zie ik dit verkeerd?
Heb wel grotere bereiken gezien 11-50 maar die kwamen van alie.....

Dus eigenlijk de grote "ham" vraag.... Is dit een idee en zo ja wat zou dan een verstandige en enigszins betaalbare keus zijn. Of gewoon niet aankomen en lekker doortrappelen...

Alvast bedankt voor jullie meedenken :-q
Ik ga er even vanuit dat je 11-34 bedoelde i.p.v. 11-43?!

Je moet kijken wat je derialleur maximaal aankan qua capaciteit. Je kunt niet vanuit gaan dat een 11-50 even past op je 3x9
Welke derialleur gaat het om? En welke bladen zitten er voor op?
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Ja je hebt helemaal gelijk ik bedoelde inderdaad 11-34.... dat maakt al een beduidend verschil.

Onderstaand de "spec-list" van mijn fiets.

The Cube Analog 27.5 2015 Features are:

Frame: Aluminium Lite, AMF, Internal Cable Routing, Easy Mount Kickstand ready 

Fork: Rock Shox XC30 TK Coil 27.5, PopLoc, 100mm

Headset: CUBE No. 10 semi-integrated 

Stem: CUBE Performance, 31.8mm

Speed: 27

Front Mech: Shimano Alivio FD-T4000, Downswing, 31,8mm

Rear Mech: Shimano Deore RD-M592, 9-Speed 

Chainset: Shimano FC-M430, 44x32x22T, 175mm

Cassette: Shimano CS-HG200, 11-34

Chain: KMC X9 

Front Brake: Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake 160

Rear Brake: Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake 160

Rims: CUBE SX, Disc

Front Hub: Shimano HB-RM33

Rear Hub: Shimano FH-RM33 

Tyres: Schwalbe Smart Sam Active, 2.25 Front Schwalbe Smart Sam Active, 2.25 Rear

Seatpost: CUBE Performance Post, 27,2mm
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kansloos met 9-speed.
Met 10-speed heb je een Shimano 11-42 cassette, maar dan heb je (naast een 10-speed shigter) een Deore 6000 achterderailleur nodig (een gewone 10-speed past niet onder zo'n grote cassette).
11-speed is eigenlijk waar het 1x schakelen begint.
Kijk op de Duitse sites naar 11-speed upgrade sets en kijk op Ali voor een passend NW voorblad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

1*9 kan op zich wel, ik heb zelf een sram 9-speed shifter en een shimano 10 -speed derailleur i.c.m. 9-speed cassette met een bereik van 11-40 (via aliexpress voor iets van 15€) op mijn 3e en minst gebruikte fiets en dat werkt voor mij goed genoeg.

Maar daarvoor moet je dus zelf een soort van ghetto-upgradekit bij elkaar scharrelen. Kan heel leuk zijn om te doen, maar wil je het in een keer goed dan heb je voor ca. €140 in Duitsland een 1*11 upgradekit, een nw voorblad via Ali voor ruim minder dan 10€ en dan ben je er wel zo'n beetje.

Edit: wat TSTM een half uurtje geleden ook al zei, dus.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

9speed: Ik heb met een 10sp 40t "range extender" op een 11-34 op 9sp gereden; 40t erbij, 11t eraf en lockring vervangen door 13t. Gaat goed met 9sp long cage derrie en verlengde stelschroef in 1x9 set-up. Mijn "range" ging er niet op vooruit natuurlijk, maar ik kon wel beter klimmen met 30t voorblad (kan niet kleiner op old-school crankset).
10speed: ik heb nu een deore 10sp derrie en shifter plus 10sp 11-42 cassette en ketting op hetzelfde 9sp crankstel en dat schakelt helemaal top en kost niet de wereld.
Een 11sp "upgrade" kost ook niet erg veel....maar de ketting werkt niet met mijn oudere 10sp narrow wide.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je al een 9-speed cassette met groter bereik vindt krijg je als bij-effect wel dat de stappen tussen de versnellingen groter worden. Dat kan onprettig worden, omdat je dan soms net niet een lekkere trapfrequentie kunt vinden.

Daarom is 1x rijden ook pas echt populair geworden vanaf 11-speed, dan heb je meer stapjes in hetzelfde bereik. Of een groter bereik met dezelfde stappen als bij je oude 9-speed cassette, het werkt natuurlijk twee kanten op ;-)

Mijn idee: of investeren in een 1x11 upgrade kit, of zorgen dat je voorderailleur goed werkt. Eventueel eentje uit een hogere groep (XT, XTR) scoren, dat moet tweedehands lukken omdat "iedereen" overstapt naar een 1x setup.
Dan zorgvuldig afstellen, dat maakt echt verschil, en zorg voor een schone kabel.

Moet jij eens zien hoe snel je dan terugschakelt van midden naar klein, daar kan geen 1x setup tegenop.
Naar een groter blad kost net iets meer tijd omdat je dat bij voorkeur niet onder flinke belasting moet doen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

+1 voor Kermit

Een NX groep regelen en een NW blad en je bent het mannetje
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik denk dat ik nog even door spaar voor een nx groep inderdaad.

Nu dacht ik om dan "for time being" een betere voor derailleur te scoren 2e hands of misschien nieuw... nu blijkt dit volgends mij nog een uitdaging, daar ik veelal 2x... tegen kom en enkele 3x10. Gaat een (voor)derailleur voor 3x10 ook werken op mijn 3x9?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Zonde van je geld, ga je niks van merken.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

+1 voor de opmerkingen van Kermit en Bonanza. Ik heb de specs even opgezocht, die Analog heeft Altus shifters. Die zijn niet denderend. Een goede onderhoudsbeurt met nieuwe kabels, alles goed gesmeerd en afgesteld doet wonderen voor je bike. Daarmee kun je weer even vooruit tot je genoeg hebt gespaard voor die 1x11 upgradekit. Je hebt trouwens niet alleen die kit nodig, maar ook een narrow wide voorblad of een chainguide en een bashguard in plaats van het grootste kettingblad.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Dat was ik nog vergeten te vermelden... de altus shifters hebben reeds plaats gemaakt voor de deore variant. Die het gevoelsmatig al een stukje beter doen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

SunRace maakt wel een 11-40 voor 9 speed, ik heb goede ervaringen met SunRace 10sp wide range cassettes. Of je derailleur daar onder past durf ik je niet te zeggen. https://www.modernbike.com/sunrace-csm9 ... e---11-40t

Maar als je toch voor 1x gaat zou ik inderdaad een 1x11 setje aanschaffen. Zoiets bijvoorbeeld? https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=178143;
Of zelfs 12: https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... 18-p65516/
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

BTW narrow-wide voorblad is natuurlijk mooier maar als budget een dingetje is kun je ook nog even doorrijden met een derailleur als makeshift chainguard en je middenblad dat je al had. Als dat versleten is kun je het nog altijd vervangen door NW.
Give me little bits of / more than I can take
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je dan toch alleen op het middenblad fietst en het bevalt kun je dan niet gewoon 1x9 met 11-32 doen? Voor een Aliexpress NW kettingblad en gaan?
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie