Sportbril op sterkte

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die plaklenzen zijn specifiek om te lezen begrijp ik? Dus geen alternatief voor een bril op sterkte, alleen breng je een leesgedeelte aan in je normale (niet geslepen) bril.

Mij bevalt het min of meer standaard principe van een sportbril met geslepen insert eigenlijk prima.
Al een jaar of tien een Swiss Eye in gebruik, een superlichte bril met los inzetstukje en twee lenzen (oranje en blauwig/spiegel). In die jaren alleen een keer de rubbertjes van neusstuk en pootjes vervangen.

Sinds kort een Shimano erbij met meekleurende lens (geel ook meegeleverd). Het laten slijpen en monteren van de glazen in de insert kostte nog geen zes tientjes, bij Hans Anders. Omdat de insert beschermd zit achter de gekleurde lens hoef je geen kosten te maken aan opties als krasvast en ontspiegeld.

Ik heb ook ooit een Agu gehad waarvan het glas in het montuur geslepen werd, en waar je dan een gekleurde lens voor kon zetten. Die bril kon je dus ook zonder de gekleurde lens dragen. Omdat het geslepen glas dan wel groter is als bij een insert is de bril ook zwaarder en dat voel je wel bij het dragen, ik vond hem minder comfortabel.

Nadeel van een insert is dat in de winter bij stilstaan je bril snel beslaat en minder snel weer helder wordt, omdat het tussen het glas en de insert minder ventileert. Ook zweet wat tussen de glazen valt is irritant, dan moet je de insert loshalen om het schoon te kunnen vegen. Reden waarom ik altijd (ook zomers) een dunne bandana draag, dat scheelt erg veel met zweet wat van je voorhoofd naar beneden drupt.

Een bril met geslepen glazen zoals een Oakley lijkt mij erg prettig om te dragen, maar ik vind dat wel een erg dure optie. En inderdaad, bij een krasje wordt het meteen prijzig...

Er zit (uiteraard) wel verschil in draagcomfort tussen verschillende brillen, in die zin is kunnen passen wel een voordeel. En bij sommige brillen met insert komt die insert wel erg dicht op je ogen, dan kan hij snel vies worden door het contact met je wimpers (vettig).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb ook een Swiss Eye(Meen de View) met inzet bril.
Deze is door mijn opticien voorzien van glazen op sterkte. (Alleen voor veraf)
Meen dat ik 125 Euro voor het geheel kwijt was.
Met twee voorzet glazen van polycarbonaat. Die zijn best stevig.

Tegen het aanslaan helpt (niet perfect, maar voor een groot deel) het schoonmaken met een drupje dubro.

Daarnaast heb ik nog een sportieve zonnebril op sterkte laten maken, met grijs (je hebt ook bruin, vind ik minder fijn) meekleurende glazen.
De ruimste versie. Dus zo licht en donker mogelijk kleurend (Daar is verschil in te krijgen)
Nadeel is inderdaad de snelheid van verkleuren. Ik heb gemerkt (Meerdere brillen met meekleurende glazen) dat er best wel verschil in kwaliteit bestaat. Dus ook in de snelheid van verkleuren.

Ondanks dat het wat trager reageert ben ik wel tevreden/blij met de laatste die ik gekocht heb.
Die werkt voor mij prima. Zie voldoende contrast om een boom/tak/wortel te ontdekken :)
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: do 11 juni 2009, 20:42

Ik heb een Swiss Eye sportbril met sterkte in de glazen voor veraf. Was er altijd erg tevreden over, echter is het voorzetglas (oranje) helaas gebroken. Probeer nu via mijn opticien een nieuw voorzetglas te bestellen. Hopelijk kan hij er nog aan komen.

Heb ook Sportbrillenshop.nl een mailtje gestuurd en een antwoord gehad. Ze kunnen brillen leveren van het merk Oakley met meekleurende glazen. Zijn niet goedkoop schreven ze. Nee, zeker niet!! 750 euro!! No way dat ik zoveel geld uit ga geven aan een sportbril. Dat vind ik echt van de zotte dit soort bedragen voor een sportbril! :o

Via Duitsland kan ik mijn huidige Swiss Eye zonnebril wel online op sterkte bestellen, maar heb helaas niet alle gegevens. Ze vragen om de Sph, Cyl en As waarde alsook de zg PD waarde. Dit is de afstand van de pupil tov het midden van je neus voor link en rechts. Vind het toch wel een gok om een bril op sterkte online te bestellen.

Probeer nu via mij opticien ook te regelen of hij dan alsnog aan een nieuwe Swiss Eye kan komen. Stuk goedkoper en prima bril!
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: do 11 juni 2009, 20:42

Scottie2000 schreef: do 4 april 2019, 16:57 Ik heb ook een Swiss Eye(Meen de View) met inzet bril.
Deze is door mijn opticien voorzien van glazen op sterkte. (Alleen voor veraf)
Meen dat ik 125 Euro voor het geheel kwijt was.
Met twee voorzet glazen van polycarbonaat. Die zijn best stevig.

Bij welke opticien heb je deze bril besteld? Ik heb ook de Swiss Eye View met sterkte. Prima bril.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

RoySmit schreef: do 4 april 2019, 10:02 ik zelf heb -5.25 met beide ogen. maar zweet nogal op me hoofd met sporten. een bril dragen lijkt mij echt heel irritant tijdens het sporten ivm water op de glazen ding zakt af enz enz... Ik draag ook altijd lenzen tijdens het fietsen. Wil nu ook is een sportbril proberen gewoon omdat ik wel eens het verschil wil merken. maar nogmaals voor mij persoonlijk liever lenzen tijdens het sporten hebben jullie dat dan helemaal niet?? dat je liever lenzen draagt?
Jazeker heb ik dat!
Mijn ogen alleen niet :evil:
Ik ga er alleen maar wazig van kijken en krijg zere ogen dus lenzen is helaas geen optie bij mij.
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: do 11 juni 2009, 20:42

kermit schreef: do 4 april 2019, 12:25
Sinds kort een Shimano erbij met meekleurende lens (geel ook meegeleverd). Het laten slijpen en monteren van de glazen in de insert kostte nog geen zes tientjes, bij Hans Anders. Omdat de insert beschermd zit achter de gekleurde lens hoef je geen kosten te maken aan opties als krasvast en ontspiegeld.



Welk model heb je van Shimano? Dat klinkt wel interessant.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Om het beslaan tegen te gaan gebruik ik DEFOG-iT. dat zijn doekjes waar je bril (volgens de verpakking) 8 uren condens vrij mee blijft. Ik heb de 8 uur nog niet geprobeerd maar 6 uur heb ik al wel gehaald (toen was ik weer thuis).
Hier maak ik zowel het inzetglaasje als de carbonglaasjes mee schoon en dat werkt dus erg fijn.
De doekjes zijn meerdere keren te gebruiken en dus relatief voordelig.

Via internet te verkrijgen maar ik kreeg ze bij de opticiën er gratis bij.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Nick_66 schreef: do 4 april 2019, 23:24
Scottie2000 schreef: do 4 april 2019, 16:57 Ik heb ook een Swiss Eye(Meen de View) met inzet bril.
Deze is door mijn opticien voorzien van glazen op sterkte. (Alleen voor veraf)
Meen dat ik 125 Euro voor het geheel kwijt was.
Met twee voorzet glazen van polycarbonaat. Die zijn best stevig.

Bij welke opticien heb je deze bril besteld? Ik heb ook de Swiss Eye View met sterkte. Prima bril.

Ze waren toen ik m kocht te bestellen bij Pearl.
De opticien waar ik altijd naar toe ga heeft ze ook. Er is nog een exacte kopie van deze bril (En andere uit de lijn)
Ben vergeten welk merk en type dit is.

Losse lenzen kan je gewoon bestellen. Heb ik ook gedaan. Mijn oranje lens was ook aan vervanging toe.
Er was toen een online shop in NL van swisseye. Maar die is er inmiddels niet meer zie ik.
Ze hadden toen 4 soorten lenzen, ik meen iets van 20 a 25 Euro.

Enige wat ik vind, waar je contact mee zou kunnen opnemen
http://sws-eyewear.com/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nick_66 schreef: do 4 april 2019, 23:58
kermit schreef: do 4 april 2019, 12:25
Sinds kort een Shimano erbij met meekleurende lens (geel ook meegeleverd). Het laten slijpen en monteren van de glazen in de insert kostte nog geen zes tientjes, bij Hans Anders. Omdat de insert beschermd zit achter de gekleurde lens hoef je geen kosten te maken aan opties als krasvast en ontspiegeld.
Welk model heb je van Shimano? Dat klinkt wel interessant.
Ik heb de EQX2, in een aanbieding bij Futurum gekocht voor 27 euro. Daar kwam de RX clip bij voor 23 euro, en de optische glazen bij Hansje voor iets onder de zes tientjes. Dus zeg totaal 110 voor de bril met meekleurende èn oranje lens, en optische insert.
De glazen worden niet heel erg donker, wat ik voor mtb-gebruik een voordeel vind. Van het meekleuren merk ik eigenlijk niets (wat ik positief bedoel ;-)).
Ik zie overigens dat die Shimano bij Futurum er inmiddels niet meer is :(

Voor mijn Swiss Eye (type Stingray) was ik destijds vier tientjes kwijt bij Bike-Discount, daar kwam ook ongeveer zestig bij voor de optische glazen. Die bril werd met een oranje en een blauwig spiegelende zonnelens geleverd. Qua draagcomfort vind ik die Swiss Eye onovertroffen, dat montuur is superlicht en enorm flexibel.

Beide brillen zijn ook zonder clip te dragen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Ik heb een sportbril van Adidas (denk de Evil Eye; moet dat ff nazoeken op de bon), met donkere en oranje voorzetglazen. Die oranje werken ook prima in het donker, nog geen noodzaak gevonden om heldere voorzetglazen aan te schaffen. Erg fijne bril die je echt helemaal uit elkaar kan halen / klikken. Mocht die dus een keer vallen kan er zo een apart pootje, voorzetglas o.i.d. besteld worden en hoef je dus geen nieuw montuur te kopen. Achter de voorzetglazen zit dus een clip-brilletje die op sterkte is.

Lenzen werken voor mij niet, krijg dan snel last van geïrriteerde ogen. Last van druppels over de bril heb ik ook geen last van, want aan de bovenzijde van de bril zit een randje die vocht absorbeert. Ook dit randje kan je er eenvoudig afhalen, zodat je de bril ook als gewone zonnebril op sterkte kan gebruiken. Mocht je een keer een schoon randje willen, dan is tie ook voor weinig geld te bestellen. Het enige waar ik af en toe last van heb, is dat de bril aanslaat als ik bijvoorbeeld ff sta te wachten bij een spoorwegovergang. Maar zodra ik in beweging ben, is de condens ook weer foetsie.
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: do 11 juni 2009, 20:42

Boekenkist schreef: vr 5 april 2019, 15:33 Ik heb een sportbril van Adidas (denk de Evil Eye; moet dat ff nazoeken op de bon), met donkere en oranje voorzetglazen.

Die Adidas lijkt mij wel een interessante bril.

Ik heb contact gehad met mijn opticien in Weert en die doet nu zaken met het merk Julbo:

https://www.julbo.com/en_nl/

Zover ik heb kunnen vinden zijn er ook optische clip-on's te vinden voor dit merk:

Zoiets bv: http://www.onlinesunspecs.com/product_page.php?id=298

Zaterdag ga ik eens langs bij de opticien.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Ik heb de 'handicap' van erg lange wimpers (menig vrouw is er jaloers op :lol: ) en heb een Adidas bril gehad met inserts, maar dat werkte gewoon niet voor mij. Wimpers schuurde veel te veel tegen de inserts aan dat knipperen erg onprettig was. Die plaklenzen leken me een mooie oplossing, maar als dat alleen voor het lezen is heeft dat geen nut voor mij, want ik zie dichtbij gelukkig wel perfect (sterkte van -1.25).

Mijn sterkte is net niet genoeg (gelukkig!) dat ik niet veilig zonder bril kan fietsen, want 750 euro voor een Oakley op sterkte is wel absurt veel geld. Blijf dit topic maar eens volgen, wie weet komt er nog wat interessants voorbij :-q
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik fiets al jaren met een gewone zonnebril op sterkte :tong . Die krijg je vaak gratis of voor een bescheiden prijs erbij als je een nieuwe bril koopt bij één van de bekende brillenzaken.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Nick_66 schreef: za 6 april 2019, 00:03
Ik heb contact gehad met mijn opticien in Weert en die doet nu zaken met het merk Julbo:

https://www.julbo.com/en_nl/

Zaterdag ga ik eens langs bij de opticien.
Mag ik je dan aanraden om clip en bril tegelijk te kopen en goed te checken of het goed in elkaar klikt.
viewtopic.php?f=8&t=138132&p=2332287#p2332287
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Een aantal jaar een Rudy Project met inzet clip met geslepen glazen gebruikt. Wat een ellende. Beslagen, 2 delen om schoon te maken etc.

Daarna een Rudy Project met geslepen meekleurende glazen gekocht (bij een Duitse internetboer, helaas zijn die gestopt met glazen op sterkte). Wat een feest!
Nu na al die jaren is het meekleuren gestopt met meekleuren. Ben nu dus weer toe aan een nieuwe bril. Naast het feit dat het montuur gescheurd is.

De prijs voor een dergelijke bril, tja pfft dat loopt aardig in de papieren. Op BikeMotion rondgevraagd bij verdelers, 700 a 800 euro :o Desondanks elke euro waard, zeker bij het aantal kilometers wat ik er mee rij (naast het feit dat ik de bril ook in het dagelijkse leven als zonnebril gebruik).
Plaats reactie