Als ik al jullie positieve verhalen hoor, dan ga ik bijna aan mezelf twijfelen.
Ook vraag ik me af waarom er uberhaupt nog fietsen zonder belt en Rohloff worden gemaakt/verkocht/gebruikt.
MTB met riemaandrijving
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vooral omdat ze duur zijn en dus alleen voor echte veelfietsers interessant zijn (en zelfs dan pas op de lange termijn).ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 4 april 2019, 09:54 Als ik al jullie positieve verhalen hoor, dan ga ik bijna aan mezelf twijfelen.
Ook vraag ik me af waarom er uberhaupt nog fietsen zonder belt en Rohloff worden gemaakt/verkocht/gebruikt.
Daarnaast ook wat hoger gewicht, wat voor sportievere inzet (mtb / race) niet ideaal is.
Lees ff terug in dit topic, dan vind je heel veel voors en tegens.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 4 april 2019, 09:54 Ook vraag ik me af waarom er uberhaupt nog fietsen zonder belt en Rohloff worden gemaakt/verkocht/gebruikt.
Kort samengevat: het is niet voor iedereen en voor elke fiets zinvol. En binnen de groep voor wie het wél zinvol is beschikt niet iedereen over de benodigde dikke portemonnee om de initiële meerkosten te betalen.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Je bent de [sarcasme] tags vergetenThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 4 april 2019, 09:54 Als ik al jullie positieve verhalen hoor, dan ga ik bijna aan mezelf twijfelen.
Ook vraag ik me af waarom er uberhaupt nog fietsen zonder belt en Rohloff worden gemaakt/verkocht/gebruikt.
Maar hoeveel praktische ervaring heb je met deze setup? (Serieuze vraag!)
En als je er een derailleur opzet ervaar je de extra weerstand die je derailleur geeft.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 4 april 2019, 09:49 Als je dezelfde fiets op ojwt als singlespeed en met Rohloff, dan ervaar je de extra weerstand die de Rohloff geeft.
1. Voor een racefiets is het sowieso te zwaarThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 4 april 2019, 09:54 Als ik al jullie positieve verhalen hoor, dan ga ik bijna aan mezelf twijfelen.
Ook vraag ik me af waarom er uberhaupt nog fietsen zonder belt en Rohloff worden gemaakt/verkocht/gebruikt.
2. Voor een XC racer of een fully wordt je achterwiel te zwaar
3. Bij een fully moet je altijd compromissen in je frame-design doen of met een ketting en kettingspanner werken.
4. Pinion is door het gewicht op de BB fantastisch voor een MTB maar erg duur en heeft zich tegelijkertijd nog niet zo bewezen als Rohloff als het gaat om levensduur.
Voor de gemiddelde hardtail-recreant is Rohloff eigenlijk een behoorlijk goed systeem!
Ik denk toch echt dat een ketting minder betrouwbaar is, het is alleen trailside te repareren en dat is een groot voordeel. Er zijn heel erg veel mensen die tienduizenden kilometers met een belt rijden zonder enig probleem.MonkeyRider schreef: ↑do 4 april 2019, 09:41 Ik denk dat we wel onderscheid moeten maken tussen Rholoff en Gates belt drive. Rholoff kun je van alles van vinden, maar blijft vlgs mij wel heel (?) Beltdrives lijken toch echt minder betrouwbaar ( toevallig nu ook zelf kunnen constateren) en zeker niet repareerbaar onderweg. Vooral dat laatste lijkt mij een groot nadeel. Een ketting, schalmpje, pons, olie haal je overal wel vandaan, maar hoe veel riemen neem je mee onderweg??
Waar woke is, is vuur
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
In mijn ervaring is Rohloff juist niet bedoeld voor de gemiddelde mtb forum bezoeker, maar voor mensen die geen enkele zin in onderhoud (of talent voor) hebben. De ketting/cassette fietsen die ik bij de winkel langs zie komen voor onderhoud zijn er allemaal veel slechter aan toe dan de Rohloff riem fietsen. Compleet volgelopen derailleurwieltjes, kettingen die nooit worden schoongemaakt maar wel geolied, kettingkasten die zo vol meuk zitten dat de ketting standaard aanloopt en allemaal slecht schakelend door gerekte kabels, verroeste kabels of kromme padden. Dat soort mensen moeten bij een gebroken ketting ook gaan bellen voor hulp.
Voor die mensen heeft een fiets die 1x per jaar een beurtje nodig heeft en waar verder nooit naar hoeft te worden omgekeken alleen maar voordelen, en dan heb je geen last van wat extra gewicht in het achterwiel.
Voor een fiets die alleen als hardcore mtb wordt ingezet zou ik zelf ook kiezen voor derailleur en ketting, maar voor bijna alle Nederlandse mtb routes en toertochten voldoet een Rohloff gewoon prima.
(2000,- meerprijs is trouwens ook wat overdreven, SLX naar Rohloff upgrade kost bij ons 1.200,- meer.)
Voor die mensen heeft een fiets die 1x per jaar een beurtje nodig heeft en waar verder nooit naar hoeft te worden omgekeken alleen maar voordelen, en dan heb je geen last van wat extra gewicht in het achterwiel.
Voor een fiets die alleen als hardcore mtb wordt ingezet zou ik zelf ook kiezen voor derailleur en ketting, maar voor bijna alle Nederlandse mtb routes en toertochten voldoet een Rohloff gewoon prima.
(2000,- meerprijs is trouwens ook wat overdreven, SLX naar Rohloff upgrade kost bij ons 1.200,- meer.)
Precies, niet de mtb forum bezoeker maar de gemiddelde Nederlandse hardtail-recreant
Waar woke is, is vuur
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Even een andere invalshoek, dit is mijn commutert, Trek L500, ± € 1100,-. Erg hé?
Voorheen fietste ik het woon-werkverkeer met een hardtail en soms fully, het asfalt vaak gecombineerd met een eenvoudig bos ommetje of een UH rondje.
Met die nieuwe L500 (uiteraard) alleen asfalt en droog weer.
Low-end Shimano Nexus naaf, Gates crankstel en riem.
Dit fietst voelbaar zwaarder dan ketting / derailleur en genopt rubber, moest er flink aan wennen.
Inmiddels helemaal gewend want zo gaat dat.
De nexus groep schakelt niet bepaald geweldig, is bekend bij die groep.
Is de prijs dan ook naar, eigenlijk gewoon een prutsgroep die waarschijnlijk eerder naar de knoppen is dan de riem.
Als concept is riemaandrijving wat mij betreft echter wel een blijvertje, for sure 100%.
Om de bekende redenen, bij 'droog' no mud no MTB gebruik; muisstil, onderhoudsvrij, totaal geen omkijken naar.
Elk kwartaal een keer de blokkwast over het frame halen en klaar is Keesie.
In mijn geval vind ik het nadeel van zwaarder fietsen en matig schakelen van die prutgroep beslist niet opwegen tegen de voordelen.
Als ik de aanschaf van een nieuwe commuter over zou moeten doen?
Doorsparen tot ik voldoende poen op de plank heb liggen voor een asfaltcommuter met een Rohloff of Pinion naaf met riem. Geen ketting.
De nadruk ligt bij mij, net als bij TS, op woon-werk verkeer. Bos of UH ommetjes doe ik gepland en als ik dat van plan ben, pak ik een MTB.
Overigens zie ik helemaal nergens dat TS aankoopbedrag als probleem ziet.
(voor ik het vergeet, die remleidingen, zó leveren we anno 2018 een fiets af, inmiddels een goeie meter ingekort)
Voorheen fietste ik het woon-werkverkeer met een hardtail en soms fully, het asfalt vaak gecombineerd met een eenvoudig bos ommetje of een UH rondje.
Met die nieuwe L500 (uiteraard) alleen asfalt en droog weer.
Low-end Shimano Nexus naaf, Gates crankstel en riem.
Dit fietst voelbaar zwaarder dan ketting / derailleur en genopt rubber, moest er flink aan wennen.
Inmiddels helemaal gewend want zo gaat dat.
De nexus groep schakelt niet bepaald geweldig, is bekend bij die groep.
Is de prijs dan ook naar, eigenlijk gewoon een prutsgroep die waarschijnlijk eerder naar de knoppen is dan de riem.
Als concept is riemaandrijving wat mij betreft echter wel een blijvertje, for sure 100%.
Om de bekende redenen, bij 'droog' no mud no MTB gebruik; muisstil, onderhoudsvrij, totaal geen omkijken naar.
Elk kwartaal een keer de blokkwast over het frame halen en klaar is Keesie.
In mijn geval vind ik het nadeel van zwaarder fietsen en matig schakelen van die prutgroep beslist niet opwegen tegen de voordelen.
Als ik de aanschaf van een nieuwe commuter over zou moeten doen?
Doorsparen tot ik voldoende poen op de plank heb liggen voor een asfaltcommuter met een Rohloff of Pinion naaf met riem. Geen ketting.
De nadruk ligt bij mij, net als bij TS, op woon-werk verkeer. Bos of UH ommetjes doe ik gepland en als ik dat van plan ben, pak ik een MTB.
Overigens zie ik helemaal nergens dat TS aankoopbedrag als probleem ziet.
(voor ik het vergeet, die remleidingen, zó leveren we anno 2018 een fiets af, inmiddels een goeie meter ingekort)
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mooi fietsje hoor... als je die investering nog een keer gaat doen zou ik geen Pinion nemen. Pinion is gericht op het oplossen van het gewichtsverdelingsprobleem bij Rohloff. Er is meer weerstand (zie https://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgr ... ltungen-3/ al zijn er ook vraagtekens bij deze resultaten te zetten) en het is nog minder bewezen op de lange termijn. Voor een commuter lijkt Rohloff me idealer.Jan Willem schreef: ↑do 4 april 2019, 11:54 Doorsparen tot ik voldoende poen op de plank heb liggen voor een asfaltcommuter met een Rohloff of Pinion naaf met riem.
Waar woke is, is vuur
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Tsja, waar te beginnen. De titel van dit topic heet "MTB met riemaandrijving" en aangezien ik daar nu ruim 6 jaar ervaring mee heb + 12 jaar ervaring met Rohloff en inmiddels ruim 4 jaar met Pinion heb ik hier een paar conclusies uit de praktijk (ook van een klantenbestand van 55 personen die soortgelijk rijden, 95% MTB).
- Van alle klanten die sceptisch waren over de belt is er nooit een terug gegaan naar ketting, hoewel dat zeer eenvoudig mogelijk is bij zowel Pinion als Rohloff
- MTB gaat met beide systemen prima en qua snelheid maakt het eigenlijk niets uit (Rohloff zal een 2% lichter lopen en bij Pinion is je draaiende massa lichter (zelfs lichter dan bij derailleur systeem)..... allemaal gerommel in de marge voor de niet top wedstrijdrijder, heb geen idee wat een ketting onder de prut doet in de lichtste versnelling waarbij ie onder een erg extreme hoek staat .....).
- De levensduur is sterk afhankelijk van het gebruik, zwerft tussen de 2000km bij een dagelijkse strandrijder tot meer dan 25000 bij een mooi weer forens en alles daartussen. Ik geef mijn klanten altijd de schatting van 5000km MTB gebruik (dat is voor mij 5 jaar lang elke week een rondje Schoorl).
- Tijdens deze levensduur significant minder onderhoud, eigenlijk alleen poetsen voor de mooi.
- Ja, er breekt wel eens een belt, soms door slijtage soms door foute montage (nieuwe belt op oude tandwielen bv)en soms door een productie fout. Ikzelf heb nog nooit een belt gebroken (100kg + rijder met een aardig piek wattage, alleen MTB gebruik) maar ik fiets wellicht te weinig
- Het aantal gebroken kettingen van mijn fietsmaten die nog met een conventioneel derailleur systeem rijden is een factor tig hoger (ben echt de tel kwijt en de meesten rijden met hogere segment materiaal).
- Mijn conclusie, fijn, simpel, stil (geen gerammel), schakelt sneller zodra je ermee leert omgaan (klik is schakelen, je hebt niet nog een halve pedaalslag nodig).
- Nadelen, iets zwaarder, hoge aanschaf prijs (uitrekenen wat het omslag punt is vergeleken met derailleur is voor boekhouders, voor mij is het elke keer een cadeautje als ik mijn fiets uit de schuur pak en hij doet wat ie moet doen)
Uiteindelijk wel zelf frames gaan (laten) bouwen omdat het toenmalige aanbod Rohloff/Pinion MTB's qua rijbeleving niet konden bieden wat ik zocht.
Voor mij blijven interne schakelmechanismen de toekomst, er is geen andere offroad sport waarbij je versnellingsbak open en bloot in de elementen hangt en je ketting altijd scheef staat toch?
- Van alle klanten die sceptisch waren over de belt is er nooit een terug gegaan naar ketting, hoewel dat zeer eenvoudig mogelijk is bij zowel Pinion als Rohloff
- MTB gaat met beide systemen prima en qua snelheid maakt het eigenlijk niets uit (Rohloff zal een 2% lichter lopen en bij Pinion is je draaiende massa lichter (zelfs lichter dan bij derailleur systeem)..... allemaal gerommel in de marge voor de niet top wedstrijdrijder, heb geen idee wat een ketting onder de prut doet in de lichtste versnelling waarbij ie onder een erg extreme hoek staat .....).
- De levensduur is sterk afhankelijk van het gebruik, zwerft tussen de 2000km bij een dagelijkse strandrijder tot meer dan 25000 bij een mooi weer forens en alles daartussen. Ik geef mijn klanten altijd de schatting van 5000km MTB gebruik (dat is voor mij 5 jaar lang elke week een rondje Schoorl).
- Tijdens deze levensduur significant minder onderhoud, eigenlijk alleen poetsen voor de mooi.
- Ja, er breekt wel eens een belt, soms door slijtage soms door foute montage (nieuwe belt op oude tandwielen bv)en soms door een productie fout. Ikzelf heb nog nooit een belt gebroken (100kg + rijder met een aardig piek wattage, alleen MTB gebruik) maar ik fiets wellicht te weinig
- Het aantal gebroken kettingen van mijn fietsmaten die nog met een conventioneel derailleur systeem rijden is een factor tig hoger (ben echt de tel kwijt en de meesten rijden met hogere segment materiaal).
- Mijn conclusie, fijn, simpel, stil (geen gerammel), schakelt sneller zodra je ermee leert omgaan (klik is schakelen, je hebt niet nog een halve pedaalslag nodig).
- Nadelen, iets zwaarder, hoge aanschaf prijs (uitrekenen wat het omslag punt is vergeleken met derailleur is voor boekhouders, voor mij is het elke keer een cadeautje als ik mijn fiets uit de schuur pak en hij doet wat ie moet doen)
Uiteindelijk wel zelf frames gaan (laten) bouwen omdat het toenmalige aanbod Rohloff/Pinion MTB's qua rijbeleving niet konden bieden wat ik zocht.
Voor mij blijven interne schakelmechanismen de toekomst, er is geen andere offroad sport waarbij je versnellingsbak open en bloot in de elementen hangt en je ketting altijd scheef staat toch?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Jij gaat ervan uit dat de massa de juiste keuzes maakt? in Nederland rijden nog hele volksstammen metThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 4 april 2019, 09:54 Als ik al jullie positieve verhalen hoor, dan ga ik bijna aan mezelf twijfelen.
Ook vraag ik me af waarom er uberhaupt nog fietsen zonder belt en Rohloff worden gemaakt/verkocht/gebruikt.
- 2.1 banden op 3bar+
- zoveel mogelijk de lock-out aan
- een lycrapak van de plaatselijke wielervereniging
.... als dat de norm moet worden
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Ik wil je verhaal zeker niet in twijfel trekken, maar bovenstaande heb ik ook met mijn 'gewone' MTB (en racefiets en gravelracer). En ik ben absoluut geen poetser. Een interne naaf i.c.m. een riem heeft zeker minder onderhoud nodig, maar zo ontzettend veel aandacht heeft een ketting + derailleur nou ook weer niet nodig om het fatsoenlijk te laten functioneren. Uiteraard is dat afhankelijk van waar en wanneer je fietst. Ploeg je in het natte seizoen wekelijks door de modder dan zal het anders zijn. Maar dat laat ik aan de racefietsers over
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ik ben ook geen modderfietser hoor, alleen als het per ongeluk gebeurtklaast schreef: ↑do 4 april 2019, 14:11Ik wil je verhaal zeker niet in twijfel trekken, maar bovenstaande heb ik ook met mijn 'gewone' MTB (en racefiets en gravelracer). En ik ben absoluut geen poetser. Een interne naaf i.c.m. een riem heeft zeker minder onderhoud nodig, maar zo ontzettend veel aandacht heeft een ketting + derailleur nou ook weer niet nodig om het fatsoenlijk te laten functioneren. Uiteraard is dat afhankelijk van waar en wanneer je fietst. Ploeg je in het natte seizoen wekelijks door de modder dan zal het anders zijn. Maar dat laat ik aan de racefietsers over
Verder, als jij tevreden bent met wat je hebt is dat het belangrijkste Ik geef gewoon mijn ervaringen aan, heb ook ruim 20 jaar met derailleurs gereden, toen was er nog geen andere optie en had ik meer tijd om te poetsen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Er is denk ik ook geen "goed" of "fout" aan riemaandrijvingen, rholoff of pinion en technisch zeker mooie en interessante ontwikkelingen......maar het is de vraag of het "beter" is als een gewoon derrie-ketting systeem?
Was "beter" niet vijand van "goed"
Onderhoud aan kettingsystemen wordt zwaar overdreven; natuurlijk als je het spick&span wilt houden blijf je lekker bezig, maar met een mtb na een baggertochtje de boel ff afspuiten en regelmatig wat olie is ook goed. Een 1x systeem scheelt fors in chainstuck. Ik heb meer gezeur met irritant aanlopende schijfremmen dan met schakelsystemen.
Toen ik nog winterse mtb bagger-toertochten reed gooide ik na 1000-1200 km de ketting en cassette (SLX en goedkope KMC) in de kliko en met een nieuwe rijdt het dan ook weer goed. Mijn woonwerk (ook pekel) race-fiets draait met compleet originele105groep al 5000km met 4x pjr een wat grondiger schoonmaakbeurt en regelmatig olie.
Dus als je aan mij vraagt: moet ik investeren in Rohloff of Beltdrive voor meer fietsplezier?? Maar ik geef dan weer geld uit aan veel andere fiets onzin, waar ik best zonder mee zou kunnen
Was "beter" niet vijand van "goed"
Onderhoud aan kettingsystemen wordt zwaar overdreven; natuurlijk als je het spick&span wilt houden blijf je lekker bezig, maar met een mtb na een baggertochtje de boel ff afspuiten en regelmatig wat olie is ook goed. Een 1x systeem scheelt fors in chainstuck. Ik heb meer gezeur met irritant aanlopende schijfremmen dan met schakelsystemen.
Toen ik nog winterse mtb bagger-toertochten reed gooide ik na 1000-1200 km de ketting en cassette (SLX en goedkope KMC) in de kliko en met een nieuwe rijdt het dan ook weer goed. Mijn woonwerk (ook pekel) race-fiets draait met compleet originele105groep al 5000km met 4x pjr een wat grondiger schoonmaakbeurt en regelmatig olie.
Dus als je aan mij vraagt: moet ik investeren in Rohloff of Beltdrive voor meer fietsplezier?? Maar ik geef dan weer geld uit aan veel andere fiets onzin, waar ik best zonder mee zou kunnen