Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

ak-77 schreef: wo 3 april 2019, 17:52
Lars TB schreef: wo 3 april 2019, 17:02 Het ging me eerder om de nuance dat het eerste gezegd wordt door gebruikers en het tweede door mensen zonder de ervaring (en een eventueel vooroordeel).
Dat is een vrij bevooroordeelde interpretatie. Ik ken namelijk ook mensen die van een fully naar een hardtail zijn teruggegaan, of allebei hebben en in NL op de hardtail rijden, allemaal onder het motto 'je hebt het niet nodig'. Ikzelf zeg trouwens: "Je hebt het niet nodig, maar het gaat wel."
Ligt denk ik ook aan je instelling. Of je de snelste wil zijn of lekker avonturieren!
Het lijkt mij dat al is het maar 110mm een fully wat meer comfort kan bieden. En idd “nodig” is iets anders dan fijn of leuker vinden!
Ik heb overigens nog geen ervaring met een fully. Wel na de testdag 11 mei :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: wo 3 april 2019, 17:52
Lars TB schreef: wo 3 april 2019, 17:02 Het ging me eerder om de nuance dat het eerste gezegd wordt door gebruikers en het tweede door mensen zonder de ervaring (en een eventueel vooroordeel).
Dat is een vrij bevooroordeelde interpretatie. Ik ken namelijk ook mensen die van een fully naar een hardtail zijn teruggegaan, of allebei hebben en in NL op de hardtail rijden, allemaal onder het motto 'je hebt het niet nodig'. Ikzelf zeg trouwens: "Je hebt het niet nodig, maar het gaat wel."
Het ging ook niet zozeer om die specifieke kreten, maar meer dat er ook veel zaken worden geroepen waar geen onderbouwing in de vorm van ervaring bij is.

Als iemand zegt dat hij zo een fiets (wat voor 1 dan ook) heeft gehad en dat die niet/wel beviel, dan is dat een ervaring. Prima, juist goed, daar leer je van. Als iemand zegt op basis van aannames dat zo iets overbodig is of wel of niet werkt, dan is dat eerder een mening. En vooral als het over vering gaat komen nogal snel de vooroordelen naar boven. Maar er komen op het hele forum voldoende rare uitspraken over vrijwel ieder onderdeel langs, waarbij regelmatig met het einde van de wereld gedreigd wordt als je met een bepaald onderdeel rond gaat rijden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Wat ik zelf een heel aardige fully vind, is de Trek Fuel EX 9.7 29.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: wo 3 april 2019, 21:23 Maar er komen op het hele forum voldoende rare uitspraken over vrijwel ieder onderdeel langs, waarbij regelmatig met het einde van de wereld gedreigd wordt als je met een bepaald onderdeel rond gaat rijden... .
Helemaal eens. Rare mensen zijn er genoeg. Als je maar een fiets hebt. Eentje die het doet. De rest is icing on the cake.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Iedereen bedankt voor de reacties :) :-q
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Beetje ruig voor hier of niet?

https://www.yt-industries.com/en/cat/in ... tegory/509 dit al gezien?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Iets te ruig voor mijn portemonnee inderdaad! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Mrr schreef: do 4 april 2019, 18:51 Beetje ruig voor hier of niet?

https://www.yt-industries.com/en/cat/in ... tegory/509 dit al gezien?
De YT bedoel je? Want ik kan via de link niet zien welke je bedoeld.

Nadeel voor mij is dat alles zo ver ik weet bij YT echt alleen via internet gaat. Zijn schijnbaar wel goede fietsen!
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Die Cube is volgens mij beetje een Spectral maar dan 29” wielen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Rob91 schreef: do 4 april 2019, 17:14 Ook een mooie!

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... lack-2019/
Hele mooie inderdaad! Wordt een lastige keuze tussen deze, de Giant Anthem Advanced 29er 1 of de Trek Fuel EX 9.7 29....

Strikt theoretisch hè?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Nou, volgens mij is er nog wel een stuk meer keuze dan dat. Canyon, Norco, Radon, YT, Propain, Banshee, Commencal, om maar een paar merken te noemen die iets moois aanbieden in zijn prijsklasse. En volgens mij moet TS eerst maar eens een stukje gaan proefrijden op het één en ander om te kijken welke geo bij hem past. En of hij inderdaad een 150mm AM fiets wil of toch maar iets dat meer xc-trail gericht is. Dat is allemaal een kwestie van smaak.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

ak-77 schreef: do 4 april 2019, 21:26 Nou, volgens mij is er nog wel een stuk meer keuze dan dat. Canyon, Norco, Radon, YT, Propain, Banshee, Commencal, om maar een paar merken te noemen die iets moois aanbieden in zijn prijsklasse. En volgens mij moet TS eerst maar eens een stukje gaan proefrijden op het één en ander om te kijken welke geo bij hem past. En of hij inderdaad een 150mm AM fiets wil of toch maar iets dat meer xc-trail gericht is. Dat is allemaal een kwestie van smaak.
Ja ik wil liever een dealer in de buurt (Canyon in ehv) dus vandaar mijn merken!
Ik ga inderdaad proefrijden 11 mei, ik heb een lijstje gemaakt en hoop (de meesten wel denk ik) dat ik die daar kan testen! Maar kwam die cubes eigenlijk pas later achter!
En idd veerweg eens aanvoelen.
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

ak-77 schreef: do 4 april 2019, 21:26 of hij inderdaad een 150mm AM fiets wil of toch maar iets dat meer xc-trail gericht is. Dat is allemaal een kwestie van smaak.
Dat lijkt me ook wel wijsheid, ik durf te gokken dat je na wat testen en overpeinzen mogelijks nog wel eens wat meer naar de race kant komt dan naar het enduro verhaal..

Let wel, nogmaals: ik zou ook echt veel liever AM/Enduro biken, maar ik ben dan ook écht in het verkeerde land gesetled :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat denk ik ook. Ik zou niet 'doorschieten' naar AM/Enduro.
Het andere topic van je, dat gesloten mocht worden, begon als volgt (copy paste):

"Ik woon in Helmond, ik ben 26 jaar en mijn lengte is ongeveer 176.

Ik heb om .... redenen laatste jaren (behalve vorig jaar 1 dagje ...) niet veel kunnen fietsen/mountainbiken. Als het ... wil ik erg graag weer gaan mountainbiken en ook wat serieuzer. Over het algemeen het vooral meest in Nederland, maar ik wil dan ook vaker richting de Ardennen, Duitsland, en wellicht zelfs Oostenrijk/de Alpen.
Daarom ben ik me op een nieuwe mountainbike aan het oriënteren, en het liefst een Fully 27,5" Trail (dus niet meer echt heel racey). Ik wil goed kunnen klimmen maar ik houd vooral ook van lekker afdalen. (ik heb nu nog een al redelijk oude 26'' van ongeveer 800 euro)

Mijn budget ligt nu zo rond de €2.500.
Ik heb veel op internet al gezocht, op het Forum gekeken en adviezen gevraagd in winkels.

Ik heb al 2 modellen waar ik vooral naar kijk en dat is vooral de CUBE STEREO 120 HPC (€2.799)
SLT (€2.799) maar ook nog de CANNONDALE HABIT 4. (Ik hoop dat ik wat kortingen kan krijgen) :-{ ".

Gezien je wensen, de plek waar je woont en veelal rijdt, je voorkeuren en 'ervaring in de bergen' (nog niet), denk ik dat je op dit moment het best af bent met, (@Lars, let op), een 29" Trailbike, met ongeveer 120-130mm, die en goed klimt, en goed daalt, en hier vlot is, die niet te zwaar is. Daar kun je heel lang, jaren, mee vooruit, ook in de Ardennen, Dtsl en evt de Alpen. Voor jou -op dit moment- een prima allrounder. Deze moderne bikes kunnen wat voorheen nog voorbehouden was aan AM's... potentie zat dus, voor nu.

Ben je eenmaal echt ervaren in dat zwaardere terrein, ga je je grenzen nog verder verleggen, dan komt er na een paar jaar meestal vanzelf weer een moment dat je een nieuwe bike wil. Als je genoeg ervaring hebt opgedaan en de nodige skills hebt ontwikkeld kun je concluderen dat die zodanig zijn dat je het lekker bij een nieuwe trailbike houdt. Of zijn je skills zodanig en wil je nog technischer/zwaarder in de Alpen kunnen rijden, of trailparken gaan bezoeken en daar de zwaarste lijnen gaan rijden, dan kun tzt altijd nog overstappen op iets wat nog meer richting AM of Enduro gaat.

Ik zou lekker met een 29" Trailbike gaan beginnen in jouw geval, en dus binnen die categorie verder gaan zoeken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie