ak-77 schreef: ↑ma 1 april 2019, 23:47
Mrr schreef: ↑ma 1 april 2019, 10:39
En naar wat ik lees komt daar dan TRAIL hierzo bij:
XC race 100mm
XC marathon 100-120mm
XC tour 120-130mm
TRAIL - 120 - 140mm
AM 130-150mm
Enduro >150mm
Freeride/DH
Voor zover ik er wat van begrepen heb is trail er een paar jaar terug tussen gefrommeld omdat a) de verschillende versies van xc nogal verwarrend waren en b) door betere vering en geo de wat korter afgeveerde all-mountains steeds beter konden klimmen en misschien c) omdat die "xc tour" naam nooit zo populair is geweest. Dus er moest een naam komen voor mensen die gewoon een beetje willen fietsen in de bergen, op en neer over de paden. Dat hebben ze dan maar trail genoemd. Wat natuurlijk ook een beetje verwarrend is want behalve misschien freeride gaan alle soorten mtb over paden, van xc wedstrijden tot downhill.
Het lijstje van Aurelius is wat de Duitsers van Bike gepromoot hebben. En een paar jaar terug was dat iets zinniger, omdat fietsen dichter bij elkaar lagen. Maar nu zijn er wat grotere verschillen en is een iets andere benaming weer wat duidelijker.
Wat 'trail' betreft noemden de Amerikanen van onder ander het blad Mountainbike Action alles wat niet hardcore wedstrijdgericht was (dus geen Rockshox SID voorvork had...) al trailbike. En dat dus al 25 jaar geleden. Geen nieuwe term en ook al jaren in gebruik bij de meeste fabrikanten. In dat opzicht zorgt Bike dus voor verwarring en is het beter de aanduiding van de fabrikanten aan te houden.
Je ziet de term trail al weer wat breder worden. All Mountain was eerst nog in gebruik voor de fietsen vlak onder de echte enduro's, maar zoals Aurelius al zegt: fietsen worden een stuk capabeler. En dus worden er nu wat grotere stappen gemaakt.
XC is voor sportief gebruik, cross country, marathon en Strava. Meestal 100 mm, maar ook met 120 mm, af en toe 'opgeruigd' met een voorvork met een centimetertje meer veerweg voor nog een fractie meer controle als je toch niet voor het laagste gewicht gaat.
Trail is dus eerder allround gebruik. Naast de iets gemoedelijkere zithouding (meer controle) en geometrie (meer controle) is ook de vering duidelijk minder stug afgesteld (meer controle!). En ook de laatste generatie 150 mm bikes zijn prima allround in te zetten. Dus de aanduiding AM vervalt hier een beetje.
Enduro is voor de echt dikke dingen die nog wel omhoog te fietsen zijn. Maar hier moet je echt gaan werken om de gang er in te houden. Zithouding en afstelling van de vering zijn het grote verschil. Je kunt er nog steeds mee over de Nederlandse tracks, maar dat is of je met een omafiets de Alpe d'Huez op gaat: met goede conditie ben je nog steeds sneller dan anderen, maar ideaal is het niet.
Freeride als segment voor fietsen bestaat nauwelijks meer. Dat zijn nu gewoon downhill bikes of dikkere enduro's.
En natuurlijk lopen segmenten in elkaar over, is de zithouding misschien juist maatgevend, maar in andere gevallen nog steeds de veerweg.