Licht en goedkoop stuur betrouwenbaar..

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

Mijn FlyXii stuur binnen en direct gewogen.. betreft de 660mm en hij weegt maar slechts 167gram voor een prijs van 40 dollar..

Afbeelding

is het serieus mogelijk om voor zo weinig geld een goed en licht stuur te maken? laatste wat ik namelijk wil is dat me stuur in een afdaling breekt...

gaan ik dit stuurtje vertrouwen of...? wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Persoonlijk zou ik bij een onderdeel dat zo essentieel is voor je veiligheid geen risico nemen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Zijn er geen tests of revieuws over het stuur te vinden?
Sneeuwmonster
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

sama schreef: wo 3 april 2019, 16:03 Zijn er geen tests of revieuws over het stuur te vinden?
van deze helaas niet, wel van de drop bars
v_schultinge

Zou 't niet doen. Desnoods koop je een 250gr. alu stuur van Ritchey ofzo. Maar als je een carbon stuur koopt zou ik er één nemen met alle Europese goedkeuringszegels.
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

v_schultinge schreef: wo 3 april 2019, 16:09 Zou 't niet doen. Desnoods koop je een 250gr. alu stuur van Ritchey ofzo. Maar als je een carbon stuur koopt zou ik er één nemen met alle Europese goedkeuringszegels.
250gram is al aan uitdaging haha voor een normale prijs.. meer als 100 euro ga er niet voor uit geven.. wil graag ook iets breder als 660mm..
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

ow wacht.. deze is wel nice: https://www.bike-discount.de/en/buy/six ... ack-414289

wel bijna 2x zo zwaar... maja liever 150 gram extra dan me nek breken :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inmiddels douwen die Chinezen bijna alle onderdelen voor productieprijs + een paar procentjes de markt op. Geen marketing, geen tussenpartijen en waarschijnlijk ook geen claims die ze behandelen, dus geen dure verzekering.

Dan is die 40 dollar best een realistische prijs.

Tel daarbij op dat de Chinezen die direct verkopen onder min of meer eigen naam, weten dat je niet al te grote troep moet leveren.


Misschien dat een merk als Renthal ieder stuur door de scanner laat halen, maar verder doet zelfs Syntace dat niet. Dus dit stuur kan net zo goed zijn als Syntace.

Hooguit kun je pech hebben.


Maar als ik alles bij elkaar op tel, is het geen heel grote gok. Hooguit zou ik bij (al het) lichtgewicht materiaal zorgen dat ik mijn wielen aan de grond houd en er ook niet in Finale Ligure mee gaan raggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

ik heb in het verleden wel met 2 of 3 chinese carbonsturen rondgereden die via aliexpress waren gekocht. wel goed reviews lezen en eentje uitkiezen die niet te goedkoop is en toch voldoende orders heeft. Ik heb geen zware enduro dingen ermee gedaan maar het was ook niet enkel even op de weg fietsen wat ik ermee deed. Ik leef gelukkig nog :D
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

De vraag is vooral of je lekker op je fiets zit.

Als hier op het forum 60% zegt dat het best kan en 30 % zegt van niet dan nog een procentje of 10 dat zich niet durft uit te laten..

Vertrouw je het dan voldoende om zonder stress op die fiets te zitten?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Victor1977 schreef: wo 3 april 2019, 16:55 ik heb in het verleden wel met 2 of 3 chinese carbonsturen rondgereden die via aliexpress waren gekocht. wel goed reviews lezen en eentje uitkiezen die niet te goedkoop is en toch voldoende orders heeft. Ik heb geen zware enduro dingen ermee gedaan maar het was ook niet enkel even op de weg fietsen wat ik ermee deed. Ik leef gelukkig nog :D
Ik heb er ook twee gehad van de Ali. Gesorteerd op meest verkocht, reviews gelezen en de gok gewaagd. Nummer 1 uitgevoerd in 3k carbon was prima, slechts 115 gram bij 720mm. Gewoon mee gereden zonder te ontzien en nog steeds heel.

Met nummer twee – merkloos modelletje van 760 mm breed in UD carbon – had ik iets minder geluk. Daar ben ik gelijk de eerste rit mee OTB gegaan en hoppekee twee 4cm lange scheuren in de lengterichting. Het goede nieuws is dat je met die scheuren dus gewoon naar huis kan rijden. Daarna heb ik hem meteen vervangen voor een alu Ultimate Use Nail, in de uitverkoop voor rond de €80. Die weegt volgens Use 234 gram en is gemaakt voor enduro. Ik voel het verschil niet maar rij nu wel een stuk meer onbezorgd rond. Wat die 5x hogere aanschafprijs meer dan goedmaakt.

Het kapotte stuur heb ik na demontage nog geprobeerd te breken. Wat niet lukte. Zelfs kapot zijn ze tamelijk sterk en ze breken dus niet heel abrupt (N=1).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Allereerst: doen wat je zelf wilt.

Maar wat ik zou doen: alleen voor gerenommeerde sturen gaan. Het punt is dat zo'n goedkope Chinees inderdaad heel goed KAN zijn, maar je weet het niet zeker. Bij een merk als Syntace weet je het wel zeker, die hebben een kwaliteitscontrole die gewoon goed is.
Keith Bontrager zei het al: strong, light, cheap: pick two ;-)

Bij carbon kunnen flinke verschillen in de kwaliteit zitten, het is grotendeels handwerk. Dus je kunt een prima exemplaar treffen, maar ook een tijdbommetje. De Duitse Bike test weleens sturen, en dan altijd drie exemplaren van hetzelfde type. Die ondergaan een vastgelegde (zware) testcyclus, en dan wordt er gekeken hoe lang dat stuur het volhoudt. Bij 200.000 cycli stopt de test, als een stuur dat haalt weet je zeker dat het goed is.

Wat vaak voorkomt is dat een stuur het wel haalt, maar een ander (van hetzelfde type) niet, die gaat dan bij 30.000 kapot of zo. Het kan dus dat jij die goede treft, maar het kan ook zijn dat je de slechte treft...
Nu is een populatie van drie geen representatief onderzoek, maar als niet alledrie de sturen ongeveer hetzelfde scoren weet je wel dat er met de qc van die fabrikant iets niet helemaal goed gaat. Syntace sturen halen altijd het einde van de test, dat zegt wel iets.
(leuk filmpje van hun testmachine in actie: https://www.youtube.com/watch?v=naKNnwWcY0o )

Jouw keus hoe je met deze info omgaat.
Ik geef liever of meer geld uit, of ik kies voor een wat zwaarder (alu) stuur als ik niet zoveel wil uitgeven. Ik zou me gewoon onprettig voelen als ik niet zonder enige twijfel op mijn stuur kan vertrouwen.

En soms heb je geluk en zijn er leuke aanbiedingen van goede sturen...
Ik heb zo een Syntace bij RCZ gekocht voor 80 euro, 740mm riser. Op dit moment komen er af en toe Answer sturen voorbij voor leuke prijsjes, dan moet je wel een kortingscode invullen die je via de nieuwsbrieven krijgt.
Aanmelden is zo gedaan, hou er wel rekening mee dat je vanaf dat moment twee nieuwsbrieven per dag krijgt... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

Top goed verhaald! :-q RCZ ken ik al, heb daar me voorvork besteld.. wacht er al 4 weken op.. betreft zo als hun het noemen een private-sale..
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 3 april 2019, 16:49 Inmiddels douwen die Chinezen bijna alle onderdelen voor productieprijs + een paar procentjes de markt op. Geen marketing, geen tussenpartijen en waarschijnlijk ook geen claims die ze behandelen, dus geen dure verzekering.

Dan is die 40 dollar best een realistische prijs.

Tel daarbij op dat de Chinezen die direct verkopen onder min of meer eigen naam, weten dat je niet al te grote troep moet leveren.


Misschien dat een merk als Renthal ieder stuur door de scanner laat halen, maar verder doet zelfs Syntace dat niet. Dus dit stuur kan net zo goed zijn als Syntace.

Hooguit kun je pech hebben.


Maar als ik alles bij elkaar op tel, is het geen heel grote gok. Hooguit zou ik bij (al het) lichtgewicht materiaal zorgen dat ik mijn wielen aan de grond houd en er ook niet in Finale Ligure mee gaan raggen.
Nou zou ik zoiets echt niet gaan vergelijken met syntace... Die hebben een foutmarge van praktisch 0% en geven de clearance, zelfs voor hun carbonsturen, af voor DH.
Nu kun je er wel een paar breken voordat je aan de aanschafprijs van Syntace zit, maar ik zou het risico van een gebroken stuur niet graag ervaren... :wink:

https://www.pinkbike.com/news/syntace-v ... -2010.html

https://www.youtube.com/watch?v=g95hTUX6z40

https://www.youtube.com/watch?v=7806Haec2HE
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Goede kwaliteitscontrole implementeren kost geld. Goede reviews zeggen niet zo veel als het een fabriek is die een week voordat jij bestelt overstapt op een andere grondstof leverancier zonder uitgebreid te testen of de kwaliteit wel hetzelfde is, om maar eens wat te noemen. Als je lichtgewicht onderdelen wilt zit je altijd al een beetje op de rand van wat er kan. Dan moet je dus het vertrouwen hebben dat de fabrikant alle maatregelen neemt om te zorgen dat ook dat ene stuur van jou niet over die rand heen gaat.
Als jij bij deze fabrikant dat gevoel hebt, prima.
Ik heb weinig problemen met goedkoop Ali spul als het om overgedimensioneerd alu gaat. Maar lichtgewicht carbon zou ik zelf van een gerenommeerde fabrikant kopen.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie