MTB met riemaandrijving

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

corex schreef: di 2 april 2019, 20:53 En je hebt ook geen grote mond. Een echte Baron! :-q
Nu heb ik Lars hoog zitten, maar ik kan slecht tegen mijn verlies....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef: di 2 april 2019, 20:44 Nu was ik niet bijzonder goed in wiskunde, maar...
Damn...

Dat had zonder rekenwonder ook gekund... Ik zat helemaal de verkeerde kant op te rekenen (uit mijn hoofd). Was ook een beetje dom :-{


Oké, stom ding die Rohloff naaf!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

[

Een alternatief ter overweging: voor het geld van een Santos met Rohloff koop je 2 fietsen: een snelle (trekking)fiets met Alfine naaf en riem voor ritjes over verhard in NL, plús een mtb met derailleurversnelling voor offroad ritten in NL en voor je vakanties in het buitenland. :-q
[/quote]

Bedankt voor het meedenken!
EmTeeBee,
Deze optie, een snelle riem mtb erbij kopen zat ik me vandaag ook al te bedenken.
Het gaat me er nog niet eens om wat goedkoper is; riem versus ketting.
Voor mij is het bepalend dat een mtb goed en lekker rijdt.
Een ketting die niet vuil wordt en een derailleur die altijd goed werkt zou nog mooier zijn. Helaas is dat nog niet te koop.
De Santos 4.29 vind ik heel mooi uitzien. Voordeel is dat je die grotendeels zelf naar eigen wens kunt samenstellen.
Nadeel is dat die best zwaar is. Ik weet niet hoe dat in de praktijk mee of tegenvalt.
Andere merken hebben ook mtb's met riem, maar de meeste vind ik niet mooi uitzien. Het zijn geen echte mtb's.
De Idworx met riem vind ik op dit moment samen met de Santos 4.29 de mooiste.
Ik kijk nog even aan wat er nog meer op dit gebied te koop is.
Hoe meer ik me hierin verdiep, des te moeilijker wordt de keus.
De diverse schakelsystemen Alfine, Rohloff of Pinion maken de keus niet gemakkelijker.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 20:26
klaast schreef: di 2 april 2019, 16:09 ... zinnig wilt adviseren.
...
Wat is zinnig.

Ik doe 5.000 km per jaar met de auto en wil een Rolls Royce kopen.

Dat zou dus niet mogen?
Nou haal je wat dingen door elkaar. Als iemand voor 5.000km per jaar een RR wil kopen of voor 1x in de week 10km een Santos dan moet diegene dat helemaal zelf weten. Maar een zinnig advies is wat anders. Als iemand een luxe auto zoekt voor 5.000km per jaar en om advies vraagt dan is een RR niet het meest voor de hand liggende advies. En als de auto dan ook nog dienst moet doen als een stadsauto dan is het helemaal geen zinnig advies. IMHO uiteraard.
TS neigt naar een zeer goede fiets voor woon-werkverkeer die lekker rijdt, vrijwel geen onderhoud nodig heeft en extreem duurzaam is. Allemaal eigenschappen waar je plezier van hebt, of je nu veel of weinig fiets. Te duur kan TS zelf het beste bepalen. O ja, je kunt er ook het terrein mee in.
Dat 'extreem duurzaam' heeft TS niet als eis of wens geformuleerd. Bij een beperkt aantal km zul je het verschil tussen heel duurzaam en extreem duurzaam ook niet merken lijkt me dus er altijd plezier van hebben is maar de vraag. En al dan niet (te) duur moet TS idd maar zelf beoordelen. Zoals ik hierboven ook aangaf vind ik het '1 Rohloff MTB' mede niet erg sterk omdat je dan (met name in het terrein) compromissen moet sluiten. Voor het geld dat TS bereid is te investeren kun je prima de 'gewone' MTB erbij houden en een andere fiets voor Woon-werk kopen. Desnoods een Santos met Rohloff en riem.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bettina schreef: di 2 april 2019, 22:01 Andere merken hebben ook mtb's met riem, maar de meeste vind ik niet mooi uitzien. Het zijn geen echte mtb's.
Het enige probleem van de Santos is dat die als mtb wat ... hmmm ... lomp is. Eigenlijk is het een trekkingfiets zonder drager.

Zoals je zei, vooral woon-werk: uitstekend. Die paar keer mountainbiken (waarschijnlijk niet te ruig): prima.

Maar als mtb zijn er veel betere keuzes te maken: wendbaarder, lichter, meer vertrouwen.


Dus als je de nadruk echt meer op 'mountainbike' wilt leggen, dan moet je iets verder kijken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

klaast schreef: di 2 april 2019, 22:26 Dat 'extreem duurzaam' heeft TS niet als eis of wens geformuleerd.
Dat zeg ik ook niet. Lees dat eerst even goed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 22:30
klaast schreef: di 2 april 2019, 22:26 Dat 'extreem duurzaam' heeft TS niet als eis of wens geformuleerd.
Dat zeg ik ook niet. Lees dat eerst even goed.
Ik heb prima gelezen dat je het hebt over de fiets waar TS naar neigt. Maar uit zijn input is niet op te maken of dat extreem duurzame een bewuste of toevallige keuze is. En het doet niets af aan de andere bezwaren. (Waar je het blijkbaar wel mee eens bent).
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Bettina schreef: di 2 april 2019, 22:01
Deze optie, een snelle riem mtb erbij kopen zat ik me vandaag ook al te bedenken.
Is er een specifieke reden dat de aparte woon-werkfiets een MTB moet zijn?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 14:48 [

Bij XT: 4x cassette, 8x ketting, 2x voorblad, 2x der. wieltjes: €750,-.
Dan koop je dus beter SLX in de uitverkoop want dan kost hetzelfde spul dat even lang meegaat ineens minder dan de helft. XT heb je helemaal niet nodig voor woon werk.
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

klaast schreef: di 2 april 2019, 22:37
Bettina schreef: di 2 april 2019, 22:01
Deze optie, een snelle riem mtb erbij kopen zat ik me vandaag ook al te bedenken.
Is er een specifieke reden dat de aparte woon-werkfiets een MTB moet zijn?

Een Gazelle damesfiets zou ook mogelijk zijn voor mijn woon/ werkverkeer.
Die komt misschien zodra ik 85 wordt. Met een motortje er bij.

Net zoals er mensen bestaan die een terreinauto kopen zonder ooit naast de weg te willen rijden, zo wil ik een mountainbike hebben.
Regelmatig maak ik op weg naar huis een omweg door het bos.
En met vakantie gaat mijn mtb altijd mee.
Meestal richting Eifel of Zwarte Woud omgeving Freiburg.
Laatst gewijzigd door Bettina op di 2 april 2019, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je eerlijk bent moet je toegeven dat een riem(aandrijving) zelden zn beloofde levensduur haalt (zeker niet op een mtb).
En een Rohloff (en Pinion) hebben een aanzienlijke inwendige wrijving die je met je beentjes moet overwinnen.
Ik vind het een mooi stukje techniek, maar alleen om naar te kijken, niet om op te fietsen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Bettina schreef: di 2 april 2019, 23:14 Een Gazelle damesfiets zou ook mogelijk zijn voor mijn woon/ werkverkeer.
Die komt misschien zodra ik 85 wordt. Met een motortje er bij.

Net zoals er mensen bestaan die een terreinauto kopen zonder ooit naast de weg te willen rijden, zo wil ik een mountainbike hebben.
Regelmatig maak ik op weg naar huis een omweg door het bos.
En met vakantie gaat mijn mtb altijd mee.
Meestal richting Eifel, zuiden van het Zwarte Woud.
Wat ik bedoelde: als je naast je huidige MTB een andersoortige fiets met duurzame aandrijving koopt dan biedt je dat ook meer mogelijkheden. Met een Santos Race Lite of een Cross Lite b.v. heb je een betrouwbare woon-werk fiets die een aanvulling is op de MTB. Met die Cross Lite kun je ook gewoon je omweggetjes door de NL bossen doen. Maar er zijn mensen die kromme sturen haten dus vandaar mede mijn vraag waarom het specifiek een MTB moet zijn. Van mij hoef je niet op een in jouw ogen inferieure fiets te rijden hoor.
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 april 2019, 23:20 Als je eerlijk bent moet je toegeven dat een riem(aandrijving) zelden zn beloofde levensduur haalt (zeker niet op een mtb).
En een Rohloff (en Pinion) hebben een aanzienlijke inwendige wrijving die je met je beentjes moet overwinnen.
Ik vind het een mooi stukje techniek, maar alleen om naar te kijken, niet om op te fietsen...
Het maakt mij niet uit hoe lang een riem meegaat.
Primair is dat een mtb goed rijdt en ook altijd goed schakelt.
Als een Rohloff en een Pinion inderdaad een aanzienlijke inwendige wrijving hebben, dan is voor mij een derailleurversie de betere keus.
Ik denk dat ik bij Santos of een Santos dealer ga informeren voor een proefrit.
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

klaast schreef: di 2 april 2019, 23:30
Bettina schreef: di 2 april 2019, 23:14 Een Gazelle damesfiets zou ook mogelijk zijn voor mijn woon/ werkverkeer.
Die komt misschien zodra ik 85 wordt. Met een motortje er bij.

Net zoals er mensen bestaan die een terreinauto kopen zonder ooit naast de weg te willen rijden, zo wil ik een mountainbike hebben.
Regelmatig maak ik op weg naar huis een omweg door het bos.
En met vakantie gaat mijn mtb altijd mee.
Meestal richting Eifel, zuiden van het Zwarte Woud.
Wat ik bedoelde: als je naast je huidige MTB een andersoortige fiets met duurzame aandrijving koopt dan biedt je dat ook meer mogelijkheden. Met een Santos Race Lite of een Cross Lite b.v. heb je een betrouwbare woon-werk fiets die een aanvulling is op de MTB. Met die Cross Lite kun je ook gewoon je omweggetjes door de NL bossen doen. Maar er zijn mensen die kromme sturen haten dus vandaar mede mijn vraag waarom het specifiek een MTB moet zijn. Van mij hoef je niet op een in jouw ogen inferieure fiets te rijden hoor.
Klaast,
Ik vind niets inferieur. Ik geef antwoord waarom ik juist een mtb wil. De Santos Race Lite en de 4.29 zijn trouwens bij mij in overweging.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 april 2019, 23:20 En een Rohloff (en Pinion) hebben een aanzienlijke inwendige wrijving die je met je beentjes moet overwinnen.
Ik vind het een mooi stukje techniek, maar alleen om naar te kijken, niet om op te fietsen...
Kun je dat onderbouwen? Ik heb het nooit zo ervaren en heb nog nooit een onderzoek de weerstand aanzienlijk horen noemen...

Zie bijvoorbeeld http://www.cyclingabout.com/speed-diffe ... x-systems/
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie