Ik heb de achtervering bijna altijd op de midden stand (firm) staan, ook op asfalt.
Fiets deint dan nauwelijks, het is een kwestie van experimenteren met de druk en het instellen van de rebound.
Een enkele keer als ik veel asfaltkm's maak dan lock ik voor en achter en heb je een hardtail.
Op de buckelpiste in Leersum, het laatste stuk van Ginkelduin zet ik de dempers maximaal open, geweldig om dan te kunnen blijven zitten en maximaal over de track te gaan.
Moet wel bekennen dat ik in Leersum uit het zadel kom om de heftigte klappen op te vangen.
Dus plush kan door minder druk met relaxtere rebound.
Responsive kan met meer druk en snellere rebound, kwestie van proberen.
Neuron, Spectral, Fuel EX, Occam, Habit of Stumpjumper?
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
Thx (:futura schreef: ↑vr 29 maart 2019, 20:39 Ik heb de achtervering bijna altijd op de midden stand (firm) staan, ook op asfalt.
Fiets deint dan nauwelijks, het is een kwestie van experimenteren met de druk en het instellen van de rebound.
Een enkele keer als ik veel asfaltkm's maak dan lock ik voor en achter en heb je een hardtail.
Op de buckelpiste in Leersum, het laatste stuk van Ginkelduin zet ik de dempers maximaal open, geweldig om dan te kunnen blijven zitten en maximaal over de track te gaan.
Moet wel bekennen dat ik in Leersum uit het zadel kom om de heftigte klappen op te vangen.
Dus plush kan door minder druk met relaxtere rebound.
Responsive kan met meer druk en snellere rebound, kwestie van proberen.
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
Lars TB schreef: ↑di 26 maart 2019, 20:08Flow&Co schreef: ↑di 26 maart 2019, 17:03 Als je de Scott Genius op het oog had, maar toch op 120/130mm fietsen wil richten, kijk dan eens naar de Spark.
120mm voor en achter en lijkt een in hetzelfde hokje te passen als de OneTwenty, Occam en Neuron als all round bikes met het stukje tekst "long days in the saddle" in de marketing verhaaltjes.
Spark is toch echt iets sportiever wat zithouding en afstelling van de vering betreft, het is meer een xc-bike met meer reserve en in dat opzicht een geheel andere fiets dan bijvoorbeeld een Trek Fuel EX of die andere genoemde bikes.
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
Nou ja dat valt eigenlijk best mee... Je leest vaak bij de Fabrikant enzo “ruig” “ruiger” terrein. Dat geeft me hoop als ik dat bij een bv 130mm mtb zie.
Maar dan lees ik weer reviews en dan lees je weer bij “te ruig” terrein kun je beter eentje kiezen met meer veerweg. Of echt veel naar XC neigt.
Wat is “ruig”. Op YouTube zie ik verschillende “ruige” dalingen en beklimmingen.
Overigens zal het ook wel weer liggen aan hoe goed je kunt rijden.
En die Neuron baal ik van dat die ik mooi vind weer net 2x11 is.. Nu zullen mensen weer zeggen dat je daar ook niet op moet letten maar goed. Die daarboven is weer veel duurder
En zo lees je bij elke fiets weer iets anders haha.
Bike maatjes haha! Ik weet niet hoe oud je bent en waar je precies woont maar misschien eens uitstapjes maken zou nog best kunnen! Ik kan nog wel wat fietsmaatjes met dezelfde instelling als ik gebruiken
Qua sport was ook liever in Zwitserland of Canada geboren haha.
Omdat ik in Nederland rijden vaak “gewoon verldrijden op een mountainbike” noem.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Tja, je kan je helemaal dood lezen aan reviews maar dat zegt nix over hoe jij op een fiets rijdt. Ik heb "maar" 115mm achter maar dat houdt me niet tegen om dingen te doen die je officieel met 130mm moet doen.
Wat ik wil zeggen is dat je je niet moet blind staren op 10mm meer of minder veerweg, met 130mm kan je veel meer dan dat je nu kan en nog vele jaren vooruit. Tegen de tijd dat je alleen nog maar bikeparks rijdt, is het sowieso weer tijd voor een nieuwe fiets
Wat ik wil zeggen is dat je je niet moet blind staren op 10mm meer of minder veerweg, met 130mm kan je veel meer dan dat je nu kan en nog vele jaren vooruit. Tegen de tijd dat je alleen nog maar bikeparks rijdt, is het sowieso weer tijd voor een nieuwe fiets
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 410
- Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
- Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB
Ik stond voor een vergelijkbare keuze en ik rijd sinds kort een aluminium Spark. Ik heb niet heel veel vergelijkingsmateriaal maar ik ben erg tevreden over de rijeigenschappen Het is een fijne fiets voor bijvoorbeeld de Utrechtse heuvelrug, waar je steeds kleine hoogteverschillen hebt. De fiets blijft dan goed op snelheid en geeft veel vertrouwen. Op erg vlakke (en saaie) Nederlandse rondjes zou ik het zelfs een beetje overkill noemen en misschien eerder voor een spark RC gaan (als je graag een full suspension wilt). Daarnaast heeft de fiets naar mijn idee nog best wat reserve voor ruiger terrein. Het hangt er een beetje vanaf waar je de fiets voor wilt inzetten, maar voor overwegend gebruik in Nederland, een redelijk comfortabele zit en regelmatig gebruik in het buitenland lijkt het me een goede keuze. Voor het echt ruige werk en overwegend gebruik in het buitenland is een nog meer trail gerichte fiets wellicht een betere keuze.
Gr,
Je maakt het jezelf vooral heel moeilijk. Zo fout kun je niet gaan. Dus of koop gewoon iets of ga heel veel proefrijden en stop met piekeren!Rob91 schreef: ↑di 2 april 2019, 16:18Nou ja dat valt eigenlijk best mee... Je leest vaak bij de Fabrikant enzo “ruig” “ruiger” terrein. Dat geeft me hoop als ik dat bij een bv 130mm mtb zie.
Maar dan lees ik weer reviews en dan lees je weer bij “te ruig” terrein kun je beter eentje kiezen met meer veerweg. Of echt veel naar XC neigt.
Wat is “ruig”. Op YouTube zie ik verschillende “ruige” dalingen en beklimmingen.
Overigens zal het ook wel weer liggen aan hoe goed je kunt rijden.
En die Neuron baal ik van dat die ik mooi vind weer net 2x11 is.. Nu zullen mensen weer zeggen dat je daar ook niet op moet letten maar goed. Die daarboven is weer veel duurder
En zo lees je bij elke fiets weer iets anders haha.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Je hebt het over het BKXC, volgens mij bedoel je daarmee het Belgisch Kampioenschap Cross Country. Dat is hardcore XC en niet eens een heel klein beetje trail... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
BKXC is totaaaaal iets anders Lars.
Het is een Amerikaans YouTube kanaal en die kerel leeft d.m.v sponsors en donaties van Mountainbiken over de hele wereld waar hij echt de vetste trails rijd!
https://www.youtube.com/channel/UC3DFdy ... KCyQTHLGzA
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
Ik ga naar de testdag van Bike-Freak Magazine, daar komen iig al Canyon en Merida.
Misschien ook iets voor jou?
Het is hier in Noord Brabant in Dorst dus misschien nog wel te doen?
https://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb ... -mei-2019/