Pike 2018 upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Stel je hebt een 140mm trail fully, weegt 100KG en wilt een vork die én goed aanspreekt aan het begin van de slag en niet door de travel heen vliegt tot de tokens hun werk echt gaan doen.

Een Pike Debonair doet één van de twee dingen best goed. Of support in het midden met een hard begin van de slag. Of een soepel aansprekende vork die duikt tijdens remmen en door de travel heenvliegt.

Is een Vorsprung Luftkappe beter dan de DebonAir luchtveer? Moet ik het nog zoeken in de seals?

Er is zoveel te vinden over dit soort vorken waarbij er net zoveel meningen als variabelen zijn. Een oerwoud dus :)

Daarnaast zit ik nog te dubben om de Pike een schop te geven en een DVO Sapphire of Diamond te kopen.

Pricewise geen groot verschil. De Sapphire heeft 34mm poten, de Diamond 35mm. De Sapphire heeft een 44mm sprong, de Diamond 51mm.

Het stuurgedrag van de Pike bevalt me prima dus als ik de keuze heb, 51mm.

Gebruik: Voornamelijk Nederland :) Ik houd van een agressieve rijstijl. Dan hoor je de banden tenminste een beetje ;)

What to do?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Upgrades bij de Pike heb ik geen ervaring mee.

Maar als je overweegt voor een DVO te gaan: gewoon doen, ga je geen spijt van hebben. En pak dan voor de zekerheid gewoon de Diamond, dan weet je zeker dat je niet in de buurt van de limiet (van stijfheid) komt. Hoewel de vorige Sapphire met 32 mm poten voor mijn ruige rijstijl en 85 kg al voldeed en de nieuwe echt heel dicht bij de non-Boost Diamond komt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo'n cartridge die de tokens vervangt doet niets/niet veel anders dan de tokens doen. Het vergemakkelijkt wel het afstellen.
Dus als jij het met tokens niet goed krijgt, dan denk ik dat zo'n cartridge lood om oud ijzer is.
Ik weeg bijna hetzelfde en mijn Pike 140 heeft 5 tokens.
Daarmee haal ik een goede sag en heb ik zelden een bottom-out.

Als jouw Pike je niet bevalt, dan heb je een andere (betere) vork nodig.
Pike 2e hands verkopen en samen met het geld dat zo'n cartridge kost, ben je al een aardig eind op weg naar iets beters.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Misschien interessant om door te lezen: klik.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Zeker een goede link. Dat is een van de threads waar je zoveel mensen, zoveel wensen met evenzoveel variabelen hebt. En waar een pre-debonair-pike vergeleken wordt met een luftkappe- of debonair-pike.

En mijn uitgangspunt is een Debonair-Pike met Charger 2-demper.

Wat ik jammer zou vinden is als ik een nieuwe vork koopt en blijkt dat ik mezelf heb laten beïnvloeden door reviews en geroep op het wereldwijde web. Dat een Pike eigenlijk helemaal zo slecht nog niet is.

Nou is de ervaring van een aantal forumleden niet iets om zomaar te passeren.

Hoe groot is de sweetspot van een DVO Diamond? Set and forget of heb je elke afdaling een klikje meer of minder nodig?

@TSTM: doel jij niet op een MRP-ramp-cartridge? De Luftkappe lijkt me juist geen variabele token maar iets wat de negatieve luchtkamer daadwerkelijk vergroot.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, die MRP bedoelde ik, die lijkt mij niet zo magisch.

Maar voor €41 bij BC kom ik ook in de verleiding die Debonair cartridge te proberen.

Op forums.mtbrcom een hoop enthousiaste verhalen over veel soepeler aansprekende vorken, na inbouw van Debon of Luftkappe.
Maar uiteraard doe je dat inbouwen bij een kleine servicebeurt, dus in hoeverre het nieuwe vet een rol speelt in de soepelheid blijft gissen.
Als je de vork uit elkaar trekt en alles opnieuw smeert gaat hij ook soepeler dan voorheen, de stickyness sluipt er tijdens gebruik langzaam in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 april 2019, 05:27 Maar voor €41 bij BC kom ik ook in de verleiding die Debonair cartridge te proberen.
Heb 'm (ook) besteld voor mijn 2017 Pike RC - ga ook gelijk van 150 naar 160mm, ben benieuwd wat het oplevert. Misschien ook interessant voor andere gebruikers met een <2018 RockShox-vork: klik.

De stanchions na een poetsbeurt rondom een drupje olie geven en even goed in/uitveren helpt ook goed tegen stiction, houdt ook de seals mooi schoon.
Laatst gewijzigd door crapforbrains op di 2 april 2019, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef: ma 1 april 2019, 16:19 Wat ik jammer zou vinden is als ik een nieuwe vork koopt en blijkt dat ik mezelf heb laten beïnvloeden door reviews en geroep op het wereldwijde web. Dat een Pike eigenlijk helemaal zo slecht nog niet is.

Hoe groot is de sweetspot van een DVO Diamond? Set and forget of heb je elke afdaling een klikje meer of minder nodig?
Die Pike is goed, maar zeker niet de top. Als jij er nu twijfels over hebt, dan kan het zeker beter.

Ik rijd nu 3 maanden met een Cane Creek Helm Coil. Absoluut de beste vork die ik ooit gereden heb. Als je tenminste harder dan 30 km/u gaat en er flinke obstakels liggen. Hoe de vork die weg filtert is ongelofelijk! Maar onder de 30 is het een te stug gedempte vork en weinig comfortabel. Het aanspreken is goed, maar het gebruik van veerweg is erg beperkt. Ik ga weer voor een DVO of een Formula Selva de volgende keer.

Die DVO is makkelijk af te stellen, niet heel gevoelig voor een paar klikjes. Maar wel een duidelijk verschil tussen de uitersten en als je er goed mee om gaat, dan ook echt zinnig wat stelbereik betreft, de voordelen zijn duidelijk te voelen. Dat is alleen nodig als je heel ander terrein in gaat.

De CC pakt heel grote klappen met nog iets meer rust en een Öhlins is in het middenbereik nog een fractie gecontroleerder. En een Formula wil zijn veerweg net wat makkelijker gebruiken. Maar de DVO is of goedkoper, of makkelijker in gebruik of allrounder. Ik heb hem beter dan de vorige FOX 36 gevonden, waar de pers eerst lyrisch over was, maar nu de nieuwe FOX er is blijkt de vorige toch weer niet zo goed... . Die nieuwe FOX ken ik niet, maar alle genoemde vorken heb ik ervaring mee, hoewel niet allemaal op de limiet (maar genoeg ervaring om het aardig in te schatten!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

ik heb een wat oudere Pike maar ga er zeker even verder induiken. Lijkt me een goedkope upgrade met perspectief als ik de info zo lees.
Benieuwd naar je ervaringen.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 11:42
Ik rijd nu 3 maanden met een Cane Creek Helm Coil. Absoluut de beste vork die ik ooit gereden heb. Als je tenminste harder dan 30 km/u gaat en er flinke obstakels liggen. Hoe de vork die weg filtert is ongelofelijk! Maar onder de 30 is het een te stug gedempte vork en weinig comfortabel. Het aanspreken is goed, maar het gebruik van veerweg is erg beperkt. Ik ga weer voor een DVO of een Formula Selva de volgende keer.
Dat klinkt als: niet progressief genoeg. Denk je dat dezelfde vork met een luchtveer misschien beter zou zijn?
Give me little bits of / more than I can take
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik vind bij de DVO diamond vork de OTT funktie geweldig. Het bepaald hoe je je eerste stuk van de vork wilt laten aanspreken.
Normaal of soft, wat je zelf wilt. De rest instellen is even zoeken maar ook weer niet onbegrijpelijk.
Nu de juiste instellingen gevonden (voor NL of er buiten) en ben er zeer content mee
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: di 2 april 2019, 16:47
Lars TB schreef: di 2 april 2019, 11:42
Ik rijd nu 3 maanden met een Cane Creek Helm Coil. Absoluut de beste vork die ik ooit gereden heb. Als je tenminste harder dan 30 km/u gaat en er flinke obstakels liggen. Hoe de vork die weg filtert is ongelofelijk! Maar onder de 30 is het een te stug gedempte vork en weinig comfortabel. Het aanspreken is goed, maar het gebruik van veerweg is erg beperkt. Ik ga weer voor een DVO of een Formula Selva de volgende keer.
Dat klinkt als: niet progressief genoeg. Denk je dat dezelfde vork met een luchtveer misschien beter zou zijn?
Progressief genoeg, overdempt op compressie, dat is het enige probleem. Als de vork niet progressief (genoeg) zou zijn, dan gebruikt hij zijn veerweg te makkelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 20:04
ak-77 schreef: di 2 april 2019, 16:47

Dat klinkt als: niet progressief genoeg. Denk je dat dezelfde vork met een luchtveer misschien beter zou zijn?
Progressief genoeg, overdempt op compressie, dat is het enige probleem. Als de vork niet progressief (genoeg) zou zijn, dan gebruikt hij zijn veerweg te makkelijk.
Ah, OK. Niet progressief kan natuurlijk ook betekenen goed in het middenbereik maar te stug in het eerste deel, maar dat is hier kennelijk niet aan de hand. Niet instelbaar genoeg die compressie? Dat zou je van CC niet verwachten.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 20:04
ak-77 schreef: di 2 april 2019, 16:47

Dat klinkt als: niet progressief genoeg. Denk je dat dezelfde vork met een luchtveer misschien beter zou zijn?
Progressief genoeg, overdempt op compressie, dat is het enige probleem. Als de vork niet progressief (genoeg) zou zijn, dan gebruikt hij zijn veerweg te makkelijk.
Pinkbike zei ook al dat het demping circuit vrij straf afgesteld stond... is dus een ontwerpkeuze geweest lijkt me.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Lichtelijk off-topic, maar misschien wel interessante info.

Ik heb de airshaft van mijn 2017 Pike RC vervangen door een 2019 DebonAir en gelijk gekozen om van 150mm naar 160mm te gaan. De extra veerweg is sowieso winst, en ook qua geometrie rijdt en stuurt het net even prettiger (de Bardino is gemaakt voor 160mm vorken).

Eerste indruk na een rondje Amerongen gisteren is dat de vork progressiever lijkt in midden- en eindgebied, maar ondersteuning mist in de beginslag. Om het middengebied een beetje gangbaar en aanspreekbaar te maken moest ik over de 30% sag gaan (1 token, 87 kg ex. bepakking). Misschien ook wat OP ervaart? Even kijken hoe het gaat zonder token, resultaat is nu nog niet echt positief.

DebonAir 2019 (l), origineel (r)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door crapforbrains op ma 8 april 2019, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie