MTB met riemaandrijving

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

klaast schreef: di 2 april 2019, 12:21
EmTeeBee schreef: di 2 april 2019, 11:48 Een alternatief ter overweging: voor het geld van een Santos met Rohloff koop je 2 fietsen: een snelle (trekking)fiets met Alfine naaf en riem voor ritjes over verhard in NL, plús een mtb met derailleurversnelling voor offroad ritten in NL en voor je vakanties in het buitenland. :-q
Dit. En dan heeft TS de MTB volgens mij al dus dat is veruit de voordeligste optie. En de meest zinnige. Een Santos voor 14km woonwerk is zware overkill lijkt me en dezelfde Santos is ook niet de meest voor de hand liggende fiets voor off road MTB trails in de bergen.
Door weer en wind? Vrijwel iedere Alfine-fiets kun je na een paar jaar afschrijven... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dus we zijn zover dat alleen een Rohloff goed genoeg is voor woon-werkverkeer? Ga dat al die miljoenen fietsers maar vertellen die met een Shimano naaf rondfietsen. Natuurlijk is Rohloff duurzamer en ik weet dat Nexus en Alfine naven er in sommige gevallen voortijdig de brui aan geven, maar om op basis daarvan deze naven af te schrijven voor woon-werkverkeer gaat me echt te ver. Dat iemand €4000+ wil uitgeven voor een woon-werkfiets is helemaal prima, maar laten we niet doen alsof er geen alternatieven zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

klaast schreef: di 2 april 2019, 15:22 Dus we zijn zover dat alleen een Rohloff goed genoeg is voor woon-werkverkeer? Ga dat al die miljoenen fietsers maar vertellen die met een Shimano naaf rondfietsen. Natuurlijk is Rohloff duurzamer en ik weet dat Nexus en Alfine naven er in sommige gevallen voortijdig de brui aan geven, maar om op basis daarvan deze naven af te schrijven voor woon-werkverkeer gaat me echt te ver. Dat iemand €4000+ wil uitgeven voor een woon-werkfiets is helemaal prima, maar laten we niet doen alsof er geen alternatieven zijn.
Je kunt een Aldi fiets kopen, lukt voor minder dan €150,-. Daar kun je mee naar je werk fietsen. 25 km per dag, door weer en wind. Geheid dat de problemen binnen 2 maanden beginnen. Spaakje los, versnelling schakelt minder, rem werkt minder, etc. Je kunt er geld in gaan pompen, maar dat is waarschijnlijk niet de moeite: een nieuwe Aldi fiets kost minder dan de reparatie bij een dealer.

Je kunt een Cortina van €500,- kopen. Met een beetje geluk blijven nu de problemen 2 jaar uit, maar ook hier geldt: op het moment dat er banden en kettingen vervangen moeten worden is er meestal net iets meer aan de hand.

En zo kun je door gaan.

Een 10 jaar oude idworx of Santos ziet er soms niet uit, maar bij een beurt kun je er wat meer aan laten doen en na de beurt ziet zo een fiets er als nieuw uit. Net als 30 jaar oude Gazelle's, die werden bij wijze van spreke gemaakt voor de eeuwigheid en waren na 20 jaar de moeite van het opknappen nog waard.

Natuurlijk kun je op iedere fiets woon-werkverkeer doen. Alleen heb je meer ergernissen en problemen dan als je een topfiets neemt. Net zo iets als dat taxirijders vroeger altijd een Mercedes reden: die dingen gingen tenminste 500.000 km mee zonder al te veel problemen. Waar een Opel na 200.000 km al op was, of in ieder geval niet de moeite er nog veel aan te doen.

Een Shimano naaf is in de praktijk bij intensief gebruik bij 20.000 km op. Op. Rohloff naven hebben bij normaal onderhoud bewezen al 300.000 mee te kunnen. Santos bouwt daar een fiets om heen. Dus als je richting de 10.000 km per jaar doet is het verstandig en op de lange duur goedkoper om voor zo iets degelijks te gaan.

Hoeft niet, maar veel fanatieke fietsers ontdekken dat het wel zo lekker is het wel te doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Jaarlijks 10.000 km woon-werkverkeer op de fiets is ook best veul, tenzij je fietskoerier bent :)
Maar over die 20.000 ben ik na 8 jaar Rohloff en en riem iig al wel heen. En in al die tijd alleen naaf paar keer gespoeld en riem 1 x vervangen, da's alles. Riem was overigens niet gebroken, maar coating was ver weg en dan is ie niet meer fluisterstil. Kosten riem vervangen vallen overigens erg mee hoor, ik meen een tientje of 6 als ik het me goed herinner. De Campa 11-speed ketting op mijn racefiets is duurder volgens mij!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Goh, alle waar is naar z'n geld... Niets nieuws onder de zon. 20k km voor een shimano naaf klinkt redelijk. Voor heel veel mensen is dat een afstand waar ze heel wat jaren voor moeten fietsen. Doe je dat in 2 jaar dan wordt het een ander verhaal (maar dan nog kost het vervangen van zo'n naaf je niet de kop). Het begint er m.i. al mee dat we niet weten hoe fanatiek TS fietst. Doet ie die 2x14km dagelijks of een paar keer in de week. Het hele jaar of alleen bij mooi weer (hij zegt geen modder)? Dat soort dingen maken nogal een verschil als je hem zinnig wilt adviseren.

Daarbij zijn de beide inzetgebieden die TS Schetst nogal verschillend. Ik neem aan dat hij in de bergen wel graag vering wil, maar die sleep je dan de rest van het jaar ongebruikt mee? Door weer en wind? En op je woon-werkfiets wil je wel graag verlichting ws liefst met een naafdynamo. In de bergen zit dat misschien niet direct in de weg, maar is het in ieder geval onnodig en je loopt de kans dat het kapot gaat. Voor in de bergen zou ik liefst een speelse lichte fiets hebben en dat is een fiets met Rohloff meestal ook niet echt. En zoals je zelf al aangaf is een riem niet ideaal op een MTB. Tenslotte vind ik (maar dat is persoonlijk) de zithouding op een MTB verre van ideaal voor woon-werkverkeer.

Kortom: als je het geld hebt voor een Santos en een fiets wilt die zowel woon-werk als MTB-vakanties aankan dan zou mijn advies zijn om voor hetzelfde geld 2 fietsen te kopen die specifiek voor 1 van beide doelen gemaakt zijn. Of in het geval van TS: laat je vakantie MTB fixen (dingen die spelen lijken me gewoon onderhoud, niks geks) en zoek een goede fiets voor woon-werkverkeer.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Ik vind dat Klaast wel een punt heeft.

Ik hou zelf van over-engineered als het om vervoermiddelen gaat, waarbij ik zelf dus eerder de beperkende factor ben dan het materiaal. Maar dat is puur mijn zwakte (geef ik ook ruiterlijk toe) en eerlijk is eerlijk, goed genoeg is goed genoeg. Echt een typisch gevalletje first world problems dit :)
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 14:48 Mijn excuses.
Niet nodig! :D

Wat ik bedoel te zeggen is dat het initiële prijsverschil zó groot is dat de lagere gebruikskosten nauwelijks een argument zijn om voor Rohloff te kiezen. De meesten die voor Rohloff kiezen, al dan niet met riem, doen dat omdat het onderhoudsarm is en onder extreme omstandigheden soepel blijft functioneren. Pinion idem dito.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Rohloff is natuurlijk een fantastisch stukje engineering, maar voor woon-werk heb ik toch liever een derailleur. En dat voornamelijk vanwege de stappen in de versnellingen. Een CloseRatio uitvoering bestaat volgens mij niet, en dat vind ik toch erg prettig in de polder.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

baron062 schreef: di 2 april 2019, 17:06 Rohloff is natuurlijk een fantastisch stukje engineering, maar voor woon-werk heb ik toch liever een derailleur. En dat voornamelijk vanwege de stappen in de versnellingen. Een CloseRatio uitvoering bestaat volgens mij niet, en dat vind ik toch erg prettig in de polder.
Huh? Ik heb de cijfers er niet bij, maar mijn Santos woon-werkpaard met Rohloff en riem voelt meer close-ratio dan mijn racefiets (Campa 2 x 11) en helemaal meer close-ratio dan mijn mtb (SRAM 1 x 11)...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ruben L schreef: di 2 april 2019, 17:17
baron062 schreef: di 2 april 2019, 17:06 Rohloff is natuurlijk een fantastisch stukje engineering, maar voor woon-werk heb ik toch liever een derailleur. En dat voornamelijk vanwege de stappen in de versnellingen. Een CloseRatio uitvoering bestaat volgens mij niet, en dat vind ik toch erg prettig in de polder.
Huh? Ik heb de cijfers er niet bij, maar mijn Santos woon-werkpaard met Rohloff en riem voelt meer close-ratio dan mijn racefiets (Campa 2 x 11) en helemaal meer close-ratio dan mijn mtb (SRAM 1 x 11)...
Het is natuurlijk welke kransjes je monteert, maar met mijn 13-23 cassette haal ik met 10 kransjes een bereik van 165% over 9 kransjes, en Rohloff was 500% over 14 kransjes.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Voor de meeste mensen is die 500% over 14 kransjes prima. Maar dat is heel persoonlijk en aan gewenning onderhevig. Mijn racefiets heeft 420% over 11 kransjes en ik ben er blij mee terwijl ik vroeger bij close-ratio zweerde.

Rohloff moet je niet kopen om geld te besparen, dat is echt een beetje onzinnig. Je koopt het om jezelf voor een lange periode gezeik te besparen. Waarschijnlijk is het ook allemaal net wat efficienter dan Alfine maar dat kan ik niet onderbouwen.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef: di 2 april 2019, 17:06 Rohloff is natuurlijk een fantastisch stukje engineering, maar voor woon-werk heb ik toch liever een derailleur. En dat voornamelijk vanwege de stappen in de versnellingen. Een CloseRatio uitvoering bestaat volgens mij niet, en dat vind ik toch erg prettig in de polder.
Dat gaat niet op hè!

Stappen bij Rohloff zijn 13-14%. Tenzij je schakelt bij een derailleurfiets van 11-12, 12-13 of 13-14 is het verschil tussen de versnellingen altijd groter dan bij een Rohloff naaf. Tenzij je je helemaal het leplazurus schakelt aan de voorkant en achter ook 2 of 3 stappen doet om die tussenversnellingen te vinden, gaat dus je stelling niet op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

klaast schreef: di 2 april 2019, 16:09 ... zinnig wilt adviseren.
...
Wat is zinnig.

Ik doe 5.000 km per jaar met de auto en wil een Rolls Royce kopen.

Dat zou dus niet mogen?

TS neigt naar een zeer goede fiets voor woon-werkverkeer die lekker rijdt, vrijwel geen onderhoud nodig heeft en extreem duurzaam is. Allemaal eigenschappen waar je plezier van hebt, of je nu veel of weinig fiets. Te duur kan TS zelf het beste bepalen. O ja, je kunt er ook het terrein mee in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 20:21
baron062 schreef: di 2 april 2019, 17:06 Rohloff is natuurlijk een fantastisch stukje engineering, maar voor woon-werk heb ik toch liever een derailleur. En dat voornamelijk vanwege de stappen in de versnellingen. Een CloseRatio uitvoering bestaat volgens mij niet, en dat vind ik toch erg prettig in de polder.
Dat gaat niet op hè!

Stappen bij Rohloff zijn 13-14%. Tenzij je schakelt bij een derailleurfiets van 11-12, 12-13 of 13-14 is het verschil tussen de versnellingen altijd groter dan bij een Rohloff naaf. Tenzij je je helemaal het leplazurus schakelt aan de voorkant en achter ook 2 of 3 stappen doet om die tussenversnellingen te vinden, gaat dus je stelling niet op.
Ff in de weer geweest met Ritzelrechner.de:

Rohloff
Afbeelding

Verschil in afrollengte inderdaad zo'n 13%

Derailleur, ik rij zelf met 10 speed 12-23 waarbij ik de kleinste niet gebruik, en dan een 44 binnenblad.

Afbeelding

Verschil in afrollengte zo'n 5.5 - 7.5%

Nu was ik niet bijzonder goed in wiskunde, maar...
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

En je hebt ook geen grote mond. Een echte Baron! :-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie