Neuron, Spectral, Fuel EX, Occam, Habit of Stumpjumper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik heb de achtervering bijna altijd op de midden stand (firm) staan, ook op asfalt.
Fiets deint dan nauwelijks, het is een kwestie van experimenteren met de druk en het instellen van de rebound.

Een enkele keer als ik veel asfaltkm's maak dan lock ik voor en achter en heb je een hardtail.

Op de buckelpiste in Leersum, het laatste stuk van Ginkelduin zet ik de dempers maximaal open, geweldig om dan te kunnen blijven zitten en maximaal over de track te gaan.
Moet wel bekennen dat ik in Leersum uit het zadel kom om de heftigte klappen op te vangen.

Dus plush kan door minder druk met relaxtere rebound.

Responsive kan met meer druk en snellere rebound, kwestie van proberen.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

futura schreef: vr 29 maart 2019, 20:39 Ik heb de achtervering bijna altijd op de midden stand (firm) staan, ook op asfalt.
Fiets deint dan nauwelijks, het is een kwestie van experimenteren met de druk en het instellen van de rebound.

Een enkele keer als ik veel asfaltkm's maak dan lock ik voor en achter en heb je een hardtail.

Op de buckelpiste in Leersum, het laatste stuk van Ginkelduin zet ik de dempers maximaal open, geweldig om dan te kunnen blijven zitten en maximaal over de track te gaan.
Moet wel bekennen dat ik in Leersum uit het zadel kom om de heftigte klappen op te vangen.

Dus plush kan door minder druk met relaxtere rebound.

Responsive kan met meer druk en snellere rebound, kwestie van proberen.
Thx (:
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

En wat vinden de heren hier van een Scott Spark? Lijkt me eerder XC dan XC-Tour/trail maar de meningen zijn erg verdeeld..

(ook erg duur maar ik hoop dan dat het frame de afmontage doet vergeten :) )
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Mrr schreef: di 2 april 2019, 14:30 En wat vinden de heren hier van een Scott Spark? Lijkt me eerder XC dan XC-Tour/trail maar de meningen zijn erg verdeeld..

(ook erg duur maar ik hoop dan dat het frame de afmontage doet vergeten :) )
Lars TB schreef: di 26 maart 2019, 20:08
Flow&Co schreef: di 26 maart 2019, 17:03 Als je de Scott Genius op het oog had, maar toch op 120/130mm fietsen wil richten, kijk dan eens naar de Spark.
120mm voor en achter en lijkt een in hetzelfde hokje te passen als de OneTwenty, Occam en Neuron als all round bikes met het stukje tekst "long days in the saddle" in de marketing verhaaltjes.

Spark is toch echt iets sportiever wat zithouding en afstelling van de vering betreft, het is meer een xc-bike met meer reserve en in dat opzicht een geheel andere fiets dan bijvoorbeeld een Trek Fuel EX of die andere genoemde bikes.
:wink:
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

:oops: ik geraak er maar echt niet wijs uit :D

Thx Rob!
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Mrr schreef: di 2 april 2019, 15:05 :oops: ik geraak er maar echt niet wijs uit :D

Thx Rob!
Ik dus ook niet....
Wij vissen eigenlijk precies in het zelfde vijvertje! Ik heb in mijn topic nog iets geschreven :)
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Ik heb wel de indruk dat jij iets meer naar de enduro kant zeg maar gaat en ik iets meer richting XC.. Leefden we nu allebei in de alpen waren we sowieso bikemaatjes :-D :wink:
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Mrr schreef: di 2 april 2019, 16:03 Ik heb wel de indruk dat jij iets meer naar de enduro kant zeg maar gaat en ik iets meer richting XC.. Leefden we nu allebei in de alpen waren we sowieso bikemaatjes :-D :wink:
Nou ja dat valt eigenlijk best mee... Je leest vaak bij de Fabrikant enzo “ruig” “ruiger” terrein. Dat geeft me hoop als ik dat bij een bv 130mm mtb zie.
Maar dan lees ik weer reviews en dan lees je weer bij “te ruig” terrein kun je beter eentje kiezen met meer veerweg. Of echt veel naar XC neigt.
Wat is “ruig”. Op YouTube zie ik verschillende “ruige” dalingen en beklimmingen.
Overigens zal het ook wel weer liggen aan hoe goed je kunt rijden.

En die Neuron baal ik van dat die ik mooi vind weer net 2x11 is.. Nu zullen mensen weer zeggen dat je daar ook niet op moet letten maar goed. Die daarboven is weer veel duurder :(

En zo lees je bij elke fiets weer iets anders haha.

Bike maatjes haha! Ik weet niet hoe oud je bent en waar je precies woont maar misschien eens uitstapjes maken zou nog best kunnen! Ik kan nog wel wat fietsmaatjes met dezelfde instelling als ik gebruiken :tong
Qua sport was ook liever in Zwitserland of Canada geboren haha.
Omdat ik in Nederland rijden vaak “gewoon verldrijden op een mountainbike” noem.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Al lees ik ook veel dat de Neuron door de lage bottom bracket height de trappers regelmatig/soms de grond raken.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, je kan je helemaal dood lezen aan reviews maar dat zegt nix over hoe jij op een fiets rijdt. Ik heb "maar" 115mm achter maar dat houdt me niet tegen om dingen te doen die je officieel met 130mm moet doen.
Wat ik wil zeggen is dat je je niet moet blind staren op 10mm meer of minder veerweg, met 130mm kan je veel meer dan dat je nu kan en nog vele jaren vooruit. Tegen de tijd dat je alleen nog maar bikeparks rijdt, is het sowieso weer tijd voor een nieuwe fiets 😉
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Mrr schreef: di 2 april 2019, 14:30 En wat vinden de heren hier van een Scott Spark? Lijkt me eerder XC dan XC-Tour/trail maar de meningen zijn erg verdeeld..

(ook erg duur maar ik hoop dan dat het frame de afmontage doet vergeten :) )
Ik stond voor een vergelijkbare keuze en ik rijd sinds kort een aluminium Spark. Ik heb niet heel veel vergelijkingsmateriaal maar ik ben erg tevreden over de rijeigenschappen Het is een fijne fiets voor bijvoorbeeld de Utrechtse heuvelrug, waar je steeds kleine hoogteverschillen hebt. De fiets blijft dan goed op snelheid en geeft veel vertrouwen. Op erg vlakke (en saaie) Nederlandse rondjes zou ik het zelfs een beetje overkill noemen en misschien eerder voor een spark RC gaan (als je graag een full suspension wilt). Daarnaast heeft de fiets naar mijn idee nog best wat reserve voor ruiger terrein. Het hangt er een beetje vanaf waar je de fiets voor wilt inzetten, maar voor overwegend gebruik in Nederland, een redelijk comfortabele zit en regelmatig gebruik in het buitenland lijkt het me een goede keuze. Voor het echt ruige werk en overwegend gebruik in het buitenland is een nog meer trail gerichte fiets wellicht een betere keuze.

Gr,
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob91 schreef: di 2 april 2019, 16:18
Mrr schreef: di 2 april 2019, 16:03 Ik heb wel de indruk dat jij iets meer naar de enduro kant zeg maar gaat en ik iets meer richting XC.. Leefden we nu allebei in de alpen waren we sowieso bikemaatjes :-D :wink:
Nou ja dat valt eigenlijk best mee... Je leest vaak bij de Fabrikant enzo “ruig” “ruiger” terrein. Dat geeft me hoop als ik dat bij een bv 130mm mtb zie.
Maar dan lees ik weer reviews en dan lees je weer bij “te ruig” terrein kun je beter eentje kiezen met meer veerweg. Of echt veel naar XC neigt.
Wat is “ruig”. Op YouTube zie ik verschillende “ruige” dalingen en beklimmingen.
Overigens zal het ook wel weer liggen aan hoe goed je kunt rijden.

En die Neuron baal ik van dat die ik mooi vind weer net 2x11 is.. Nu zullen mensen weer zeggen dat je daar ook niet op moet letten maar goed. Die daarboven is weer veel duurder :(

En zo lees je bij elke fiets weer iets anders haha.
Je maakt het jezelf vooral heel moeilijk. Zo fout kun je niet gaan. Dus of koop gewoon iets of ga heel veel proefrijden en stop met piekeren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mrr schreef: di 2 april 2019, 16:03 Ik heb wel de indruk dat jij iets meer naar de enduro kant zeg maar gaat en ik iets meer richting XC...
:roll:

Je hebt het over het BKXC, volgens mij bedoel je daarmee het Belgisch Kampioenschap Cross Country. Dat is hardcore XC en niet eens een heel klein beetje trail... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 20:17
Mrr schreef: di 2 april 2019, 16:03 Ik heb wel de indruk dat jij iets meer naar de enduro kant zeg maar gaat en ik iets meer richting XC...
:roll:

Je hebt het over het BKXC, volgens mij bedoel je daarmee het Belgisch Kampioenschap Cross Country. Dat is hardcore XC en niet eens een heel klein beetje trail... .
BKXC is totaaaaal iets anders Lars.
Het is een Amerikaans YouTube kanaal en die kerel leeft d.m.v sponsors en donaties van Mountainbiken over de hele wereld waar hij echt de vetste trails rijd!
https://www.youtube.com/channel/UC3DFdy ... KCyQTHLGzA
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Mrr schreef: di 2 april 2019, 15:05 :oops: ik geraak er maar echt niet wijs uit :D

Thx Rob!
Ik ga naar de testdag van Bike-Freak Magazine, daar komen iig al Canyon en Merida.
Misschien ook iets voor jou?
Het is hier in Noord Brabant in Dorst dus misschien nog wel te doen?
https://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb ... -mei-2019/
Plaats reactie