MTB met riemaandrijving

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Ik had vanmorgen een mountainbike gezien die niet met een ketting, maar met een riem werd aangedreven.
Deze mountainbike had geen derailleur, maar een naaf waar de versnellingen in zitten.

Thuis had ik direct op het internet gezocht. MTB's met riemaandrijving bestaan wel, maar de keuze is nog zeer beperkt.
Volgens de websites zou de slijtage minder zijn dan van een ketting plus cassette, ook zou een riem schoner blijven dan een ketting en is een riem onderhoudsvrij.

Mijn interesse is gewekt in het bijzonder voor het merk Santos.
Voordat ik een Santos dealer bezoek heb ik nog een paar vragen die misschien iemand met gebruikservaring kan beantwoorden:

Wat trapt nu lichter:
Een mtb met derailleur of een mtb met riem + versnellingsnaaf?

Is het zinvol om van een CC MTB over te stappen naar een MTB met riemaandrijving?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oei, hier zijn al wat pagina's over vol geschreven... .


Het ligt er aan waar je de riem in gaat zetten. Voor veel gebruik is het een prima product, maar de mountainbike is de minst geschikte. Het kan lang goed gaan, ook op de mountainbike. Maar als je echt door de bagger gaat, dan kun je nog wel eens teleurgesteld worden... .


Een groot deel van het onderhoudsarme komt uit de versnellingen, een Rohloff naaf of een Pinion versnellingsbak. Daar hoef je niets aan te doen en ook met een ketting is het onderhoud maar zeer beperkt.

Een riem is dan nog iets beperkter wat onderhoud aan gaat: je hoeft niets meer op te spannen.



Wat Santos betreft: mooie fietsen, maar de mountainbikes zijn wel wat 'speciaal'. Ook hier weer de vraag wat je verwacht?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Lars,

Bedankt voor jouw snelle reactie!

Ik kon op dit forum nog niets vinden over een mtb met riem.

Wat ik er van verwacht?
Mijn gebruik is hoofdzakelijk woon/ werkverkeer 2 x 14 km en ritten in midden/ hooggebergte in Duitsland met vakantie.
In ieder geval niet door de modder.
Het gaat me erom dat een fiets goed rijdt en licht trapt.
Over mijn huidige MTB met ketting en cassette ben ik eigenlijk tevreden.
Ondertussen zijn wel wat onderdelen versleten: Speling in de trapas, ketting slaat soms over op cassette.
Dat betekent tijd voor groot onderhoud of kijken wat er met riemaandrijving te koop is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bettina schreef: ma 1 april 2019, 19:33 Wat ik er van verwacht?
Mijn gebruik is hoofdzakelijk woon/ werkverkeer 2 x 14 km en ritten in midden/ hooggebergte in Duitsland met vakantie.
In ieder geval niet door de modder.
Het gaat me erom dat een fiets goed rijdt en licht trapt.
In dat geval voldoet zowel de riem als de Santos prima :-q

(vooral voor het woon-werkverkeer gedeelte is die riem + Rohloff ideaal. En misschien initieel wat duurder, op termijn stukken goedkoper dan een derailleur!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Voor woonwerk zou ikzelf de volgende keer zeker een tandriem overwegen. Heb je dat gekloot met een ketting niet meer in de winterdagen.
XT-driver
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 17 november 2015, 20:35

@Bettina rij zelf al 3 jaren zorgeloos op een santos travellite voor woon/werk verkeer met rohloff naaf en riem.
Om de 5.000 km nieuwe olie in de naaf en je kan er weer tegen. Rij zelf afstanden van 10 km enkele reis naar werk en in het weekend de boodschappen. Is even een investering maar dubbel en dwars waard zo'n fiets koop voor het leven . Ook is het leuk om op vrijdag een afspraak te maken en eens te gaan kijken wat er allemaal mogelijk is bij de mannen van santos . :-q succes met je keuze
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Santos 4.29 is in principe een prima fiets voor je, het nadeel is het gewicht, ze zijn absoluut niet licht.
Er zijn ook alternatieven, Idworx komt dan snel ter sprake.

Er zit iets meer weerstand in dan in een schone derailleurfiets. Ook is bij Rohloff het nadeel dat al het gewicht in het achterwiel zit. Maar uiteindelijk is je derailleurfiets niet schoon en niemand heeft ooit goed vergeleken welke optie er dan meer weerstand heeft. :lol:
Waar woke is, is vuur
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Bettina schreef: ma 1 april 2019, 19:02 Wat trapt nu lichter:
Een mtb met derailleur of een mtb met riem + versnellingsnaaf?
Uit je verhaal begrijp ik dat je het onderhoud van je huidige derailleursysteem geen probleem vindt. In dat geval lijkt het mij weinig zinvol om voor een mtb met Rohloff of Pinion te kiezen. Want behalve dat ze iets zwaarder zijn, zijn ze vooral véél duurder.

In antwoord op je vraag: een derailleursysteem - mits goed onderhouden! - trapt lichter dan een versnellingsbak of -naaf. :bier:
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

XT-driver schreef: ma 1 april 2019, 21:27 @Bettina rij zelf al 3 jaren zorgeloos op een santos travellite voor woon/werk verkeer met rohloff naaf en riem.
Om de 5.000 km nieuwe olie in de naaf en je kan er weer tegen. Rij zelf afstanden van 10 km enkele reis naar werk en in het weekend de boodschappen. Is even een investering maar dubbel en dwars waard zo'n fiets koop voor het leven . Ook is het leuk om op vrijdag een afspraak te maken en eens te gaan kijken wat er allemaal mogelijk is bij de mannen van santos . :-q succes met je keuze
+1! In mijn geval 8 jaar / Santos Trekking Lite, verder grotendeels zelfde verhaal / ervaring!

Nu na 8 jaar pas de 1e grotere kosten (velgen opgeremd met de krachtige HS33 velgremmen), maar de meeste Santos MTBs hebben sowieso schijven :)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er zijn tegenwoordig ook andere merken met riem aandrijving en wat meer versnellingen.
Naast Rohloff maakt Shimano een Alfine 11 speed naaf. Voor woon-werk prima en voor bergritten weet ik niet hoe de verhouding van Alfine en Rohloff zich verhouden maar dat is uit te zoeken.

Hier staat een trekkingfiets met Alfine in de schuur en ik hoor alleen maar goede berichten van vrouwlief.
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Elvander schreef: di 2 april 2019, 10:42 Naast Rohloff maakt Shimano een Alfine 11 speed naaf. Voor woon-werk prima en voor bergritten weet ik niet hoe de verhouding van Alfine en Rohloff zich verhouden maar dat is uit te zoeken.
SintChristophorus heeft daar een lezenswaardig artikel over geschreven:
http://www.sintchristophorus.nl/waarom- ... n-shimano/

Aangezien TS de fiets ook wil gebruiken voor "ritten in midden/ hooggebergte in Duitsland" lijkt de Alfine naaf mij ongeschikt: ik vrees dat je op veel klimmetjes tekort gaat komen aan lichte versnellingen. Dat wordt lopen...

Een alternatief ter overweging: voor het geld van een Santos met Rohloff koop je 2 fietsen: een snelle (trekking)fiets met Alfine naaf en riem voor ritjes over verhard in NL, plús een mtb met derailleurversnelling voor offroad ritten in NL en voor je vakanties in het buitenland. :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

EmTeeBee schreef: di 2 april 2019, 08:48
Bettina schreef: ma 1 april 2019, 19:02 Wat trapt nu lichter:
Een mtb met derailleur of een mtb met riem + versnellingsnaaf?
Uit je verhaal begrijp ik dat je het onderhoud van je huidige derailleursysteem geen probleem vindt. In dat geval lijkt het mij weinig zinvol om voor een mtb met Rohloff of Pinion te kiezen. Want behalve dat ze iets zwaarder zijn, zijn ze vooral véél duurder.

In antwoord op je vraag: een derailleursysteem - mits goed onderhouden! - trapt lichter dan een versnellingsbak of -naaf. :bier:
Sorry, 2x mis.

Duurder? Initieel. Maar veel minder onderhoud en slijtage. Met een ketting ben je na pakweg 20.000 al goedkoper uit met een Rohloff naaf, een riem is stukken duurder om te vervangen, maar daar krijg je dus minder onderhoud voor terug. En ook met riem ga je op een gegeven moment echt wel goedkoper zijn dan een derailleursysteem.

En in de meest ideale opstelling heb je met een derailleursysteem een verlies van 3%, wat op kan lopen tot 6% als de ketting schuin ligt. Bij Rohloff ligt het verlies in precies hetzelfde bereik.

Maar is een ketting vies of slecht gesmeerd, dan loopt het verlies bij een derailleursysteem op tot 5% extra en bij Rohloff is dat pakweg 2% (omdat de ketting niet over deraillerwieltjes loopt en rechtuit loopt). Een riem is nauwelijks gevoelig voor vervuiling, dus nog gunstiger.

En tot 200W vermogen loopt een riem iets achter op een ketting in efficiëntie, maar dat gaat niet boven een half procentje uit komen. Boven de 200W gaat een langzaam steeds efficiënter lopen ten opzichte van een ketting, maar ook hier is her verschil tot pakweg 400W te verwaarlozen.

Een Alfine naaf loopt ongeveer dubbel zo zwaar als een Rohloff naaf en onder belasting neemt de weerstand daar nog toe (bij de Alfine). De Pinion loopt ook een procentje of 2-3 achter op de Rohloff naaf, precies in het voelbare bereik dus (een redelijk gevoelige rijder kan 2% verschil merken).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

EmTeeBee schreef: di 2 april 2019, 11:48 Een alternatief ter overweging: voor het geld van een Santos met Rohloff koop je 2 fietsen: een snelle (trekking)fiets met Alfine naaf en riem voor ritjes over verhard in NL, plús een mtb met derailleurversnelling voor offroad ritten in NL en voor je vakanties in het buitenland. :-q
Dit. En dan heeft TS de MTB volgens mij al dus dat is veruit de voordeligste optie. En de meest zinnige. Een Santos voor 14km woonwerk is zware overkill lijkt me en dezelfde Santos is ook niet de meest voor de hand liggende fiets voor off road MTB trails in de bergen.
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Lars TB schreef: di 2 april 2019, 12:19 Duurder? Initieel. Maar veel minder onderhoud en slijtage. Met een ketting ben je na pakweg 20.000 al goedkoper uit met een Rohloff naaf, een riem is stukken duurder om te vervangen, maar daar krijg je dus minder onderhoud voor terug. En ook met riem ga je op een gegeven moment echt wel goedkoper zijn dan een derailleursysteem.
Dat lijkt mij sterk. Wellicht klopt dat als je de vergelijking trekt tussen een Santos met Rohloff en een Santos met derailleur, maar dat is m.i. niet terecht: om Rohloff te rijden ben je "veroordeeld" tot de dure merken zoals bijv. Santos en Idworx. Prijzen vanaf(!) ca. € 4.000. Als je kiest voor een mtb met derailleur liggen deze merken helemaal niet voor de hand. Dan koop je voor rond de € 2.000 een hele mooie mtb met een prima afmontage op XT-niveau. Voor het prijsverschil van € 2.000 kan je een heleboel kettingen en tandwielen kopen. Dat heb je zeker niet in 20.000km terugverdiend; 200.000km lijkt me realistischer... :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

EmTeeBee schreef: di 2 april 2019, 12:38
Lars TB schreef: di 2 april 2019, 12:19 Duurder? Initieel. Maar veel minder onderhoud en slijtage. Met een ketting ben je na pakweg 20.000 al goedkoper uit met een Rohloff naaf, een riem is stukken duurder om te vervangen, maar daar krijg je dus minder onderhoud voor terug. En ook met riem ga je op een gegeven moment echt wel goedkoper zijn dan een derailleursysteem.
Dat lijkt mij sterk. Wellicht klopt dat als je de vergelijking trekt tussen een Santos met Rohloff en een Santos met derailleur, maar dat is m.i. niet terecht: om Rohloff te rijden ben je "veroordeeld" tot de dure merken zoals bijv. Santos en Idworx. Prijzen vanaf(!) ca. € 4.000. Als je kiest voor een mtb met derailleur liggen deze merken helemaal niet voor de hand. Dan koop je voor rond de € 2.000 een hele mooie mtb met een prima afmontage op XT-niveau. Voor het prijsverschil van € 2.000 kan je een heleboel kettingen en tandwielen kopen. Dat heb je zeker niet in 20.000km terugverdiend; 200.000km lijkt me realistischer... :bier:
Ik had het puur over aandrijflijn. Die is pakweg €1.000,- duurder. Maar inderdaad, als je complete fietsen mee gaat tellen...

Maar slijtageonderdelen voor Rohloff tot 30.000 km (bij 20.000 km tandwiel wisselen): 2x ketting, 1x tandwiel achter: €100,-.

Bij XT: 4x cassette, 8x ketting, 2x voorblad, 2x der. wieltjes: €750,-.

Oké, nog geen €1.000,- verschil inderdaad, dat komt dan bij 30.000 km. Mijn excuses.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie