Canyon VCLS seatpost, of toch een Thudbuster LT?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dankzij recente rugproblemen ben ik op zoek naar een flexibele (30.9mm) zadelpen. Een fully gaat in meerdere opzichten voor mij te ver (rij best vaak asfalt, 2 studerende kids), maar een beetje comfort op m'n hardtail is misschien geen overbodige luxe.

Klein beetje research gedaan en eigenlijk zijn er maar 2 serieuze optie's:

https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/

https://www.canecreek.com/product/thudbuster-lt/

Voordeel van de Canyon: Veel betere looks maar ook een stuk duurder. De Thudbuster is lelijk maar geeft weer meer travel.

Iemand hier ervaring met één van de 2 optie's?
v_schultinge

Ik rijd al jaren met de Canyon zadelpen (zat standaard op mijn fiets). Ik ben er erg tevreden over. Flexed goed en is dus best comfortabel. Je moet hem wel af en toe uit elkaar halen en schoonmaken anders begint hij te kraken. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@GiantE, ik heb nog een 27.2 Thudbuster LT liggen. Lelijk, maar functioneel 100%.
Als je een shim hebt naar 30.9 mag je die wel uitproberen, kun je je eigen oordeel vellen. Heb er ook nog elastomeren in verschillende "stugheden" (is dat een woord) bij.

Op te halen in Tilburg (onder kantoortijden ook in Eindhoven) of eventueel te verzenden tegen gangbaar tarief.
Stuur me maar een pb als je 'm wilt lenen, mag best voor meerdere ritten. Heel misschien heb ik ook nog wel zo'n shim liggen, maar dat weet ik niet zeker.

En ervaringen heb ik er wel mee, eigenlijk alleen maar goede.
Zeker als je de zachte elastomeren gebruikt en een hoge trapfrequentie hanteert zul je wat bewegen, maar daar wen je snel aan. Ik vond het niet storend, ik heb wel een soepele tred en zit niet "te werken" op het zadel.
Meer comfort dan met een LT zie ik niet snel gebeuren, puur qua veercomfort kun je het haast vergelijken met een (short travel) fully. De 7cm uitslag wordt volgens mij ook niet door een andere pen gehaald.

Met de Canyon pen heb ik geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat die ook al een duidelijk voelbare comfortwinst geeft. En hij ziet er inderdaad wat strakker uit. Velozine heeft 'm uitgeprobeerd, weet niet of je dat al gelezen had?:
https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je het doet omdat je rugklachten hebt, dan moet je natuurlijk kiezen voor de meeste travel.
En de achterband zo breed mogelijk en natuurlijk ook niet harder oppompen dan strikt noodzakelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je een "beetje comfort" wilt, dan voldoet de Canyon pen wel aardig. Je moet nog steeds een actieve rijstijl aanhouden en dus regelmatig uit het zadel komen. Maar hij haalt de scherpe kantjes heel effectief van de klappen en wil ook bij een kuil nog wel heel behoorlijk inveren.

Zoek je echt comfort, dan is de CC de juiste optie. Maar dan moet je jezelf echt leren te blijven zitten (als je dat al niet deed). Het is niet dat je merkt dat bijvoorbeeld wortels geheel verdwijnen, je merkt wel degelijk dat je fiets een klap krijgt en iets afgeremd wordt. Maar je merkt ook dat je zo een klap niet meer in je onderrug door krijgt. Je voelt je zadel wel iets bewegen en daar moet je je op instellen en aanpassen, maar daarna is het niet storend aanwezig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Giant-E schreef: ma 1 april 2019, 10:21 Dankzij recente rugproblemen ben ik op zoek naar een flexibele (30.9mm) zadelpen. Een fully gaat in meerdere opzichten voor mij te ver (rij best vaak asfalt, 2 studerende kids), maar een beetje comfort op m'n hardtail is misschien geen overbodige luxe.

Klein beetje research gedaan en eigenlijk zijn er maar 2 serieuze optie's:

https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/

https://www.canecreek.com/product/thudbuster-lt/

Voordeel van de Canyon: Veel betere looks maar ook een stuk duurder. De Thudbuster is lelijk maar geeft weer meer travel.

Iemand hier ervaring met één van de 2 optie's?
Ook op asfalt fiets mij fully heerlijk hoor Giant... Ik zou die reden toch een oppperen bij de baas thuis :D :D :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Asfaltritjes in de polder van 50+ km hè, puur als duurtraining. Ga geen racefiets ervoor aanschaffen.
Zoals ik al zei, andere prioriteiten en dat is prima!

Bedankt voor de info tot zover.
Mijn rijstijl is eigenlijk best wel actief, op de UHR elke afdaling uit ‘t zadel en hobbelige singletracks ook wel. Alleen de klimmen en vlakke flowtracks ga ik zitten.
Vandaar toch wel een lichte voorkeur voor de Canyon pen (zeker niet lelijk) maar ik ben nu wel erg benieuwd naar de rijervaringen met de Thudbuster. (Kermit, je krijgt een PB :-q ).
Ik kan amper slechte reviews vinden over dat ding. Louter positieve ervaringen.
Alleen die looks, brrrrr.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Giant-E schreef: ma 1 april 2019, 18:09 Alleen die looks, brrrrr.....
Zolang jij niet de hele tijd naar je kruis zit te staren op je fiets, ga je er niets van zien :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Lees wel over “wipkip” ervaringen, vooral bij passieve ritten. Zal op de tracks dan wel meevallen. Stel, je rijdt een heel stuk over klinkers, wordt dat dan niet erg irritant? Ik had als kind al een pesthekel aan die wipkippen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb slechte ervaringen met de Canyon. Of nou ja, de Ergon CF3 wat dezelfde pen is. Hij zit in mijn gravelracer in 27.2mm met setback. Het probleem is dat het zadel slipt, de neus komt omhoog als je over hobbeltjes rijdt. Als je extreem precies bent met de torque van de bout die de twee delen bij elkaar houdt, én je gebruikt park tool carbon pasta dan hou je het even vol maar als het op de trail gebeurt en je kunt niet exáct 6nm meten dan gebeurt het nog 10 keer.

Ik ben niet de enige met dit probleem en om deze reden zegt Ergon zelf dat het geen MTB geschikte pen is. I.M.O ook niet gravel geschikt dus ik wil er vanaf.

Canyon verkoopt hem volgens mij zonder setback. Ik ga er vanuit dat het probleem minder voorkomt namate je minder setback en een grotere diameter hebt. Ook speelt gewicht een factor. Uit mijn hoofd is het maximumgewicht van de berijder 85kg en ik zit daar met 80 dichtbij.

Los van bovenstaand probleem, op asfalt is het de beste uitvinding sinds gesneden brood. Het ding is extreem effectief. Op onverharde wegen moet je niet vergeten dat het ding helemaal niks doet tegen hobbels in de weg. Het haalt vibraties weg, het is geen vering. Echter vanwege de exorbitante prijs en de onzekerheid of je dezelfde problemen ervaart als ik zou ik het ding iedereen afraden.

Wellicht is dit iets voor je: https://redshiftsports.com/shockstop-su ... n-seatpost ik overweeg hem voor de gravelracer. Hun stuurpen heeft ook zeer goede reviews gekregen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Die €250,- is wel een dingetje ja, maar na die Velozine review had ik ‘t er wel voor over gehad. Na jouw woorden neig ik zeker weer naar de Thudbuster.
Ook omdat ik een redelijk actief rijder bent, mijn 90 kg als ik ‘t goed begrijp niet ideaal is voor die Canyon pen, en de CC pen duidelijk meer veerweg geeft.
Komt nog bij dat ik een keer met Kermit ga afspreken op de UHR voor een test. Gewoon zelf ervaren hoe dat rijdt. Wil geen wipkip fiets. Maar dat wordt ergens in mei, eerder fietsen gaat toch niet lukken.
(Op dat ene rondje LV op bejaardentempo na dan op 20-4)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik al zei, het beweegt wel wat. Vooral als je een hogere trapfrequentie aanhoudt en/of een rijder bent die nogal "beweegt" bij het trappen.

Je kunt dat verminderen door stuggere elastomeren te monteren. Er moeten er twee in de pen, en bij een nieuwe TB worden drie hardheden meegeleverd (dus 6 elastomeren). Je kunt ook twee verschillende hardheden combineren. Extra soft en extra hard zijn los te koop.

De elastomeren worden gewoon over een lange bout geschoven, de boel wordt vastgezet met een zelfborgende moer. Die kun je wat verder aandraaien, wat je dan in feite doet is de voorspanning verhogen en daarmee spreekt de boel wat minder makkelijk aan op kleine oneffenheden. En de pen zal zo dus ook wat minder gevoelig worden voor dat "wippen".
Ik vond dat niet echt storend, en had de TB altijd vrij soepel ingesteld: weinig voorspanning, een softe en een medium elastomeer (ik weeg 70kg zonder gear).

Kwestie van uitproberen, de elastomeren wissel je in een paar minuten, als je een inbus 5 en ringsleutel 10 meeneemt kan het ook onderweg.

De voornaamste reden dat ik tegenwoordig zonder TB rijd is dat ik dan geen dropper heb :)
En met het relatieve comfort van een stalen frame en 2.6 banden kom ik nog redelijk weg...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je een shim kunt regelen van 27.2 naar jouw maat kan ik misschien best even aanhaken bij dat ritje en de ergon meenemen voor t vergelijk
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Oh nee, alweer een meeting? :lol:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Makkelijk schreef: di 2 april 2019, 07:02 Wellicht is dit iets voor je: https://redshiftsports.com/shockstop-su ... n-seatpost ik overweeg hem voor de gravelracer. Hun stuurpen heeft ook zeer goede reviews gekregen.
35mm travel dus ongeveer de helft van de Thudbuster. Maar goed, ik heb aan een beetje comfort al genoeg.
Puur om op de 40+ km ritten de opspelende rugklachten uit te stellen. Met korte ritjes toch al nooit last.
Het overwegen waard, de looks zijn in ieder geval dik in orde. Mooi ding, en werkt perfect zo te zien.

Eerst maar eens die UHR test, ik heb er geen haast mee. Top dat jullie willen meedenken. :-q
Plaats reactie