Nieuwe remset of upgrade hulp gezocht.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

kermit schreef: vr 1 maart 2019, 15:29 Dat een otb-tje met (nagenoeg) elke rem mogelijk is klopt wel.
Maar met een echt krachtige rem kun je ook gewoon zittend op het zadel je achterwiel de lucht in remmen, dus zonder met je eigen gewicht (mee) te werken. En ik vermoed dat dat eigenlijk met die MT500 ook zou moeten lukken, zeker als je een grotere schijf als 160mm gemonteerd hebt.

Ik heb ooit Deore 595 gehad (Deore van twee generaties geleden denk ik?) en nadat ik die goed ingeremd had zette ik de fiets op het voorwiel, zittend op het zadel met een 160 schijfje voorin...
Nee, geen gecontroleerd stoppie, alleen even de achterkant omhoog. Maar dus wel zonder te helpen dmv gewichtsverplaatsing van de piloot.
Met de XT vierzuigers in mijn e-mtb lukt dit simpel met 1 vingertje. Met een 203mm schijfje.

Afhankelijk van hoe vaak je werkelijk wat langer en harder remt (en de rem dus echt warm wordt) kan het helpen de boel eens goed schoon te maken. Dat heb ik laatst gedaan met de remmen van mijn wegfiets. Die worden in NL natuurlijk amper gebruikt, veel meer dan af en toe wat licht bijremmen doe je er niet mee.
Dus toen ik ze toch in m'n handen had om de boel op een nieuw frame over te zetten meteen de blokjes er eens uitgehaald, met een (schone) staalborstel behandeld en daarna even in de vlam van het fornuis gehouden (half minuutje of zo). Tevens de schijven ontvet met alcohol. Dit leverde een goed voelbare verbetering in de remwerking op!
En dan heb je natuurlijk nog het verschil tussen organische en gesinterde blokken. Dit is meestal ook heel goed voelbaar. Met mijn hope 4 pots voorrem lukt een otbtje zonder af het zadel te komen, en met ingeschoven dropper ook, maar niet met 1 vingertje, je moet dan echt wel hard knijpen. Ze hebben al snel een hard drukpunt, maar om hard te remmen moet je flink knijpen. Ik vind het iig super, maar dat is natuurlijk ook een stukje persoonlijke voorkeur. Ik heb trouwens wel gewoon 183 mm schijven.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Heb je ueberhaupt een rem nodig om te manual'en?

Daargelaten als je in full Vink style heel Chatel/Whistler naar beneden manualt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

cheeta schreef: vr 1 maart 2019, 20:28 Heb je ueberhaupt een rem nodig om te manual'en?

Daargelaten als je in full Vink style heel Chatel/Whistler naar beneden manualt.
Nee niet als je KAN manual'en. Maar ik ben nog lerende en geloof me dan wil je wel je rem gebruiken.
Als je net teveel naar achter hangt kun je effe je rem aantikken en sla je niet achterover.

Dus ja je hebt je rem bij het begin nodig.
Uiteraard als je wat verder ben ga je meer met je lichaam naar voren en naar achter om je balans te houden maar altijd je vinger op de rem houden voor jet geval dat...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

RoySmit schreef: vr 1 maart 2019, 21:16Als je net teveel naar achter hangt kun je effe je rem aantikken en sla je niet achterover.
Boeit modulatie werkelijk wanneer je de rem als 'noodknop' aantikt? Het is niet dat je de rem laat slepen om een balans te houden zoals je bij wheelies doet (en waarschijnlijk bij crazy DH manuals).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

cheeta schreef: za 2 maart 2019, 16:18
RoySmit schreef: vr 1 maart 2019, 21:16Als je net teveel naar achter hangt kun je effe je rem aantikken en sla je niet achterover.
Boeit modulatie werkelijk wanneer je de rem als 'noodknop' aantikt? Het is niet dat je de rem laat slepen om een balans te houden zoals je bij wheelies doet (en waarschijnlijk bij crazy DH manuals).
Dat doe je dus juist net wel met een manual! Uiteraard moet je dat gaan doen met balans dmv je benen strekken en buigen en je kont dus boven je achterwiel en boven je zadel brengen... maar er zijn momenten dat je jezelf te hard naar achter gooit en dan moet je inderdaad gewoon die rem aantikken zodat je niet naar achter slaat... Maar bij het begin doe je dus veel moduleren met je rem om dat balans gevoel te krijgen
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

kermit schreef: vr 1 maart 2019, 15:29 Afhankelijk van hoe vaak je werkelijk wat langer en harder remt (en de rem dus echt warm wordt) kan het helpen de boel eens goed schoon te maken. Dat heb ik laatst gedaan met de remmen van mijn wegfiets. Die worden in NL natuurlijk amper gebruikt, veel meer dan af en toe wat licht bijremmen doe je er niet mee.
Dus toen ik ze toch in m'n handen had om de boel op een nieuw frame over te zetten meteen de blokjes er eens uitgehaald, met een (schone) staalborstel behandeld en daarna even in de vlam van het fornuis gehouden (half minuutje of zo). Tevens de schijven ontvet met alcohol. Dit leverde een goed voelbare verbetering in de remwerking op!
Enkele maanden geleden ook bij de fiets van een kennis gedaan, bij de mtb. Remde voor geen meter meer. Schijven ontvet, blokjes opgeschuurd op een stuk schuurpapier op een vlakke ondergrond, schoongelazen met lucht en even de gasbrander erop.
Remde weer als een dolle.

Met mijn Xtrail 5.0 mtb met Deore remmen was een otb ook zonder problemen goed te doen. Zelfs tijdens een mtb clinic :lol:
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Mocht je nog een setje SLX 7000 remmen zoeken.
Ik heb er nog eentje liggen, in super nette staat.
Hoeft niet de wereld te kosten.
Stuur me een PB
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Sjef schreef: vr 29 maart 2019, 13:14 Mocht je nog een setje SLX 7000 remmen zoeken.
Ik heb er nog eentje liggen, in super nette staat.
Hoeft niet de wereld te kosten.
Stuur me een PB
Grrrrr :evil:
Ik heb nu al een nieuw setje gekocht en eronder zitten.... Vorige maand gekocht. Moet zeggen ik was net geen 200 kwijt voor een set remmen en set nieuwe remschijven alles van SLX.. :D

Soms moet ik iets meer geduld hebben maar ja als je iets wil dan wil je het he..
Als het in me kop zit zit het niet in me kont zullen we maar zeggen.

Maar alsnog bedankt! :-q :-q
Plaats reactie