Misselijk en overgeven tijdens MTB ritten.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Huisarts kan nooit kwaad; ik denk dat de oorzaak te maken heeft met dat je misschien toch teveel van jezelf vraagt.
Na zo'n ervaring je lichaam tijd geven om te herstellen en dan nog eens zo'n rondje doen maar dan vooral lekker relaxt klimmen in licht verzetje.
wboer schreef: zo 31 maart 2019, 19:55Nee, dat niet. Het is echt m'n maag die van slag raakt.
Neem je misschien gelletjes of sportdrank tijdens het fietsen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

bij steady state racefiets rondjes en lange klimmen in frankrijk, geen last.
bij routes nieuwe stijl, korte klimmen en afdalingen waar je moet blijven werken, wel last.
Dan heeft het misschien nut om meer op intervallen en hoge intensiteit te trainen?

rij je je eigen tempo of doe je moeite om met een groepje mee te komen en zit je continue in het rood?

als het wagenziekte is: heb je weleens een techniektraining gedaan? goede lijnkeuze en ver door de bocht kijken kunnen dan helpen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Denk niet dat dit jouw probleem op gaat lossen, maar misschien helpt het wel iets.
Hoe kijk je in de bochten?
Als je veel in de bocht naar de grond kijkt lijkt het mij dat je eerder misselijk wordt dan dat je verder weg en daar waar je heen wilt kijkt.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Jamis Diablo schreef: ma 1 april 2019, 10:42 Denk niet dat dit jouw probleem op gaat lossen, maar misschien helpt het wel iets.
Hoe kijk je in de bochten?
Als je veel in de bocht naar de grond kijkt lijkt het mij dat je eerder misselijk wordt dan dat je verder weg en daar waar je heen wilt kijkt.
Daar zat ik ook aan te denken. Ik word persoonlijk al misselijk op een schommel (echt waar :-? ), maar met MTB'en heb ik eigenlijk nooit last, hoogsten een beetje gedesorienteerd op de meest bochtige stukjes. Kijken waar je heen wilt is hoe dan ook een goed advies trouwens!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

Het klinkt inderdaad als reisziekte, maar ik betwijfel toch sterk of dit kan op de fiets. Reisziekte ontstaat immers tijdens bewegingen die je zelf niet maakt en waarover je geen controle hebt. Bij het mountainbiken beweeg jij op hetzelfde tempo mee met je fiets. Is het niet mogelijk dat je gewoon ‘in overdrive’ gaat? Toch best eens langsgaan bij de huisarts.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

(Aurelius is onze forumdokter. Luister maar naar hem.)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Had iemand al geopperd om langs de huisarts te gaan?


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Cinnarizine is in de vrije verkoop maar ook categorie 2 medicatie: oftewel je kunt er suf en slaperig van worden en het kan de rijvaardigheid aantasten.
Het word ontraden de eerste paar uur na inname auto te rijden en/of de eerste paar dagen bij dagelijks gebruik, dus mtben zal er ook niet direct makkelijker door gaan..
https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/m ... innarizine

(Geen forumdokter, wel forumzuster :wink: en kan me diverse dingen bedenken waarvan je al sportende deze klachten krijgt:dus nog een stem voor naar de H.A ).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
wboer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 29 juni 2014, 22:49

Dank voor alle reacties! Zitten veel goede tips tussen. De belangrijkste lijkt de huisarts.Wagenziektepillen ben ik niet zo van (pillen überhaupt niet). Huisarts heb ik ook al jaren niet meer gezien, ik ben doorgaans behoorlijk gezond met nu en dan een griepje. Maar ik zal een afspraak maken. Wat ik gewoon vreemd vind is dat ik hier alleen maar last van heb tijdens het MTB'en. Ik vermoed dat de HA daar niet veel mee kan.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

De symptomen die je beschrijft zijn ook de eerste bij hartfalen en te veel vragen van jezelf. Ben het eens met de rest; huisarts misschien zelfs ook een cardioloog en rustiger aan.

Een max hartslag van 195 is normaal voor iemand die 25 is onder het adagium (220-leeftijd).

Op de racert is de rolweerstand al lager dus het gemiddeld aantal watts dat je trapt is vast minder. Wat het volgende ook belangrijk maakt: Een rondje rustig aan is ook een goede test; gebeurt het dan niet, dan weet je waaraan het ligt. Anders kan je verder zoeken naar meer evenwichtsoorgaan oplossingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De clue zit 'm volgens mij in het misselijk worden bij die snelle bochtige op/af-parcourtjes. En je wordt al 'straal' op een schommel.
Diepgaan en maximaal op de racefiets, of op de MTB rechtdoor omhoog/omlaag is geen probleem, zo schrijf je. Hartfalen is dus uitgesloten. Hartfalen heb je altijd, en niet alleen op slingerige op/af parcourtjes.
Het past op het verhaal het beste in het patroon van 'reisziekte', motion sickness.
Verhaal blijft het belangrijkste, 80-90% van het werk vd huisarts.

Je huisarts kan je in ieder geval nakijken (bloeddruk, pols, evenwicht), en daarmee evt andere mogelijke oorzaken uitsluiten mn.
Hij kent ook je voorgeschiedenis en weet dus waar hij evt nog meer aan moet denken.
Dat lukt allemaal niet op een forum...

Als het motion sickness is kan hij het niet genezen.
Pillen kunnen soms helpen, symptomatisch.
Goed vooruit kijken kan het iets verbeteren, maar gaat het ook niet helemaal oplossen.
't Is net als in een achtbaan zitten en er misselijk in worden. Die gaat nog harder natuurlijk. En al kijk je op de fiets vooruit, weet je welke bocht er komt, dan nog foppen ogen en evenwichtsorgaan je, als je er maar gevoelig genoeg voor bent. En het feit dat een schommel al teveel is...

Genoemde 'Primatour' kun je best eens proberen (voor of na het bezoek aan je HA). Stel, het werkt?! Zonder dat je er wat moe van wordt? Als je flink aan de bak gaat is die moeheid zo weg. Met autorijden evt uitkijken, maar met meerijden moet dat kunnen. Deze tabletjes vallen in de categorie hooikoortstabletjes overigens, antihistaminica.... half Nederland slikt die vanwege de hooikoorts... Ze zijn dus niet 'heel bijzonder'. Maar het blijven wel pilletjes, tsja...
Ik zou het in ieder geval proberen, als ik fervent MTB-er was, en ik toch het liefst ook dat soort parcourtjes zou willen kunnen fietsen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.

En lukt het niet... dan maar old school XC-en, marathonnen, op de minder moderne parcoursen.
Succes!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

aurelius schreef: di 2 april 2019, 09:15 En je wordt al 'straal' op een schommel.

..

En het feit dat een schommel al teveel is...
Diegene die zei dat hij dat heeft is niet de topic starter. :wink:
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Misschien lees ik er over heen maar heb je er ook last van als je rustig een rondje mtb't?

Als je alles met een HR van 195 doet, dan rijd je constant in het rood.. dan zegt je lichaam gewoon na een tijdje tot hier niet verder.. Dat is heel normaal..

Als je het nog niet geprobeerd hebt, probeer dan eens een rondje te rijden met een constante (dat is niet hetzelfde als aan het einde van de rit een gemiddelde) HR van 150 en zie wat er dan gebeurd..

Ik kan me herinneren van vroeger, toen ik nog op hockey zat, dat er ook jongens waren die bij de looptraining over hun nek gingen, dat was gewoon een beetje te veel voor ze. Had niks met wagenziekte te maken of wat dan ook .. Daar doet me je verhaal aan denken..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

floris500 schreef: di 2 april 2019, 09:39
aurelius schreef: di 2 april 2019, 09:15 En je wordt al 'straal' op een schommel.

..

En het feit dat een schommel al teveel is...
Diegene die zei dat hij dat heeft is niet de topic starter. :wink:
Mea culpa...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie