Nieuwe crankset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Bubblewrap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 5 december 2018, 19:43
Mijn mountainbike: UHR

Met een valpartij 2 maanden geleden (waarschijnlijk) heb ik het schroefdraad van de rechter crankarm vernield. Omdat ook de kettingbladen aan vervanging toe zijn is het een mooi moment eens te kijken naar de alternatieven. Alleen zie ik met de verschillende standaarden en maten door de bomen het bos niet meer.

De fiets is een cube ltd race met een Shimano XT FC-M8000-2 crank met 26t en 36t kettingbladen in een MT500-PA Bottom bracket (Die is nog goed, maar kan vervangen worden om opties open te houden).

De crankset met kettingbladen zou ik voor 150 euro kunnen vervangen. Lekker makkelijk gewoon hetzelfde als ik nu heb. Het bevalt tot zover, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Als alternatief vond ik een aanbieding voor een Race Face Aeffect SL Pressfit 36/26 Crank 175mm inclusief een X-Type Pressfit Bottom Bracket 41/92mm voor 110 euro. Lijkt ook goed te zijn en te passen (voor zover ik kan vinden). Het lijkt me een wat flexibelere opzet dan de m8000 crankset?

Shimano SLX zou kunnen, maar dat lijkt mee een stap terug. Verder vind ik vooral single chainring cranks en ik weet niet of dat wat voor mij is. Zijn dit mijn enige twee opties (in deze prijscategorie) of zie ik er nog over het hoofd? Liefst niet veel duurder, maar als ik voor wat meer een hele goede upgrade doe sta ik er best voor open.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon een XT8000 of SLX7000 kopen.
Die passen zo weer in je BB.
Let wel even op, of je nu een 8000 of 8000B (boost) hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lekker een SLX kopen, het verschil met XT zit `m in het gewicht. Dat is 50gr en scheelt je €50. :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bubblewrap schreef: za 30 maart 2019, 17:32 ... een hele goede upgrade doe sta ik er best voor open.
https://www.canecreek.com/product/eewings/

Afbeelding

10 jaar garantie!


https://www.bike-components.de/en/Cane- ... ks-p64920/ (mocht je de prijs willen weten...)


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Lars TB schreef: za 30 maart 2019, 18:42
Bubblewrap schreef: za 30 maart 2019, 17:32 ... een hele goede upgrade doe sta ik er best voor open.
https://www.canecreek.com/product/eewings/

Afbeelding

10 jaar garantie!


https://www.bike-components.de/en/Cane- ... ks-p64920/ (mocht je de prijs willen weten...)


:bier:
is dat nou wel verstandig? dan heb jij hem niet meer exclusief hier op het forum
Of wil je die van jou nu al verkopen :D
Bubblewrap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 5 december 2018, 19:43
Mijn mountainbike: UHR

Lars TB schreef: za 30 maart 2019, 18:42
Bubblewrap schreef: za 30 maart 2019, 17:32 ... een hele goede upgrade doe sta ik er best voor open.
https://www.canecreek.com/product/eewings/

Afbeelding

10 jaar garantie!


https://www.bike-components.de/en/Cane- ... ks-p64920/ (mocht je de prijs willen weten...)


:bier:
Als ik het budget een tikkie oprek.... :winkie: Is gelijk de waarde van mn fiets zo ongeveer verdubbeld. :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bubblewrap schreef: za 30 maart 2019, 21:31 Als ik het budget een tikkie oprek.... :winkie: Is gelijk de waarde van mn fiets zo ongeveer verdubbeld. :-q
En dan gewoon langzaam alles om de crank heen vervangen! Gaat helemaal goed komen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Volgens mij zijn de single chainring cranks hetzelfde als de dubbel chainring cranks bij Shimano. Weet het niet 100 procent zeker, misschien dat iemand dit kan bevestigen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ScottSpark schreef: zo 31 maart 2019, 10:31 Volgens mij zijn de single chainring cranks hetzelfde als de dubbel chainring cranks bij Shimano. Weet het niet 100 procent zeker, misschien dat iemand dit kan bevestigen.
Ja, enkel de triples zijn anders.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar als je een single koopt terwijl je een dubbel nodig hebt, zul je er een losse granny bij moeten kopen.
Tenzij het een gunstige aanbieding is, kun je maar beter kopen wat je nodig hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Volgens mij past die Raceface Aeffect ook prima in je shimano bottom bracket, maar ik kan het mis hebben.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, RaceFace cranks met 24mm as gebruiken dezelfde lagers als Shimano.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bubblewrap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 5 december 2018, 19:43
Mijn mountainbike: UHR

Is er kwalitatief nog een verschil tussen de Raceface Aeffect en Shimano XT crank?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Technisch gezien is de Shimano mooier, maar in de praktijk is het enige verschil dat de RF iets zwaarder is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bubblewrap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 5 december 2018, 19:43
Mijn mountainbike: UHR

Dan ga ik eens bestellen. Kan ik het bos hier weer onveilig maken. 8)
Plaats reactie