Summertime; love it or hate it?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hij is er weer, de jaarlijkse discussie over winter- en zomertijd.
Deze keer begint de discussie wel een beetje concreet te worden en als je het mij vraagt, gaat het laatste uur van de zomertijd slaan in 2020-2021.
Als men de wintertijd gaat invoeren als standaard dan heeft dat consequenties voor de legale avondbikers onder ons, vooral in het voorjaar.
Maandagavond (1 april :o ) a.s. gaat de zon in zomertijd onder om 20:14u, kun je na het avondeten dus nog net even lekker een uurtje het bos in.
Als de wintertijd standaard blijft gaat het duren tot 4à5 mei voordat de zon om 20:14u ondergaat.
De periode dat je in de avond nog legaal de MTB routes (bijv UH) op mag, wordt dan met een maand ingekort van een goeie 5 naar 4 maanden per jaar.
Moet er niet aan denken dat dit standaard wordt.

Heb zelf wel een paar brakke dagen na dat uurtje tijd verzetten maar er zijn zat ander dagen in het jaar dat ik dat ook heb :roll:
Hoe staan jullie hierin?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb totaal geen moeite met het verzetten van de tijd.
Altijd zomertijd lijkt me in de winter verschrikkelijk ivm het erg laat licht worden.
Anderen vinden wintertijd in de zomer niet fijn ivm het vroeger donker worden dan we nu gewend zijn.
Zo is er altijd wat natuurlijk.

Van mij mag het blijven zoals het nu is.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik heb er ook totaal geen last van. Dus wat mij betreft houden we het zo.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gewoon houden zoals het is. Populair gedoe om dat te willen afschaffen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb zelf geen moeite met dat ene uurtje. Mijn vriendin werkt in de zorg en haar compleet van de pot gerukte rooster heeft meer invloed op mijn ritme dan 2 keer een uurtje per jaar.

De hoeveelheid tijd om te biken is echter wel de grootste zorg. En dan maak ik geen grapje. Ik zat er vanmorgen nog aan te denken hoe sterk mijn geluksgevoel afhankelijk is van het biken. Ik heb elk jaar last van een enorme winterdip die ik afgelopen winter enigszins heb weten te onderdrukken door te zwiften. Het is wel een stuk minder effectief dan buiten biken, maar je moet toch wat.

Ik hoorde van de week trouwens in het nieuws dat deze discussie ook weer oplaait in het Europese parlement. Wat ik ervan begreep is dat ze ieder land in de EU zelf de keuze willen geven om te kiezen of ze de wintertijd of zomertijd houden. Dus straks is Nederland zomertijd, Belgie winter, Duitsland winter. Als je dan de grens overgaat staat meteen je horloge verkeerd. Ik vind het nu al een goed idee.

Als het dan moet worden afgeschaft, hou het dan gelijkt met GMT. Gewoon lekker normaal doen zoals de rest van de wereld zonder winter/zomertijd.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Hoe langer er 'savonds gefietst kan worden hoe beter. Gisteren heb ik nog een rondje in het donker gedaan, en het is niet ideaal. Sowieso zijn er natuurlijk bezwaren om in het donker het bos in te gaan. Maar als je in je eentje fietst voelt het (voor mij iig) ook niet veilig.

Als ik zou moeten kiezen, dan maar altijd zomertijd. Maar dat ene uurtje switchen maakt niet uit. Met kleine kinderen die me sowieso een paar keer per nacht wakker maken vertoef ik al jaren in een constante staat van vermoeidheid :D
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bokmaaa schreef: do 28 maart 2019, 14:27Met kleine kinderen die me sowieso een paar keer per nacht wakker maken vertoef ik al jaren in een constante staat van vermoeidheid :D
Herkenbaar maar daar staan dan gelukkig wel weer heel veel leuke dingen tegenover.

Op zich hebben we het nog niet zo slecht getroffen hoor, je zult maar in de buurt van de evenaar wonen of rond de poolcirkel.
Maar het systeem van zomer en wintertijd sluit in onze omgeving beter aan bij het leefpatroon want wat hebben we er aan als het in de ochtend om drie uur al licht begint te worden terwijl het 's avonds om half tien al donker is?

Maar zo'n werkschema als ze bijvoorbeeld in de zorg hebben, zou mij compleet slopen.
Flow&Co schreef: do 28 maart 2019, 14:05De hoeveelheid tijd om te biken is echter wel de grootste zorg. En dan maak ik geen grapje. Ik zat er vanmorgen nog aan te denken hoe sterk mijn geluksgevoel afhankelijk is van het biken. Ik heb elk jaar last van een enorme winterdip die ik afgelopen winter enigszins heb weten te onderdrukken door te zwiften. Het is wel een stuk minder effectief dan buiten biken, maar je moet toch wat.
In de winter fiets ik so-wie-so al veel minder dan in de zomer, in het donker het asfalt op staat me gewoon tegen.
Nightbiken in het bos mag tegenwoordig niet meer (voor zover het ooit wel toegestaan is geweest..).
Maar die opmerking van je over je geluksgevoel, goed om eens bij stil te staan maar ik hoop toch voor je dat er behalve biken meer leuke dingen zijn die je geluksgevoel zo af en toe een flinke boost geven?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik ben persoonlijk op een irrationele manier wel gehecht aan de zomertijd als een soort symbolisch einde van de winter. Aan de andere kant bepaal ik mijn eigen werktijden dus ik kan me makkelijk aanpassen. Het aantal uren daglicht verandert natuurlijk niet dus met een beetje flexibiliteit kom je een eind: in het voorbeeld "na het avondeten nog een uurtje fietsen" kun je bv een uurtje eerder eten, of eerst fietsen en dan eten. Of misschien kun je 's ochtends fietsen want daar krijg je er een uur daglicht bij. Of een rondje tijdens een lange lunchpauze. Eén en ander is afhankelijk van hoe je je leven hebt ingericht, je prioriteiten etc.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Jan Willem schreef: do 28 maart 2019, 13:34 Hij is er weer, de jaarlijkse discussie over winter- en zomertijd.
Deze keer begint de discussie wel een beetje concreet te worden en als je het mij vraagt, gaat het laatste uur van de zomertijd slaan in 2020-2021.
Als men de wintertijd gaat invoeren als standaard dan heeft dat consequenties voor de legale avondbikers onder ons, vooral in het voorjaar.
Maandagavond (1 april :o ) a.s. gaat de zon in zomertijd onder om 20:14u, kun je na het avondeten dus nog net even lekker een uurtje het bos in.
Als de wintertijd standaard blijft gaat het duren tot 4à5 mei voordat de zon om 20:14u ondergaat.
De periode dat je in de avond nog legaal de MTB routes (bijv UH) op mag, wordt dan met een maand ingekort van een goeie 5 naar 4 maanden per jaar.
Moet er niet aan denken dat dit standaard wordt.

Heb zelf wel een paar brakke dagen na dat uurtje tijd verzetten maar er zijn zat ander dagen in het jaar dat ik dat ook heb :roll:
Hoe staan jullie hierin?
Wat mij betreft des te eerder in het jaar het 's avonds langer licht is des te beter.....
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Jan Willem schreef: do 28 maart 2019, 14:43
Flow&Co schreef: do 28 maart 2019, 14:05De hoeveelheid tijd om te biken is echter wel de grootste zorg. En dan maak ik geen grapje. Ik zat er vanmorgen nog aan te denken hoe sterk mijn geluksgevoel afhankelijk is van het biken. Ik heb elk jaar last van een enorme winterdip die ik afgelopen winter enigszins heb weten te onderdrukken door te zwiften. Het is wel een stuk minder effectief dan buiten biken, maar je moet toch wat.
In de winter fiets ik so-wie-so al veel minder dan in de zomer, in het donker het asfalt op staat me gewoon tegen.
Nightbiken in het bos mag tegenwoordig niet meer (voor zover het ooit wel toegestaan is geweest..).
Maar die opmerking van je over je geluksgevoel, goed om eens bij stil te staan maar ik hoop toch voor je dat er behalve biken meer leuke dingen zijn die je geluksgevoel zo af en toe een flinke boost geven?
Ik kan de redenering van Flow& Co wel volgen. Tuurlijk zijn er genoeg andere dingen waar ik mijn geluksgevoel aan kan relateren, maar het fietsen is wel 1 van de radertjes in het totale geheel.
En als soms dus 1 van die radertjes niet zo lekker loopt, is het geluksgevoel ook minder.

Ik vraag me alleen af waarom een traditie nu alweer afgeschaft moet worden? Alleen omdat er paar mensen er niet aan kunnen wennen dat de klok een uur verschuift. Maar ze gaan dan wel 4x per jaar met het vliegtuig door 6 verschillende tijdzones en dan hoor je ze niet klagen.. :~
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als het dan toch 1 tijd moet worden, wat eigenlijk raar is, nu hebben we al jaren 2 tijden, doe dan maar de zomertijd. Het langer kunnen fietsen wint bij mij toch van alle andere argumenten. :winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik begrijp echt niet dat mensen last zeggen te hebben van een uurtje de klok verzetten. Gaan die nooit eens later naar bed of staan nooit eerder op?

Ik hoop dat het behouden blijft, want het heeft gewoon veel voordelen: in de zomer lekker lang licht en niet om 4 uur al schemering en in de winter wordt het tenminste nog eens licht voor 10 uur.

Al dat zal gaan verdwijnen. We zitten ook eigenlijk in de 'verkeerde' tijdzone en lopen een uur voor. Als we permanente zomertijd gaan doen, dan lopen we 2 uur voor en is het achterlijk vroeg licht in de zomer en pas om 10 uur licht in de winter....
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Van mij mogen ze het per direct afschaffen en permanent de zomertijd invoeren. Diegenen die weekenddiensten en nachtdiensten draaien weten wel hoe fucked up het is als het tijdens je nachtdienst van 03:00 weer 02:00 wordt. :~

Dat uurtje korter werken met overgang naar de zomertijd was ook altijd wel meegenomen bedenk ik mij nu :roll: Tenzij je vroege dienst hebt en om 05:30 de wekker gaat. :winkie:

Laat het maar zoals het nu is. :tong
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Gaan we gewoon voor de gulden middenweg en verzetten we de klok een half uurtje. :winkie:
Probleem opgelost... :-q
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

deefdeef schreef: do 28 maart 2019, 17:43 Gaan we gewoon voor de gulden middenweg en verzetten we de klok een half uurtje. :winkie:
Probleem opgelost... :-q
:-q
Plaats reactie