Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Oke! Thanks voor je info! :-D
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Wat vinden jullie eigenlijk van de Scott Genius?

Lijkt me wel een zware fiets of is dat vergelijkbaar met de meeste Trail Bikes?

Ik dacht dan kun je hem in NL vooral in Trail Mode zetten en in het buitenland op Full Open.
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Mooi apparaat ook. Maar alle alu trailfietsen zijn niet bijster licht... 14 a 15 kilo zit je al gauw op.

Heb je al bedacht hoevaak je straks in de praktijk ook echt in het buitenland gaat fietsen?
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ja ik heb er nog eens een nachtje over geslapen (en ik kan nog wel veel meer nachtjes over slapen hoor!) en ik woon in Zuid oost Brabant dus naar zuid Limburg Duitsland en de Ardennen zou wel paar keer per jaar kunnen. Alpen zal miss 1 tot 2 keer per jaar misschien zijn maar daar kunnen deze fietsen schijnbaar toch ook wel uit de voeten.
Dus ik mik denk toch wel op de 130mm/120mm mtb’s! Zoals Merida One Twenty, Occam tr, Trek fuel ex en Canyon Neuron. Als iemand in dat segment nog leuke fietsen weet hoor ik ‘t graag. Stel als ik echt heel ruig ga fietsen zou ik voor die keren een fiets kunnen huren.

Ik had toch nog wel een vraagje, want ik merk dat veel mensen zo rond de 130mm/120mm zoeken. Maar waarom is dan de Stumpjumper zo populair? Want die is echt 150mm dat is behoorlijk wat, ook voor in Nederland zou ik zeggen.

Ik hoor ‘t graag :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob91 schreef: di 26 maart 2019, 11:56 Ik had toch nog wel een vraagje, want ik merk dat veel mensen zo rond de 130mm/120mm zoeken. Maar waarom is dan de Stumpjumper zo populair? Want die is echt 150mm dat is behoorlijk wat, ook voor in Nederland zou ik zeggen.

Ik hoor ‘t graag :-q
Omdat de Stumpjumper niet 'slechter' fietst dan veel 120/130 mm fietsen!

De verschillen tussen die 2 klasse fietsen is maar heel klein. De geometrie komt aardig overeen, de zithouding en vooral de afstelling van de vering ook. Hooguit zijn de 150 mm fietsen een tikje zwaarder, maar dat is meestal ook geen 500 gram (als je van gelijke wielen uit gaat).

120-130 mm noemen ze trailbikes, 140-150 mm zijn eerder All Mountain bikes, maar zoals gezegd, die trailbikes krijgen nu wat meer veerweg. De volgende klasse is dan Enduro, en die fietsen hebben daadwerkelijk een andere geometrie en een heel andere afstelling van de vering.

Maar ga niet helemaal af op de veerweg, leg ook de geometrie er dus naast. Er zijn namelijk 140 mm fietsen met een enduro geometrie. En er zijn 120 mm bikes met eerder een xc-geometrie en afstelling van de vering.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ah oke oke! Thanks!
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

Heb je al eens gedacht aan een Norco Fluid FS1? 120/130mm travel, goede vork, prima demper. Qua specificaties en prijs valt deze ook in je wensen.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

erikver schreef: di 26 maart 2019, 14:51 Heb je al eens gedacht aan een Norco Fluid FS1? 120/130mm travel, goede vork, prima demper. Qua specificaties en prijs valt deze ook in je wensen.
Ja heb ik gezien! Maar vergeleken met die neig ik eerder naar de Merida en Occam
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob91 schreef: di 26 maart 2019, 14:59
erikver schreef: di 26 maart 2019, 14:51 Heb je al eens gedacht aan een Norco Fluid FS1? 120/130mm travel, goede vork, prima demper. Qua specificaties en prijs valt deze ook in je wensen.
Ja heb ik gezien! Maar vergeleken met die neig ik eerder naar de Merida en Occam
Heb je daar een reden voor?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Ik volg Rob wel.. Canyon heeft iets meer "goede reputatie"? Merida vind ik eigenlijk bij nadere inspectie maar niets.. (prijs/afmontage/looks) "goesting is koop" zeggen we hier in Belgie (vrij vertaald, je koopt enkel iets waar je zin in hebt)
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik reed voor mijn Jeffsy 29er een Anthem X 29er. Die klom wel wat makkelijker.
De zware banden oop de YT heb ik vervangen door lichtere en tubeless gemonteerd. In totaal scheelt dat meer dan 1 kilo.
(Toen ik Sworks groundcontrols erop had liggen, woog ie in totaal 12 kilo. Nu wat meer grip met Maxxis Exo en meer gewicht)

Ik woon ook in Brabant. Ga regelmatig naar Limburg of de Ardennen. Als ik alleen hier in de omgeving zou rijden, was de fiets een compleet verkeerde keuze. Maar ik was op slag verliefd toen ie uitkwam. :)
Dat maakt veel goed. Heb hem nu 2,5 jaar en ben er nog steeds blij mee.

Overweeg zo af en toe om een racefully erbij te kopen voor de dagen dat ik niet vooruit kom.
Maar dat zal niet helpen :)
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Lars TB schreef: di 26 maart 2019, 15:21
Rob91 schreef: di 26 maart 2019, 14:59

Ja heb ik gezien! Maar vergeleken met die neig ik eerder naar de Merida en Occam
Heb je daar een reden voor?
Ik vind dan de Merida en Occam dan toch wel beter afgemonteerd Merida (al zie ik niet iedereen) en Orbea wel hele mooie merken en fietsen.

Ook hebben we een dealer in de buurt die beide levert (waar ik dus ook nog een keer mee moet praten) dus als er iets is ofzo kunnen we gewoon naar de shop.

En ja Canyon weet ik dus niet zo goed, is via internet maar 10min rijden in ehv zit wel een service centrum.

Zijn dat goede redenen? Haha.

Volgens mij was het Kermit die dat ook zei dat het bij die Merida en ik iig in ‘t begin een “beetje liefde op het eerste gezicht” was.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Als je de Scott Genius op het oog had, maar toch op 120/130mm fietsen wil richten, kijk dan eens naar de Spark.
120mm voor en achter en lijkt een in hetzelfde hokje te passen als de OneTwenty, Occam en Neuron als all round bikes met het stukje tekst "long days in the saddle" in de marketing verhaaltjes.

De masters categorie in de Cape Epic van vorige week is overigens gewonnen met de Merida OneTwenty. Niet met een volbloed XCM bike. Op basis hiervan zou je kunnen zeggen dat het geen slome fietsen zijn, al ligt dat meer aan de rijder. Verder lees je niet zo heel veel over de OneTwenty, maar als je wat leest dan is het veelal positief.

GT Sensor en de bovengenoemde Norco Fluid neigen wat meer naar de speelse/aggresieve kant van het spectrum als ik de reviews moet geloven in ieder geval.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Flow&Co schreef: di 26 maart 2019, 17:03 Als je de Scott Genius op het oog had, maar toch op 120/130mm fietsen wil richten, kijk dan eens naar de Spark.
120mm voor en achter en lijkt een in hetzelfde hokje te passen als de OneTwenty, Occam en Neuron als all round bikes met het stukje tekst "long days in the saddle" in de marketing verhaaltjes.

De masters categorie in de Cape Epic van vorige week is overigens gewonnen met de Merida OneTwenty. Niet met een volbloed XCM bike. Op basis hiervan zou je kunnen zeggen dat het geen slome fietsen zijn, al ligt dat meer aan de rijder. Verder lees je niet zo heel veel over de OneTwenty, maar als je wat leest dan is het veelal positief.

GT Sensor en de bovengenoemde Norco Fluid neigen wat meer naar de speelse/aggresieve kant van het spectrum als ik de reviews moet geloven in ieder geval.
Ja de scott Spark had ik wel een beetje al een beetje uit mijn hoofd gezet omdat die toch meer XC gericht is.

Ik heb natuurlijk de Cape Epic gevolgd en het Merida team heeft inderdaad wel, wat ik ook leuk vond gewonnen met bij de Masters op een (wel aangepaste) One Twenty!
Dit waren wel beide echt goed Mountainbikers, vooral Jose Hermida die veel en ook Olympische wedstrijden heeft gewonnen, dus ligt ook aan de benen ja haha.

Is de One Forty ook makkelijk te berijden in Nederland? Ik vind dat Geometry gebeuren wel lastig. Ik las ergens “het zondagse rondje en het ruige werk in het buitenland” maar ja. Het is wel dezelfde hoeveelheid vering als de stumpjumper alleen voor 140mm natuurlijk :) alleen heb je dan geen 29” wielen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Meerdere fietsmaatjes van me rijden op een Genius en hebben er veel lol mee, In de Alpen maar ook hier in Noord-Holland.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie